بهترین روش یادگیری زبان آلمانی

12 بهترین روش یادگیری زبان آلمانی (از صفر خودآموز در منزل)

German-gama-min

Benny Lewis در وبسایتش به این نکته اشاره می کند که در سفرهایش به کشورهای خارجی متوجه شده است که بنظر مردم، زبان آلمانی زبان دشواری است و اکثر آنها بدنبال روش های آسان و سریع تری برای یادگیری زبان آلمانی هستند.

این روشها در حال حاضر بهترین روشهای تقویت یا شروع یادگیری زبان آلمانی از صفر در منزل بصورت خوداموز هستند البته چه کلاس بروید یا نروید، برای یادگیری زبان آلمانی بسیار به شما کمک می کنند.

7 نکته بسیااار کاربردی درباره زبان آلمانی

  • خوبی که زبان آلمانی دارد این است که صحبت با دیگران در این کشور عمدتا به صورت رسمی و کتابی صورت می گیرد و به همین دلیل بر خلاف فارسی و انگلیسی که لهجه بسیار ضروری ست در آلمانی همانطور که در کتاب ها می خوانید، صحبت می شود!
  • جالب است بدانید صحبت کردن به آلمانی راحت‌تر از خواندن و نوشتن آن است
  • یک اسم می تواند مونث، مذکر و یا خنثی باشد (بر عکس فارسی و انگلیسی که مثلا وقتی کلمه گل را مطرح می کنید، یک معنا دارد ولی در آلمانی گل مذکر و مونث!)
    باید جمع اسامی را یک به یک یاد بگیرید (در فارسی و انگلیسی قواعد جمع بستن داریم. مثلا در انگلیسی یک s به اخر کلمات اضافه می کنیم ولی در آلمانی برای هر کلمه یک اسم جمع جداگانه وجود دارد!)
  • زمان ها در این زبان مشابه زبان انگلیسی است و زمان های کامل در فارسی معادلی ندارند
  • در این زبان صفات هم صرف می شوند (مثلا کلمه زیبا را مثل فعل صرف می کنند! یادگیری اش کمی گیج کننده است ولی سخت نیست)
  • مفعول در جمله جایگاه مشخصی ندارد و فقط از طریق حالت آن می توان تشخیص داد (در انگلیسی و فارسی جمله ساختار مشخصی دارد و جایگاه هر کلمه مشخص است)

بنی لوییس تجارب خود و چند موسسه آموزش زبان آلمانی را یادآور می شود و معتقد است که سرعت یادگیری زبان آلمانی با استفاده از این تکنیک ها تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. خب البته که کلمات زبان آلمانی، چنسیت محور هستند، و برخی از آنها واقعا طولانی هستند. البته که گرامر آلمانی خیلی آسان نیست و تلفظش هم سخت است. اما نه تا وقتی که به این ۶ روش عمل کنید:

۱-یک “چرا”ی بزرگ برای یادگیری زبان آلمانی داشته باشید

یادگیری زبان آلمانی

حتی قبل از اینکه تصمیم بگیرید از چه ابزاری برای یادگیری زبان آلمانی استفاده کنید باید برای خودتان تعیین کنید که چرا باید زبان آلمانی را یاد بگیرم؟ این همان ” چرا” ی بزرگ یا همان انگیزه اولیه است. برای یک نفر مثل خود من، یادگیری زبان آلمانی بخاطر ادامه تحصیل در رشته ای است که به آن علاقه دارم. (طراحی صنعتی). دلیل شما می تواند:

 


german

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان آلمانی چرب زبان، آلمانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان آلمانی مثل بلبل حرف بزن!


 

  • ادامه تحصیل باشد
  • علاقه به صحبت حضوری یا مجازی با افراد یا دوستان آلمانی زبان باشد
  • کار کردن در شرکت های آلمانی
  • سفر توریستی به آلمان
  • مطالعه ادبیات یا فلسفه آلمانی
  • آشنایی با فرهنگ آلمانی و … باشد

حتما بخوانید: جملات عاشقانه به زبان آلمانی با ترجمه فارسی+فیلم

۲- یک آموزشگاه آلمانی مقیاس کوچک در خانه خود بسازید

 آموزشگاه زبان آلمانی

حتما لازم نیست برای یادگیری راحت و سریع زبان آلمانی، در آن کشور زندگی کنید. راه های مختلفی هستند که می توانید با آنها، آلمان را به خانه خودتان بیاورید!

  • زبان کامپیوتر یا گوشی تان را آلمانی کنید
  • اگر اساتید آلمانی زبان (بومی آلمان) در شهر شما (احتمالا فقط تهران) هستند، با آنها ارتباط برقرار کنید.
  • فیلم و سریال های آلمانی را ببینید تا می توانید (اول با زیرنویس و بعد بدون)

توصیه های مهم یادگیری زبان آلمانی سطح مقدماتی را از دست ندهید!

۳- از روش های هک زبان های مختلف استفاده کنید

کلاس آموزش زبان آلمانی

منظور از هک چیست؟ هک روشی است که باعث می شوند میانبرها (Shortcut) ی یک زبان را یاد بگیرید. مثلا همین بنی لویس در وبسایتش اشاره می کند که این هک های زیر را در مورد برخی زبان ها بکار گرفته و موفق هم بوده:

  • استفاده از سیستم های تکرار فضای خالی! (Spaced Repetition Systems): بهترین روش به خاطر سپردن لغت واژه های جدید است. این روش در واقع همان روش جعبه های لغت لایتنر است.
  • از روش های تقویت حافظه برای بخاطر سپردن طولانی مدت عبارات و کلمات آلمانی استفاده کنید. (مثل ایجاد مخفف برای عبارات، یا تصویرسازی ذهنی از کلمات و … کافی است روش های تقویت حافظه را سرچ کنید)
  • از تکنیک Pomodoro استفاده کنید که به شما می گوید فواصل خواندن را کوتاه تر کنید و تعداد استراحت ها را بیشتر.

۴- از اتصال های گفتاری استفاده کنید

یادگیری گروهی

مثل بیشتر زبان ها، آلمانی هم دسته ای از سوال و جواب های مختلف دارند که حتی هرماهه کارگاه های آموزشی در این زمینه برگزار می شود (Conversational connectors) با این روش شما بیشتر شبیه بومی زبان های آلمانی صحبت می کنید.

مثلا: وقتی کسی از شما می پرسد که اتاق شما در هتل چطور است؟ بجای جواب دادن با ” خوبه” یا “ممنون بد نیست”  که همانجا خودبخود مکالمه را قطع می کند! این روش به شما یاد می دهد که کمی احساس به جمله بدهید و مثلا جواب بدهید “واقعیتشو بخوای سوال خوبیه، اتاقم خوبه، اتاق شما چطوره؟” (الان به اون جمله ساده، عناصری اضافه شد که به آنها Conversational connector می گویند)

 بسیاری از وبسایت های آموزش آنلاین زبان آلمانی، موارد اشتباه زیادی از همان ابتدا به شما آموزش می دهند و این اشتباهات اصطلاحا در بدنتان جا می افتد و بعدا به مشکلات فراوان بر خواهید خورد.

۵- هر متن، یا نوشته آلمانی که می بینید…

یادگیری آلمانی 1

در کتاب های آموزش آلمانی، نرم افزارها، اینترنت و اخبار و … هر متن یا جمله آلمانی که می بینید، آن را با صدای بلند بخوانید. برای خودتان یا ترجیحا برای دوستانتان. با این روش خودبخود دارید مکالمه یا صحبت به زبان آلمانی را تمرین می کنید آنهم بدون اشتباه (چون دارید از روی متن می خوانید)

۶- حداقل روزانه ۴ ساعت تمرین

برای اینکه در عرض ۲-۳ ماه مسلط شوید، باید پشتکار زیاد داشته باشید؛ به عبارت دیگر شما باید ۸-۱۴ ساعت در روز زبان تمرین کنید. بهتر است ۱ ساعت لغت بخوانید، ۱ ساعت مکالمات ساده کتاب ها را روبروی آینه با خود تمرین کنید. سپس ۲ ساعت آلمانی گوش کنید و ۲ ساعت متن های آلمانی را بخوانید؛ و به همین ترتیب ادامه دهید. اگر بیشتر روی مکالمه تمرکز کرده اید، گوش کردن را بیشتر انجام دهید؛ اما نگران نباشید چون خواندن هم به توانایی صحبت کردنتان کمک میکند. برای بعضی ها ۲ ساعت خواندن و گوش کردن در روز کافی است؛ اما اگر میخواهید خیلی سریع به زبان آلمانی مسلط شوید، بهتر است از روش ما استفاده کنید.

۷- استفاده از موسیقی های مخصوص

تحقیقات جدید نشان داده است که هنگام مطالعه، سکوت کردن یا گوش دادن به موسیقی تمرکز را بالا می برد، بسیاری معتقدند بازی کردن و گوش دادن به نوع خاصی از موسیقی ” مانند این موسیقی ها ” می تواند به زبان آموزان برای بکار بردن بخشی اضافی از مغزشان به آنها کمک کند. برای این کار باید از موسیقی به عنوان صدای پس زمینه استفاده کنید یعنی ولوم را در حد ۱ یا ۲ نگه دارید و سپس زبان آلمانی تمرین کنید.

۸- تفسیر و خلاصه نویسی کنید

این روش یکی از جدیدترین متدهای کشف شده مطالعه زبان در سالهای اخیر است که یادگیری و سرعت یادگیری را به طرز بی نظیری افزایش می دهد. برای این کار کافی است هر زمان دو یا سه پاراگراف زبان را مطالعه نمودید، در حد ۳-۴ خط نظر خودتان را به زبان آلمانی راجب آن پاراگراف ها بنویسید و یا اینکه آن را خلاصه نویسی کنید. همیشه در جزوه تان یک جای خالی کنار یادداشت هایتان بگذارید تا تفسیر خودتان از آن موضوع را بنویسید. بعدها هنگام مطالعه مجدد همزمان همان پاراگراف و ۳-۴ خط خودتان را هم مرور کنید تا تاثیر آن را به وضوح ببینید!

۹- صحبت با خودتان یا با دوستان

وقتی در حال انجام کارهای روزانه هستید، میتوانید با خودتان به تنهایی انگلیسی صحبت کنید. این باعث میشود به انگیسی فکر کنید. برای مثال میتوانید بگویید: I’m going to the kitchen, now I am making a cup of tea, I love tea because it refreshs me! و مانند اینها. میدانم این روش کمی غیر معمول به نظر میرسد اما کمک کننده است. فقط کافی ست امتحان کنید!

۱۰- بر روی بخش های آسان تر زبان آلمانی تمرکز کنید

یادگیری آلمانی

خیلی از مردم می گویند که زبان آلمانی خیلی سخت است، اما من یکی زیر بار نمی روم… در واقع زبان آلمانی بخش های زیادی دارد که آسان هستند و بهتر است شما هم برای اینکه مایوس نشوید، بیشتر روی بخش های آسان تر تمرکز کنید، بخش های سخت تر را با روش های بالا یاد بگیرید.

حتما دانلود کنید: ۵۰ درس آموزش زبان آلمانی به فارسی اشکان

۱۱- نکات دیگر

  • یک دفتر خاطرات یا وبلاگ به زبان آلمانی داشته باشید- مثلا در بلوگفا
  • مقابل آینه یا هرجایی، با خودتان آلمانی حرف بزنید؛ خیلی زیاد!
  • رادیو آلمانی زبان گوش کنید. مثلا این رادیو  و همچنین این یکی! (حتما وی پی ان خود را روشن کنید)
  • تا می توانید داستان های کوتاه آلمانی بخوانید. مثل این
  • در شبکه های اجتماعی دوست آلمانی زبان پیدا کنید وبا او شروع به چت کردن کنید.
  • بازی های رایانه ای یا موبایلی آلمانی انجام بدهید. این اپلیکیشن ها را ببینید! (برای اندروید           برای ios)

۱۲- یادگیری آلمانی چقدر طول می کشد؟

این زبان نسبت به زبان های دیگری مثل چینی یا لهستانی که از زبان های سخت هستند، در درجه متوسط قرار می گیرد. همانگونه که در این مطلب نیز توضیح دادیم، برای فارسی زبانانی که زبان انگلیسی بلد نیستند و روزانه ۳ ساعت وقت برای مطالعه بگذارند حدود ۱۳ ماه زمان نیاز است که به سطح متوسط برسید. جدول و شرح کامل برای زمان یادگیری را در این لینک بخوانید!

۱۳- منابع برای دانلود و شروع

با کمک بهترین نرم افزارهای آموزش آلمانی ما، زبان آلمانی را در مدت ۳ ماه بصورت اصولی و در سطح متوسطه به زبان ساده خواهید آموخت.

زبانمهر

حتما بخوانید!

22 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام سایتتون عالیه ممنون
    من یه مشکلی برای یادگیری المانی دارم من اینقدر ناآشنا بودم با المانی که حتی تلفظ حروف و کلماتشم نمیدونستم و شروعش خیلیییی سخت بود اما اپلیکیشن چرب زبان کار کردم و از صفر توی سه ماه براحتی دارم مکالمه میکنم و صحبت های المانی رو میفهمم اما گرامر برام سخته هر کاری میکنم که یه حداقلهای گرامر مثلا درحد انگلیسی دبیرستان خودمون بدونم
    لطفا بفرمایین گرامر پیشرفته چطوری خودخوان کارکنم
    ایا منبع یا اموزشهای آنلاین برای امثال من دارین؟؟
    ببخشید طولانی شد

    پاسخ
    • برنامه چرب زبان عالیه و برای یادگیری المانی ضروری اما گرامر رو خیلی کار نمیکنه حتما برای گرامر از این کتاب (سطح A1) و بعدشم اگه دوست داشتی از این کتاب (سطح A2) استفاده کن استفاده کن یکبار برای همیشه گرامر المانی رو فول میشی اینقدم این شاخه به اون شاخه نمیپری
      منم از صفر شروع کردم و بعد یک ماه تقریبا تلفظم خیلی خوب شده ولی گرامر رو با این کتاب فول فول شدم خیلی ساده و بدون اشتباه توضیح داده

      پاسخ
    • اگه انگلیسی ت فوله از نرم افزار دولینگو در اندروید استفاده کنید اگه نه نرم افزار چرب زبان اندروید و ایفون که همه جا ترجمه فارسی داره هر دو عالی ن 👍

      پاسخ
      • دولینگو کاملا انگلیسیه و برای کسی که به انگلیسی مسلط نیست به درد نمیخوره. چرب زبان هم دوستام تهیه کردن خیلی تعریف میکنن اما فقط برای مبتدی ه بعدش باید کتاب منشن باید خوند

        پاسخ
    • نمیدونم پیامم رو میبینی دوست عزیز یا نه
      شما خوبیش اینه که بالغ هستید و مثل بچه ها لازم نیست با بازی و سرگرمی شروع کنی
      برای شروع چند روزی برای یادگیری حروف الفبا وقت بذار
      حروف رو که یاد گرفتی
      چند روز برای فقط روخوانی از کلمات
      ترجیحا گوگل ترنسلیت کنارت باشه تا تلفط های درست رو بشنوی
      بعد کلا یک هفته
      با اپ چرب زبان شروع کن
      بعد کتاب آلمانی در 30 روز تهیه کن و شروع به مطالعه و این ددوتا رو تموم کن-همه شونم تو همین سایت
      هرروز یک درس
      در کنارش داستان صوتی یا فیلم و سریال آلمانی ببین
      سه ماه این کارا رو انجام بدی
      زمین تا آسمون فرق میکنه و میبینی که چقدر میفهمی
      بدون اینکه متوجه بشی قداعد و لغات رو یاد گرفتی و خیلی جلو افتادی

      پاسخ
  • مممنون از سایت عالی تون کاشکی پکیج صوتی هم معرفی کنید

    پاسخ
  • منم مثل هومن هستم . چهکار باید بکنم؟ شهر ما آموزشگاه زبان آلمانی نداره
    لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
  • تشکر از اطلاعاتی که دادید من سه سال آلمان هستم و تجربه به من نشان داد براحتی خوداموز میشه المانی یادگرفت بدون کلاس. کافیه همین برنامه چرب زبان یا دولینگو و نرم افزارهای بدون اشتباه مشابه یکی ش داشته باشی اما در کنارش باید یک دوست آلمانی داشته باشی بعدم تو محیط باشی راحت تر یاد میگیری

    پاسخ
    • رضا باقری
      دی 16, 1400 6:30 ق.ظ

      با سلام و خسته نباشیبد اگر امکان داره لطفا ایمیل خودتون را به بنده ارسال کنید خیلی به راهنمایی نیاز دارم ممنونم

      پاسخ
  • ممنون از آموزشهایی که دارین.اگه میشه نکات گرامری رو بامثال یامثلایه کلیپ ارائه میدادین عالی میشد.
    بازم مچکرم

    پاسخ
    • درود
      من حفظیاتم راخیلی زود ازیادمیبرم،شایدیه کلمه را صدبارتکرارکنم وبارها بنویسم ولی روز بعداون کلمه را هم تلفظ وهم نوشتنشو فراموش کرده ام،چیکار کنم که تو ذهنم بمونه
      باسپاس

      پاسخ
  • سلام لایتنر افتضاحه متدش قدیمی
    از ۵۰ درس آموزشی اشکان استفاده کردم البته قبلش چرب زبان کار کرده بودم عالی بود. واقعا خوب درس میدن.
    آرزوی سلامتی برای مدرس عزیز و شما دارم.

    پاسخ
  • عالی بود مرسی بسیار کامل بود

    پاسخ
  • سلام من می‌خوام زبان آلمانی یاد بگیرم و هیچ اطلاعی درموردش ندارم لطفن راهنمایی کنید ک از چ منابعی استفاده کنم البته دوستام کتاب منشن و برنامه چرب زبان دارن کار میکنن خیلی خوب راه افتادن اما من هزینه ش ندارم فقط بهترین و خاصترین منابع رایگان باشه خودخوان می‌خوام بخونم

    پاسخ
  • بهرام منصوری
    فروردین 21, 1400 9:39 ق.ظ

    بادرود و ادب و احترام.من چطور و از کجا باید شروع کنم برای اموزش المانی در صورتیکه حافظه کوتاه مدتم خیلی خیلی ضیفه؟با سپاس

    پاسخ
  • دوستان،برنامه چرب زبان بسیار نرم افزار خوبی در رابطه با یادگیری زبان آلمانی است،و همچنین کتاب آلمانی در سی روز درکنارشون من پیشنهاد میکنم از کتاب های ساده داستان های کودکانه به زبان آلمانی استفاده کنید و هر کتاب رو چندین مرتبه بخونید(فروشگاه همین سایت پر از کتاب داستان و رمان المانی هست) (مزایا:دایره لغات وسعت پیدا می‌کند،گرامر در ناخودآگاه ثبت می‌شود،روخوانی بهتر می‌شود،) یکسری کانال یوتیوب هم هست که به زبان آلمانی،زبان آلمانی رو تدریس میکنن،شاید به نظر سخت بیاد ولی واقعا آسون و کاربردیه و با کمی تلاش نتیجه خوبی به دست میاد،همچنین میتونید از مؤسسه های برتر کشور که دوره های فشرده (از A1 تا B1) رو ارائه میکنن استفاده کنید،و مهم ترین نکته در این رابطه تکرار و تمرین هستش،اگر سوالی در رابطه با نگارش متن من و مفهومش داشتید به اینستاگرام من به آیدی پیام بدید،امیدوارم همواره در آرامش و شادی به سر ببرید🤍

    پاسخ
  • سلام دوستان
    من هرچی میخونم یاد نمیگیرم دورهa1رفتم الان نمیرم خیلی تمرین کردم نشد توذهنم بشینه
    شاید روش خوندنم اشتباه است
    منابع که کمک کنه یاد بگیرم
    انگلیسی هم بلد نیستم
    اگه کسی میتونه بهم کمک کنه سپاسگذارم ازش
    من مشهد هستم

    پاسخ
  • سلام ممنون مستفید شدم ازین رهنمایی تون ، من یکسال است اومدم المان و کوشش میکنم هیچی یادم نمیمونه برام رنج اوره البته نظر به کرفتاریها زیاد وقت نمیکنم که تکرار کنم شاید این مشکل باشه خرابی اینجاست که بعضی ها که تکرار هم میکنم دو رز بعد یادم میره ، لطفا منو رهنمایی کنید که چطور میتونم بهتر یاد بگیرم تو خوندن و نوشتن مشکلی ندارم فقط در صحبت کردن خیلی بی حد مشکل دارم متاسفانه

    پاسخ
  • مهدی امینی
    شهریور 1, 1402 4:35 ب.ظ

    اگه نگاهی به کتب روانشناسی یادگیری بزنید، در اونجا اشاره کرده به اینکه قبل از یادگیری، ابتدا سیستم یادگیری خودتون را باید کشف و ملاک قرار بدین
    سیستم های یادگیری عبارتند از : شنیداری ، بصری، شنیداری-بصری، نوشتاری،
    منظور اینکه بعضیها با دیدن یاد میگیرن، بعضی با شنیدن، شنیدن و دیدن ، بعضی ها هم با نوشتن

    علت اینکه اکثریت بعد از رفتن به کلاس اموزشی، نمیتونن صحبت کنن و جملاتی را که میشنوند، بفهمند، ایرادش اینکه که دو تا توانایی شنیدن(درک مطلب) و صحبت کردن ، ورودی یادگیری هستن
    نوشتن و خواندن ، خروجی یادگیری

    اکثریت روی دو توانایی خروجی کار کردند ولی ورودی مسیرش ناقص هست،

    به عبارت دیگه ، گوش و زبان نمیتونن جملات را در قسمت خودآگاه و ناخودآگاه مغز تحلیل ماندگار کنن و در نتیجه نمیتونیم به خوبی صحبت کنیم و جملاتی که میشنویم را درک کنیم

    مهارت شنیداری نیاز به تمرین هر روزه با زبان اصلی داره، فیلم ، پادکست، رادیو
    البته در مراحل اول ، بدون معنی فارسی

    چرا که وقتی همزمان با زیرنویس میبینید، مغز دو تا مهارت جدید را همزمان نمیتونه تحلیل کنه، در واقع ما داریم با چشم زیر نویسها را میخونیم و از گوش دادن متن جا می مونیم

    گوش دادن ، بدون معنی، باید تا زمانی ادامه پیدا کنه که شما تمام متون را تونی تلفظشون را یاد بگیری و در ضمیر ناخودآگاه شما بشینه

    اقای میشل توماس، یکی از بزرگترین مدرسین زبان و هیئت تالیف کتب زبان، اقدام به ابداع و کشف روشی نوین در اموزش زبان کرد:
    ایشون مدرس خصوصی بازیگران هالیوود بوده که میخاستن در فیلمها به زبان دیگری صحبت و بازیگری کنند، بنابراین روش ابداعی شون این بود:
    یادگیری زبان در کودکان بر پایه شنیدن و تکرار بسیار هست(بدون در نظر گرفتن گرامر و نوشتن)

    پس از سپری شدن یه مدت زمان ، کودک به مدرسه میره و خواندن و نوشتن یاد میگیره، در عین حال که کودک حرف میزنه و کلمات را میتونه بفهمه

    همزمان بعد از پایان زمان گوش دادن، فراگیری لغت با معنی باید انجام بشه

    ۱-

    استفاده از پادکست، رادیو، کلیپ به زبان اصلی ، روزی یک ساعت
    ۲- یادگیری لغات با معنی، یک ساعت
    ۳- گرامر و تمرین کتاب
    ۴- خواندن جملات و کلمات
    ۵- یادداشت جملات روزانه آلمانی با ترجمه از کانال های تلگرام یا اینستا

    موارد فوق صرفا تجربیات بنده هست که در حال یادگیری زبان المانی هستم و راجع بهش مطالعه کردم

    خوشحال میشم دوستان نظرات و تجربیاتشون را به اشترک بزارن که در جهت یادگیری تسهیل زبان بکار بیاد

    سپاس

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست