اهمیت و مزایای یادگیری ترکی استانبولی

چرا باید زبان ترکی استانبولی را یاد بگیریم؟ 12 فایده و کاربرد

turkish-gama-min

با توجه به حجم زیاد مراودات تجاری ایران با ترکیه و افزایش واردات از آن کشور، همچنین سیل توریست های ایرانی به سمت ترکیه، در این پست به معرفی کلی زبان ترکی استانبولی و کاربردهای آن بطور مختصر می پردازیم. با ما باشید تا ببینیم چرا این زبان شیرین در ایران فراگیر شده است.

اهمیت یادگیری زبان ترکی استانبولی

امروزه زبان ترکی، پنجمین زبان رایج بعد از چینی، انگلیسی، اسپانیایی و هندی است و توسط 220 میلیون نفر در مساحتی به وسعت 12 میلیون کیلومتر مربع صحبت می ‌شود. در بیش از 100 کشور دنیا هم تدریس می ‌شود.

زبان ترکی یک زبان آوایی است، بنابراین شما کلمات را به همان شکلی که نوشته شده ‌اند، بیان می‌ کنید. یادگیری زبان ترکی در حال حاضر بسیار مهم است زیرا شرکت ‌های بین ‌المللی و حتی ایرانی زیادی وجود دارند که احتمالا با شرکت ‌های ترکی کار و در ترکیه تجارت می ‌کنند.

 


Turkish-final

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش ترکی استانبولی چرب زبان، ترکی استانبولی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان استانبولی رو مثل بلبل حرف بزن!


 

دلایل زیادی برای یادگیری زبان ترکی وجود دارد:

  • زبان ترکی زبان بسیار مهمی است زیرا ترکیه شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر سیاسی هم در حال رشد است.
  • تسلط به زبان ترکی می ‌تواند یک امتیاز در رزومه شما باشد. به ‌علاوه درهای زیادی را در زمینه‌ های شغلی مختلف مثل تجارت، قانون، امنیت سایبری، فناوری و گردشگری به روی تان باز کند.
  • ترکیه یک سرزمین تاریخی است که جاذبه ‌های زیادی از جمله کشتی نوح، تروا و استانبول متعلق به آن جا است. از طرفی فرهنگ ترکی هم بسیار متنوع است زیرا شامل تمدن‌ هایی مثل تمدن ‌های عثمانی، بیزانسی، رومی، ایرانی، هلنیستی و هیتی است.
  • مطالعه ادبیات ترکی که یک مجموعه غنی و بی نظیر است.
  • ساختن جملات در این زبان آسان است.
  • گرامر راحتی دارد که یادگیری را برای تان آسان ‌تر و جذاب ‌تر می‌ کند.

بسیاری از مردم هم به دلیل برنامه‌ های تلویزیونی زیبا و موسیقی فوق العاده‌ای که به زبان ترکی وجود دارد، آن را یاد می ‌گیرند.

بلد باشید تا راحت تر بشه واستون: یادگیری زبان ترکی استانبولی سخت است؟ کدام موارد دشوارترند؟

7 فایده یادگیری ترکی استانبولی برای ما ایرانی ها

یادگیری ترکی استانبولی بطور خاص برای ایرانی‌ها می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد. در زیر تعدادی مهم ترین فایده آورده شده است:

1- ارتباطات بین‌المللی: ترکی استانبولی زبان رسمی ترکیه است و در کشورهای دیگر نیز به عنوان زبان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. یادگیری ترکی استانبولی به ایرانی‌ها این امکان را می‌دهد که به بهترین شکل ممکن در ارتباطات بین‌المللی و تجاری با ترکیه و سایر کشورها شرکت کنند.

2-توریسم: ترکیه یکی از مقاصد توریستی محبوب برای ایرانی‌ها است. یادگیری ترکی استانبولی می‌تواند به افزایش تجربه گردشگری در ترکیه کمک کند و به ایرانی‌ها این امکان را بدهد که به بهترین شکل ممکن با مردم و فرهنگ ترکیه در ارتباط باشند.

3-همکاری تجاری: ترکیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران و بازار مهمی برای صادرات و واردات کالا و خدمات اقتصادی است. یادگیری ترکی استانبولی به تاجران و کسب و کارهای ایرانی کمک می‌کند تا در مذاکرات تجاری به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

4-تحصیلات، بورسیه و فاند: ترکیه دارای دانشگاه‌های برجسته و امکانات تحصیلی مناسبی است. یادگیری ترکی استانبولی به ایرانی‌ها این امکان را می‌دهد تا در ترکیه تحصیل کنند و به عنوان دانشجوها یا پژوهشگران در این دانشگاه‌ها فعالیت کنند و بخصوص که تسلط به زبان ترکی (و دریافت مدرک آن یعنی مدرک آزمون یوس) امتیاز ویژه ای برای دریافت فاند (کمک هزینه) کامل خواهد داشت بویژه در مقاطع کارشناسی و ارشد. (در مقطع دکترا عمدتا زبان انگلیسی کفایت می کند).

اینها رو حتما دانلود کن همین الان: آموزش صفر تا صد زبان ترکی استانبولی با 60 درس رایگان

5-مهاجرت و اقامت: ترکیه در دو سال اخیر بخصوص 2023 شرایط مهاجرت و اقامت ایرانیان و دیگرکشورهای مهاجر فرست را تسهیل کرده است. بعنوان مثال شما می توانید با 5 سال اقامت در آن کشور، پاسپورت ترکیه را دریافت کنید. یا شرایط دیگر.

6-تبادل فرهنگی: یادگیری یک زبان جدید به افراد این امکان را می‌دهد که با فرهنگ و ادبیات مرتبط با آن زبان آشنا شوند. ترکی استانبولی به ایرانی‌ها این فرصت را می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن با فرهنگ ترکیه آشنا شوند و تبادل فرهنگی ایجاد کنند.

7-اخت و صمیمی شدن با ترک ها: اگر به شهرهای ترکیه سفر کرده باشید خواهید دید که مثلا موقع خرید اگر بفهمند توریست هستین، اجناس را گران تر به شما خواهند فروخت یا در معاملات تجاری، کاری و … اگر ترک زبان باشید فوق العاده مزایای بیشتری دریافت خواهید کرد و یکی از دلایل اصلی آن غیرت ترک ها روی زبان و فرهنگ خودشان است که در کمتر جایی می بینید!

به طور کلی، یادگیری ترکی استانبولی برای ایرانی‌ها می‌تواند در مواقع مختلف مفید و موثر باشد و به افزایش ارتباطات بین‌المللی، تجارت، توریسم، تحصیلات و تبادل فرهنگی کمک کند.

همین الان دانلودشون کن: ۲۰ آهنگ ترکی استانبولی زیبا برای یادگیری بهتر 

علل رونق زبان ترکی

شاخه های مختلفی از زبان ترکی استانبولی وجود دارند چه در ایران و چه در خارج از کشور. اما عمده زبان آموزان بدنبال یادگیری و آموزش زبان ترکی استانبولی هستند. علت این امر آن است که ترکی استانبولی (به ترکی استانبولی: Türkçe و یا Türkiye Türkçesi) یکی از زبان‌های شاخه جنوب غربی یا گروه اوغوز، زبان‌های ترکی است که ۸۳٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر در سراسر جهان به عنوان زبان نخست یا دوم با آن سخن می‌گویند. جغرافیای آن شامل ترکیه و قبرس شمالی و قسمت‌های کوچکی در عراق، یونان، بلغارستان، جمهوری مقدونیه، کوزوو، آلبانی و دیگر قسمت‌های شرقی اروپا را شامل می‌شود. سالانه جمعیت بسیاری نیز از ترکیه به غرب اروپا و بویژه آلمان مهاجرت می‌کنند که موجب تکلم ترکی در آن مناطق می‌گردد.

نقشه کشور ترکیه و مهم ترین شهرهای آن را می بینید. بلد بودن حدود جای شهرها کمک زیادی به تجربه بهتر از ترکیه خواهد کرد. (برای بزرگنمایی روی آن کلیک کنید):

نقشه ترکیه و مناطق اصلی و مهم آن

به گفته ویکی پدیا:

زبان‌های تُرکی یا به اصطلاح دقیق‌ترِ رده‌شناسی زبانی، زبان‌های ترکی‌تبار (Turkic Languages) یک خانوادهٔ زبانی شامل سی‌وپنج زبان می‌باشد

هرچند تعداد کسانی که به زبان آذری در ایران صحبت می‌کنند زیاد است اما دانستن این برای درک ترکی استانبولی کافی نیست و به همین دلیل بسیاری از متقضیان ترک‌زبانان ایران هستند که می‌خواهند ترکی استانبولی را هم یاد بگیرند. جالب است بدانید که بسیاری از مردم، ترکی را یاد می گیرند تا زبان سریال های ترکی را بفهمند!

آشنایی با کشور ترکیه

  • نام کشور: جمهوری ترکیه
  • پایتخت: آنکارا
  • زبان رسمی: ترکی ( رسمی ) ؛ کردی ( ۲۰% ).
  • نوع حکومت: جمهوری مبتنی بر رموکراسی پارلمانی.
  • واحد پول: لیرترکیه(Turkish lira).
  • مذهب: اسلام سنی ( ۶۷% )، اسلام شیعه ( ۳۰% )، کلیساهای مختلف مسیحی ( ۳% ).
  • امید طول عمر: ۶۴سال.
  • رشد سالانه جمعیت: ۱٫۱۳%درصد.
  • جمعیت: ۶۸,۸۹۳,۹۱۸ نفر.

3 مطلب کاربردی ترکی زیر را هم بخوانید:

بازاری در ترکیه

بازاری در ترکیه

جمهوری ترکیه کشوری است در خاورمیانه و قسمتی از آن در اروپا واقع است با این حال چندی است که در تلاش است به اتحادیه اروپا بپیوندد و هم‌اینک تیم ملی فوتبال این کشور در لیگ اروپا شرکت می‌کند.

با کمک این بسته های آموزشی، زبان ترکی را بصورت اصولی و خیلی راحت، در کمتر از سه ماه یاد بگیرید
این کشور دو تکه از شمال‌غربی با بلغارستان، از غرب با یونان، از شمال‌شرقی با گرجستان، از شرق با ارمنستان، آذربایجان و ایران، از جنوب‌شرقی با عراق و سوریه و از جنوب با دریای مدیترانه و به تبع آن با قبرس همسایه است.

ترکیه به نوعی فصل مشترک قاره‌های آسیا و اروپاست و به همین دلیل فرهنگ آن هم تلفیقی از هر دو فرهنگ شرق و غرب کره زمین است.

ترکیه جزو کشورهای توسعه‌یافته رده‌بندی می‌شود و نظام آن جمهوری است. ترکیه در سال ۱۹۲۳ به رهبری مصطفی کمال پاشا (آتاترک) جانشین امپراتوری عثمانی شد.

امپراطوری عثمانی به دلیل شکست در جنگ اول جهانی از هم پاشید و مورد تهاجم بریتانیا و متحدانش واقع شد.

حتما بخوانید: بهترین کتاب های آموزش زبان ترکی کدامند؟

قوانین خاص ترک های ترکیه

  • سرویسهای بهداشتی در ترکیه پولی بوده و صاحبان آنها مکلف به پرداخت مالیات درآمد خود میباشند. هزینه توالتهای عمومی حداکثر ۵۰ کروش یا نیم لیر ترک است که معادل حدود ۳۵۰ تومان میباشد.
  •  خرید و فروش اشیاء عتیقه و یا خروج و ورود آن به ترکیه مستلزم گرفتن مجوز قانونی می باشد.
  •  صرف مشروبات الکلی در خیابان ممنوع است.
  •  حضور بیش از سه ماه در ترکیه مستلزم اجازه رسمی از مقامات و تمدید مدت اقامت در ترکیه می باشد از این رو اقامت بیش از حد مجاز جریمه و حتی اخراج را به همراه خواهد داشت.

مکان دیدنی در ترکیه

  •  ممنوعیت استعمال دخانیات در تمامی اماکن عمومی سر بسته و امکان سیگار کشیدن در ورودی های سینماها، تئاترها، مراکز خرید، پارکهای کودکان، رستورانها و قهوه خانه ها و اماکن مشابه وجود دارد.
  •  در حال حاضر اتباع ایرانی بدون اخذ روادید می توانند به ترکیه مسافرت نمایند و به مدت حداکثر ۳ ماه در این کشور اقامت داشته باشند.

الفبای زبان ترکی

الفبای ترکی استانبولی، از بیست و نه حرف از حروف لاتین تشکیل شده است؛ که با تغییرات جزئی بصورت الفبای ترکی درآمده است. تغییر خط و جایگزینی حروف لاتین به جای حروف عربی با قانون شماره ۱۳۵۳ که در سال ۱۹۲۸ میلادی به تصویب رسید و مقرر گردید که حروف الفبای عربی، از مجموعه سازمانی الفبا و زبان کشور ترکیه نسخ و به جای آن ۲۹ حرف از حروف لاتین جایگزین گردد. بدین طریق سیستم نوشتاری ترکیه از ترکی عثمانی به ترکی لاتین (Latince yazılan türkçe) تغییر یافت. این حروف عبارتند از:

A a, B b, C c, Ç ç, D d, E e, F f, G g, Ğ ğ, H h, I ı, İ i, J j, K k, L l, M m, N n, O o, Ö ö, P p, R r, S s, Ş ş, T t, U u, Ü ü, V v, Y y, Z z

گفتنی است که همخوان H در زبانهای ترکی وجود نداشته و بخش بزرگی از واژگانی که این همخوان در آنها بکار رفته وامواژه اند و در بقیه نیز بر اثر تغییرات زبانی این همخوان به آنها افزوده شده است.

الفبای ترکی

الفبای ترکی

حتما آشنایی کامل با الفبای ترکی بهمراه تلفظ صوتی را هم ببینید!

دستور زبان ترکی

این گروه زبان‌ها پیوندی هستند؛ یعنی تکواژها در کنار هم قرار می‌گیرند و واژه را می‌سازند، به‌طوری‌که با جدا کردن پیوندها، تکواژها به‌راحتی قابل شناسایی است.همچنین یکی از مشخصات زبان‌های ترکی هماهنگی آواها است. در ترکی استانبولی زمان حال کامل(ماضی نقلی) وجود ندارد و برای این منظور واژگانی به همان گذشته ساده افزوده می شود تا معنی ماضی نقلی از آن برداشت بشود. نمونه:

Bu filmi daha önce/önceden izledin mi? (این فیلم را دیده اید؟ ) “daha önce” به معنی “پیشتر/در گذشته” است. Bu filmi (daha önce) hiç izledin mi? (تاکنون این فیلم را دیده اید؟ ) “hiç” همان هیچ فارسی که در این جمله معنی تاکنون می دهد. برخی حتی احتمال میدهند که صرف ماضی نقلی مانند «گلمیشم» و یا «گلیپسن» (آمده ام، آمده ای) که در ترکی ترکیه موجود نیست، نتیجهٔ تاثیر فعل ماضی نقلی در زبان فارسی است.

و اما…

با این وجود باید گفت که یادگیری زبان ترکی استانبولی بخصوص در میان ایرانی ها، به هردلیلی (توریستی، کار، علاقه مندی و..) یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. پیشنهاد می کنیم با وبسایت چرب زبان همراه باشید تا زبان ترکی را با هم بیاموزیم.

مطالب بسیار کاربردی ترکی ما

زبانمهر

حتما بخوانید!

13 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • “هرچند تعداد کسانی که به زبان آذری در ایران صحبت می‌کنند زیاد است اما دانستن این برای درک ترکی استانبولی کافی نیست و به همین دلیل بسیاری از متقضیان ترک‌زبانان ایران هستند که می‌خواهند ترکی استانبولی را هم یاد بگیرند……..”

    مخالف این مطلب شما هستم .بنده به شخصه ترک هستم و اهل تبریزم.تمام اعداد و شمارش ما با ترکی استانبولی یکیه.حدود ۷۵-۸۰% افعالی که ما اهالی آذربایجان استفاده میکنیم با ترکی استانبولی عین همه.موصوف و صفت نهاد و گزاره و کلیه قواعد زبانیمون از یک ریشه است .شاید دلیلی که هموطنان اذری ایرانی زبان ترکی استانبولی نمیدانند این باشه که از بچگی بهشون فارسی یاد دادن و ترکی بلد نیستن. جدا از این به شخصه از کودکی با برنامه و شبکه های ترکیه بزرگ شدم و این به مرور زمان باعث شده ابتدا توانایی درک زبان و بعد توانایی مکالمه با لهجه قوی رو بدست بیارم اما خیلی از مکالمات روزمره رو بلد نبودم، اپلیکیشن چرب زبان رو تهیه کردم و توی یک ماه زیر و روی مکالمات رو یاد گرفتم و کاملا درک میکنم مکالمات رو طوری که وقتی ترکیه رفته بودم و با مسافر ترکی که در هتل بود صحبت میکردم اخرش برگشت بهم گفت :”شما از کجای ترکیه اومدین اینجا ؟” برنامه تون بی نظیره اما این اموزشهای رایگان تون فوق العداه ضعیف

    پاسخ
    • چه جالب منم با شما موافقم چون منم ترکم ولی اون سخنی هم که گفتید با بچه هاشون ترکی کم حرف زدن هم موافقم نمونه اش من ولی من دو ماه آموزشی سربازیم که بگذره شروع میکنم به یادگیری الان که اعداد ترکی که قرص قرص بلدم ولی دوباره شروع میکنم ، در پناه حق هم اصالت hoşçakal✋✋✋

      پاسخ
    • درود ممنون بابت نظر ارزشمندتون و خوشحالم که اپلیکیشن مون مفید بوده، سالها روی این برنامه وقت گذاشتیم تا بی نقص و کاربردی باشه و جه مبتدی باشید یا تا حدی بلد باشین ترکی استانبولی رو، یک بااااید برای یادگیری ترکی استانبولی هست موید باشید

      پاسخ
  • زبانی به اسم اذری وجود نداره زبان ترک های ایران هم ترکی هست از شاخه اغوز و آذربایجانی. یک سوال، من مبتدی هستم و برای یادگیری ترکی استانبولی بیشتر برای تجارت و مهاجرت نیاز به یادگیری دارم چه منبعی پیشنهاد میکنید؟

    پاسخ
  • من با اینکه فارس هستم ولی عاشق زبان ترکی هستم و دوست دارم که یه روزی این زبان با معنی و غنی رو یاد بگیرم

    پاسخ
    • شينا روشنايى
      شهریور 14, 1400 10:46 ق.ظ

      با سلام
      من كتاب آمزشى با ٣٠ درس به همران سى دى پنج شنبه ١٠ شهريور سفارش دادم
      شماره موبايلى كه داده بودم سوخت
      چطور ميتونم شماره جديد به شما بدم؟
      و تشکر بابت اپلیکیشن تون که شدیدا موثر و کاربردیه یک ماهه کلی مکالمه یاد گرفتم اما هنوز بعضی فیلم ها مکالماتش رو نمیفهمم چون بیشتر برای ترجمه فیلم و سریال نیاز دارم، کتاب سی روز رو تهیه کردم کنارش
      لطفأ راهنمايى كنيد

      پاسخ
  • زبان آذری وجود نداره آذربایجان فقط اسم یک مکان هست در ضمن زبان ما(ترک های ایران)فقط از لحاظ تلفظ با زبان ترکی استانبولی متفاوت هست

    پاسخ
  • علت اینکه ترک های ایران می روند در کلاس های زبان ترکی استانبولی شرکت می کنند اینست که آموزش نوشتار زبان مادری در ایران وجود ندارد ترک ها به این کلاس ها بعنوان آموزش نوشتار زبان مادری نگاه می کنند
    همانطور که فارسی زبان های عزیز از اول ابتدایی تا خود دانشکاه همواره در کلاس های زبان فارسی شکرکت می کنند

    پاسخ
  • باید یاداوری کرد که ما در ایران ترک زبان داریم نه فرد ترک تبار …و اینکه ترکی اذری یک گویش محسوب میشه که هم در تلفظ و بعضی واژه ها با استانبولی تفاوت های قابل توجهی وجود داره

    پاسخ
  • ابراهیم
    آذر 4, 1401 5:19 ب.ظ

    به نظرتون مسی که هیچی از استانبولی نمیدونه ترک هم نیست این پکیج رو بگیره خوب باد میگیره؟

    پاسخ
  • من عربم و واقعا عاشق لهجه و زبان ترکی هستم امیدوارم با سایت شما چیزهای بیشتری یادبگیرم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست