آیلتس

بهترین منابع آزمون آیلتس برای مطالعه خودخوان (نمره بالای 7)

گاما

منابعی که برای آزمون آیتلس مطالعه می کنید نوعی سرمایه گذاری محسوب می شوند. شما با این انتظار که این منابع به شما در رسیدن به نمره مورد نظرتان کمک می کنند، زمان، انرژی و پول خود را صرف آنها می کنید. اما، تمام کتابها و منابع آیلتس یکسان نیستند. آنچه برای یک فرد موثر است ممکن است برای دیگری فایده ای نداشته باشد. در این مقاله بعضی از بهترین منابع آزمون آیلتس، از جمله بهترین کتاب ها و منابع رایگان (مانند کتاب رایگان Magoosh،  free IELTS eBookرا معرفی و طبقه بندی (بر اساس نقاط قوتشان) می کنیم. این به شما کمک می کند تا با یک روش هوشمند، کارآمد و متمرکز برای آزمون آیلتس آماده شوید. موفق باشید!

روش موفقیت در آزمون آیلتس

۱- بازه زمانی برای مرور مطالب

  1. اولین بار که مطلب جدیدی از زبان را مطالعه میکنید (مثلا یک لغت)، اگر همان مطلب را در ۲۴ ساعت آینده هم یک بار مرور کنید، تا ۸۰٪ آنچه را که جدیداً یاد گرفته اید حفظ میکنید
  2. پس از یک هفته، می توانید تنها پس از پنج دقیقه مرور همان مطلب، بدون فراموشی همه آن را به خاطر بیاورید. این مطلب تا ۳۰ روز در ذهن شما می ماند.
  3. بعد از چهل روز اگر همان مطلب را مجددا مطالعه کنید، ماندگاری آن در ذهن تان تا ۶ ماه خواهد بود!
  4. پس یک بار همان شبی که مطلب را یاد می گیرید مرور کنید، هفته بعد هم یک بار و چهل روز بعد هم یک بار

۲- خلاصه نویسی بسیار مهم است

یکی از سخت ترین بخش های آزمون آیلتس بخش رایتینگ و همچنین قدرت تحلیلی ذهن زبان آموز است. یک روش عالی و ساده برای تقویت شما در این زمینه داریم آنهم اینکه با خلاصه نویسی به راحتی در این دو بخش و حتی بقیه بخش های آیلتس قوی می شوید.

برای این کار کافی است هر زمان دو یا سه پاراگراف زبان را مطالعه نمودید، در حد ۳-۴ خط نظر خودتان را به زبان انگلیسی راجب آن پاراگراف ها بنویسید و یا اینکه آن را خلاصه نویسی کنید. همیشه در جزوه تان یک جای خالی کنار یادداشت هایتان بگذارید تا تفسیر خودتان از آن موضوع را بنویسید. بعدها هنگام مطالعه مجدد همزمان همان پاراگراف و ۳-۴ خط خودتان را هم مرور کنید تا تاثیر آن را به وضوح ببینید!

۳- گوش، چشم و زبانتان را به انگلیسی عادت دهید

هر روز در هر شرایطی هم که شده، حداقل به یکی دو مکالمه گوش کنید یا مطالعه کنید یا صحبت کنید و نگذارید اعضای بدنتان از عادت کردن به شنیدن زبان انگلیسی غافل شود. میتوانید از برنامه های رایگان صوتی روزانه مخصوص گوشی ها استفاده کنید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

۴- با صدای بلند بخوانید

یک راه عالی برای بهبود صحبت کردن به انگلیسی این است که هر زمانی میتوانید، متن ها را با صدای بلند و شمرده بخوانید. حتی اگر اشتباه کنید، بلند خواندن به شما کمک میکند که راحتتر انگلیسی صحبت کنید. برای بلند خواندن از کتاب یا روزنامه یا هرچیزی که به زبان انگلیسی است، استفاده کنید. حتی اگر شما همه ی لغات را نمیفهمید، اینکار باعث میشود که زبان و مغزتان، گفتن کلمات انگلیسی را تمرین کند و متوجه میشوید که وقتی انگلیسی صحبت میکنید میتوانید سریعتر و آسانتر جملاتتان را بسازید. بلند خواندن همچنین به دلیل اینکه شما از کلمات انتخابی خودتان استفاده نمیکنید، مفید است.

۵- با خودتان صحبت کنید

وقتی در حال انجام کارهای روزانه هستید، میتوانید با خودتان به تنهایی انگلیسی صحبت کنید. این باعث میشود به انگیسی فکر کنید. برای مثال میتوانید بگویید: I’m going to the kitchen, now I am making a cup of tea, I love tea because it refreshs me! و مانند اینها. میدانم این روش کمی غیر معمول به نظر میرسد اما کمک کننده است. فقط کافی ست امتحان کنید!.

۶- چیزی را که می بینید بگویید

گفتن و صحبت کردن در زبانممکن است به پنجره یا به تلویزیون نگاه کنید، هر چیزی که میبینید را بگویید؛ مثلا مردی که با بلوز آبی در حال رانندگی است را به انگلیسی بگویید، این یک زبان ساده است اما خودتان متوجه میشوید که چطور میتواند هماهنگی ذهن و زبانتان را افزایش دهد. بعد از مدتی متوجه میشوید که دیگر لازم نیست جمله ای را در ذهنتان ترجمه کنید و پس از آن وقتی یک مکالمه واقعی داشته باشید میبینید که میتوانید افکارتان را راحتتر ابراز کنید. در مورد اشتباهات هنگام گفتن جملات نگران نباشید، مهم ترین هدف انجام این تمرین، تسلط و روان بودن است. اگر میخواهید اشتباهاتتان را تصحیح کنید، صدایتان را ضبط کنید و دوباره گوش کنید که ببینید کجاها اشتباه کرده اید.

۷- به رادیوی انگلیسی گوش کنید

گوش دادن به رادیو انگلیسیتا آنجایی که ممکن است به رادیوی انگلیسی گوش کنید. BBC یک کانال عالی است که BBC Radio4 نامیده میشود و بیشتر اوقات صحبت میکند تا اینکه موسیقی پخش کند. احتمالا بی بی سی را میشناسید،آنها با دروغهای خود مشهور هستند.بی بی سی پادکست ها (فایل های صوتی) بسیار باکیفیتی را در زمینه آموزش زبان انگلیسی تهیه می کند که میتوانید از آن برای تقویت مهارت شنیداری خود و همچینین از ویدیوهای دارای متن آن استفاده کنید. حتما روزانه حداقل ۱-۴ فایل آن را تمرین کنید. برای ورود به سایت کلیک کنید

۸- راجب موضوعات مختلف مطالعه کنید

در مورد موضوع هایی که دوست دارید در زبان خودتان در مورد آنها صحبت کنید، فکر کنید سپس چیزهایی که برای صحبت کردن آن به زبان انگلیسی لازم دارید را پیدا کنید؛ مثلا اگر دوست دارید در مورد فوتبال یا هر چیز دیگری صحبت کنید، میتوانید آنها را در وبسایت ها و مجلاتی که این موضوعات را پوشش میدهند پیدا کنید. لیست لغات مورد نیاز درمورد موضوعتان را بنویسید و کلمات و عبارات را یاد بگیرید. یک وب سایت فوق العاده برای یادگیری صحبت راجب موضوعات مختلف

بهترین منابع آیلتس طبق گفته خود بریتیش کانسیل و تجربه ما (برای دانلود هر منبع روی آن کلیک کنید)

کتاب یک و دو رو حتما حتما باید برای ازمون ایلتس بخوانید که اتفاقا توسط خود موسسه برگزارکننده ایلتس هم منتشر شدن و شباهت زیادی با ازمون اصلی دارن البته منبع سوم رو هم می تونین بجای منبع دوم بخونید هر چند اگه نمره بالای 7 نیاز دارید سه کتاب اول جزو بایدها هستند. کتاب چهارم که گرامر هست فقط برای کسانی که گرامرشون ضعیفه توصیه میشه هر چند خیلی وقت هست که بخشی بنام گرامر از ازمون حذف شده و در بخشهای دیگه ادغام شده برای همین هم ضروری نیست که گرامر رو جداگانه بلد باشید اما اگه نمره بالا نیاز دارین جزو بایدهاست. ضمنا کتاب پنجم برای کسانی هست که واژگان ضعیف دارن یا در یک بخش خاص از موضوعات 7 گانه ایلتس ضعیف هستند یا واقعا می خوان قدرتمندتر در ازمون ظاهر بشن. واژگانی که توسط خود برگزارکننده ایلتس منتشر شده و بهترین کتاب اموزش لغات ایلتس هست.

بهرحال 5 منبع زیر مهم ترین منابع آزمون آیلتس هستند از این بابت مطمئن باشید:

طبق گفته خود وبسایت رسمی آیلتس، منابع بالا در اولویت امادگی آزمون ایلتس هستند (چه کلاس بروید یا نروید!)

بهترین ترفندهای گرفتن نمره عالی در رایتینگ آیلتس (تجربه ۱۴ ساله)

اگر در بخش خاصی از آزمون مشکل دارید بهترین منبع برای تقویت آن به تفکیک در زیر آورده شده است

واژگان

آزمون آیلتس نیاز به دایره واژگان وسیعی دارد. توانایی شما در معنی کردن و پیدا کردن مترادف ها روی نمره تأثیر زیادی می گذارد. املا نیز در آیلتس اهمیت دارد! هنگام یادگیری کلمات جدید، حتماً روی هجی آنها تمرکز کنید. قطعا نمی خواهید بدلیل اشتباهات املایی نمره از دست بدهید.

یک راه عالی برای تقویت واژگان برای آزمون IELTS، خواندن مقالاتی است که از نظر محتوا و لحن مشابه آزمون آیلتس هستند. همانطور که مطالعه می کنید، واژگان جدید را در دفتر یا دستگاه خود یادداشت کنید. در اینجا لیستی از منابع پیشنهادی ما برای مطالعه آیلتس را مشاهده می کنید:

رایتینگ

بخش Writing آزمون آیلتس دشوار است. شما فقط یک ساعت فرصت دارید تا دو تمرین Writing را کامل کنید. این بخش حتی برای بسیاری از افراد بومی نیز چالش برانگیز است! شما باید سعی کنید تا جایی که می توانید قبل از روز آزمون تست Writing تمرینی انجام دهید. وقت خود را به تمرین اختصاص دهید و (در صورت امکان) از یک انگلیسی زبان بومی در مورد Writing های خود نظرخواهی کنید. اگر کسی را ندارید که به شما کمک کند، پاسخ های خود را با پاسخ های موجود در کلید کتاب آیلتس یا official IELTS responses and examiner comments online مقاسیه کنید. همچنین می توانید از معیارهای نمره دهی آیلتس برای Task 1 و Task 2 استفاده کنید و سطح تقریبی خود را ارزیابی کنید.

لیسنینگ

  • بخش Listening آزمون IELTS شامل لهجه های مختلف مانند… بریتانیایی، آمریکایی، استرالیایی و غیره است. تمرین Listening با منابع متنوع ایده بسیار خوبی است. منابع پیشنهادی ما برای تمرین Listening عبارتند از:
  • Ted Talks
  • This I Believe from NPR
  • BBC Radio
  • ABC News

ریدینگ

هر روز تا حد امکان به زبان انگلیسی بخوانید! به لیست اخبار آنلاین منابع آیلتس در بخش “واژگان” این مقاله (در بالا) مراجعه کنید. این منابع Reading متناسب با سطح و نوع زبانی هستند که می توانید در آزمون IELTS انتظار داشته باشید. همچنین می توانید، مطالبی را مطالعه کنید که به آنها علاقه دارد! کتاب ها، مجلات، مجلات دانشگاهی … . با تمرین روزانه این مهارت می توانید نتیجه بهتری در آزمون بدست آورید.

اسپیکینگ

صحبت کردن با انگلیسی زبانان بومی بهترین راه برای بهبود مهارت Speaking شما است. اگردر محل زندگی خود به انگلیسی زبانان بومی دسترسی دارید، آنها را پیدا کنید! به یک گروه بپیوندید و فرصت هایی برای تعامل با انگلیسی زبانان ایجاد کنید. برای پیدا کردن یک گروه در منطقه خود، از سایت www.meetup.org دیدن کنید. برای کلاس های مکالمه انگلیسی ثبت نام کنید و / یا یک معلم آنلاین پیدا کنید. برای بهبود مهارت Speaking خود باید به طور منظم انگلیسی صحبت کنید.

نرم افزارها و اپلیکیشن (اختیاری-تکمیلی)

نرم افزارها و اپلیکیشن ها بهترین راه یادگیری زبان های خارجی هستند. به این علت که حواس بیشتری از شما را درگیر می کنند و با ترکیب فیلم، اشکال و صدا، ماندگاری مطالب را در ذهن شما به شکل چشم گیری افزایش می دهند. با ترکیبی از نرم افزارها و کتاب ها هیچ نیازی به کلاس های حضوری برای آمادگی آزمون آیلتس نخواهید داشت و می توانید براحتی نمره بالایی در این آزمون کسب کنید!

۱-نرم افزار آموزش زبان انگلیسی Ielts Complete آیلتس

بسته آموزش کامل آزمون آیلتس

این بسته آموزشی ، جزء مجموعه ای جدید جهت آماده سازی داوطلبان آزمون «آیلتس» می باشد‏.‏ به بهترین شکل ممکن، تمرینات کلاسی امروزی را با موضوعات جوان پسند و جذاب ‏(‏مهیج‏)‏ ترکیب می نماید‏.‏ به گونه ای طراحی شده که «تفکر پرسش گر» را برای آزمون «آیلتس» به داوطلبان معرفی می کند‏.‏ راهکارها و مهارت هایی عرضه می کند که دانشجویان را در مسیر کسب بالاترین امتیاز در تمام قسمت های آزمون، راهنمایی خواهد نمود‏.‏

  • قابلیت آپدیت روزانه
  • ایجاد فضای کلاس مجازی
  • نمودار آماری از میزان پیشرفت
  • آموزش از طریق فیلم های مرتبط با دروس

   خرید نسخه کامل این نرم افزار جامع 

۲- اپلیکیشن گوشی موبایل British Radios (اندروید و ios)

 

اپلیکیشن آیلتس

اپلیکیشن های موبایل معمولا فقط زمان یادگیری شما را افزایش می دهند چون تحقیق شده و با دقت طراحی نشده اند ولی این اپلیکیشن یکی از بهترین اپلیکیشن هاست که شما را با موضوعات متنوعی که در بخش های ۴ گانه آزمون آیلتس مطرح می شود آشنا می کند. فقط کافی است که به کلیپ های صوتی آن گوش کنید آن هم در زمانی که بیکار هستید !

   لینک دانلود برای اندروید

   لینک دانلود برای آیفون ios

۳- اپلیکیشن گوشی موبایل IELTS Prep App (اندروید و ios)

نرم افزار آیلتس 8

احتمالا این اپلیکیشن را در پلی استور و اپ استور دیده اید که بالاترین امتیاز در میان برنامه های اندروید و آیفون را کسب کرده است. این اپلیکیشن که بطور رسمی توسط British Council ارائه شده است تمرینات مفیدی در زمینه لیسنینگ، اسپیکینگ و … بصورت صوتی و ویدیویی دارد.

   لینک دانلود برای اندروید

   لینک دانلود برای آیفون ios

کتاب ها و منابع آیلتسی که توصیه نمی شوند

قبل از اینکه نگاهی دقیق تر به این کتاب ها و منابع بیندازم، باید بگویم که منظور ما این نیست که هیچ کس نباید از این منابع که در زیر ذکر شده اند استفاده کند. ما در اینجا به نکات مثبت و منفی آنها اشاره خواهیم کرد. اما قطعاً استفاده از این منابع جز بایدهای آزمون آیلتس نیست. و علیرغم نکات مثبتی که دارند، تهیه آنها به میل و نظر شخصی شما بستگی دارد. توصیه ما این است که در صورتی به سراغ این منابع بروید که منابع پیشنهادی را به خوبی پوشش داده باشید.

کتاب ویرایش قدیمی بارونز Barron’s IELTS with Audio CDs

اگر به دنبال سؤالات تمرینی بیشترهستید، می توانید این کتاب را تهیه کنید. اگرچه بهتر است، ابتدا از پرسش های تمرینی معتبر IELTS و کمبریج (که در بالا توضیح داده شدند) استفاده کنید و سپس روی کتاب Barron سرمایه گذاری کنید. علاوه بر این، در حالی که این کتاب، در ساخت مهارت ها به شما کمک می کند، بسیاری از تمرین های آن برای پیشرفت زبان آموزان کافی نیستند. مسئله دیگر این است که کتاب فاقد تمرکز لازم است. استراتژی های آزمون و تمرین های ساخت مهارت به گونه ای ترکیب شده اند که به اندازه سایر منابع واضح و موثر نیستند.

کتاب قدیمی کمبریج با عنوان اشتباهات ایلتس Cambridge English: Common Mistakes at IELTS Advanced…and How to Avoid Them

این کتاب (و نسخه مربوط به زبان آموزان intermediate) جنبه هایی از زبان انگلیسی را هدف قرار می دهد که برای بسیاری از شرکت کنندگان آزمون آیلتس مشکل ایجاد می کنند. نویسندگان با تجزیه و تحلیل خطاهای واقعی زبان آموزان در امتحانات آیلتس، این جنبه ها را گردآوری کرده اند. این کتاب می تواند اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار مدرسان قرار دهد. معلمان می توانند از آن برای ایجاد مجموعه ای گسترده تر در مورد اشتباهات رایج در آیلتس استفاده کنند. متأسفانه، این کتاب به عنوان یک منبع برای مطالعه خود خوان، چندان مفید نیست. بسیاری از مفاهیم دستوری آن فاقد توضیحات کافی هستند. گاها توضیحات فاقد وضوح و دقت لازم می باشند. نهایتا، تمرین های نمونه و پاسخ های موجود در کلید به اندازه کافی نیستند.

کتاب تارگت بند معروف Target Band 7: IELTS Academic Module–How to Maximize Your Score 

این کتاب IELTS روی استراتژی آزمون تمرکز دارد و شامل نکات مفید بسیاری است. بخش “Writing” آن قوی ترین فصل کتاب است، با استراتژی های محکم، سؤالات نمونه و پاسخ های آنها. با این حال، این کتاب به عنوان یک راهنمای اولیه چندان موثر نیست. کتاب فاقد تمرین و پاسخ های کافی است. علاوه بر این، در بعضی موارد، استراتژی ها و نکات ذکر شده فاقد مثال های کافی برای نشان دادن نحوه استفاده از آنها هستند.

چه ترفندهایی باید برای آیلتس یاد بگیرم؟

همه ترفندها را در 4 مطلب زیر می توانید پیدا کنید:

زبانمهر

حتما بخوانید!

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • ایا کتاب های اینتر چنج برای ایلتس خوب هست و میشه باهاش ایبتس هفت اکادمیک پیدا کرد؟؟ البته اپلیکیشن چرب زبان رو قبلا خریدم و کار کردم، مکالمه و لیسنینگ م رو زیر و رو کرد اما هنوز حس می کنم برای ایلتس کافی نیست

    پاسخ
    • خیر فقط کتابهای اینترچنج کافی نیستن و اپلیکیشن چرب زبان هم برای افراد مبتدی تا متوسط هست که میخوان اسپیکینگ، مکالمه و شنیداری شون رو تقویت کنن توی مدت کم و برای ایلتس لازمه اما کافی نیست. به همه توصیه می کنیم پک اموزش جامع ایلتس که تو همین مطلب شماره 1 معرفی شده رو تهیه کنن تقریبا زبان اموز ناراضی نداشتیم و اکثرا نمره بالای 7 گرفتن باهاش. همه منابع/کتابها و کلاس ها رو یکجا داخل خودش داره! این دوتا منبع با هم معجزه می کنن

      پاسخ
  • شکیبا درخشان
    دی 4, 1402 8:01 ق.ظ

    آقای حیدری هر کسی نمره ایلتس بالا بگیره، نه تنها تو هر اموزشگاه زبان داخل ایران بلکه هر جای دنیا بخواین برید، مهاجرت کنید چه کاری و چه تحصیلی، رو سرشون میذارن تون و واقعا باید بگم نمره ایلتس بیش از حد موثره برای اینده و بورسیه شدن!! خیلی از دوستام فقط با نمره ایلتس خوب و بدون هیچ رزومه خاصی پذیرش با حقوق عالی گرفتن. ینی دوماه ماه با یه منبع خوب واسش اماده بشین، اینده تون رو ساختین، حالا هر رشته یا کشوری که بخواین ادامه بدین! سه ماه پیش بسته اموزش جامع ایلتس فروشگاه تون رو خریدم فوق الااااده بود بی نظیر. کاری ندارم که دیر رسید اما اینقد تکنیکاش کاربردی بودن که ایلتسم رو از 6 به 8 رسوند! البته اون کتاب واژگان ضروری بارونز برای آزمون آیلتس هم خوندم کنارش. اینم بگم این ویدیوهاتون چییی ن اخه؟ راسته میگن هر چی پول بدی اش می خوری

    پاسخ
    • درود باعث خوشحالیه که به هدف تون رسیدین. بله پک کاملی هست اما خب تلاش خود ادم مهمه. این اموزشهای رایگان هم بیشتر بعنوان مکمل هستن و متاسفانه خیلی از هموطنان عزیز توان خرید همین پک ارزون قیمت رو هم ندارن و این اموزشهای رایگان میتونه کمکشون کنه.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست