شرایط دعوی فروش مال موقوفه

گاما

مال موقوفه چیست

وقف، اهدا پول یا ملک به سازمان غیرانتفاعی است که از سود و منافع سرمایه گذاری مذکور برای هدف خاصی استفاده میکند. اغلب وقف باید به گونه ای استفاده شود که خود مال به شکل قبلی خود باقی بماند در حالیکه از منافع و عایدات برای کارهای خیریه استفاده میشود. ممکن است سوال پیش بیاید دعوی فروش مال موقوفه به چه صورت است؟ در نتیجه به طور کلی استفاده از مال موقوفه باید طوری باشد که اصل مال قابل استفاده بماند، در حالی که سود و درآمد آن برای کارهای خیریه صرف میشود. مال موقوفه برای امانت، بنیاد خصوصی، و یا خیریه عمومی به کار میرود. موسسه های آموزشی، موسسه های فرهنگی، و سازمانهایی که خدمات ارائه میدهند، عموما به صورت وقفی اداره می شوند. از موسسات وقف شده که به صورت آموزشی اداره می شوند میتوان به دانشگاهها و دانشکده ها اشاره کرد. از سایر مواردی که به صورت مال موقوفه تحت نظارت هستند، موسسه های فرهنگی هستند که عناوینی نظیر موزه های هنری، کتابخانه ها، سازمانهای مذهبی و سازمانهای خدماتی مانند بیمارستانها و خانه سالمندان در خود جای می دهند. به طور مثال یک موسسه آموزشی را در نظر بگیرید که برای رشد موسسه وقفی، درآمد مال وقفی را دوباره و به گونه ای سرمایه گذاری می کند تا از پس هزینه های آموزشی بر بیاید و در عین حال اهداف آموزشی خود را محقق کند. باید در مورد دعوی فروش مال موقوفه بدانید که مال موقوفه شامل مالیات میشود. لازم به ذکر است که انواع متفاوتی از مال موقوفه وجود دارد و دعوی فروش مال موقوفه بر آن ها به اشکال متفاوتی اعمال می شود.

مال موقوفه

به غیر از شرایط استثنائی، شروط مربوط به دعوی فروش مال موقوفه نباید نقض شوند. اگر موسسه در شرف ورشکستگی قرار دارد و یا اگر اعلام ورشکستگی کرده است، با این حال داراییهای مال موقوفه را در دست دارد، دادگاه میتواند حکمی صادر کند که موسسه در حالی که تا حد امکان، خواسته های وقف کننده را به جا آورد. در عین حال موسسه میتواند از داراییهای باقیمانده برای سلامت مالی بهتری استفاده کند و دعوی فروش مال موقوفه را داشته باشد.

آیا به دنبال وکیل پایه یک دادگستری در زمینه جعل سند میگردید؟

جستجو کافیست!همین حالا به سایت گروه وکلای حقوق یاران مراجعه نمایید و با تماس با کارشناسان امور جعل سند مجموعه مشاوره رایگان دریافت نمایید.ما در تمامی زمینه های جعل سند , جعل امضا و…. میتوانیم بصورت تخصصی به ارائه مشاوره به شما بزرگواران بپردازیم…

فروش مال موقوفه

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

مالهای موقوفه دائمی عبارت هستند از زمین، ساختمان، پول نقد و سرمایه گذاریها. این نوع از مالهای موقوفه به علت ماهیتی که دارند، در اساس برای همیشه در خدمت خیریه ها قرار میگیرند؛ در نتیجه خیریه ها هم برای استفاده از آنها دارای یک سلسله محدودیت هایی هستند. به طور مثال، یک خیریه با مقداری پول که توسط خیری اهدا شده است، تاسیس میگردد. اهداکننده به طور موکد ابراز می دارد که تمایل دارد پولی که وقف می کند باید صرف درآمدی برای خیریه شود و تنها به این شکل این پول خرج شود.

قانون به خیریه ها اجازه میدهد تا مالهای موقوفه دائمی را در شرایط خاص مصرف کنند و دعوی فروش مال موقوفه داشته باشند ولی ابتدا باید از هیئت خیریه اجازه کسب کند. اگر مال موقوفه به فروش میرسد باید دقت شود که مال به نزدیکترین هدف اصلی که وقف شده بوده و به امانت گرفته شده بود، صرف شود.

مال موقوفه

اگر فکر میکنید که پول نقدی که قصد دارید خرج کنید یا ملکی که قصد دارید به فروش برسانید یا خریداری کنید مال موقوفه دائمی است، حتما با وکیل مشاوره کنید یا مشاوره حقوقی دریافت کنید.

تنها زمانی صرف کردن مال موقوفه دائمی را در نظر داشته باشید که امانتدار یا مسئول مال موقوفه اظهار دارد که لازم است که مال به مصرف برسد و خرج شود، چرا که باعث میشود خیریه به طور موثرتری به کار خود ادامه دهد. به طور مثال، خیریه به پول نیاز دارد تا پروژه جدیدی را شروع کند یا از آنجا که از مستغلات فعلی خود بزرگتر شده، نیاز به محل بزرگتری برای ادامه کار خود به عنوان خیریه دارد. سوال این است که چه زمانی باید رضایت هیئت خیریه را برای فروش کل یا بخشی از مال موقوفه کسب کرد؟ این طبیعی است و بسیاری از خیریه ها کل یا بخشی از مال موقوفه را به فروش میرسانند. زمانی باید رضایت هیئت خیریه را کسب کرد که درآمد خیریه بالاتر از مقداری که دولت معین کرده باشد و کل مال موقوفه ارزشی بالاتر از مقدار معین دولت داشته باشد. لازم به ذکر است که در صورتی که مال موقوفه به خیریه داده نشده باشد و خیریه خود آن مال موقوفه را ایجاد کرده باشد و یا ساخته باشد نیازی به کسب کردن اجازه از هیئت خیریه نیست.

پول، دارایی و یا قطعه ای از زمین که وقف خیریه شده است تا برای هدف خاصی استفاده شود، موقوفه انتفاعی است. قطعه زمین یا دارایی که تحت چنین عنوانی مورد استفاده قرار گیرد، اگر باید توسط خیریه به فروش برود، دارای شرایطی است. یکی از شرایط آن گرفتن رضایت از هیئت خیریه است. باید به خیریه توضیح داده شود که چرا مال موقوفه باید به فروش برسد بی آنکه دوباره جایگزین شود و چرا این موضوع برای منافع خیریه ضرورت دارد.

کاربران گرامی جهت دریافت مشاوره رایگان از وکیل پایه یک دادگستری به سایت ما مراجعه نمایید.

شرایط دعوی فروش مال موقوفه

برای گرفتن رضایت هیئت خیریه میتوانید به صورت آنلاین هم اقدام کنید. در صورتی که قصد فروش مال موقوفه نیاز به اقدامات حقوقی داشته باشد، هیئت خیریه شما را در جریان خواهد گذاشت و مراحل را به اطلاع شما میرساند. اگر فروش مال موقوفه از لحاظ قانونی مشکلی به همراه نداشته باشد، هیئت خیریه به اطلاع شما میرساند که دعوی فروش مال موقوفه قانونی است و دارایی میتواند به انتقال غیر برسد. مال باید در عرض 60 روز منتقل شود. اگر دعوی فروش مال موقوفه مشکلی داشته باشد، هیئت خیریه مراتب را به اطلاع شما خواهد رساند و به شما توضیح می دهد که چگونه می توان مشکل فروش آن را حل کرد تا دارایی قابل انتقال باشد.

دعوی فروش مال موقوفه در قانون ایران

به طور کلی مال موقوفه زمانی باید به فروش برسد که احتمال خرابی آن باشد. همانطور که در ماده سیصد و چهل و نه قانون مدنی آمده است: “بیع مال وقف صحیح نیست مگر در موردی که بین موقوف‌ علیهم تولید اختلاف شود به نحوی که بیم سفک دماء رود یا منجر بخرابی ‌مال موقوفه گردد و همچنین در مواردی که در مبحث راجع به وقف مقرر است.” پس مواردی که میتواند به فروش مال موقوفه منجر شود عموما عبارت است از خرابی مال موقوفه به طرزی که قابل عمران نباشد، یا اینکه بیم خرابی آن رود به طوری که قابل عمران نباشد و در نهایت اختلاف بین موقوف علیهم به نحوی باشد که بیم سفک دماء برود یا که مال موقوفه را خراب کند.

کاربران گرامی اگر نیازمند وکیل پایه یک دادگستری در زمینه فروش مال موقوفه میباشید میتوانید به سایت گروه وکلای حقوق یاران به نشانی www.iranilawyers.com مراجعه نمایید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست