زبانهای مختلف

۱۵ تا از زبانهای دنیا که بیشترین جمعیت صحبت کننده را دارند

گاما

تقریبا در اواخر سال ۲۰۱۹ هستیم و در حال حاضر ٧/٧ میلیارد انسان روى کره زمین زندگى مىکنند. براى رسیدن به جمعیتى برابر با یک میلیارد نفر به زمانى برابر با ٢٠٠٠٠٠ هزار سال تاریخ بشریت نیاز است و فقط ۲۰۰ سال بیشتر لازم است تا به ۷ میلیارد برسد. اما صبر کنید! نکته جالبتر اینست که با وجود ١٩٧ کشور در دنیا (تایوان و کوزوو هم جز آنها هستند) ٧ میلیارد نفر فقط از کشورهاى چین و هند هستند. حالا حدس بزنید چند زبان در دنیا وجود دارد؟

اتنووگ یک دانشنامه توانا و نیرومند براى زبانهاى مختلف است (حداقل ما دوست داریم اینطور بگوییم) و 7.097 زبان زنده دنیا را داراست. انتظارش را نداشتید، نه؟ به طور طبیعى ممکن است اکنون این سوال پیش بیاید که بیشترین زبانى که در دنیا به آن صحبت میشود کدامست؟ انگلیسى؟ چینى؟ و شاید هندى، اسپانیایى یا عربى؟ ادامه این مطلب را بخوانید تا زبانهایی در دنیا که بر اساس تعداد افراد بومی که به این زبان صحبت میکنند و تعداد کل (یعنی بومی و غیر بومی) کاربران را کشف کنید.

زبانهایى که در دنیا بیشتر صحبت مى شوند

١- چینى

با جمعیتى بالغ بر 1.2 میلیارد نفر بومى که به زبان چینى صحبت مىکنند، این زبان گوى سبقت را از همتایان خود ربوده است. دور از انتظار است، نه؟ البته آمار و ارقام متفاوتی وجود دارد اما چین بیشترین جمعیت در جهان را هم داراست. باید به خاطر سپرد که زبان چینى ماکروزبانى شامل سیزده زبان ماندارین چینى دیگر است که به طور گسترده صحبت مىشوند. همه این زبانها به خاطر داشتن یک سیستم نوشتارى و ادبیات مشترک زیر مجموعه زبان چینى هستند. نمونه هاى معروف این زبان ‘وو’ و ‘ کانتونیس’ هستند.

توجه : وقتى درباره معروفترین زبانها صحبت مىکنیم، معمولا زبان انگلیسى به ذهنمان میرسد و بیراه هم نیست. بر اساس تعداد کل صحبت کنندگان (با آمارى بالغ بر ١ میلیارد نفر در سراسر دنیا که منابع مختلف، آمار متفاوتى ارائه مىدهند) انگلیسى پرکاربردترین زبان در دنیاست. در گذشته علت این فراوانى به خاطر تاثیر استعمارى سلطنت بریتانیا بود اما امروزه، گسترش فرهنگ آمریکایى دلیل اصلى این مسئله است.

۲- اسپانیایی

زبان اسپانیایى با 442.3 میلیون نفرى که به صورت بومى به این زبان صحبت میکنند و تعداد کل ۹/۵۱۲ میلیون در سراسر دنیا، جایگاه دوم در فهرست ١۵ کشور (البته با احتساب صحبت کنندگان بومى) و رتبه چهارم بر اساس تعداد کل صحبت کنندگان را داراست.

همانطور که احتمالا انتظارش را داشتید، وقتی صحبت از تعداد کل صحبتکنندگان به میان میآید، چین به رتبه دوم تنزل پیدا میکند چرا که زبان انگلیسی در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده و چینی فقط در آسیا.

۳- انگلیسی

برای 378.2 میلیون نفر که به طور بومی به زبان انگلیسی صحبت میکنند، این زبان به صورت گسترده زبان رسمی تجارت و سفر محسوب شده و فرصتی برای برقراری ارتباط به وجود میآورد. همانند زبان یونانی و لاتین دوران باستان، انگلیسی امروزه یک زبان بینالمللی است (یعنی یک زبان ارتباطی، زبان مشترک، زبان تجارت، زبان دوم، زبان پیوند و زبان پشتیبان است).

شما هم که در حال حاضر این مقاله را میخوانید احتمالا یا فردی هستید که انگلیسی زبان بومیتان است و یا به عنوان زبان دوم یا سوم این زبان را آموختهاید. بنابراین میتوان گفت که زبان انگلیسی در سراسر دنیا معروف است. یا حتی بهتر است بگوییم جهانیست چرا که حتی بیگانگان و فرازمینی ها هم در فیلمها انگلیسی صحبت میکنند! (البته این فقط یک شوخیست!)

مقام سوم از نظر تعداد کل کسانی که به یک زبان صحبت میکنند با تعدادی بالغ بر ۷۰۰ میلیون نفر متعلق به هند است (هندی-اردو).

۴- عربی

طبق ۲۱ امین نسخه از دانشنامه اتنولوگ، در حال حاضر زبان عربی چهارمین جایگاه (با 315 میلیون نفر صحبت کننده بومی) را به خود اختصاص داده است. به نظر میرسد که منابع مختلف آنلاین این مکان را مشترکا به عربی و هندی اختصاص میدهند. اما از آنجا که اتنولوگ معتبرترین منبع برای زبانهای دنیاست ما هم دادههایش را ملاک قرار میدهیم.

۵- هندی

260 میلیون بومی به زبان هندی صحبت میکنند که این رقم، آن را در جایگاه پنجم قرار میدهد. در ضمن ما درباره آن زبان هندوستانی که ترکیب دو زبان بسیار مشابه هندی و اردو (که البته اتنولوگ آنها را از هم متمایز میداند) است، صحبت نمیکنیم. اگر از خودتان میپرسید تفاوت بین این دو چیست پاسخ اینست که: هندی به خط دوانگاری نوشته شده و بیشتر از کلمات سانسکریت استفاده میکند، در حالیکه اردو به خط عربی پرسو نوشته شده و بیشتر از کلمات عربی و فارسی استفاده میکند.

هندی پر صحبت ترین زبان در هند است. زبان عربی از نظر تعداد کل صحبت کنندگان، رتبه پنجم را دارد.

۶- بنگالی

منابع نسبتا منسوخ شده و قدیمی، رتبه زبان پرتغالی را قبل از بنگالی میدانند، اما به نظر میرسد طبق آمار جدید، رتبه ششم با 243 میلیون نفر صحبت کننده بومی از آن بنگالی است. شاید انتظارش را نداشتید، اما باید گفت همینطور است! بنگالی یک زبان هندو-آریایی است که عمدتا توسط بنگالی های شبه قاره هند صحبت میشود و زبان رسمی و غالب در بنگلادش است.

فرانسوی، ششمین جایگاه از نظر بیشترین تعداد افرادی که هم به صورت بومی و هم غیربومی به این زبان صحبت میکنند را به خود اختصاص دادهاست. پس از این، یافتن رتبههای بعدی بر اساس تعداد کل کمی پیچیدهتر میشود و به نظر میرسد در بسیاری از منابع تضاد وجود دارد.

۷- پرتغالی

به لطف تجار و فاتحان پرتغالی دوره استعمار، زبان پرتغالی در حال حاضر در بسیاری از نواحی دنیا با تعداد 223 میلیون صحبت کننده بومی به این زبان، گسترش یافته است. این زبان همچنین تنها زبان رسمی در ۷ کشور پرتغال، برزیل، موزامبیک، آنگولا، کیپ ورد، گینه بیسائو و سائو تامه و پرینسیپ است.

۸- روسی

زبان تزارها و تزاریناها، چایکوفسکی، داستایوفسکی و افسانههای جادویی روسیه، با 154 نفر صحبت کننده بومی جایگاه هشتم را اشغال کرده است. روسی یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل و زبان رسمی کشور روسیه، بلاروس، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان است. همچنین در برخی مناطق آسیایی در اروپای شرقی به عنوان زبان دوم و زبان بینالمللی به طور گسترده صحبت میشود. اگر میخواهید روسی یاد بگیرید، باید با الفبای سیریلیک شروع کنید.

۹- ژاپنی

با 128 میلیون صحبت کننده بومی، ژاپنی نهمین زبان پرکاربرد جهان است. افرادی که به این زبان حرف میزنند در ژاپن زندگی میکنند، اما در برخی از جوامع مهاجر و مستعمرات سابق (تایوان، کره، چین، فیلیپین و جزایر مختلف اقیانوس آرام) هم ساکن هستند. در نتیجه پیوستن یا اشغال جزئی، این کشورها میتوانند هنوز هم به ژاپنی صحبت کنند.

سیستم نوشتاری: کاراکترهای چینی (کانجی) و کانا (هیراگانا، کاتاکانا)

۱۰- لندا

ممکن است شگفت آور باشد اما 119 میلیون نفر بومی به زبان لندا صحبت میکنند که همین امر باعث شده این زبان در این فهرست بالاتر از فرانسوی و آلمانی قرار گیرد. طبق آمار منبع معتبر و قدرتمند اتنولوگ، لندا به عنوان یک ماکرو زبان که شامل چهار زبان انفرادی دیگر هم هست شناخته میشود که حداقل یک میلیون نفر به این چهارزبان صحبت میکنند: زبان هندکو شمالی، پاهاری-پتواری، پنجابی غربی، سرائیکی (زبانهای منحصر به فردی که به عنوان زیرمجموعه ماکرو زبان در نظر گرفته میشوند). زبان لندایی که عمدتا در پاکستان صحبت میشود، از سیستم نوشتاری پرسو-عربی (الفبای شاهموخی) استفاده میکند.

۱۱- جاوه ای

یازدهمین مکان را زبان جاوه ای با 84 میلیون صحبت کننده بومی به خود اختصاص داده است (با زبان ژاپنی اشتباه گرفته نشود).

کشورهایی که به زبان جاوهای صحبت میکنند عبارتند از اندونزی، مالزی (مخصوصا در ایالتهای سلانگور و جوهور) و سنگاپور.

سیستم نوشتاری: خط لاتین، خط جاوهای، خط پگون(خط عربی).

۱۲- ترکی

زبان ترکی با 79 میلیون نفر صحبت کننده بومی در رده دوازدهم قرار دارد. زبان ترکی به طور گسترده در اروپای جنوب شرقی و آسیای غربی (عمدتا در آناتولی) با بیشترین صحبتکنندگان بومی، پرکاربردترین زبان از مجموعه زبانهای ترکیش است. خارج از ترکیه، گروه کوچکتری از صحبتکنندگان در یونان، مقدونیه، آلمان، بلغارستان، منطقه قفقاز و سایر مناطق اروپا و آسیای میانه هستند.

سیستم نوشتاری: لاتین (الفبای ترکی)

۱۳- کره ای

زبان کره ای 77 میلیون صحبت کننده بومی در کره شمالی، جنوبی و چین دارد. همچنین این زبان توسط برخی اقلیتها در ژاپن، روسیه و برخی دیگر از نقاط جهان صحبت میشود.

سیستم نوشتاری: هانگول/چوسونگول/هانجا.

۱۴- فرانسوی

فرانسوی، زبان عشق است! با اینکه از نظر تعداد کل صحبتکنندگان در رده ششم قرار دارد اما بر اساس کاربران بومی این زبان با 77 میلیون نفر، به رده چهاردهم تنزل پیدا کردهاست. فرانسوی زبان رسمی مردم ۲۹ کشور در پنج قاره مختلف است. اکثر این کشورها عضو سازمان بینالمللی دو فرانکفونی هم هستند.

سیستم نوشتاری: لاتین (الفبای فرانسوی).

۱۵- آلمانی

زبان آلمانی کمترین کاربر را در لیست ۱۵ کشور ما داراست. آلمانی هم به اندازه فرانسوی در سراسر دنیا معروف است. 56 میلیون نفر شجاعت یادگیری آلمانی به عنوان زبان دیگرشان را داشتهاند و ۱۰۰ میلیون نفر صحبتکننده بومی این زبان هستند. آلمانی به طور گسترده صحبت میشود و زبان رسمی و نیمه رسمی در اتریش، آلمان، سوئیس، تیرول جنوبی (ایتالیا)، جامعه آلمانی زبان بلژیک و لیختن اشتاین به حساب میآید. همچنین یکی از سه زبان رسمی لوکزامبورگ محسوب می شود.

۱۶- تلوگویی

  • تعداد کاربران بومی: 74.8 میلیون نفر
  • در هند صحبت میشود.
  • سیستم نوشتاری: الفبای تلوگو

۱۷- مراتی

  • تعداد کاربران بومی: 71 میلیون نفر
  • در هند صحبت میشود.
  • سیستم نوشتاری: دوانگاری (بالبد)

۱۸- اردو

  • تعداد کاربران بومی: 69 میلیون نفر
  • در هند و پاکستان صحبت میشود.
  • سیستم نوشتاری: الفبای اردو

۱۹- ویتنامی

  • تعداد کاربران بومی: 68 میلیون نفر
  • در ویتنام و جمهوری چک (که زبان اقلیت است) صحبت میشود.
  • سیستم نوشتاری: لاتین

۲۰- تامیل

  • تعداد کاربران بومی: 66.7 میلیون نفر
  • در هند جنوبی، تامیل نادو، سری لانکا، مالزی، سنگاپور، کانادا، آفریقای جنوبی و موریس صحبت میشود.
  • سیستم نوشتاری: الفبای تامیل (برهمیک)، خط آروی (ابجد).

حتما بخوانید: کدام زبانها برای یادگیری سخت تر هستند؟

نسبت زبانها در اینفوگرافی زیر

نسبت زبانها در اینفوگرافی زیر

زبانمهر

حتما بخوانید!

47 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام
    زبان اردو ۶۰۰ میلیون سخنور داره لطفا تحقیق کنید

    پاسخ
    • فارسی چی شد پس ؟؟؟زبان مادری ۶۰ میلیون تو ایران ۲۰ میلیون افغانستان ۱۰ میلیون تاجیکستان ۱۰ میلیون هم ازبکستان شد ۱۰۰

      پاسخ
      • کلا جمعیت ایران رو 85 میلیون در نظر بگیری شما چجوری 60 میلون فارسی زدید حدود 35 میلیون فقط تورک هست در ایران می مونه حدود 50 میلیون که اونم اگه کسر بشه دیگر زبانها چیزی حدود 10 درصد به لهجه ی فارسی میرسه که.

        پاسخ
        • ربطی نداره. همون ترکیه روزی از ایران بوده و در دوره ی قاجار از ایران جدا شده در ضمن زبان کل مردم ایران فارسی است و لری ، کردی ، ترکی و… زبان های محلی ما هستند و گرنه فارسی زبان مادری ما محسوب میشه

          پاسخ
          • خب با این حساب ایران هم جزو مغول هست یا عربستان بعد ترکیه قبل از قاجار هم دست ترک ها بود و اونا از رومی ها گرفتند

        • دوست عزیز فارسی لهجه نیست زبانه

          پاسخ
        • تو تفکر شما پان ترک ها ، فارسی لهجه هست و کل کهکشان راه شیری هم ترکی صحبت میکردند منتهی بعضی ها آسمیله شده اند 😂

          پاسخ
        • زبان های پنجابی و اردو و مراتی و فارسی دری همگی ریشه یکسانی دارند و در مجمع بیش از 400 میلین گوینده دارند

          پاسخ
        • عمو آمار میگه ایران ۱۶ میلیون ترک داره با احترام به همه اقوام از سر تعصب از خودت آمار نده

          پاسخ
          • 16میلیون تورک 5میلیون عرب شاید 4 الی 5 میلیون کورد و همین انداز بلوچ

          • ۱۶ملیون که فقط چهارتاشهرزنجان تبریزارومیه اردبیل داره.پس تهران کرج قزوین چی همشون که ترک هستن

        • گویا ایشون لرها ولک ها ومازنی وگیلکی وسمنانی(سرخه ای)وده ها زبان وگویشی که زمین تاهوا بافارسی تفاوت دارد را به حساب زبان فارسی گذاشته اند.من احتمال میدهم کل فهرسی زبانان در جهان ۳۰ملیون نفر باشند.با خانواده هایی که آسیمیله شدن با تغییر هویت دادن..

          پاسخ
      • ایران، ترک و عرب و بلوچ و کردی ازش جدا کن بعد حساب کن

        پاسخ
        • تو هنوز نمیدونی کردی سورانی از شمال عراق تا نقاطی در ترکیه و شمال سوریه با من اهل هرمزگان یکجور حرف میزنن و فقط لحجه متفاوت و یک بلوچ و یک کرد سورانی میتونن حرف همو بفهمن .

          پاسخ
      • زبان ترکی از فارسی بیشتره

        پاسخ
      • ۸۰ درصد ایران که تورکن🤣

        پاسخ
      • کی گفته ایران 60میلیون فارسی زبان داره در ایران کلی قوم وزبان مختلف هست که در مناطق مختلف ایران زندگی میکنندوفارسی زبان ها در استان های کویری ایران زندگی میکنند که جمعیت زیادی ندارنددرایران اقوامی مانند تورک ،عرب،کرد،بلوچ،لرو…وجود داردکه هرکدام جمعیت قابل توجه وپیشینه تاریخی درخشانی دارند

        پاسخ
  • زبان ترکی فقط مرتبط با ترکیه و بیست درصد ترکیه هم ترک نیست سیطره ی زبان ترکی شامل ترکستان شرقی تحت اشغال چین و سیبری و قزاقستان و قرقیزستان و ازبکستان و ترکمنستان و آذربایجان و بسیاری از مناطق دیگر خاورمیانه و اروپا است منتها لهجه های متفاوت هستند و روی این لهجه ها اسامی آذری و قزاقی و قرقیزی گذاشتن که گویی انگار زبان متفاوتی هستند مثل اینه که با منحصر کردن عربی به عربستان بگیم عربی سی میلیون متکلم داره بقیه یمنی و سوری و عراقی و .. حرف میزنن

    پاسخ
    • اینا متغلبن وآشکارا میخوان انکار کنن ولی خیلی تابلو وبچه گانه است.

      پاسخ
    • اینکه که برای زبان ها اسم های الکی میذارن مثلا ترکی آذری قزاقی قرقیزی استانبولی و.. یا فارسی ایرانی افغانی و… یا عربی ایرانی عراقی عربستانی و…اینا همشون کار یه عده افرادیکه که تفرقه ایجاد میکنن وگرنه این زبانهایی که جدا میکنن به بهانه های مختلف مثل لهجه جغرافیا همشون یه زبان بودن در تاریخ و اگر این جمعیت زبان ها رو بتونیم یه جا جمع کنیم جمعیت واقعی زبان ها بدست میاد

      پاسخ
  • ببيند درسته كه تركمني و تركي آذري و…خيلي با زبان تركي(استانبولي يا قبلا ميگفتن تركي عثماني) شباهت دارد اما زبان ها جدايي حساب ميشن ميشه يه حدوداً مثل تفاوت هندي اصيل و كجگوري بنگالي و اردو و…هستش با اينگه شبيه هستن ولي منابع رسمي زبان جدا گونه حساب ميكنه 

    پاسخ
    • چه ربطی داره الان خود بریتانیا چندین نوع یا میشه گفت هزاران نوع متکلم به لهجه های مختلف و گوناگون حتی با فرق زیاد با انگلیسی صحبت میکنن ولی یه زبون حساب میشه اونم انگلیسی وقتی ترکی بلد نیستی بجای ما صحبت نکن ترکی مثل انگلیسی درسته لهجه های زیادی داره ولی همشون ترک هستن لطفا اصلاح کنین

      پاسخ
    • ترکی آذری باترک اناتولی ۹۰درصدشباهت دارداینومن میدونم که ترک هستم توازکجادراوردی این حرف توکه فارسی نمیفهمی

      پاسخ
  • هر کلمه ایی آخرش لان باشد تورکی است.مثل گی لان.زنگی لان.گی لان دوز.گی لان تپه.گی لان غرب،جیلان،هیلان(رانش زمین در تورکی،بیلان،یالان.پالان.،بالان(تله=گرگ بالان دیده)،ایسفهلان،میلان،سبلان،شیلان(شیلانه)،الان،لانه،باج آلان.سهلان(ساغلان)سهولان.ایسفهلان….

    پاسخ
    • کاملا غلط تو که تورکی بلد نیست نگو
      و درزم ترک نه تورک

      پاسخ
      • درزم ؟؟؟؟؟؟
        حاجی اون در ضمن هست …یا مثلا ضمنا نه اینکه زمنا ….
        ترک به زبان فارسی درسته اما تورک زبان اصیل آذربایجانی هست ….تورک عزیزم ترک نه …تلفظشم فرق داره…
        انسان باشید نه ترک (تورک) فارس عرب بلوچ لر کرد ….انسان باشید…

        پاسخ
  • یونس اربابی
    مهر 30, 1400 11:37 ق.ظ

    زبان بلوچی بیش از ۲۰ میلیون گوینده در پاکستان ۳ملیون در ایران ۱ ملیون در افغانستان ۴میلیون در شبه جزیره عربستان و بیش از ۵میلیون گوینده در کشور های دیگر دارد که جمعاً بیش از ۳۳ میلیون گویشور در دنیا می باشد

    پاسخ
  • متکلمان به زبان ترکی (فقط اغوزها را میگم که خیلی هم نزدیکند. مثلا عربی در سوریه و امارات مثل ترکی در آذربایجان و ترکیه است)
    25 میلیون در خود ایران
    آذربایجان ایران: در آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، قزوین و همدان
    ترکمن ها: در گلستان و خراسان شمالی
    ترک های خراسان: در خراسان رضوی و کمی در خراسان جنوبی
    قشقایی ها: بیشتر در استان فارس
    ترک های تهران و البرز و قم و مرکزی
    65 میلیون در ترکیه
    10 میلیون در جمهوری آذربایجان
    5 میلیون در روسیه(تاتارها)
    5 میلیون در ترکمنستان
    2 میلیون در افغانستان
    1 میلیون در عراق
    جمع: 120 میلیون
    اینم که فقط اوغوزی را گفتم اگر کل ترک ها را حساب کنیم باید جمعیت قزقیزستان و قزاقستان و ازبکستان را هم اضافه کرد و هم چنین 30، 40 میلیون در چین که این ها بازهم به شاخه اغوز نزدیکند. مثل آلمانی و فارسی نیستند که بگیم هردو مال آریایی هاست ولی حتی یک کلمه مشترک هم ندارند.

    پاسخ
    • آیلین کشکولی
      اردیبهشت 13, 1401 9:11 ق.ظ

      سازمان یونسکو طی آماری ترکی را سومین زبان با قاعده و زنده دنیا معرفی کرده و فارسی را لهجه سی و سوم عربی به حساب آورده است.
      زبان ترکی بیش از بیست و چار هزار فعل دارد.سازمان یونسکو سال ۱۹۹۹ میلادی را سال《دده قور قورد》 نامگذاری کرده است،این افتخار بزرگ بر ترک زبانان مبارک باد.
      کشور های ترک:
      ترکیه.قزاقستان.قرقیزستان.ازبکستان.آذربایجان.تاتارستان.ترکستان اویغور.باشقیرستان.قبرس.بلغارستان.داغستان.چوواشستان……
      کشور های دارای قوم ترک:
      ایران.سوریه.گرجستان.روسیه.ارمنستان.عراق.افغانستان.چین.هند.یونان.آلمان.ایلات متحده آمریکا……

      پاسخ
  • آیلین کشکولی
    اردیبهشت 13, 1401 9:11 ق.ظ

    و همچنین ترکمنستان

    پاسخ
  • حسام مهدیه
    خرداد 4, 1401 10:31 ب.ظ

    آخه من نمیدونم شما آذری ها فرهنگتان خاکتان اسمتان بر گرفته از زبان فارسی هست چرا این قدر کشته مرده ترک ها هستید.

    پاسخ
    • حسین نیک انجام
      خرداد 14, 1401 1:29 ب.ظ

      دمت گرم
      دوستان درسته که قومیت های متعدد با گویش های مختلف داریم.
      اما همه این اقوام ، چه ترک باشه چه لر یا بلوچ فرقی نمی کنه.
      همه ما ایرانی هستیم. و اعضاء یک خانواده.
      و دارای یک زبان رسمی( پارسی) و زبان محلی.
      پس کل جمعیت ایران در آمار محاسباتی پارسی زبان محسوب میشه.
      مثل نوزادانی که هنوز با هیچ گویشی مکالمه نمی کنند، ولی در آمار پارسی زبانان محاسبه میشوند.
      درود بر همه هموطنان عزیزم.
      پر آوازه باد نام ایران مان.

      پاسخ
      • برای کسی کخ زبان مادریش ترک هست سخت بیاد زبان تورو یاد بگیره خب کی زبان بیگانه رو به زبان مادریش ترجیح میده

        پاسخ
        • پس چرا تو اینجا همه دارن فارسی پیام میدن و کل نظام آموزشی و اداری کشور همه فارسی صحبت میکنند مگه نمیگه آمار تکلم زبان، تو ایران چند درصد هستند که فارسی متوجه نمی‌شوند و نمیتوانند صحبت کنند؟

          پاسخ
    • Hakan237_habibi
      دی 8, 1401 9:41 ب.ظ

      خود زبان فارسی سالهاست برای یدونه گلن گدن تفنگ یه معادل فارسی پیدا نکرده بعد ترکا برگرفته از فارسا هستن؟🤣😂درضمن آذری باباته ما ترکیم

      پاسخ
  • به واسطه ممیز همه اعدادتان جابجا شده لطفا آمارو اصلاح بفرمایین.

    پاسخ
  • سلام فارسی دوازدهمین زبان زنده دنیاست ۷۰میلیون نفر در ایران بع فارسی تسلط دارند،سی میلیون افغانستان ،ده میلیون نفر ازبکستان،هشت میلیون نفر تاجیکستان،دوملیون نفر پاکستان ،دومیلیون نفر کشورهای حاشیع خلیج فارس ،هشت میلیون مهاجر ایرانی در امریکا و اروپا،زبان ترکی هشتاد میلیون نفر

    پاسخ
  • سلام دوستان زبان انگلیسی رویادمگیرن این نمیشه طرف انگلیسی بلده بایدگفت انگلیسی تبارچون پدرش ی کلمه انگلیسی بلدنیس پس این نشد انگلیسیه اما منک ترک زبانم پس پدرپدربزرگ جدمن ترکن اگ بلوچ زبانم پدرپدربزرگم بلوچن یعنی ازیک طایفه ازیک زبان پس توی جهان زبون انگلیسی بخاطراینکه زیادن وگرنه هیچیم نیستن

    پاسخ
  • بیشتر از 200میلیون نفر ترکی صحبت می کنند ترکیه ،کشور آذربایجان ،شهرهای آذری نشین ،ترکهای خلج ،قشقایی ،ترکهای خراسان شمالی ،ترکهای روسیه ،اوکراین ،مجارستان ،بلغارستان ،قبرس ،یونان استان سین کیانگ چین ،قرقیزستان ،قزاقستان ،ازبکستان،شمال افغانستان،عراق ،آلمان ،…..وخیلی کشورهای دیگه ،زبان پرتغالی ،اسپانیایی وبعضی زبانهای دیگر بزور به مردم تحمیل کردن و تعدادشان روز به روز کم می شود

    پاسخ
  • اوه اوه اوه،چقدر ابله داریم ما،همه چیز حل شده فقط مونده دیگه جنگ زبانها و قومیتها را داشته باشیم،خدایی یکم فکر نمیکنید بعد نظر بدین یا کلا عقل ندارین و دهن باز میکنید ؟؟؟!!!! انسان باش،هرچی هستی بر اساس جغرافیات هست،و به هیچ کسی مربوط نیست،انسانیت تو برای من و تو مهمه نه زبانت،من گرسنه باشم با زبان اشاره بهت میگم گرسنه هستم و بهم نون بده،حالا تو بیا بگو من ترکم یا کوردم یا فارسم یا لرم یا بلوچم.قبلا تعصب رو زانتیا بود،الان اومده رو قومیت ها🤣🤣🤣

    پاسخ
  • با سلام

    نام اصلی روستای سهلان، ساغالان است. این نام به ویکیپدیا هم افزوده شده است.

    با احترام

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست