دیکشنری اکسفورد

کتاب دیکشنری انگلیسی چیست؟ چطور استفاده کنیم؟

گاما

به طور کلی، استفاده از یک دیکشنری برای همه کسانی که در حال یادگیری یک زبان جدید هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع، با استفاده از یک دیکشنری مناسب می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • معنی هر کلمه انگلیسی را که می بینید یا می شنوید، جستجو کنید.
  • ترجمه یک کلمه انگلیسی را به زبان خود پیدا کنید.
  • املای یک کلمه را بررسی کنید.
  • اسم جمع یا زمان گذشته یک فعل را ببینید.
  • اطلاعات گرامری و دستوری را در مورد یک کلمه بررسی کنید.
  •  مترادف یا متضاد یک کلمه را پیدا کنید.
  • کالوکیشن یا کلمات ترکیبی در رابطه با یک کلمه را جستجو کنید.
  • نوع کلمه را از نظر دستور زبان بررسی کنید.
  • نحوه بیان و تلفظ یک کلمه را یاد بگیرید.
  • کاربرد یک کلمه را جستجو کنید.
  • نمونه مثال هایی از کاربرد یک کلمه در زبان رایج آن کشور بیابید.

با این وجود، برای این که بتوانید از یک دیکشنری به درستی استفاده کنید، فقط دانستن نحوه استفاده و کاربرد آن کافی نیست. بلکه شما باید بدانید که هدفتان از بکار بردن یک دیکشنری چیست و با توجه به موارد ذکر شده، بهترین دیکشنری را انتخاب کنید. همچنین، باید بتوانید معنی کلمات را به سرعت پیدا کرده و اطمینان حاصل کنید که معنی درستی برای آن انتخاب کرده اید. مهمتر از همه، باید بدانید که چه زمانی باید از دیکشنری خود استفاده کنید.

انتخاب یک دیکشنری مناسب

دیکشنری الکترونیکی بهترین انتخاب برای دانش آموزانی است که می خواهند زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود یاد بگیرند. این دیکشنری ها شامل عبارات و توضیح کلمات به زبان مادری و همچنین تعاریف و مثال هایی به زبان انگلیسی هستند. آنها با کلمات انگلیسی با شما حرف می زنند و خیلی راحت می توانید آنها را با خود حمل کنید. با این حال، این نوع دیکشنری ها گران هستند و به راحتی گم می شوند. بنابراین، بهتر است که نام خود را به صورت اختصاصی روی دیکشنری خود بگذارید!

اگر می خواهید با رایانه خود کار کنید، استفاده از یک دیکشنری آنلاین مقرون به صرفه است. دیکشنری انگلیسی معاصر لانگمن برای افرادی که می خواهند زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود یاد بگیرند، گزینه مناسبی است. همچنین می توانید از گوگل کمک بگیرید. بدین ترتیب که باید کلمه مورد نظر خود به طور مثال معنی کلمه superstitious را در گوگل سرچ کنید و بعد از آن گوگل فهرست طولانی از تعاریف مختلف این کلمه را به شما نشان می دهد.

دیکشنری

استفاده از دیکشنری تک زبانه برای افرادی مناسب است که از سطح زبان بالایی برخوردار هستند، و می خواهند که کاربرد کلمات در زبان را یاد بگیرند.

پیدا کردن سریع کلمات

در واقع، این مهارتی است که باید به طور مداوم تمرین کنید. به طور مثال از کسی بخواهید 5 کلمه بنویسد و ببینید چقدر طول می کشد تا آنها را از دیکشنری پیدا کنید. برای این کار باید به الفبای انگلیسی کاملاً مسلط باشید که این هم یک مهارت است که باید تمرین کنید. از کلمات راهنما که در بالای هر صفحه دیکشنری نوشته شده، کمک بگیرید و این تمرین را آن قدر ادامه دهید تا بتوانید در عرض 10 ثانیه کلمات را از دیکشنری به راحتی پیدا کنید. همچنین می توانید جستجوی معنی هر کلمه را به زبان مادری خود در یک دیکشنری دو زبانه به عنوان تمرین انجام دهید. اگر از یک دیکشنری الکترونیکی استفاده می کنید، بهتر است اول کمی در خانه وقت بگذارید تا نحوه کارکردن با آن را یاد بگیرید و پیدا کردن سریع کلمات را دوباره تمرین کنید.

دانلود جدیدترین ویرایش دیکشنری آکسفورد برای کامپیوتر و موبایل (بدون حذفیات)

یافتن معنی مناسب یک کلمه انگلیسی

اغلب اوقات وقتی یک کلمه انگلیسی جدید را در دیکشنری جستجو می کنید، متوجه می شوید که آن کلمه بیش از یک معنی دارد. اگر از بین آنها نمی توانید معنی درست آن کلمه را تشخیص دهید، در اینجا راهکارهایی برای انتخاب درست معنی یک کلمه آورده شده است:

  • راه اول، ابتدا همه معنی های یک کلمه را بررسی کنید و بعد کلمه ای را انتخاب کنید که با متن مورد نظر شما همخوانی بیشتری دارد. (بیشتر اوقات، یک کلمه معنی های مختلفی دارد که شبیه بهم هستند و شما باید با توجه به جمله تان از میان آنها مناسب ترین معنی را انتخاب کنید.)
  • راه دوم، برای اطمینان بیشتر، معنی آن کلمه را به زبان خودتان در یک دیکشنری دو زبانه جستجو کنید. اگر یکی از ترجمه های انگلیسی معنی کلمه مورد نظرتان است که پیدا کرده اید، مطمئن باشید معنی مناسب کلمه را درست انتخاب کرده اید.

بررسی املای مناسب کلمه (اسپل کردن)

مشکل دیگری که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که می خواهید املای یک کلمه را بررسی کنید اما کلمه مورد نظر خود را در دیکشنری پیدا نمی کنید. در اینجا راهکارهایی وجود دارد که در حل این مشکل به شما کمک می کند.

  • اگر چند حرف اول آن کلمه را می دانید، به صفحه دیکشنری نگاه کنید تا املای مناسب کلمه را پیدا کنید. (این کار به شما کمک می کند تا معنی کلمه مورد نظرتان را دوباره بررسی کنید.)
  • اگر از چند حرف اول کلمه مطمئن نیستید، راه های دیگر را امتحان کنید. برای مثال می دانید که برخی از کلماتی که با صدای n شروع می شوند، حرف اول k دارند. به عنوان مثال، کلماتknife, knight ، پس اگر نمی توانید که کلمه مورد نظرتان را در صفحه N پیدا کنید، صفحات K را جستجو کنید.
  • اگر هنوز هم نتوانسته اید که کلمه مورد نظرتان را پیدا کنید، معنی آن کلمه را به زبان خود در یک دیکشنری دو زبانه جستجو کنید.

پیدا کردن ترجمه انگلیسی مناسب یک کلمه به زبان شما

وقتی که کلمه ای را به زبان خود در یک دیکشنری دو زبانه جستجو می کنید، می بینید که آن کلمه معنی های مختلف در زبان انگلیسی دارد. اگر که نمی دانید کدام یک از آنها درست است، می توانید از روش ترجمه معکوس (back translation) استفاده کنید. به این صورت که شما باید همه ترجمه های انگلیسی یک کلمه را در یک دیکشنری تک زبانه جستجو کنید. اگر یک کلمه دارای یک معنی است که با آن کلمه در زبان شما مطابقت دارد، همان معنی را انتخاب کنید.

دیکشنری های مختلف

زمان استفاده از دیکشنری

اگر هر کلمه جدیدی را که می بینید یا می شنوید، بخواهید در دیکشنری جستجو کنید، کل روز خود را با دیکشنری در دست می گذرانید. این کار خوبی نیست! در واقع، شما باید بدانید که برای چه کلماتی و در چه زمانی از یک دیکشنری استفاده کنید. برای این که یک زبان آموز کارآمد باشید، می توانید توصیه های زیر را دنبال کنید:

  • وقتی که در حال خواندن متنی هستید و یک کلمه جدید پیدا می کنید، بهتر است که آن جمله (البته پاراگراف بهتر از جمله است) را تا آخر بخوانید. اگر نتوانستید معنی آن را حدس بزنید، با توجه به این که معنی آن کلمه در جمله مهم است، می توانید از یک دیکشنری کمک بگیرید. برای این که در روند خواندنتان وقفه طولانی نیفتد، بهتر است که معنی آن کلمه را در زبان خود با استفاده از یک دیکشنری دو زبانه پیدا کنید.
  • وقتی کلمه جدیدی را در کلاس می شنوید (یا معلم آن را روی تخته می نویسد)، منتظر بمانید و به گوش دادن ادامه دهید. در واقع، آنچه که معلم در ادامه می گوید می تواند به شما در درک آن کلمه کمک کند. اما اگر برای یافتن معنی آن کلمه به دیکشنری خود نگاه کنید، آنچه را که معلم در ادامه می گوید را نمی شنوید و این درک درس را بیش از پیش برای شما سخت می کند.

اگر که فکر می کنید این کلمه برایتان خیلی مهم است، می توانید آن را از روی تخته کپی کرده و یادداشت کنید یا نحوه نوشتن آن را بنویسید. بعداً می توانید از معلم یا دانش آموز دیگری معنی آن را بپرسید.

دانلود جدیدترین ویرایش دیکشنری لانگمن برای کامپیوتر و موبایل

انواع دیکشنری

از جمله تفاوتهای بین دیکشنریها می توان به دیکشنریهای یک زبانه و چند زبانه اشاره کرد. دیکشنریهایی که فقط به یک زبان می پردازند monolingual dictionary یا فرهنگ لغت تک زبانه نامیده می شوند. به عنوان مثال (LDOCE) Longman Dictionary of Contemporary English (فرهنگ لغت معاصر انگلیسی) و یا Advanced Learner’s Dictionary (CCALD) ، نمونه هایی از دیکشنریهایی تک زبانه هستند که دارای کلمات انگلیسی، تعاریف آنها به انگلیسی، مثالها و اطلاعاتی هستند که همگی به زبان انگلیسی ارائه شده اند. به دیکشنریهایی که به دو زبان ارائه شده اند هم دیکشنری bilingual dictionary (فرهنگ لغت دو زبانه) گفته می شود؛ مثل دیکشنری انگلیسی- سوئدی.

به عنوان مثال، دیکشنری Norstedts Stora Svensk-Engelska Ordbok، کلمات را به سوئدی و معنا یا ترجمه شان را به انگلیسی آورده است. جملات مثال نیز اغلب اوقات به هر دو زبان نوشته شده اند. فرهنگ لغتی که با بیشتر از دو زبان سر و کار دارد هم multilingual dictionary یا دیکشنری چند زبانه نامیده می شود.

همه این دیکشنریها را می توان به دیکشنریهای عمومی یا تخصصی تقسیم کرد. دیکشنریهای عمومی همانطور که از اسمشان پیداست به جنبه های عمومی تر یک یا چند زبان می پردازند.

به عنوان مثال، Norstedts Stora Engelsk-Svenska Ordbok با هدف پوشش حدود 135000 از متداول ترین کلمات انگلیسی تدوین شده است. دیکشنریهای تخصصی روی بخشهای خاصتر و تخصصی تر یک زبان تمرکز می کنند؛ مثل کلماتی که در مهندسی، پزشکی، هوانوردی، روان‌شناسی تجربی و غیره استفاده می شوند. برای همین دیکشنریهای تخصصی معمولا فرهنگ لغات مربوط به یک رشته خاص هستند. به جز این دیکشنریها، انواع دیگری از فرهنگ لغات مثل dictionaries of false friends (دیکشنری کلماتی که از نظر شکل یا صدا شبیه به یک کلمه در زبان دیگر هستند اما معنای متفاوتی دارند)، pictorial dictionaries (دیکشنریهای مصور)، collocation dictionaries (دیکشنری کالوکیشنها) و idiom dictionaries (دیکشنری اصطلاحات) و غیره هم وجود دارد.

نکات اضافی

  • آیا کلمه جدید معمولاً به صورت گفتاری است یا نوشتاری؟ رسمی است یا غیر رسمی؟ آمریکایی است یا انگلیسی؟ آن کلمه همراه با چه کلمات دیگری استفاده می شود؟ در واقع این اطلاعات به شما کمک می کند تا معنی مناسب یک کلمه جدید را در دیکشنری پیدا کنید و مطمئن باشید که با توجه به جمله، معنی مناسبی برای آن کلمه انتخاب کرده اید.
  • نیازی نیست که هر کلمه جدیدی را یاد بگیرید. بر کلمات یا عباراتی تمرکز کنید که پر کاربرد هستند و باید آنها را بدانید.
  • اکثر کلمات انگلیسی بیشتر از یک معنی دارند. برخی از دیکشنری ها رایج ترین معنی یک کلمه را در ابتدای فهرست تعاریف خود قرار می دهند.
  • تصاویر کلمات یا گروه های کلمه می تواند به شما کمک کند تا آن کلمه را راحت تر به خاطر بسپارید.

سوالات مربوط به دیکشنری

1- آیا باید از یک دیکشنری تک زبانه استفاده کنم یا دیکشنری دو زبانه؟

به طور کلی، بهتر است از یک دیکشنری معمولی انگلیسی یا تک زبانه استفاده کنید. این دیکشنری ها سه مزیت اصلی دارند که در ادامه آورده شده است.

  • آنها در درک زبان انگلیسی به شما کمک می کنند.
  • از آنجا که همه تعاریف و مثال ها به زبان انگلیسی هستند، می توانید بلافاصله نحوه استفاده از یک کلمه را مشاهده کنید.
  • به دلیل این که بسیاری از کلمات انگلیسی مستقیماً به زبان شما ترجمه نمی شوند، هنگام نوشتن معنی یک کلمه از دیکشنری دو زبانه باید حواستان جمع باشد، چون ممکن است معنی دیگری هم داشته باشد.

2- چرا معنی کلمات را درست متوجه نمی شوم؟

شاید از یک دیکشنری سطح بالا و حرفه ای استفاده می کنید. بهتر است که با توجه به سطح زبان تان، از یک دیکشنری که مخصوص زبان آموزان در سطح شماست، استفاده کنید. چون درک تعابیر و مثال ها در دیکشنری های سطح بالا معمولا سخت است و این موضوع می تواند باعث دلزدگی شما از آموزش زبان انگلیسی شود. توصیه می کنیم که با یک دیکشنری ساده تر مانند دیکشنری لانگمن با عنوان Longman Active Study Dictionary شروع کنید، سپس وقتی به سطح بالاتری رسیدید، می توانید از یک دیکشنری حرفه ای استفاده کنید.

3- یک دیکشنری چه تعداد کلمه باید داشته باشد؟

در واقع هیچ دیکشنری شامل تمام واژگان و عبارات انگلیسی نیست (در حال حاضر حدود 1 میلیون واژه تخمین زده می شود). به طور کلی، یک فرد معمولی حداقل 60،000 کلمه می داند، بنابر این یک دیکشنری خوب حدود 80،000 کلمه و عبارت دارد.

4-چرا نمی توانم کلمات را در دیکشنری خود پیدا کنم؟

زبان انگلیسی مدام در حال تغییر است و هر سال کلمات و عبارات جدید به مجموعه واژگان زبان انگلیسی اضافه می شود. بهتر است که از یک دیکشنری نسبتاً جدید استفاده کنید، زیرا یک دیکشنری قدیمی تر از چند سال منسوخ و از رده خارج شده است. اگر به دنبال یک کلمه تخصصی یا فنی هستید، بهتر است که از یک دیکشنری تخصصی استفاده کنید.

۵ تا از بهترین و جدیدترین دیکشنری های انگلیسی به فارسی (موبایل و کامپیوتر)

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام
    من برا جاهایی که دسترسی به گوشی و اینترنت ندارم نیاز به دیکشنری دارم که معنی و اسپل امریکن داشته باشه
    چه کتابی رو تهیه کنم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست