لهجه بریتیش

لهجه بریتیش چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟ (۱۱ گام ساده)

گاما

این مقاله لهجه کلیشه ای انگلستان که عمدتاً در جنوب آن کشور صحبت می شود، و گاهی توسط طبقات اشراف، به عنوان the Queen’s English توصیف می شود را مورد بررسی قرار می دهد. در انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی لهجه های بسیار مختلفی وجود دارند. برای داشتن یک لهجه منطقه ای، بهتر است یک منطقه خاص را انتخاب کنید و سعی کنید تقلید از لهجه مورد نظر را یاد بگیرید. یادگیری رفتارهای انگلیسی در هنگام صحبت کردن، نیز به داشتن یک لهجه اصیل و طبیعی کمک می کند.

فهرست مطالب

  • تفاوت بریتیش با لهجه آمریکایی
  • R
  • U
  • صامت های سنگین
  • T
  • تلفظ
  • گوش کردن و کپی کردن
  • خلاصه مقاله
  • سوال ها و جواب ها

بهترین روش یادگیری زبان از طریق شنیدن/گوش دادن+ دانلود رایگان منابع

تفاوت بریتیش با لهجه آمریکایی

لهجه بریتیش لهجه بومی انگلیسی زبانانی است که در کشور بریتانیا زندگی می کنند. بیش از ۵۰ لهجه انگلیسی در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد که حتی آمریکایی، بریتیش و استرالیایی لهجه محسوب می شوند. بریتیش یا لهجه انگلیسی زبانان ساکن انگلستان هم یکی از آنهاست.

دو زبان انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی در اکثر تلفظ‌ها تقریبا مشابه هستند. اما در بعضی کلمات نحوه ادای حروف صدادار و شدت‌گذاری روی حروف، تفاوت‌هایی وجود دارد. تفاوت‌های ظریفی که با گوش‌کردن فراوان و مراجعه به فونوتیک لغت‌ها در فرهنگ لغت، می‌توان آن‌ها از هم تشخیص داد. به عنوان مثال کلمه vase در بریتانیا بر وزن کلمه cars و در آمریکا بر وزن کلمه face خوانده می‌شود. حرف a کلمه tomato در لهجه آمریکایی به صورت اِی و در لهجه بریتانیایی به صورت آ خوانده می‌شود.

بخش اول-R

۱- با R شروع کنید. در اکثر لهجه های بریتانیایی، افراد R را گرد تلفظ نمی کنند (به استثنای اسکاتلند، Northumbria، ایرلند شمالی، و بخش هایی از کشور غربی و Lancashire)، اما همه لهجه های بریتانیایی یکسان نیستند. به عنوان مثال، لهجه اسکاتلندی با لهجه انگلیسی بسیار متفاوت است. پس از یک مصوت، R را تلفظ نکنید، بلکه مصوت را طولانی تر کرده و یکuh اضافه کنید (در اینجاheeuh ). در کلماتی مانند hurry، R را با حرف صدا دار ادغام نکنید. huh-ree.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

  • در انگلیسی آمریکایی، کلماتی که با rl یا rel خاتمه پیدا می کنند به صورت یک یا دو هجا تلفظ می شوند. در انگلیسی بریتی اینگونه نیست. کلماتی مانند girl، hurl و غیره به صورت یک هجا با R خاموش تلفظ می شوند، در حالی که squirrelبه صورتsquih-rul ، و referral به صورت fer –ule تلفظ می شوند.
  • تلفظ برخی کلمات با لهجه بریتیش ساده تر است. به عنوان مثال  mirror، که به صوت mih-ra تلفظ می شود. Mirror را مانند mere تلفظ نکنید؛ تقریباً اکثر بریتانیایی ها هرگز چنین کاری نمی کنند.
  • برخی از مکث های نابجا در جملات با اضافه شدنr قبل از یک حرف صدا دار حذف می شوند. به عنوان مثال، I saw it برای جلوگیری از مکث بین کلمات saw و it به صورت I saw-rit تلفظ می شود. مثال دیگر Bacteria are small، تلفظ Bacteria-rar-small.

بخش دوم- U

تلفظ  U

۱- حرف U در کلمه stupidمانند U و درduty  مانند ew  یا you تلفظ می شود. از تلفظ U به صورت oo اجتناب کنید. بنابراین باید بگویید stewpid یا schewpid، نه stoopid و غیره. در لهجه استاندارد بریتیش،A به عنوان مثال، در کلمه father در قسمت پشت دهان با گلوی باز تلفظ می شود- چیزی شبیه arh . این نکته تقریباً درهمه لهجه های بریتیش صدق می کند، اما در RP اغراق می شود. در جنوب انگلستان و در RP کلماتی مانند bath ، path ، glass ، grass نیز از این مصوت استفاده می کنند (barth، parth، glarss، grarss و غیره). اما در بخش های دیگر بریتانیا bath ، path و غیره مانند ah تلفظ می شوند.

بخش سوم- صامت های سنگین

کلماتی که حروف بی صدا دارند را کامل تلفظ کنید.

۱-کلماتی که حروف بی صدا دارند را کامل تلفظ کنید. T را در duty مانند T تلفظ کنید: نه به صورت D مانند doody، بنابراین duty به صورت dewty  یا jooty تلفظ می شود. در پسوند ing- G را با قدرت تلفظ کنید تا به صورت ing- به گوش برسد نه een. البته گاهی اوقات آن را به صورت مختصر مانند lookin نیز تلفظ می کنیم.

  • کلمه human being به صورت hewman being یا yooman been در مناطق خاصی تلفظ می شود، اگر چه می توان آن را hewman bee-in نیز تلفظ کرد.

بخش چهارم- T

گاهی اوقات T را تلفظ نکنید.

۱-گاهی اوقات T را تلفظ نکنید. در بعضی لهجه ها، از جمله لهجه های cockney (شرق لندن)، T ها در کلماتی که آمریکایی ها از D برای جایگزینی آن استفاده می کنند، تلفظ نمی شوند. و معمولاً یک مکث کوتاه به جای آنها بکار می رود. بنابراین battle ممکن است ba-ill تلفظ شود اما به ندرت پیش می آید که کسی در تلفظ Ba-ill در بیان هجای اول هوا را در پشت زبان خود نگه دارد و هنگام تلفظ هجای دوم آن را به بیرون بدمد. به این صدا  glottal stopگفته می شود (صدایی که با بسته شدن چاکنای تولید می شود). برای کلماتی مانند mittens و mountain از glottal stops استفاده کنید. این صداها بیشتر توسط بریتانیایی ها استفاده می شوند.

  • افرادی که دارای لهجه های انگلیسی Estuary ، RP، اسکاتلندی، ایرلندی و ولزی هستند، حذف T را نشانه تنبلی و بی ادبی می دانند و این ویژگی در آنها دیده نمی شود، اما تقریباً در تمام لهجه ها انجام این کار در وسط کلمات در موقعیت های غیر رسمی قابل قبول است. و استفاده از یک glottal stop در انتهای کلمات تقریباً جهانی است.

بخش پنجم- تلفظ

توجه داشته باشید که بعضی از کلمات همانطور که نوشته می شوند تلفظ می شوند

۱- توجه داشته باشید که بعضی از کلمات همانطور که نوشته می شوند تلفظ می شوند. کلمه herb باید با صدای H تلفظ شود. کلمه been به جای bin یا ben به صورت bean تلفظ می شود. در RP ، Again و renaissance مانند a gain و run nay seance تلفظ می شوند، یعنی ai مانند pain است، نه said. کلمات منتهی به body به صورتی که نوشته می شوند تلفظ می شوند، مانند any body، نه any buddy. اما باید از صدای O کوتاه بریتیش استفاده کنید.

H همیشه تلفظ نمی شود.

۲- H همیشه تلفظ نمی شود. H در کلمه herb تلفظ می شود. اگرچه، در بسیاری از لهجه های بریتیش، H در ابتدای کلمات اغلب حذف می شود، مانند بسیاری از لهجه های شمالی و لهجه Cockney.

کلمه been را bean تلفظ کنید نه bin.

۳-کلمه been را bean تلفظ کنید نه bin. در لهجه آمریکایی، اغلب been تلفظ می شود. در لهجه بریتیش، been تلفظ رایج است، اما bin بیشتر در گفتار غیر رسمی شنیده می شود که در آن کلمه مورد تاکید قرار نمی گیرد.

توجه کنید که دو یا چند مصوت می توانند با هم یک هجای اضافی ایجاد کنند.

۴-توجه کنید که دو یا چند مصوت می توانند با هم یک هجای اضافی ایجاد کنند. به عنوان مثال، کلمه road معمولاً rohd تلفظ می شود، اما در ولز و گاهی در ایرلند شمالی ممکن است ro.ord تلفظ شود. بعضی از افراد حتی ممکن است آن را reh-uud هم تلفظ کنند.

بخش ششم- گوش کردن و کپی کردن

به "موسیقی" زبان گوش دهید.

۱-به “موسیقی” زبان گوش دهید. همه لهجه ها و گویش ها دارای موسیقی خاص خود هستند. به لحن و تأکید انگلیسی زبانان بومی توجه کنید. سر جاناتان ایو مثال خوبی است، در افشاگری های اپل به لهجه او گوش دهید. آیا جملات او دارای لحن یکسانی هستند؟ در یک جمله معمولی از نظر لحن چقدر تنوع وجود دارد؟ تنوع زیادی بین مناطق مختلف دیده می شود. لهجه بریتیش، به ویژه RP، معمولاً در یک جمله بسیار کمتر از انگلیسی آمریکایی تغییر می کند، و معمولا در پایان یک عبارت لحن گوینده افتان می شود. اگرچه، لیورپول و شمال شرق انگلیس از این نظر استثنا محسوب می شوند!

به عنوان مثال، به جای گفتن، ?is he going to the STORE بگویید ?is he GOING to the store. این سؤال در لهجه بریتیش برخلاف لهجه های آمریکایی یا استرالیایی که خیزان هستند افتان تلفظ می شود.

۲-از یک فرد انگلیسی بومی بخواهید جملاتی مانند: How now brown cow و The rain in Spain stays mainly on the plain را تلفظ کند و به او توجه کنید. مصوت های گرد در کلماتی مانند about معمولاً در ایرلند شمالی به اندازه لندن گرد تلفظ نمی شوند.

۳-خود را در فرهنگ بریتیش غوطه ور کنید. این به معنی این است که خود را با افرادی که بریتیش صحبت می کنند، زندگی می کنند و قدم می زنند احاطه کنید. این مطمئن ترین راه برای یادگیری سریع لهجه بریتیش است. خیلی زود، یاد می گیرید به طور طبیعی با لهجه های فوق صحبت کنید. با کمک افراد بومی می توانید پیشرفت چشمگیری داشته باشید- سعی کنید به بی بی سی (خبرهای رادیویی و تلویزیونی رایگان)، آهنگ های خوانندگان انگلیسی، یا فیلم هایی با شخصیت های انگلیسی گوش کنید.

۴- به اخبار رادیو و تلویزیون انگلیسی زبان گوش کنید. پیشنهاد می کنیم با بخش آموزش زبان انگلیسی بی بی سی شروع کنید و جملاتی که بیان می شود را شما هم با صدای بلند تکرار کنید.

پرسش ها و پاسخ ها

چگونه می توانم یاد بگیرم با لهجه بریتیش سریع صحبت کنم؟

برای بهبود لهجه خود تمرین کنید و سعی کنید به لهجه بریتیش فکر کنید تا طبیعی تر جلوه کنید.

چگونه لهجه آمریکایی داشته باشیم؟ (۳ گام ساده)

چگونه می توانم در ۸ ماه به لهجه بریتیش تسلط پیدا کنم؟

برنامه های بریتیش زیادی تماشا کنید و از نزدیک گوش دهید. هر روز با صدای بلند با لهجه بریتیش مطالعه کنید. همچنین، صدای خود را ضبط کنید تا ببینید که چطور پیش می روید. شما به راحتی می توانید این لهجه را در عرض ۸ ماه یاد بگیرید.

اگر با افراد بومی سر و کار نداشته باشم چه کاری می توانم انجام دهم؟

همانطور که در مقاله توضیح داده شد، می توانید فیلم ها یا برنامه های تلویزیونی که شخصیت های آنها بریتیش هستند را تماشا کنید و مردم انگلیس را در YouTube دنبال کنید. به پادکست های انگلیسی زبان گوش دهید.

چگونه می توانم از لهجه خود در آمریکا استفاده کنم بدون اینکه مردم متوجه لهجه بریتیش من بشوند؟

تمرین کنید تا طبیعی جلوه کنید. با گذشت زمان، مردم باور می کنند که لهجه شما صحیح است.

اگر این روش ها کار نکنند، چه می توان کرد؟

یک برنامه تلویزیونی که بیشتر افراد آن لهجه بریتیش دارند را تماشا کنید، مانند Doctor Who و Wolfblood . اگر سنتان کمی بالاست، Man Up را تماشا کنید، که در آن Lake Bell که یک آمریکایی است با لهجه شگفت انگیز بریتیش آشنا می شود- عملکرد او به شما اطمینان می دهد که شما هم می توانید این کار را انجام دهید.

آیا فیلم هایی با لهجه بریتیش مانند انیمیشن وجود دارند که بچه ها بتوانند لهجه بریتیش را یاد بگیرند؟

البته، فیلم های هری پاتر را تماشا کنید، اگرچه انیمیشن نیستند. اما برای بچه ها مناسب هستند و لهجه بریتیش در آنها وجود دارد. فیلم های دیگری نیز با لهجه بریتیش وجود دارند، مانند فیلم های Wallace and Gromit و Flushed Away. یک جستجوی آنلاین برای: British animated movies انجام دهید.

اگر مدت طولانی در بریتانیا باشم، چطور می توانم بدون تلاش زیاد لهجه پیدا کنم؟

لهجه ها بین ۱۸ تا ۲۴ سالگی تثبیت می شوند. اگر قبل از ۱۸ سالگی در بریتانیا زندگی کنید، می توانید لهجه بریتیش را یاد بگیرید. اگر بیش از ۱۸ سال داشته باشید، احتمالاً لهجه‌ی جایی که در آن بزرگ شده اید را حفظ خواهید کرد.

اگر هیچ یک از این ترفندها نتیجه ندهند چطور؟

اگر بخواهید در زمینه تقلید صدا آموزش ببینید یا از منطقه ای که این لهجه در آن غالب است بازدید کنید – در این حالت، یک سفر سریع به انگلستان می تواند برای شما مفید باشد.

نکته ها

  • صدها لهجه مختلف در انگلستان وجود دارند، بنابراین طبقه بندی همه آنها به عنوان لهجه بریتیش نادرست است. هر کجا که بروید، تنوع باورنکردنی از تلفظ ها و گویش های مختلف پیدا خواهید کرد. برخی از عباراتی که در بعضی از مناطق کشور استفاده می شوند برای مردم مناطق دیگر غیر قابل درک هستند. به عنوان مثال، یک رقابت غیررسمی بین شمال و جنوب انگلیس وجود دارد، شمالی ها از نظر جنوبی ها غیررسمی و کمی خشن تلقی می شوند. در حالی که شمالی ها مردم جنوب را نادان، ناخوشایند، بیش از حد جدی و غیر واقعی می دانند. این مسئله به عنوان “شکاف شمالی – جنوبی” شناخته می شود.
  • توجه داشته باشید که برای جلوگیری از سردرگمی، توصیه می شود که فقط یک لهجه را یاد بگیرید.
  • لهجه بریتیش خود را با دوستان خود تست کنید! آنها به شما حقیقت را خواهند گفت!
  • بسیاری از مکان ها مستلزم شیوه های رفتاری و کلمات مختلفی هستند. برای دسترسی به واژه های بریتیش بیشتر یک فرهنگ لغت را جستجو کنید. در نظر داشته باشید که جدا از تفاوت های واضحی مانند tap/faucet ، pavement/sidewalk، تلاش شما برای تقلید از لهجه افراد بومی می تواند برای آنها خوشایند یا نا خوشایند باشد.
  • همه چیز را واضح تلفظ کنید و هر کلمه را به درستی بیان کنید، بین کلمات فاصله بگذارید.
  • در کودکی توانایی گوش شما برای پردازش فرکانس های مختلف صدا بیشتر است و این اجازه را به شما می دهد که صداهای زبان های اطراف خود را تشخیص داده و تقلید کنید. برای یادگیری موثر یک لهجه جدید، باید با گوش دادن مداوم به آن لهجه، توانایی گوش خود را تقویت کنید.
  • بعد از اینکه تکنیک ها را یاد گرفتید و به افراد بومی گوش دادید، سعی کنید کتاب های آن گویش یا لهجه را نیز مطالعه کنید. این کار سرگرم کننده است و در عین حال می تواند تمرین خوبی باشد.
  • علاوه بر لهجه، کلمات عامیانه بریتیش، مانند blokes یا lads برای پسران و آقایان، birds یا lasses (واژه دوم در شمال انگلیس و اسکاتلند محبوب است) برای زنان را نیز یاد بگیرید. کلمهloo به معنی توالت است، اما bathroom اتاقی است که در آن حمام می کنید.
  • مانند هر لهجه دیگر، گوش دادن و تقلید کردن از یک فرد بومی بهترین و سریعترین روش برای یادگیری است. به یاد داشته باشید که وقتی کوچک بودید، یک زبان را با گوش دادن و تکرار کلمات و تقلید لهجه، یاد گرفته اید.
  • لهجه رسمی بریتیش را می توان در اخبار بی بی سی شنید. گفتار رسمی بریتیش نسبت به آمریکایی دقیق تر و مفصل تر است، اما در برنامه های تلویزیونی و رادیویی مانند هر خبرنامه دیگری اغراق آمیزتر خواهد بود.
  • همچنین می توانید کاربران بریتیش را در یوتیوب تماشا کنید. موارد زیادی برای انتخاب وجود دارد: AmazingPhil ، danisnotonfire ، Zoella ، The Sidemen ، DanTDM و …
  • به سخنان ملکه در افتتاحیه مجلس گوش دهید، جایی که او همیشه سخنرانی های بسیار طولانی ارائه می دهد. اما توجه داشته باشید، ملکه دارای لهجه بسیار اغراق آمیزی است که به طبقه بالا تعلق دارد، و فقط در صورتی که تمایل به یادگیری لهجه اشراف داشته باشید، می توانید از او تقلید کنید در غیر این صورت از این کار اجتناب کنید – به ویژه که از نظر مردم بریتانیا تقلید بیگانه ها از این روش صحبت کردن توهین تلقی می شود.
  • برای شنیدن لهجه های معتبرCockney ،سریال EastEnders و نمایش کمدی کلاسیک Only Fools and Horses را از بی بی سی تماشا کنید. گروهی از مردم هنوز به این لهجه صحبت می کنند، به خصوص افراد طبقه کارگر در شرق لندن و بخش هایی از اسکس و کنت، اگر چه بیشتر در بین افراد مسن مرسوم است.
  • اگر به افراد بومی دسترسی دارید، از آنها بخواهید عبارات را برای شما بیان کنند تا گوش دهید و یاد بگیرید.
  • سعی کنید بیش از حد مانند یک بریتانیایی رفتار نکنید. زیرا این کار ممکن است برای برخی از افراد که ملیت واقعی شما را می دانند، آزاردهنده تلقی شود.
  • برنامه های تلویزیون انگلستان را تماشا کنید و سعی کنید از کلمات جدید بیشتری برای بهبود واژگان خود استفاده کنید. برای تقویت لهجه بریتیش خود باید هشیار باشید.
  • T رابه وضوح تلفظ کنید.
  • هری پاتر را تماشا کنید و به صحبت های آنها گوش دهید. آنها با لهجه های واضح بریتیش صحبت می کنند. سعی کنید مانند شخصیت های داستان صحبت و رفتار کنید. این شما را ترغیب می کند که مشابه آنها صحبت کنید.
  • فیلم های هالیوود بریتیش یا بی بی سی را با زیرنویس گوش دهید و تماشا کنید، تا بهتر درک کنید که بازیگران چه می گویند. این کلمات انگلیسی را تمرین کنید تا لهجه بریتیش شما بهتر و بهتر شود.
  • یک لهجه بریتیش عالی یک شبه ایجاد نمی شود. دلسرد نشوید و به یاد داشته باشید که به زمان و تمرین نیاز دارید.
  • هری پاتر و شرلوک فیلم های خوبی برای دیدن هستند.

بهترین روش یادگیری و تقویت لهجه بریتیش انگلیسی +دانلود رایگان منابع

تذکر

  • فراموش نکنید که برخی از افراد ممکن است از شما بخاطر تقلید از لهجه شان ناراحت شوند. حتی اگر شما قصد بی ادبی نداشته باشید، آنها ممکن است فکر کنند که قصد مسخره کردن دارید.
  • هرگز فکر نکنید که لهجه بریتیش شما بیش از حد خوب است زیرا به ندرت می توان کسی را پیدا کرد که لهجه ای مانند افراد بومی داشته باشد.
زبانمهر

حتما بخوانید!

10 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • عالی بود. دقیقا دنبال یه همچین مقاله ای بودم برای یاد گرفتن لهجه ی بریتیش. ممنون ازتون!

    پاسخ
  • من لهجه ام برایش سطح زبان ام هم اینترمدیته و تا حدود دو سال دیگه تموم میشه دوره ی آموزشیم . ولی قبلا من آمریکا می خوندم و یکسال هستش که اومدم این آموزشگاه و توی این مدت لهجه ام خیلی بریتیش شده ولی من می خوام امریکن باشه لهجه م و پدر مادر ام هم در مورد عوض کردن کلاس زبان موافق نیستند …

    پاسخ
    • صحیح!

      پاسخ
    • سلام وقتتون بخیر
      ببخشید لهجه بریتیش عالیه و اصل زبان انگلیسیست
      کلاس ایه لهجه در دینیا بالاست
      خود انگلیسی ها لهجه های امریکایی رو دهاتی های خودشون میدونند
      از مَردم بریتانیا بپرسید اصلاً قبول ندارند اون لهجه من درآری امریکایی ها رو
      حیف نیست با زبان اصل بریتیش صحبت نکنید؟

      پاسخ
    • یعیوب مرادی
      اسفند 29, 1401 9:37 ب.ظ

      بسیار عالی

      پاسخ
  • آموزشگاه زبان یاری
    آذر 26, 1400 4:25 ب.ظ

    با سلام و احترام
    آموزش و آموزشگاه خوبی دارید
    لطفا به آموزش و آموزشگاه ما هم سر بزنید
    کلا دو تا کوچه فاصله داریم با تشکر

    پاسخ
  • سایمن رایلی
    اردیبهشت 4, 1402 11:02 ق.ظ

    من برعکس از لهجه بریدیش بدم میاد ولی از وقتی مدرن وافه ۲ رو پلی دادم و صحبت کردن نظامی سلطان گوست رو دیدم عاشق لهجه بریدش شدم(صحبت کردن میلیتاری)

    پاسخ
  • با اینکه لهجه امریکن از رو بریتیش برداشته شده اما خدا وکیلی بعضی تلفظ هاش بهتره
    اخه گوجه تلفظ خیلی سمه ⁦ತ⁠_⁠ʖ⁠ತ⁩

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست