دو عرب زبان در حال صحبت

اسم ماه های سال میلادی به زبان عربی

گاما

به دلایل مختلف نام ماه های تقویم در دنیای عرب متفاوت است. تقویم گرگوری یا مسیحی عموما برای استفاده در زندگی شهری پذیرفته شد، اما بسته به جایی که هستید، ممکن است از تقویم های آرامی و بابلی استفاده شود. البته، تاریخ فعلی تغییر نمی‌کند مگر اینکه در عربستان سعودی باشید که در آن قاعده تقویم کمی فرق دارد. با این حال ، نام ماه ها تغییر می کنند. علت آن هم اینست که برخی از کشور ها مثل سوریه، ترجیح داده ‌اند که نام ماه های تقویم مسیحی را بر اساس ماه های همتای آرامی شان، که بر اساس تقویم بابلی است، تغییر دهند.

مثلا در شام (لبنان، سوریه، فلسطین و اردن) ، ماه می به عنوان ” أیار ” شناخته می شود. أیار نام آرامی ماه می است. به سمت جنوب به مصر و سودان که بروید، خواهید دید که ماه می ” مایو ” است، زیرا این کشور ها از تقویم میلادی استفاده می کنند. با پیش رفتن به سمت غرب و به سمت الجزایر و مراکش، نام هایی مشابه با کمی تغییر به گوش تان می خورد. مايو به ” ماي ” تبديل مي ‌شود كه بر اساس نام‌ هاي فرانسوي ماه‌ هاي ميلادي ساخته شده و نشان از استعمار هر دو كشور توسط فرانسه دارد.

دانلود ۳۰ انیمیشن/کارتون به زبان عربی فصیح (همه سنین)

استثناهایی وجود دارد که از الگو های فوق جدا می شود: ماه ‌های تقویم لیبی از منابع مختلفی مشتق شده‌اند که توسط رهبر غیر عادی آن معمر القذافی انتخاب و جمع ‌آوری شده ‌اند . ماه می در لیبی “الماء” و به معنی “آب” است. استثنای دیگر عربستان سعودی است که در آن می بینید ماه های تقویم اسلامی یک جا با نوع میلادی استفاده می شوند. ماه می در عربستان سعودی بسته به این که در چه بخشی از این ماه هستید، مصادف با جمادى الأول یا جمادى الثانی است. علت آن هم اینست که تاریخ‌ های تقویم اسلامی فاقد معادل ‌های میلادی هستند.

من در ادامه دو فهرست از نام ماه های آرامی و میلادی به زبان عربی را در اختیارتان قرار داده ام.

 


arabic app

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان عربی چرب زبان، عربی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان عربی فصیح رو مثل بلبل حرف بزن!


 

ماه های تقویم آرامی که در خاور نزدیک استفاده می شود

ماه نام عربی
ژانویه کانون الثانی
فوریه شباط
مارس آذار
آپریل نیسان
می أيار
ژوئن حَزیران
جولای تَموز
آگوست آب
سپتامبر اَیلول
اکتبر تشرین الاول
نوامبر تشرین الثانی
دسامبر کانون الاول

آموزش فارسی مکالمات زبان عربی در ۱۰۰ جلسه (دانلود رایگان+pdf)

نام ماه های تقویم مسیحی که در سراسر دنیای عرب به کار می روند :

ماه نام عربی
ژانویه یَنایر
فوریه فَبرایر
مارس مارس
آپریل أبريل/إبريل
می مایو
ژوئن يونيو/يونيه
جولای يوليو/يوليه
آگوست أغسطس
سپتامبر سبتمبر
اکتبر أكتوبر
نوامبر نوفمبر
دسامبر ديسمبر

قدمت زبان عربی و تاریخچه آن (مجله معتبر Britannica)

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست