مهارت شنیداری انگلیسی

بهترین تمرینات لیسنینگ زبان انگلیسی (دانلود رایگان)

گاما

در ادامه آموزش های کاربردی زبان انگلیسی، بنا به درخواست کاربران گرامی، بیش از ۵۰ تمرین لیسنینگ یا مهارت شنیداری را در قالب ۳ دسته بندی برای دانلود رایگان (لکچر و مکالمه) در اختیار شما قرار می دهیم.

دقت کنید بجز مکالمه های Hard، تمامی تمرین های لیسنینگ زیر دارای transcript یا متن مکالمات هستند تا بتوانید راحت تر آنها را متوجه شوید. هر چند همیشه توصیه این است که مکالمات را بدون نگاه کردن به متن متوجه شوید، حتی اگر شده ده بار هم به یک مکالمه یا لکچر گوش دهید.

دانلود کنید: جزوه بیش از ۶۰۰ مترادف و متضاد کلمات انگلیسی

آیا تا به حال مجبور شده ‌اید در مکالمات زبان تان، از کسی بخواهید چیزی که نفهمیده ‌اید را تکرار کند؟ این کار چه به دلیل سریع حرف زدن یا لهجه نا آشنا و چه به خاطر عبارات و کلمات عامیانه ‌ای است که طرف مقابل تان به کار می ‌برد، به هر حال سخت می ‌توانید متوجه منظورش شوید، نه؟

نکته این جاست که آنچه در مکالمات واقعی می ‌شنوید اغلب با آنچه در مدرسه یاد می ‌گیرید کاملا متفاوت است و به همین دلیل است که تسلط بر مهارت‌ های شنیداری آنقدر اهمیت دارد!

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

به همین بهانه من قصد دارم 5 تکنیک را با شما به اشتراک بگذارم که کمک تان می ‌کند مهارت ‌های شنیداری ‌تان را تقویت کنید. امیدوارم بعد از خواندن این مطلب، هنگام مکالمه و برقراری ارتباط با دیگران به زبان انگلیسی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید!

1-تلفظ درست و نرمال را تمرین کنید

این یکی از بهترین راهکار ها برای بهبود مهارت‌ های لیسنینگ شما است!

منظور من از تلفظ، آن شیوه‌ ای که شما در مدرسه یاد گرفته ‌اید، نیست. من در مورد تشخیص و توجه به صداهای انگلیسی آنگونه که واقعا ادا می ‌شود، حرف می ‌زنم.

انگلیسی واقعی و گفتاری همیشه آن چیزی نیست که شما انتظار دارید! گاهی اوقات صداها با هم ترکیب می ‌شوند، تغییر می ‌کنند یا حتی کاملا حذف شوند!

مثلا ممکن است در مدرسه تلفظ جمله زیر را به شما این طور یاد داده باشند:

  • What do you want to do?

اما با گوش دادن به این جمله از دهان یک انگلیسی ‌زبان نیتیو، چیزی که واقعا می ‌شنوید چیزی شبیه به این است:

  • Whadayawanna do?

تلفظ می ‌تواند حسابی گیج تان کند، نه؟

پس چطور می‌ توانید بر چالش ‌های لیسنینگ در دنیای واقعی غلبه کنید؟

همه چیز به مطالعه عوامل دخیل در گفتار طبیعی زبان انگلیسی، یعنی موارد زیر برمی‌گردد:

  • مخفف ‌ها
  • فرم‌ های تعدیل یافته
  • استرس جمله و
  • زیر و بمی صدا

2- به سخنرانی ‌های TED گوش دهید

‌این یکی از تکنیک ‌های مورد علاقه من برای تقویت مهارت ‌های شنیداری و درک مطلب است.

در حقیقت گفتگو های TED منابع بسیار خوبی برای تقویت لیسنینگ هستند.

این سخنرانی ‌ها برای غوطه ‌ور شدن در زبان انگلیسی طبیعی عالی هستند. شما می ‌توانید با انگلیسی‌ زبانان مختلف آشنا شوید که این خودش بخش مهمی از تقویت مهارت‌ های لیسنینگ برای مکالمات روزمره است!

word image 87393 1 2

اما چه باید کرد؟

بدین منظور کافیست به وب ‌سایت TED بروید و موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. اگر واقعا چیز هایی که می ‌شنوید برایتان جالب باشد، به احتمال زیاد بیشتر لذت می ‌برید و به آن توجه می ‌کنید، نه؟

بهترین چیز در مورد TED Talks این است که هر ویدیو زیرنویس تعاملی دارد که به شما امکان می ‌دهد متن را حین صحبت سخنران، دنبال کنید!

به این ترتیب با خواندن زیرنویس کلمه را می ‌بینید و هم زمان تلفظش را هم می ‌شنوید. وقتی با کلمه جدیدی روبرو می ‌شوید، می ‌توانید ویدیو را نگه دارید و با صدای بلند آن را به همان روشی که تلفظ شده است، تکرار کنید.

3- خودتان را در معرض لهجه ‌ها، صدا ها و شرایط مختلف قرار بدهید

پر کردن دور و برتان از صداها و لهجه‌ های مختلف واقعا لازم است!

این نکته چیزی فراتر از گوش دادن به لهجه ‌های مختلف انگلیسی است. در واقع در مورد عادت کردن به صدای صداهای مختلف، سرعت متفاوتی که افراد با آن صحبت می ‌کنند و احساس راحتی کردن حین مکالمه در محیط‌ ها و شرایط مختلف است.

شاید شما با یک نفر راحت صحبت کنید. اما وقتی یک گروه وجود دارد و چند نفر همزمان با هم صحبت می ‌کنند، ممکن است عقب ‌نشینی کنید و ساکت شوید.

در حقیقت گوش دادن به صداهای مختلف انگلیسی در ابتدا کمی سخت‌ است، اما در دراز مدت نتیجه خواهد داد. بهترین راه برای عبور از این مانع و درک بهتر افراد، غوطه ‌ور شدن در لهجه ‌ها و شرایط مختلف است.

همه این ها در اصل یعنی اینکه شما از منطقه امن تان خارج شوید!

وقتی با کسی صحبت می ‌کنید و متوجه می ‌شوید که لهجه ‌اش متفاوت است، یا سریع صحبت می‌ کند، بپذیرید که حرفهایش را نمی ‌فهمید. سپس به جای فرار و ساکت ماندن، از او بخواهید آنچه که گفته‌ است را تکرار کند یا جمله را برایش تکرار کنید تا بررسی کند که فهمیده ‌اید یا خیر!

چند نکته برای غلبه بر ترس

مجددا توصیه می ‌کنیم گفتگو های TED را گوش کنید زیرا مجریان معمولا واضح ‌تر صحبت می ‌کنند.

تمرین در جامعه انگلیسی ‌زبان راهکار فوق ‌العاده دیگری برای غوطه‌ ور شدن در این تفاوت ‌ها است! این کار به شما امکان می ‌دهد با افراد مختلف در سراسر جهان صحبت کنید و با لهجه‌ ها، لحن ‌ها و شرایط مختلف آشنا شوید. مزیت عضویت در این گروه ‌ها این است که می‌ فهمید اشتباه کردن و کمک خواستن از دیگران حین صحبت کردن اشکالی ندارد… زیرا تمام اطرافیان شما هم در حال یادگیری هستند و همگی در یک کشتی هستید! ‌

4- آنچه که می ‌شنوید را بنویسید

این استراتژی ساده، کاربردی و بسیار موثر است، به خصوص اگر این مراحل را دنبال کنید!

مرحله 1: یک بخش 30 ثانیه ‌ای از یک ویدیو، پادکست یا گفتگوی TED را انتخاب کنید!

مرحله 2: آن بخش را یکی دو بار گوش کنید. هنوز چیزی نوشته نشده است ! فقط گوش بدهید. در این مرحله کاملا با موضوع، لهجه گوینده، و لحن و سرعت صدای او آشنا خواهید شد.

مرحله 3: حالا وقت آن است که قلم تان را بردارید و بنویسید! به جمله اول گوش دهید، سپس ویدیو را نگه دارید و آنچه می ‌شنوید را یادداشت کنید.

این تمرین را در هر بار با یک جمله تکرار کنید تا زمانی که ویدیوی 30 ثانیه ‌ای تمام شود.

اگر صدا هایی وجود دارد که برای تان عجیب و غریب هستند، فیلم را به عقب برنگردانید! در عوض، در برگه‌تان برای این مورد جای خالی بگذارید.

هنگامی که به پایان رسیدید، دوباره به کل بخش 30 ثانیه‌ ای گوش بدهید و سعی کنید جاهای خالی موجود را پر کنید. سعی کنید به کلمات اطراف جای خالی نگاه کنید… آیا می‌ توانید حدس بزنید چه کلمه‌ ای می ‌تواند در آنجا قرار بگیرد؟

نکته جالب در مورد این روش این است که برخلاف سایر نکات، به شما کمک می‌ کند دقیقا آنچه که نمی ‌شنوید را کشف کنید. به عبارت دیگر، شکاف ‌های موجود در توانایی شنیداری شما، کلمات و عباراتی که باید به طور غریزی بیشتر یاد بگیرید و تشخیص دهید را برجسته می‌ کند. و کمک تان می ‌کند تا این شکاف ‌ها را در دانش زبان تان هم پر کنید!

5- ویدئو را بدون زیرنویس تماشا کنید

تماشای یک ویدیو (به زبان انگلیسی!) بدون زیرنویس کار سختی است ، نه؟ اما می‌ تواند راهکار خوبی برای تمرین و تقویت مهارت‌ لیسنینگ تان باشد.

بالاخره در زندگی واقعی هیچ زیر نویسی وجود ندارد!

اما نگران نباشید، من از شما نمی‌ خواهم که یک فیلم کامل بدون زیرنویس را تماشا کنید! درست مثل همه استراتژی ‌های قبلی، نکته کلیدی در اینجا هم شروع با برداشتن قدم های کوچک است.

هر بار که به تماشای فیلم می ‌نشینید، زیرنویس را برای دقیقه اول خاموش کنید. یعنی یک دقیقه قبل از این که از فیلم لذت ببرید، مهارت‌ لیسنینگ تان را تقویت کنید.

بعد از یک دقیقه فیلم را نگه دارید و خلاصه ‌ای سریع از آنچه شنیده‌ اید را بنویسید (فقط یک خلاصه، نه کلمه به کلمه جمله!). اگر بخواهید، می‌ توانید باز هم این مرحله را تکرار کنید!

سپس، به ابتدا برگردید، زیر نویس‌ را روشن کنید ( به زبان انگلیسی!) و تمام آن را بخوانید تا مطمئن شوید که معنا را به درستی متوجه شده‌ اید.

اگر به یک سریال تلویزیونی انگلیسی ‌زبان علاقه دارید، ایده بسیار خوبی است که خودتان را به تماشای آن عادت بدهید. اگر با بازیگران ، لهجه‌ ها و موضوع داستان آشنا هستید، انجام این کار کمی آسان ‌تر خواهد شد.

خب! حالا شما 5 تکنیک کاربردی بلدید که می‌ توانید زمانی را برای تمرین و تقویت مهارت شنیداری انگلیسی در برنامه روزانه ‌تان بگنجانید.

هر هفته برای خودتان چالشی تعیین و انتخاب کنید که دوست دارید امتحانش کنید.

۱- مکالمه های کوتاه (مبتدی-متوسط)

این فایل ها حاوی مکالمه های کوتاه در زمینه های موضوعات روزمره زبان انگلیسی است که برای همه زبان آموزان مناسب می باشد. حدود ۳۰ فایل به همراه متن آنها که می توانید از لینک زیر دانلود نمایید. ابتدا نمونه ای از این مکالمات:

 

 

download   دانلود مکالمه های کوتاه جهت تقویت لیسنینگ


۲- لکچرهای طولانی-دانشگاه Yale (مبتدی-متوسط)

این فایل ها حاوی دو جلسه ۱٫۵ ساعته از دو کلاس هنر می باشد که جزو لکچرهای طولانی مدت محسوب می شوند. این لکچرها در آزمون های تافل و آیلتس به وفور یافت می شوند و با توجه به اینکه موضوعات هنری بسیار در این دو آزمون رایج هستند می تواند بسیار کمک کننده باشد. ۲ فایل به همراه متن آنها که می توانید از لینک زیر دانلود نمایید:

download   دانلود لکچرهای طولانی جهت تقویت لیسنینگ


۳- مکالمه و لکچرهای کوتاه و بلند (پیشرفته)

بیش از ۲۰ فایل صوتی مکالمه و لکچرهای کوتاه و بلند مخصوص زبان آموزان پیشرفته می باشد. این فایل ها بدون متن هستند ولی گوش دادن به آنها بسیار مفید است و می توانید از لینک زیر دانلود نمایید:

download   دانلود مکالمه های پیشرفته جهت تقویت لیسنینگ

حتما بخوانید: ۱۰۰ متن انگلیسی در مورد کارهای روزانه +دانلود pdf

باز هم هرگونه سوال یا نظری در این زمینه دارید در بخش نظرات با چرب زبان و سایر هموطنان عزیز مطرح نمایید.

دانلود رایگان منابع کاربردی زبان انگلیسی

زبانمهر

حتما بخوانید!

13 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • خیلی خوب بود اگر از لکچرها نمونه قرار می دادید.
    ممنونم

    پاسخ
  • بسیار عالی بود ممنون از راهنمایی و کمک شما

    پاسخ
  • درود بر شما من میخوام زبان انگلیسی رو آموزش ببینم برابر با آموزشهای داخل همین سایت و از صفر شروع کنم اما به قدری با این زبان نا آشنا هستم که نمیدونم از کجا شروع کنم منظور مطالبی که داخل این سایت به اشتراک گإاشته شده لطفا من رو راهنمایی کنیدشدیدا به یادگیری زبان انگلیسی نیاز دارم سپاس از شما

    پاسخ
  • بسیااار عالیییی ,صمیمانه سپاسگذارم

    پاسخ
  • کاشکی متنشم میزاشتین چک میکردیم

    پاسخ
  • سلام خدمت عوامل سایت چرب زبان
    خیلی ممنون از سایتتون واقعا عالیه
    فقط من یک سوال دارم ان هم اینه که چطوری میتوان خلاصه یک متن را نوشت؟؟؟
    متن هایی را که حتی متوجه هم میشوم نمیتوانم خلاصه اشان را بنویسم
    لطفا کمکم کنید
    تشکر

    پاسخ
  • سلام.چرا هيچ فايل صوتى نيست ؟؟!!!!!

    پاسخ
  • سلام. بسیار سایت عالی ای هس. واقعا تشکر می کنم. دنبال متن برا لیسنینگ بودم که سایت شما اومد بالا. خدا قوت.

    پاسخ
  • درود..هر وقت تونستید دو هزار فعل و هزار اسم حفظ کنید شروع به یادگیری یک زبان کنید تا عمر با ارزش هدر نرود

    پاسخ
    • سلام
      سخت نگیرید…
      مگه خودمون بعنوان فارسی‌زبان ۲هزار فعل و هزار اسم فارسی بلدیم؟

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست