آزمون تافل

ساختار آزمون تافل و هر آنچه که راجع به نحوه برگزاری آن باید بدانید!

گاما

در این راهنما، الگوی تافل را به صورت کلی برای آزمون و برای هر بخش مطرح می کنیم. در طول مسیر، راهنمایی های کلیدی را برای استفاده از الگوی تست های تافل به شما ارائه می دهیم و نیز ساختار تافل را نیز برای تست هایی که به صورت آزمون های برگه ای گرفته می شود؛ مطرح می کنیم. این مطلب نتیجه سالها تجربه در زمینه آزمون تافل و کسب نمره بالای ۱۰۰ می باشد.

الگوی کلی آزمون تافل چیست؟

iBT تافل یک تست کامپیوتری چهار ساعته با چهار بخش است: ریدینگ، لیستنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ. شما از یک مهارت اصلی برای هر بخش استفاده می کنید (به این ترتیب در بخش ریدینگ شما باید متن هایی را بخوانید و در بخش لیستنینگ باید به کلیپ های صوتی گوش دهید)، در برخی سؤالات نیز نیاز به استفاده از مهارت های مختلف دارید.

تمام بخش ها زمان بندی دارند و شما همیشه ۲۰ دقیقه در بخش اسپیکینگ و ۵۰ دقیقه در بخش رایتینگ زمان دارید.

با این حال، بخش های ریدینگ و لیستنینگ به علت سوالات تجربی متفاوت هستند. بخش ریدینگ به اندازه ۶۰ تا ۸۰ دقیقه طول می کشد، در حالی که لیستنینگ بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد. هیچ نشانه ای به شما نمی گوید که کدام سؤالها تجربی هستند و کدامیک از آنها نیستند، بنابراین زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد این موضوع نکنید – فقط بیشترین سعی خود را روی تمام سوالات بگذارید!

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

سرانجام، در وسط آزمون، بین بخش های لیستنینگ و ریدینگ، یک زمان استراحت ۱۰ دقیقه ای خواهید داشت. این زمان اجباری است، به این معنی که شما باید آن را بپذیرید. در طی آزمون می توانید استراحت های کوتاه دیگری را خودتان انجام دهید، اما شما نمی توانید این زمان ۱۰ دقیقه ای را صرف کار دیگری بکنید.

جدول زیر، الگوهای کلی تست تافل را شامل می شود، از جمله ترتیب قرار گرفتن بخش ها، مدت زمانی که هر بخش طول می کشد و مدت هر کدام از سؤالات:

بخش شماره قرارگیری زمان تعداد سؤالات جزئیات
ریدینگ ۱ ۶۰ تا ۸۰ دقیقه ۳۶-۵۶ سؤال خواندن ۳-۴ متن و پاسخ به سؤالات
لیستنینگ ۲ ۶۰ تا ۹۰ دقیقه ۳۴-۵۱ سؤال گوش دادن به ۴ تا ۶ فایل سخنرانی و ۲-۳ مکالمه و پاسخ دادن به سؤالات
استراحت ۳ ۱۰ دقیقه
اسپیکینگ ۴ ۲۰ دقیقه ۶ قسمت پاسخ دادن به نمونه سؤالاتی در مورد موضوعات آشنا، شرایط دانشگاه و محتوای درس علمی
رایتینگ ۵ ۵۰ دقیقه ۲ بخشی مقایسه یک متن و یک فایل صوتی، نوشتن درمورد نظرات خودتان
در کل حدوداً ۴ ساعت

شما ممکن است در تمام بخش های آزمون، مشغول یادداشت برداری باشید. مدیر مرکز آزمون به شما کاغذ و خودکار برای استفاده می دهد. همچنین یک هدست با یک میکروفون برای گوش دادن به کلیپ های صوتی و ضبط پاسخ های اسپیکینگ خود خواهید داشت.

۱- بخش ریدینگ

اولین بخشی که شما در TOEFL iBT با آن مواجه می شوید، بخش ریدینگ است. همانطور که در بالا ذکر شد، مدت زمانی که این بخش طول می کشد، می تواند متفاوت باشد. بنابراین اگر هیچ سؤال تجربی دریافت نکنید، ریدینگ ۶۰ دقیقه طول خواهد کشید و حاوی ۳۶-۴۲ سؤال است. اگر سؤالهای تجربی دریافت کنید، ۸۰ دقیقه طول خواهد کشید و حاوی ۴۸ تا ۵۶ سوال است.

وظیفه اصلی شما این است که یک متن را بخوانید و به سوالات مربوط به آنها پاسخ دهید. هر متنی که در بخش ریدینگ مشاهده می کنید؛ طولانی است – معمولا حدود ۷۰۰ کلمه – و شما سه یا چهار متن در مجموع خواهید دید (اگر شما چهار متن دریافت کنید، یکی از آنها آزمایشی خواهد بود).

متن ها با انواع موضوعات دانشگاهی، از تاریخ و هنر گرفته تا علوم و روانشناسی مطرح می شوند. هر متن نیز با ۱۲ تا ۱۴ سوال (یا یک «مجموعه سوالات») همراه است. در هر متن و سؤالات، زمان های تنظیم شده در اختیار تان قرار داده نشده است، بنابراین مهم است که زمان خود را به صورت عاقلانه مدیریت کنید. (ما این موضوع را در ادامه بررسی می کنیم).

ریدینگ ابتدا؛ به صورت نمره خام تصحیح می شود (به عنوان مثال، تعداد نمراتی که برای هر سؤال دریافت می کنید) و سپس به نمره مقیاس از ۳۰ تبدیل می شود. نمره خوب در بخش ریدینگ بسته به جایی که شما درخواست پذیرش داده اید می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی هر چیزی بیش از ۲۲ ( ۵۰ درصد) می تواند خوب در نظر گرفته شود.

انواع سوالات ریدینگ در تافل

در این بخش ۳ نوع سؤالاتی که در ریدینگ مطرح می شود آورده ایم: انتخاب چند گزینه ای، قراردادن یک جمله و خواندن برای یادگیری. هر بخش را در زیر توضیح می دهیم:

انتخاب چندگزینه ای Multiple Choice

اکثر سوالات ریدینگ، انتخاب های چند گزینه ای استاندارد هستند. نمره خام هر یک از این سؤالات به اندازه ۱ نمره است و به شما از بین چهار گزینه؛ پاسخ را انتخاب کنید.

برای این نوع سوال، ممکن است از شما خواسته شود که تعریف یک کلمه که در متن آمده است را از بین گزینه ها انتخاب کنید و یا لازم باشد که به یک سوال در مورد محتوا و یا فرم متن پاسخ دهید. در اینجا یک نمونه ارائه شده است (از  TOEFL iBT Interactive Samplerانتخاب شده است):

word image 93

قرار دادن یک جمله Inserting a Sentence

شما یک سؤال از این دست خواهید داشت که نمره خام این سؤال نیز ۱ نمره برای هر متن می باشد. این سؤال همیشه در مجموعه سؤالات، در جایگاه دو تا مانده به آخر قرار گرفته است (دقیقاً قبل از سؤالات خواندن برای آموختن که در ادامه بحث می شود):

word image 94

در این سؤال، شما یک جمله خواهید داشت و چهار جایگاه به شما داده می شود که جمله را در یکی از آنها قرار بدهید. شما مسئولیت دارید که این جمله را در آن جایگاهی قرار بدهید که بیشتر از بقیه معنا داشته باشد.

مطالعه برای یادگیری

این شاید یکی از انواع پرسش های منحصر به فرد در تافل باشد. این سؤال از شما می خواهد که با کلیک کردن و یا کشیدن و جابه جا کردن جملات، نکات اصلی متن را در یک نمودار به صورت خلاصه مرتب کنید.

word image 95

فقط یک سؤال از این نمونه در هر متن وجود دارد، و همواره در پایان یک مجموعه سوال مطرح می شود. علاوه بر این، این تنها مدل سؤالی است که در بخش ریدینگ به اندازه ۲ تا ۳ نمره گذاری شده است، به این معنی که اگر شما به این سؤالات پاسخ دهید می توانید بخش زیادی از نمره را به دست آورید.

۲- بخش لیسنینگ

مانند بخش ریدینگ، مدت زمانی که لیسنینگ طول می کشد، به تعداد سؤالات و نوع سؤالاتی که در این بخش می آید بستگی دارد. این بخش می تواند از ۶۰ دقیقه با ۳۴ سؤال تا ۹۰ دقیقه و ۵۱ سؤال طول بکشد.

تست های لیسنینگ؛ مهارت های شنیداری زبان انگلیسی شما را تست می کند. در مجموع، شما به چهار الی شش متن سخنرانی و دو الی سه مکالمه گوش خواهید داد. هر متن سخنرانی سه تا پنج دقیقه طول می کشد و با شش سؤال همراه است، در حالی که هر بخش مکالمه حدود سه دقیقه طول می کشد و پنج سؤال دارد. شما هر یک از کلیپ های صوتی را فقط یک بار می شنوید.

هنگامیکه به یک فایل صوتی گوش می دهید، معمولاً تصویری از سخنران (ها) را روی صفحه نمایش مشاهده می کنید. در اینجا مثالی آورده شده است:

word image 96

در طول فایل های سخنرانی، همچنین ممکن است عبارت یا مفاهیم خاصی را نیز مشاهده کنید که روی تخته سیاه به شکل زیر نوشته می شود.

word image 97

شما ممکن است یک یا چند فایل سخنرانی را در کلیپ های صوتی بشنوید. شما همچنین لهجه های مختلف انگلیسی را خواهید شنید (اگرچه بیشتر لهجه های موجود؛ آمریکای شمالی است).

نمره لیستنینگ شما، ابتدا به عنوان مجموع نمرات خام شما محاسبه می شود و سپس به نمره نهایی در مقیاس ۰-۳۰ تبدیل می شود. این که کدام نمره لیستنینگ می تواند خوب باشد؛ بستگی به دانشگاه مورد نظر شما دارد، اما معمولاً هر نمره ای که بالاتر از ۲۱ باشد (۵۰ درصد) نمره خوبی به حساب می آید.

نمونه سؤالات لیسنینگ

سه نوع سؤال متفاوت در بخش لیستنینگ مطرح می شود: انتخاب چند گزینه ای استاندارد، پاسخ های چند گزینه ای و بازپخش. هر یک از آنها را در ادامه بررسی می کنیم:

انتخاب چندگزینه ای Multiple Choice

این سؤال انتخاب چند گزینه ای پایه شما است و تا کنون متداول ترین نوع سؤالاتی است که در بخش لیستنینگ مشاهده می کنید. نمره خام هر سؤال ۱ نمره است و چهار گزینه به شما داده می شود که یکی از آنها صحیح است.

word image 98

پاسخ های چندتایی Multiple answers

این نوع سؤال نیز مشابه سؤالات چند گزینه ای است که در آن چهار گزینه ی پاسخ برای انتخاب وجود دارد؛ با این حال، شما ممکن است بیش از یک پاسخ انتخاب کنید (به جای بیضی، یک مستطیل در هر گزینه داده می شود).

این سوال به شما خواهد گفت که چگونه چند پاسخ را انتخاب کنید (معمولاً ۲ پاسخ). شما برای هر کدام از این سوالات که به درستی جواب می دهید ۱ نمره خام دریافت می کنید. نمره جزئی برای این نوع سوال وجود ندارد، بنابراین شما باید تمام پاسخ ها را درست انتخاب کنید تا نمره کامل را دریافت کنید.

word image 99

بازپخش

در این نوع سؤالات بخشی از فایل صوتی بازپخش می شود و بر اساس آن از شما یک سؤال چند گزینه ای پرسیده می شود. مانند دیگر سؤالات لیستنینگ، این بخش نیز نمره خام ۱ نمره ای دارد.

word image 100

۳- بخش استراحت

شما یک بخش استراحت ۱۰ دقیقه ای در وسط آزمون دارید. تمام آزمون دهندگان باید این زمان را استراحت کنند. در ادامه برخی از فعالیت هایی را که می توانید در این حین انجام دهید؛ پیشنهاد می کنیم تا به این ترتیب بتوانید انرژی خود را برای ادامه آزمون حفظ کنید.

  • برخیزید و قدم بزنید. تا زمان استراحت برسد، شما برای بیشتر از ۲ ساعت است که پشت کامپیوتر نشسته اید، بنابراین بیشترین کمکی که می توانید در تایم استراحت به بدنتان بکنید؛ این است که چشم از صفحه مانیتور برداشته و کمی قدم بزنید. این باعث می شود که انرژی خود را بازآوری کنید و از حالت یکنواختی آزمون خارج شوید.
  • از دستشویی استفاده کنید. اگر حس می کنید که لازم است (یا به زودی لازم می شود) به دستشویی بروید. البته در تمام طول آزمون می توانید از دستشویی استفاده کنید اما زمان برای شما متوقف نمی شود و طبیعتاً بخشی از زمان خودتان را از دست می دهید.
  • آبی بنوشید و چیزی میل کنید. از آنجایی که در سالن آزمون نمی توانید چیزی بخورید و بیاشامید؛ این زمان وقت مناسبی است که در اطراف قدمی بزنید و تشنگی یا گرسنگی تان را رفع کنید. به این ترتیب می توانید برای بقیه آزمون آماده شوید.
  • نفس عمیق بکشید و ریلکس کنید. اجازه ندهید که آزمون به شما مسلط شود. نگرانی های مربوط به بخشی که انجام داده اید و بخش باقیمانده را کنار بگذارید. اگر احساس ناخوشایندی دارید؛ نفس عمیق بکشید و به خودتان بگویید: من می توانم!

۴- بخش اسپیکینگ

اکنون زمانی است که باید از میکروفونی که به شما داده شده است استفاده کنید! بخش اسپیکینگ تافل حدوداً ۲۰ دقیقه طول می کشد.

برای این بخش، شما باید شش کار را انجام دهید. دو قسمت اول، قسمت مستقل، از شما می خواهد که به مدت ۴۵ ثانیه در مورد نظرات تان در موضوعات مورد علاقه ی خود صحبت کنید. چهار قسمت بعدی ، قسمت های ترکیبی است، و شما باید به مدت ۶۰ ثانیه در مورد متن ها و کلیپ های صوتی حرف بزنید.

اسپیکینگ نسبت به بخش های ریدینگ و لیستنینگ به صورت متفاوتی بارم بندی شده است: هر قسمت در مقیاس ویژه ای از ۰-۴ نمره دارد. سپس نمرات با هم جمع شده و به مقیاس ۰-۳۰ نمره ای تبدیل می شود. در حالی که تعریف یک نمره خوب در بخش اسپیکینگ نیز بستگی به این مورد دارد که کدام دانشگاه ها مورد نظر شما است. اما به طور کلی هر نمره ای که بالاتر از ۲۲ باشد (۵۰ درصد) نمره خوب به حساب می آید.

انواع قسمت های اسپیکینگ

هر قسمت در بخش اسپیکینگ متفاوت است، اما می توانیم آنها را به دو دسته اصلی تقسیم بندی کنیم: مستقل و ترکیبی.

قسمت های مستقل اسپیکینگ Independent Speaking Tasks

قسمت های مستقل اسپیکینگ یا قسمت های ۱ و ۲ بر موضوعات مورد علاقه شما تمرکز می کنند. برای قسمت اول از میان گزینه های بسیاری که به شما داده می شود؛ باید یکی را انتخاب کنید و برای قسمت دوم باید از بین دو گزینه، یکی را انتخاب کنید.

برای هر دو قسمت، یک نمونه را خواهید خواند و سپس ۱۵ ثانیه برای آماده سازی پاسخ خود زمان دارید. هنگامی که ۱۵ ثانیه تمام شد، شما ۴۵ ثانیه برای صحبت کردن وقت دارید همانطور که حرف می زنید، باید از نظرات خود واضح و با مثال ها و دلایل فراوان دفاع کنید. در ادامه یک مرور کلی از دو قسمت مستقل اسپیکینگ آورده شده است:

قسمت۱ قسمت ۲
موضوع موضوعات مورد علاقه
نحوه ی جهت گیری انتخاب یک مورد از چند گزینه انتخاب یک مورد از دو گزینه
زمان آماده سازی ۱۵ ثانیه

اسپیکینگ ۴۵ ثانیه

در ادامه مثالی از قسمت ۲ را می بینید:

word image 101

قسمت اسپیکینگ ترکیبی Integrated Speaking Tasks

قسمت ۳ تا ۶ که همان قسمت اسپیکینگ ترکیبی می باشد، شما را ملزم می کند که از مهارت های ریدینگ و لیستنینگ علاوه بر مهارت اسپیکینگ استفاده کنید. قسمت های ۳ و ۵ بر روی موقعیت های دانشگاهی تمرکز دارد؛ در حالی که قسمت های ۴ و ۶ روی محتوای دوره های آموزشی آکادمیک متمرکز شده است.

برای بخش های ۳ و ۴ شما باید یک متن را مطالعه کنید؛ به یک فایل صوتی گوش بدهید و به سؤالاتی که مربوط به متن و فایل صوتی می باشد؛ جواب بدهید. شما ۴۵ تا ۶۰ ثانیه زمان دارید تا متن را مطالعه کنید؛ یک دقیقه وقت دارید که به لیستنینگ گوش بدهید، ۳۰ ثانیه نیز زمان دارید تا پاسخ تان را آماده کنید، در نهایت باید ۶۰ ثانیه صحبت کرده و پاسخ تان را ضبط کنید.

برای قسمت های ۵ و ۶ شما باید به یک فایل صوتی گوش بدهید و به سؤالات مربوطه به آن پاسخ دهید. فایل صوتی حدود ۲ دقیقه طول می کشد و شما ۲۰ ثانیه زمان دارید که متن تان را آماده کنید و در نهایت باید ۶۰ ثانیه صحبت کرده و پاسخ خود را ضبط کنید. در قسمت های ۵ و ۶ متنی برای مطالعه وجود ندارد. در ادامه می توانید ۴ قسمت اسپیکینگ ترکیبی را مشاهده کنید:

قسمت۳ قسمت۴ قسمت۵ قسمت ۶
محتوا ریدینگ + لیسنینگ لیسنینگ
موضوع موقعیت های دانشگاهی محتوای دوره های آموزشی آکادمیک موقعیت های دانشگاهی محتوای دوره های آموزشی آکادمیک
زمان ریدینگ۴۵-۵۰ ثانیه

لیسنینگ حدود۶۰ ثانیه

آماده سازی ۳۰ ثانیه

اسپیکینگ ۶۰ ثانیه

لیسنینگ حدود ۱۲۰-۶۰ ثانیه

آماده سازی ۲۰ ثانیه

اسپیکینگ ۶۰ ثانیه

 

در ادامه مثالی از بخش ۴ آورده شده است.

word image 102

و در ادامه مثالی از قسمت ۵ را خواهید دید:

word image 103

۵- رایتینگ

در نهایت، ما به آخرین بخش تافل می رسیم: رایتینگ. برای این بخش، شما باید دو مقاله (یک مقاله ترکیبی و یک مقاله مستقل) را ظرف ۵۰ دقیقه بنویسید. شما برای اولین مقاله ۲۰ دقیقه و برای مقاله دوم ۳۰ دقیقه زمان خواهید داشت.

نمره خام هر مقاله با استفاده از مقیاس ۰-۵ به دست می آید. سپس نمره های دو مقاله باهم جمع شده و به مقیاس نمره ۰ تا ۳۰ تبدیل می شود. در حالی که نمره خوب در بخش رایتینگ، بستگی به دانشگاهی دارد که شما می خواهید آنجا پذیرش شوید، به طور کلی هر نمره ای که بالاتر از ۲۲ باشد (۵۰ درصد) یک نمره خوب به حساب می آید.

انواع بخش های رایتینگ

در بخش رایتینگ دو قسمت مجزا وجود دارد: یک قسمت ترکیبی و یک قسمت مجزا.

قسمت ترکیبی رایتینگ Integrated Writing Task

مقاله اول، یک بخش ترکیبی است. برای این کار، شما سه دقیقه برای خواندن یک متن علمی زمان دارید که حدوداً ۳۰۰ کلمه خواهد داشت. پس از آن، به یک کلیپ صوتی تقریباً دو دقیقه ای از یک سخنرانی از یکدیگر حمایت کرده و یا یکدیگر را به چالش می کشند.

word image 104

شما تقریباً ۲۰ دقیقه برای آماده سازی و ارسال پاسخ خود زمان دارید. شما می توانید در تمام مدت زمانی که مقاله تان را می نویسید، متن را ببینید. طول مقاله رایتینگ شما باید حدود ۱۵۰-۲۲۵ کلمه باشد. به خاطر داشته باشید که شما در این بخش، در مورد نظر خودتان در این موضوع نمی نویسید ( در ادامه خواهیم گفت که در بخش رایتینگ مستقل نظر خودتان را می نویسید).

قسمت رایتینگ مستقل Independent Writing Task

دومین مقاله ای که می نویسیم یک بخش مستقل است. در این بخش باید در مورد نظر خودتان بنویسید. شما تقریباً ۳۰ دقیقه زمان دارید تا یک مقاله ۳۰۰ کلمه ای درباره نظرتان بنویسید.

word image 105

در ادامه بخوانید: ۷ تا از بهترین آزمون های تمرینی جهت آماده شدن کامل برای تافل

زبانمهر

حتما بخوانید!

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • وااای توروخدا منو راهنمایی کنید من 17 سالمه.. و در حد کتاب Basic Grammar 1 زبان بلدم…. راهنماییم کنید ک چه کتابی بخونم تا حداقل تا 1ونیم سال دیگه بتونم تافل بگیرم

    پاسخ
  • 6 ماه هست کلاس خصوصی زبان میرم بنظرتون آموزشگاه بهتره؟؟؟؟
    تمرکزمو بذارم روی کنکور یا زبان؟؟؟
    میترسم برم سمت هرکدوم از اون یکی عقب بیوفتم😔😔😔😔
    راهنمااایییی پیلیززززز

    پاسخ
    • آقای فرد
      دی 25, 1401 6:13 ق.ظ

      علاقه تو دنبال کن اگه به یادگیری زبان و تدریس علاقه داری یا ادبیات انگلیسی خب برو دنبالش من خودم رشتم تجربی بود ولی سر زنگ زیست شناسی زبان میخوندم الانم کارم تدریس و ترجمه است هم درامدم خوبه هم برای مهاجرت مشکلی ندارم درکل زبان انگلیسی توی هر شغل و رشته ای که باشی یه پل یا نردبون برات میشه به کل دنیا میتونی هر کاری رو باهاش گسترش بدی

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست