دورنمایی زیبا از پکن

راهنمای سفر به پکن (هزینه ها، جاذبه ها، غذاها و جشن ها)

گاما

پکن، پایتخت کشور پهناور چین و یکی از پرجمعیت ترین شهرها این کشور به شمار می رود. این شهر دارای تاریخ دیرینه و پر فراز و نشیبی می باشد. قدمت این شهر به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش بر می گردد به همین دلیل میتوان آثار تاریخی زیادی را در این شهر مشاهده کرد. این شهر شلوغ جذابیت های زیادی برای گردشگران دارد و به همین دلیل هرساله میزبان گردشگران زیادی است. این شهر پایتخت سلسله های جین، یوان، مینگ و چینگ بوده و ۳۴ پادشاه دودمان های مختلف کشور چین بوده است که نشان از اهمیت سیاسی و فرهنگی این شهر دارد. در این مقاله جاذبه های این شهر را معرفی خواهیم کرد و هزینه سفر و هر آن چیزی که برای سفر به این شهر لازم است بدانید را شرح دادیم.

موقعیت جغرافیایی چین

بهترین زمان سفر به پکن

شرایط آب و هوای شهر پکن، با توجه به شرایط جغرافیایی که دارد، همواره بارانی است. در این شهر تابستان ها گرم و مرطوب بوده و زمستان ها سرد و خشک است. بهترین زمان برای سفر به پکن، ماه‌های سپتامبر و اکتبر (شهریور و مهر) است که مصادف با (پاییز طلایی) و زیبای این شهر می‌شود.

خلاصه ای از ویژگی های چین

جاذبه های گردشگری پکن

۱- دیوار بزرگ چین (Great Wall of China)

دیوار بزرگ چین (Great Wall of China)

این دیوار دارای طویل‌ترین و بزرگ‌ترین مهندسی تدافعی و نظامی است، دیوار متحیرکننده چین بیش از ۲ هزار سال قدمت دارد و در زمان امپراتور «کین شی هوانگ» پایه‌گذاری شده و بعدها در طول سلطنت دیگر پادشاهان رفته رفته به این دیوار افزوده شده و دیوار بزرگ چین شکل گرفته است. اصلی‌ترین بخش توریستی دیوار چین بادالینگ (Badaling) است که یکی از شلوغ‌ترین مکان‌ها در چین به شمار می‌رود.

۲- شهر ممنوعه (Forbidden City)

شهر ممنوعه (Forbidden City)

شهر ممنوعه یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های جهان است و هم تراز با کاخ‌هایی چون کرملین، باکینگهام و ورسای محسوب می‌شود. این کاخ همچنین عنوان کامل‌ترین مجموعه معماری چوبی جهان را نیز به نام خود کرده است. علت نام‌گذاری این کاخ به شهر ممنوعه این است که در سالیان دور شهری که این کاخ در آن قرار دارد، ارتباط خود را به مدت ۵۰۰ سال با کل جهان قطع کرده بود. تاریخ ساخت شهر ممنوعه به قرن ۱۵ میلادی بر می‌گردد.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

حتما دانلود کنید: کتابچه آموزش انگلیسی در سفر (PDF)

۳- معبد آسمان (Temple of Heaven)

معبد آسمان (Temple of Heaven)

معبد آسمان در گذشته‌های دور به‌منظور یک آیین سنتی چینی توسط یکی از امپراطوران برای به‌دست آوردن محصول خوب و پاک شدن گناهان مردم بنا شده است. امروزه این معبد به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های توریستی پکن تبدیل شده است. معماری فوق‌العاده، طراحی داخلی زیبا و پر نقش و نگار معبد آسمان و رنگ خاص آن، این معبد را متفاوت‌تر از دیگر معابد چین کرده است.

۴- برج طبل Gulou و برج ناقوس Zhonglou

برج طبل Gulou و برج ناقوس Zhonglou

این دو برج با معماری اصیل چینی ، برای ثبت اوقات رسمی در زمان دو سلسله مینگ یوان در چین ساخته شده بودند. برج طبل با پله هایی شیبدار در سال ۱۲۷۲ ساخته شد و وقتی به بالای این برج برسید نمایی کلی از شهر پکن را میبینید. برج ناقوس نیز در پشت برج طبل قرار دارد و این دو برج در منطقه ای قدیمی از پکن به اسم هوتانگ واقع شده اند.

۵میدان تیان آنمن (Tian’anmen Square)

میدان تیان آنمن (Tian'anmen Square)

میدان تیان آنمن از بزرگ‌ترین میادین درون شهری جهان است که برای برگزاری جشن دهمین سالگرد جمهوری چین در سال ۱۹۵۸ ساخته شده است. این میدان که به‌عنوان مرکز چین کمونیست انتخاب شده، از نظر تاریخی به حماسه‌ی تاریخی چهارم مِی ۱۹۱۹ (که دانش آموزان در برابر مفاد چینی معاهده‌ی ورسای ایستادگی کردند) بر می‌گردد. حیرت انگیز‌ترین قسمت این بنا، بنای یادبود مردم دلیر و قهرمان است که از یک ستون هرمی شکل سنگی بلند متشکل از سنگ مرمر و گرانیت درست شده است.

۶- پارک‌ های باستانی بی ‌های (Beihai Park)

پارک‌ های باستانی بی ‌های (Beihai Park)

در فاصله‌ی کمی از کاخ سلطنتی، شما می‌توانید از پارک‌های باستانی بی‌های (Beihai Park) که از قدیمی‌ترین به جامانده‌های باغ سلطنتی پکن می‌باشند، دیدن کنید. لازم به ذکر است که این پارک نام خود را از یک دریاچه در نزدیکی پکن گرفته و یکی دیگر از مکان‌های دیدنی این پارک، محل اقامت مجلل بیوه‌ی بنیان‌گذار جمهوری «سانگ کینگ لینگ» است؛ مکانی که او به مدت ۱۸ سال آنجا زندگی کرده و اکنون این مکان به یک موزه تبدیل شده است.

۷- معبد لاما (The Lama)

معبد لاما (The Lama)

مراحل ساخت این ساختمان که برای اهداف سیاسی بنا شده، در سال ۱۷۴۵ تکمیل شده است. این بنا که تالار آن با سمبل ۴ مجسمه‌ی بودا پوشیده شده است، مجهز به بسیاری از آثار ارزشمند هنری می‌باشد. در این معبد، ساختمان‌های مهم دیگر که در بعضی از آن‌ها نسخه‌های خطی مقدس فراوان نگه‌داری می‌شود نیز وجود دارد.

۸- موزه پایتخت پکن (Beijing Capital Museum)

موزه پایتخت پکن (Beijing Capital Museum)

موزه پایتخت پکن در سال ۱۹۸۱ تأسیس شده و از برجسته‌ترین موزه‌های هنری چین و مکان مناسبی برای علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر به شمار می‌آید. این مکان دارای مجموعه‌ی گسترده‌ای از آثار باستانی، ظروف قیمتی و برنز، آثار خوش نویسی و هنر سنتی، همراه با بسیاری از مجسمه‌های چینی و آسیایی که گویای فرهنگ آنهاست می‌باشد. از دیگر مجموعه‌های برجسته‌ی این موزه می‌توان به بیش از ۲۰۰۰۰۰ آثار فرهنگی مهم الهام گرفته از فرهنگ پکن و مجسمه‌ی امپراتور (Qian) که سنگینی آن به بیش از ۴۰ تن می‌رسد و دست نوشته‌های باستانی اشاره کرد. یکی دیگر از شگفتی‌های شاخص پکن، بازدید از مرکز ملی هنرهای نمایشی، با نام مستعار تخم مرغ غول پیکر (Giant Egg) می‌باشد.

۹- رصدخانه‌ باستانی پکن (Beijing Ancient Observatory)

رصدخانه‌ باستانی پکن (Beijing Ancient Observatory)

رصدخانه باستانی پکن که یکی از قدیمی‌ترین رصدخانه‌های جهان محسوب می‌شود، در سال ۱۴۴۲ در شرق شهر پکن تأسیس شد که در آن می‌توانید از ابزار نجومی قدیمی از جنس برنز بازدید کنید. لازم به ذکر است که بخشی از دیوار این برج بلند همچون موزه‌ای است که نمای زیبا و شگفت‌انگیزی از ستاره‌ها و سیارات را در اختیار توریست‌ها قرار می‌دهد.

۱۰- معبد فایوآن (The Fayuan Temple)

معبد فایوآن (The Fayuan Temple)

معبد فایوآن ، معروف به معبد «قانون» که ساخت آن به سال ۶۴۵ میلادی برمی‌گردد، از چندین سالن با کتیبه‌های سنگی باستانی قرن هفتم تشکیل شده است. این معبد محل رخداد بسیاری از وقایع تاریخی مهم قرن ۱۲‌ام پکن می‌باشد، همچنین این معبد امروزه محل استقرار بودایی‌ها، انجام آیین عبادی و مهم‌ترین مرکز آموزشی در چین است. از دیگر آثار برجسته‌ی این بنا باید به زنگ، برج‌های استوانه‌ای بزرگ، تالار پادشاهان و مجسمه‌های بی‌نظیر اشاره کرد.

۱۱- معبد کنفوسیوس (Temple Of Confucius)

معبد کنفوسیوس (Temple Of Confucius)

این معبد در سال ۱۳۰۲ به یک فیلسوف و آموزگار اهدا شد. این معبد یکی از بهترین و مشهورترین معابد چینی کنفوسیوس در پکن به حساب می‌آید که میزبانی بسیاری از مراسم‌های درباری و شاهانه را تجربه کرده است.

۱۲- خیابان وانگفوجینگ (Wangfujing Street)

خیابان وانگفوجینگ (Wangfujing Street)

خیابان وانگفوجینگ ، خیابانی توریستی و معروف در شهر پکن است که در یکی از مناطق قدیمی در مرکز شهر قرار گرفته است. عبور اتومبیل در این خیابان جذاب ممنوع است، زیرا در جای‌جای این خیابان نشانه‌هایی از تاریخ کهن چین دیده می‌شود. شما می‌توانید در این خیابان قدم بزنید و از رستوران‌ها، کافه‌ها، قنادی‌ها و بازی نورها و رنگ‌ها در شب لذت ببرید.

بهترین روش یادگیری زبان چینی به صورت مؤثر و سریع (اما اصولی)

معروف ترین غذاهای پکن

۱- اردک برشته شده پکنی (Peking Roast Duck)

اردک برشته شده پکنی (Peking Roast Duck)

مرغابی پکن یا اردک پکن نوعی خوراک مشهور چینی است که با گوشت مرغابی طبخ می‌شود و دیرینه آن شهر پکن است. درست کردن این غذا که در فهرست غذاهای سلطنتی قرار داشته است، فرآیند پیچیده‌ای دارد و طریقه خوردن این غذا به این صورت است که ابتدا سس لوبیای شیرین روی پنکیک ریخته می‌شود و بعد از آن تکه‌هایی از گوشت اردک بین لایه‌های پنکیک قرار داده می‌شود.

۲- نودل همراه با خمیر سویا (Zhajiangmian)

نودل همراه با خمیر سویا (Zhajiangmian)

این غذا از غذاهای مردم شمال چین است و در هر جای چین به روش متفاوتی طبخ می‌شود که نوع پکنی آن با انواع مشابه آن در سایر نقاط جهان رقابت می‌کند. این غذا ترکیبی از گوشت خوک، رشته‌های نودل دست‌ساز، تکه‌های سبزیجات و سس سویا است. این خوراک در خمیری از سویا مزه‌دار شده و سپس همراه با گوشت خوک سرخ می‌شود. بومیان پکن در فصل تابستان به صورت سرد و در زمستان به صورت گرم آن را میل می‌کنند.

۳- جگر سرخ شده (Fried Liver – Chao Gan)

جگر سرخ شده (Fried Liver - Chao Gan)

Fried Liver یا همان جگر سرخ‌شده یکی دیگر از غذاهای چینی است که در پکن نیز پخته می‌شود. این خوراک با استفاده از جگر خوک و سیر به اضافه نشاسته، سویا، آب استخوان پخته می‌شود که البته یک غذای چرب محسوب نمی‌شود. این غذا در گذشته به عنوان وعده‌ای برای صبحانه بود، اما امروزه در چین در هر وعده‌ای از روز و شب در کنار غذاهای دیگر سرو می‌شود.

۴- دانگان Lvdagun

دانگان Lvdagun

Lvdagun یکی از سنتی‌ترین میان وعده‌های چینی است که از آرد ارزن یا برنج چسبناک پر شده با رب لوبیای قرمز تهیه می‌شود و سپس توپ‌های آماده شده را در کنجد می‌غلطانند. این غذا که از Chengde سرچشمه می‌گیرد، به دلیل علاقه مردم مانچو به غذاهای چسبنده یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های پکن است. این غذا پر ادویه، خوش بو و شیرین است.

۵- شوان یانگرو shuan yangrou

شوان یانگرو shuan yangrou

این غذا یکی از غذاهای معروف پکن است که به زمان «سلسله یوآن» (Yuan Dynasty) باز می‌گردد. در این غذا یک ظرف مسی از سوپ داغ یا آب جوش در وسط میز غذا قرار می‌گیرد و ورقه‌های نازک گوشت گاو و سبزیجات را داخل ظرف که حرارت بسیاری دارد، قرار می‌دهند و سپس میل می‌کنند. معمولا این غذا با سس کنجد و گل پیاز سرو می‌شود.

۳ روش ساده برای صحبت (مکالمه) به زبان چینی در کمتر از ۱ ماه

رستوران های معروف پکن

۱- رستوران جینگ یا تانگ (Jing Yaa Tang)

منوی رستوران چینی جینگ یا تانگ با انواع غذاهای محلی و بومی چینی از اردک گرفته تا دیم سام در برگرفته است. از جذابیت های این رستوران نحوه سرو غذای آن است. برای شما انواع غذاها را درون ظرف هایی به شکل گلابی می آورند و میزی بسیار رنگارنگ می چینند.

۲- رستوران پکن پای ( Beijing Pie)

این رستوران یکی از بهترین رستوران های پکن در تهیه انواع پنکیک ها با انواع گوشت و سبزیجات است. همچنین اگر به این رستوران رفتید، پیشنهاد می دهیم که از غذاهای مخصوص منوی آن که یکی مرغ کانگپائو (kungpao chicken) به همراه املت گوجه و تخم مرغ امتحان کنید.

۳- رستوران تی آر بی (TRB Forbidden City)

یکی از گران ترین و بهترین رستوران های پکن که نمایی خیره کننده از شهر ممنوعه را به شما نشان می دهد، رستوران تی آر بی شهر ممنوعه نام دارد. این رستوران در کنار دروازه شرقی مجموعه کاخ های شهر ممنوعه قرار گرفته و با خدمات و کارکنانی حرفه ای و غذاهایی فوق العاده خوشمزه در بالای لیست گردشگران خارجی و حتی مردم چینی قرار گرفته است.

۴- رستوران بارون روزی ژینجیانگ (Baron Rozi Xinjiang)

برخلاف دیگر رستوران های چینی اینجا خبری از غذاهای رنگارنگ چینی نیست. در این رستوران می توانید انواع گوشت گوسفندی کباب شده، گوشت های گریل شده و پخته شده با انواع سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، پیاز و فلفل را امتحان کنید. این رستوران حتی نان تازه اش را خودش تهیه می کند.

۵- رستوران کای یی ژوآن در لیانگماکیائو ( Cai Yi Xuan)

اگر به دنبال رستورانی هستید که نه تنها بتوانید غذاهای سنتی چینی را در آن امتحان کنید بلکه، بتوانید از فضای معماری چینی لذت ببرید، رستوران کای یی ژوآن را پیشنهاد می دهیم. رستورانی که انواع غذاهای کانتونی را در فضایی دکور شده سرو می کند و شما را به یاد فیلم های چینی می اندازد.

راهنمای سفر به چین: دیدنی ها، هزینه، زمان سفر و نکات دیگر

جشن ها و فستیوال های پکن

۱- جشن میانه پاییز(Mid-Autumn Festival)

جشن میانه پاییز(Mid-Autumn Festival)

جشنواره میانه پاییز که اصولا در ماه سپتامبر (حدودا اواخر شهریور یا اوایل مهر) برگزار می شود، یک فستیوال جالب است که در طول آن مراسم سنتی جالبی هم در شهرهای مختلف چین علی الخصوص پکن برگزار می شود. مردم چین معتقدند که در شب این جشن، تمامی مخلوقات دنیا از جمله گیاهان کامل می شوند و به همین دلیل هم هست که این روز را جشن می گیرند.

۲- فستیوال برگ های سرخ پکن

فستیوال برگ های سرخ پکن

فستیوال برگ های سرخ پکن، نام جشنواره ای است که در فراگرانت هیل که یک پارک عمومی در نزدیکی پکن است، جشن گرفته می شود. این جشنواره در بخش های مختلف این پارک بزرگ در روزهای مختلف برگزار می شود و دلیلش هم این است که برگ های درختان هر کدام از بخش های این پارک، در یک زمان خاص شروع به قرمز شدن می کنند. این فستیوال در اواخر ماه اکتبر و اوایل ماه نوامبر (ماه آبان) برگزار می شود

۳- نمایشگاه گل های داوودی پکن

نمایشگاه گل های داوودی پکن

هر سال در فصل پاییز، پکن مملوء از گل های داوودی می شود. شما با سفر به پکن در فصل پاییز می توانید این گل ها را در سراسر پارک های پکن ببینید و حتی چند شاخه از آن ها را برای خودتان بخرید. یکی از جالب ترین پارک های پکن که همیشه نمایشگاه گل های داوودی جالبی در آن برپا می شود، پارک بی های پکن است.

۴- جشنواره هنری ۷۹۸ پکن

جشنواره هنری ۷۹۸ پکن

منطقه هنری ۷۹۸ پکن، مرکز هنری پکن به حساب می آید و بیشترین تعداد از گالری های هنری پکن در آن واقع شده اند. این منطقه به خودی خود در هر زمانی از سال دیدنی است. اما مسلما بازدید از آن در زمان برگزاری فستیوال هنری ۷۹۸ پکن از همیشه جالب تر است. این جشنواره ای که از آن صحبت می کنیم، هر ساله در تاریخی در بازه زمانی ماه سپتامبر (اواسط شهریور تا اواسط مهر) برگزار می شود و اصولا کسانی که اهل هنر و هنرشناسی هستند، شیفته آن می شوند.

۵- سال نو چینی در پکن

سال نو چینی در پکن

سال نو چینی که با نام فستیوال بهاری چین نیز شناخته می شود، بزرگترین جشنواره چین است. این فستیوال در روز اول تقویم قمری برگزار می شود و به همین دلیل تاریخ مشخصی در تقویم میلادی یا شمسی ندارد. اما معمولا تاریخ برگزاری این جشنواره در بازه زمانی ۲۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه (۱ بهمن تا ۱ اسفند) قرار می گیرد.

هزینه سفر به پکن

۱- هزینه حمل و نقل

  • مترو: از ۳ تا ۵ یوان
  • اتوبوس: از ۲ یوان به بالا
  • تاکسی: از ۱۵ یوان به بالا
  • ریکشا: از ۲۰ تا ۳۰ یوان

۲- هزینه هتل و اقامت

  • هتل های ۲ ستاره: بین ۱۲۰ تا ۸۰۵ یوان
  • هتل های ۳ ستاره: بین ۸۵ تا ۱۵۰۰ یوان
  • هتل های ۴ ستاره: بین ۲۶۰ تا ۲۶۰۰ یوان
  • هتل های ۵ ستاره: بین ۱۳۵۰ تا ۲۹۰۰ یوان
  • هزینه آپارتمان های شهر پکن از شبی ۹۰ یوان تا ۲۵۰۰ یوان متفاوت است.
  • بیش از ۲۰۰ هاستل در شهر پکن وجود دارد که هزینه آن ها بین ۵۵ یوان تا ۱۶۵ یوان متفاوت است.

۳- هزینه غذا و رستوران

  • رستوران های ارزان قیمت: حدود ۲۰ یوان تا ۴۰ یوان
  • رستوران متوسط قیمت: حدود ۵۰ تا ۱۰۰ یوان
  • رستوران لوکس: در حدود ۸۵ یوان تا ۱,۰۰۰ یوان
  • فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد و یا فست فودهای مشابه: حدود ۲۵ تا ۳۵ یوان

مردم چین : شناخت روحیات، فرهنگ، آداب و همه نکات مهم

ویدیوی فوق العاده زیبا از سفر به پکن

 

حرف آخر

نکته ای که باید به عنوان یک گردشگر به آن توجه کنید، احترام به فرهنگ، سیاست و یا مذهب آن کشور است. به هیچ وجه درباره مذهب یا سیاست اظهار نظر نکنید و قضاوت و پیش داوری را کنار بگذارید. همچنین قبل از سفر به هر شهر یا کشور درباره ممنوعیت وسایل همچون دارو اطلاعات لازم را کسب کنید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست