در حال ورود به جلسه آزمون تافل

آزمون تافل ibt: روش برگزاری، ثبت نام و پاسخ به سوالات کاربران

گاما

آزمون تافل آنلاین (TOEFL) که به آن تافل آی بی تی (TOEFL iBT) آزمونیست که از افراد مایل به تحصیل یا زندگی در خارج از کشور به عمل می آید تا میزان مهارت زبان انگلیسی آنها سنجیده شود. این آزمون توسط شرکت خصوصی و غیر انتفاعی ETS (سرویس تست آموزشی) که دفتر مرکزی آن در نیوجرسی کشور ایالات متحده آمریکا قرار دارد، برگزار می شود. TOEFL مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language به معنای آزمون انگلیسی به عنوان زبان خارجی است و اولین بار در سال 1964 در ایالات متحده آمریکا برای ورود به دانشگاههای این کشور برگزار شد.

تافل IBT چیست؟

تافل IBT مخفف Internet-based TOEFL و به معنای آزمون تافل آنلاین است که به صورت جامع چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی reading, writing, listening و speaking متقاضیان را ارزیابی می کند. آزمون تافل آی بی تی که تقریبا 4 ساعت طول می کشد به صورت آنلاین و در مراکز مجاز برگزار می شود. البته ETS به تازگی امکانی فراهم کرده که می توان در خانه هم آزمون تافل را انجام داد. حدودا 6 روز بعد از برگزاری آزمون تافل IBT نتایج آن اعلام می شوند.

تافل PBT چیست؟

تافل PBT مخفف Paper Based TOEFL و آزمون تافل کاغذی است که از سه بخش reading, writing, listening تشکیل شده و در مراکز مجاز تافل برگزار می شود. برخلاف آزمون تافل IBT، در تافل PBT بخش اسپیکینگ وجود ندارد. این نوع آزمون تافل فقط در برخی کشورها که دسترسی به اینترنت ندارند برگزار می شود و در واقع نسخه قدیمی تافل به حساب می آید. علاوه بر این، نمره دهی آزمون تافل PBT که تقریبا 5.2 ساعت طول می کشد هم با تافل IBT متفاوت است.

آزمون تافل چه چیزی را ارزیابی می کند؟

تافل به عنوان آزمونی برای تعیین سطح زبان انگلیسی در بیش از 130 کشور اروپایی و آسیایی سراسر دنیا مثل هلند، سوئد، نیوزلند، اتریش، کانادا، مالزی و سنگاپور پذیرفته شده است. خیلی از موسسات و مراکز آموزشی دنیا از نمره تافل برای پذیرش دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد استفاده می کنند.

علاوه بر این، در حال حاضر در بسیاری مصاحبه های شغلی برای استخدام در خارج از کشور، از شما نمره تافل می خواهند. برای همین می توان گفت از آنجایی که این آزمون به طور کامل توانایی افراد در درک و استفاده از زبان انگلیسی شفاهی و نوشتاری را می سنجد، شرط قبولی در دانشگاهها و موسسات مختلف دنیا قبولی در آزمون تافل است. خلاصه اینکه مهارت زبانی شما با آزمون تافل سنجیده می شود و مدرک آن در بیش از 160 کشور جهان معتبر است.

آزمون تافل چگونه برگزار می شود؟

آزمون تافل به دو شکل کاغذی و آنلاین برگزار می شود و طی آن مهارتهای reading، listening، speaking و writing شرکت کنندگان مورد ارزیابی قرار می گیرد. نمراتی که شما در هر کدام از این بخشها دریافت می کنید نشان دهنده میزان تسلط و مهارتتان در آن زمینه ها هستند و کسانی که بتوانند نمره خوبی در آزمون تافل بگیرند شانس این را دارند که در دانشگاهها و موسسات خارج از کشور ادامه تحصیل بدهند یا مشغول به کار شوند. نمره آزمون تافل تا 2 سال اعتبار دارد و افرادی که دو سال از تاریخ آزمونشان گذشته و به مدرک تافل نیاز دارند باید مجددا در آزمون شرکت کنند.

نمره مورد پذیرش دانشگاهها یا مراکز شغلی متفاوت است، ولی به طور کلی شما به نمره ای بین 61 تا 100 نیاز دارید تا بتوانید در دانشگاه یا مرکز مورد نظرتان پذیرفته شوید. حداکثر نمره ای که می توان در آزمون تافل کسب کرد نیز 120 است.

word image 84637 2

آزمون تافل کجا برگزار می شود؟

برای شرکت در آزمون تافل بی آی تی می توانید به مراکز مجاز برگزار کننده این آزمون در سراسر دنیا مراجعه کنید یا اینکه در خانه و به صورت آنلاین در آزمون شرکت نمایید. تافل PBT (تافل کاغذی) هم به صورت کتبی در مراکز آزمون خاصی انجام می شود. در ایران حدود 8 مرکز برگزاری دارد:

تافل در ایران

این آزمون در شهرهای مختلف از جمله تبریز، ارومیه، زنجان، شیراز و آمل به صورت کاغذی و در کرج و جزیره کیش به صورت اینترنتی برگزار می شود. در تهران و اصفهان امکان برگزاری به هر دو صورت وجود دارد.

برای ثبت نام در آزمون می توانید به سایت Tehran payment یا هر سایت دیگری مراجعه کنید تا در سایت ETS.org مشخصات شما را وارد کنند، اکانت بسازند ، سپس تاریخ و محل برگزاری آزمون را به دلخواه شما انتخاب کنند (البته این کارها را خودتان هم می توانید انجام بدهید) و نهایتا هزینه دلاری آزمون را برای شما واریز کنند.

هزینه آزمون حدود 6 میلیون تومان است (مشابه آیلتس) و در مراکز زیر در ایران برگزار می شود:

اسم مرکز آدرس و تماس
سازمان سنجش آموزش کشور (تهران)  آدرس: تهران ، خیابان کریم خان زند ، بین خیابان‌های استاد نجات‌اللهی و سپهبد قرنی ، پلاک ۲۱۸ ، طبقه‌همکف ، واحد TOEFLتلفن : ۸۸۹۲۲۲۴۲-۹۸۲۱+
وب سایت : http://www.sanjesh.org
موسسه آزمون های بین المللی زبان نگار آدرس: کارگرشمالی- نرسیده به بلوار- نبش کوچه عبدی نژاد – ساختمان زبان نگار
وب سایت:  WWW.TOEFLNEGAR.COM
ایمیل: INFO@TOEFLNEGAR.COM
تلفن : ۰۲۱۴۳۹۴۲
مجتمع آموزشی امیربهادر ( تهران ) آدرس: نرسیده به میدان ولیعصر ، قبل از وزارت بازرگانی ، بن بست صدف ، ساختمان امیر بهادر
تلفن : ۳۳ – ۸۸۹۱۹۰۲۱
وب سایت : http://www.amirbahador.com و http://www.amirbahador.org
موسسه فرهنگی علامه سخن ( تهران ) آدرس: ولی عصر ، بالاتر از میدان ونک ، خیابان نگار ، پلاک ۳۵
وب سایت : www.asmdi.ir
تلفن : ۸۸۸۸۰۶۸۶-۸۸۷۹۴۵۰۶
مجتمع فنی تهران آدرس : سعادت آباد بالاتر از میدان کاج بلوار بهزاد شمالی نبش باغستان یکم پلاک ۴۴
تلفن : ۲۲۰۹۰۰۰۱
وب سایت : http://www.mftsite.com
مرکز زبان ایران آدرس :خیابان انقلاب ، خیابان وصال شیرازی ، پلاک ۳۱
دانشگاه اصفهان آدرس :دانشگاه اصفهان ، میدان آزادی ، خیابان دانشگاه ، درب شمالی دانشگاه ، ساختمان اداره کل آموزش
دانشگاه صنعتی اصفهان آدرس :طبقه همکف ساختمان کتابخانه مرکزی ، آزمایشگاه زبان
دانشگاه شیراز آدرس :میدان ارم پردیس دانشگاه شیراز( معروف به خوابگاه ) کتابخانه ی میرزای شیرازی
دانشگاه آمل آدرس : مازندران ، آمل ، کیلومتر ۵ جاده هراز ، صندوق پستی ۷۳۱
تلفن: ۱- ۲۱۲۲۷۲۰ (۱۲۱) ۹۸ +
وب سایت : http://ets.shomal.ac.ir
دانشگاه ارومیه وب سایت : https://www.urmia.ac.ir
دانشگاه تبریز آدرس : تبریز ، بلوار ۲۹ بهمن ، خ امام خمینی ، دانشگاه تبریز
وب سایت : http://www.tabrizu.ac.ir
مرکز گسترش انفورماتیک استان زنجان iBT آدرس :زنجان، چهار راه سعدی ، جنب بانک مسکن منبع :http:/

متوسط نمره آزمون تافل برای دانشگاههای مختلف چقدر باید باشد؟

آزمون تافل از چه بخشهایی تشکیل شده است؟

1- بخش Reading

در بخش ریدینگ آزمون تافل، 3 تا 5 متن ریدینگ در ارتباط با موضوعات مختلف و در ژانرهای مختلف در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. شما 60 تا 80 دقیقه وقت دارید تا متن را بخوانید، معنی کلمات موجود در آن را بفهمید، ایده اصلی متن را استخراج کنید، جزئیات مربوط به موضوع را بفهمید، موضوعات موجود در متن را به هم مرتبط کنید و در نهایت با توجه به متن داده شده به سوالات پاسخ بدهید.

هدف بخش Reading ارزیابی توانایی متقاضیان درک و تجزیه و تحلیل متون نوشتاری انگلیسی است.

2- بخش Listening

بخش دوم آزمون تافل لیسنینگ است تقریباً 60 تا 90 دقیقه طول می کشد. در این بخش شما باید به 6 فایل صوتی از پیش تعیین شده گوش کنید و بعد به سوالات مرتبط جواب بدهید. بعد از گوش دادن به فایلهای صوتی، 34 تا 51 سوال از شما پرسیده و مهارت شنیداری شما سنجیده می شود.

فایلهای صوتی به صورت مکالمه دو نفره و سخنرانی تک نفره هستند. هر بار بعد از پایان یک فایل صوتی، سوالات مربوط به آن را روی صفحه مانیتور مشاهده می کنید. وقتی جواب یک سوال را دادید و سراغ سوال بعدی رفتید دیگر نمی توانید به سوال قبلی برگردید. بنابراین باید با دقت به فایل صوتی گوش کنید، موارد مهم را به خاطر بسپارید و نکات لازم را یادداشت کنید.

3- بخش Writing

در بخش رایتینگ آزمون تافل گرامر و دایره لغات شما ارزیابی می شود. در این مرحله باید یک مقاله سازماندهی شده درباره موضوعات مشخص شده برای هر سوال بنویسید. بخش رایتینگ تقریبا 60 دقیقه طول می کشد و شامل سوالات تلفیقی (integrated) و مستقل (independent) می شود. شرکت کنندگان باید با توجه به مطالبی که می خوانند یا می شنوند، نظرات خودشان یا افرادی که در فایلهای صوتی صحبت می کنند را تجزیه و تحلیل کنند.

4- بخش Speaking

بخش اسپیکینگ تافل 20 دقیقه طول می کشد و در آن مهارت گفتاری شما ارزیابی می شود. برای موفقیت در این بخش باید به بخشهای دیگر آزمون مسلط باشید تا بتوانید نظراتتان را با جملات تاثیرگذار و صحیحی بیان کنید. دو سوال اول بخش اسپیکینگ از نوع سوالات مستقل (independent) و 4 سوال بعدی تلفیقی (integrated) هستند. در بخش اسپیکینگ هم باید به سوالات به صورت شفاهی پاسخ بدهید و هم به فایلهای صوتی گوش کرده و خلاصه مطالب مهم آن را بیان نمایید.

معرفی بهترین منابع (کتاب+نرم افزار+وب سایت) آزمون تافل

چگونه برای آزمون تافل آماده شویم؟

مهمترین توصیه ای که می شود به متقاضیان شرکت در آزمون تافل کرد این است که اول از همه قوانین این آزمون را به طور کامل و با دقت مطالعه کنند. شما باید با فرمت آزمون، نحوه نمره دهی، بخشهای مختلف آزمون و موارد دیگر آشنا باشید و تمام جزئیات مربوط به آزمون تافل را بدانید.

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که آزمون تافل مهارت زبان انگلیسی شما را از ابعاد و جنبه های مختلف می سنجد؛ بنابراین برای شرکت و کسب نمره خوب در آزمون تافل باید سطح خوبی داشته باشید. آزمون تافل برای افرادی که در سطح «متوسط» و «پیشرفته» قرار دارند هم می تواند سخت باشد؛ پس اگر شما در سطح مبتدی قرار دارید این آزمون برایتان اصلا مناسب نیست. اما اصلا نگران نباشید! قرار نیست برای همیشه در سطح مبتدی باقی بمانید. تلاش کنید و سطحتان را ارتقا بدهید و برای آزمون تافل آماده شوید.

آزمون تافل چه انواعی دارد؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، آزمون تافل به دو فرمت آنلاین و کاغذی برگزار می شود که به آنها به ترتیب تافل IBT و تافل PBT می گویند. این آزمونها هر دو هفته یکبار در تمام طول سال برگزار می شوند و ثبت نام آن به صورت آنلاین انجام می شود. تقریباً 4500 مرکز آزمون تافل در 165 کشور جهان وجود دارد.

افرادی که قبلا در آزمون تافل شرکت کرده اند و نتوانسته اند نمره قبولی مورد نظر را کسب کنند می توانند با فاصله 12 روز از آزمون قبلی و هر چند بار که بخواهند مجددا آزمون بدهند.

دانلود کنید: ۲۰۰ تا از دشوارترین و پرکاربردترین کلمات انگلیسی در آزمون تافل

چطور می توان در آزمون تافل IBT ثبت نام کرد؟

داوطلبان شرکت در آزمون تافل IBT باید اول وب سایت رسمی ETS ثبت نام کنند. مرحله اول ثبت نام با انتخاب نام کاربری شما، شهری که در آن آزمون می دهید و تاریخی که با توجه به مرکز آزمون تعیین می شود تکمیل می گردد برای ثبت نام استفاده می کنید باید همان نامی باشد که در روز آزمون ارائه می شود. علاوه بر سامانه آنلاین، داوطلبان می توانند از طریق تلفن یا پست نیز با راهنمایی مشاوران تافل ثبت نام کنند.

یک هفته قبل از تاریخ برگزاری آزمون تافل، ثبت نام به پایان می رسد؛ بنابراین توصیه می شود حداقل یک ماه قبل از تاریخ آزمون، درخواست خودتان را تکمیل کنید.

علاوه بر این، ETS متعهد است تا خدمات لازم را در اختیار داوطلبان دارای مشکلات سلامتی یا معلولیت قرار دهد. اطلاعات دقیق در مورد موضوع و مراحل ثبت نام در وب سایت رسمی ETS موجود است.

هزینه آزمون تافل چقدر است؟

از ابتدای آگوست سال 2020، هزینه آزمون تافل iBT از 185 تا 320 دلار متغیر است، برای اطلاعات بیشتر می توانید از مراکز مختلفی که این آزمون را برگزار می کنند، سوال کنید. در ایران این هزینه 320 دلار (حدود 6 میلیون و سیصد هزارتومان!) می باشد.

آزمون تافل در خانه: لوازم مورد نیاز و همه نکاتی که باید بدانید

چگونه می توان نمرات تافل را به دانشگاه ها، کارفرمایان و غیره ارسال کرد؟

طبق مقررات سایتETS ، قبل از آزمون می توانید چهار گزارش رسمی رایگان از نمره تافل تان را به مقصدی که می خواهید بفرستید. همچنین می توانید از طریق حساب ETS تان به صورت آنلاین یا از طریق اپلیکیشن رسمی تافل اقدام به حذف یا اضافه کردن گیرندگان گزارش نمره تا ساعت 10 شب ( به وقت محلی مرکز آزمون ) روز قبل از آزمون کنید.

پس از آزمون می توانید از طریق حساب کاربریETS ، تلفن فکس یا ایمیل تان، چند نسخه دیگر از گزارش نمرات را درخواست کنید. هزینه هر نسخه 20 دلار است.

چند سوال رایج که کاربران تافل از خود می پرسند

  • آیا می توانم فقط در بخش خاصی از این امتحان چند بخشی شرکت کنم؟ باید گفت خیر. برای کسب یک نمره تافل و اخذ مدرک زبان تافل داوطلب باید در تمام بخش های آزمون شرکت کند.
  • برگزاری آزمون تافل اینترنتی به چه صورت خواهد بود؟ تافل آی بی تی بر طبق جدول زمانی شامل تاریخ های متعدد، در شبکه ای از مراکز آزمون در سرتاسر جهان ارائه خواهد شد. بیشتر مناطق ، هر سال شاهد برگزاری ۳۰ تا ۴۰ آزمون خواهند بود. اتاقی که آزمون iBT در آن برگزار می شود ، معمولا یک لابراتوار رایانه ای است. برای هر داوطلب یک صندلی در نظر گرفته خواهد شد. اگر با تاخیر به محل امتحان برسید، احتمالا از شرکت شما در آزمون ممانعت خواهد شد.
  • چگونه می توانم از محل مرکز آزمون مناسب برای خودم آگاه شوم؟ سایت رسمی آزمون تافل با آدرس www.ets.org/toefl فهرست مراکز آزمون و جدول های زمانی مربوط به آن ها را ارائه می کند.
  • Toefl iBT در چه اتاقی برگزار خواهد شد؟ همان طور که در بالا اشاره شد، آزمون در یک لابراتوار رایانه ای یا در یک لابراتوار زبان برگزار خواهد شد. چنین اتاقی ممکن است کلاس درسی باشد که در آن حدود ۱۵ دستگاه رایانه با فاصله حداقل یک متر و ۲۰ سانتیمتری، فرار داده شده است.
  • چه چیز یا چیزهایی را می توانم همراه با خودم به اتاق آزمون ببرم؟ هنگام ورود به اتاق آزمون ، مجاز به همراه داشتن هیچ چیز نیستند. داشتن تلفن همراه ، کاغذ، دیکشنری ، هر نوع خودکار یا روان نویس یا مداد، ممنوع است. ناظر یا مراقب آزمون، هدفون، کاغذ و مداد در اختیار شما خواهد گذاشت.
زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست