روز جمعه

روز جمعه به انگلیسی، عبارات مشابه و روش استفاده

گاما

جمعه به انگلیسی می شود Friday که در واقع ششمین روز هفته است که بعد از پنجشنبه می آید. جالب است بدانید طبق گفته ویکی پدیا روزهای کاری هفته و تعطیلات پایان هفته با توجه به شغل افراد و فرهنگ حاکم بر کشورهای مختلف، متفاوت است. در اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی، روزهای کاری هفته از دوشنبه تا جمعه یا شنبه است و روز پایانی هفته یا دو روز پایانی هفته به اوقات فراغت و انجام کارهای شخصی اختصاص پیدا می‌کند. در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جمعه و شنبه دو روز تعطیلی آخر هفته است. همچنین در اسرائیل نیز روزهای جمعه و شنبه روزهای تعطیل محسوب می‌شود و روز شنبه برای یهودیان مقدس‌ترین روز است.

در بسیاری از کشورها، جمعه(آدینه) آخرین روز کاری قبل از تعطیلات پایان هفته‌است، اما در ایران جمعه روز تعطیل پایان هفته است. در مطالعاتی که انجام‌شده‌است از بین ۱۱۴ کشور جهان، کشورهای ایران، افغانستان و جیبوتی روز جمعه را در هفته تعطیل بودند.

Friday چه معنایی می دهد؟

جمعه یا Friday بین Thursday (پنجشنبه) و Saturday (شنبه) است.

در بیشتر مناطق آمریکای شمالی و جنوبی (از جمله ایالات متحده و کانادا) هفته تقویمی از یکشنبه آغاز می شود و Friday‌ ششمین روز هفته است. در سایر بخش ها، هفته از شنبه یا دوشنبه آغار می شود، Friday یا جمعه هفتمین یا پنجمین روز هفته است .

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

صرف نظر از این که هفته به طور رسمی چه زمانی شروع می شود، در بسیاری از جا ها جمعه به عنوان پنجمین و آخرین روز هفته در نظر گرفته می شود. یعنی بازه زمانی پنج روزه از دوشنبه تا جمعه است و بسیاری از افراد در طول آن کار می کنند و شنبه و یکشنبه آخر هفته در نظر گرفته می شود. عصر جمعه اغلب به عنوان شروع تعطیلات آخر هفته در نظر گرفته می شود (اگر چه Friday هم چنان یک روز هفته به حساب می آید.)

به کارتان می آید: 100 روش تعریف کردن از کسی به انگلیسی

کلمه Fridays را می توان به عنوان قید استفاده کرد که یعنی هر جمعه یا جمعه ها . به عنوان مثال :

  • I have off Fridays.   من جمعه ها تعطیل هستم
  • The shop is closed Fridays.   فروشگاه جمعه ها بسته است

برای نشان دادن مواقع خاصی از روز جمعه می توان از عبارات زیر استفاده کرد:

  •  Friday morning, Friday afternoon, Friday evening, and Friday night   صبح جمعه، بعد از ظهر جمعه ، عصر جمعه و شب جمعه

مثال:

  • After I finish work on Friday , I love to go home, order pizza, change into my pajamas, and stay up late watching movies.    بعد از پایان کارم در روز جمعه، دوست دارم به خانه بروم، پیتزا سفارش دهم، لباس خوابم را عوض کنم و تا دیر وقت بیدار بمانم و فیلم تماشا کنم

حتما بخوانید: ضروری ترین اصطلاحات انگلیسی که باید بلد باشید

Friday از کجا می آید؟

نمونه های اولیه کلمه Friday مربوط به قبل از سال 1000 میلادی است. این کلمه در انگلیسی قدیمی Frīgedæg و به معنای “روز فریا ” است. در لاتین، نام روزی که ما Friday می نامیم، dies Veneris و به معنای ” روز ونوس ” است که به الهه رومی عشق اشاره دارد . با این حال، نام این روز در بسیاری از زبان ها بر اساس نام یکی از دو الهه اساطیری نورس یعنی Freya به معنای الهه عشق یا الهه ارشد Frigg (یا Frigga) یعنی زن اودین اقتباس شده است.

  • Friday تنها یکی از روز های هفته است که به نام یک شخصیت اساطیری نام گذاری شده است.  Tuesday نامش را از Tiu ، خدای جنگ اساطیر آنگلوساکسون گرفته است . Wednesday نامش را ازWoden ، معادل آنگلوساکسون Odin گرفته است. Thursday از نام Thor ، خدای رعد و برق چکش‌دار ( و پسر اودین ) نام گذاری شده است.
  • در اسلام روز جمعه روز عبادت است.
  • در مسیحیت، Good friday ، جمعه قبل از عید پاک است که نشانه مرگ عیسی است.
  • در تاریخ ایالات متحده، Black Friday  به 24 سپتامبر 1869، تاریخ وحشت مالی که توسط دلالان طلا به وجود آمد، اشاره دارد. اصطلاح ” جمعه سیاه ” بیشتر به عنوان نام غیر رسمی روز بعد از شکر گزاری شناخته می شود که در آن خرده فروشان به مناسبت شروع فصل تعطیلات، فروش فوق العاده راه می اندازند.
  • تاریخ جمعه سیزدهم یا Friday the 13 th معمولا در اعتقادات خرافاتی به بدشانسی یا اتفاقات بد اشاره دارد.

نحوه استفاده از جمعه در جمله

  • On Friday, Porter said she would work to ensure that every student had educational opportunity.   روز جمعه، پورتر گفت که تلاش خواهد کرد تا تضمین شود که هر دانش آموز فرصت تحصیلی داشته باشد
  • The Rocket Report ‘s Houston-based author lacked power until Wednesday night amidst a massive winter storm and had no reliable Internet until Friday afternoon.   نویسنده مجله راکت مستقر در هیوستون، تا چهارشنبه شب در میان طوفان عظیم زمستانی فاقد هیچ گونه قدرتی بود و تا بعد از ظهر جمعه هیچ اینترنت درستی نداشت
  • She asked city officials how they will be better prepared for a similar influx of residents trying to make appointments Friday.   او از مقامات شهری پرسید که چه طور برای هجوم مشابه ساکنان که در تلاش برای گرفتن قرار ملاقات در روز جمعه هستند ، شرایط بهتری فراهم خواهند کرد

مرتبط: شنبه به انگلیسی، روش استفاده و حقایق جالب روزهای هفته

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست