کالج

۱۳ تفاوت کلیدی دبیرستان و کالج در خارج از کشور

گاما

مهم است که درباره تفاوت‌های بین دبیرستان (school) و کالج (college) اطلاعاتی بدست آورید تا بدانید که باید چه انتظاراتی داشته باشید و در زمان ورود به کالج تغییرات را راحت‌تر بپذیرید. در این راهنما ما ۱۳ تفاوت کلیدی بین دبیرستان و کالج را توضیح می‌دهیم و راهنمایی‌هایی برای کمک به کنار آمدن با این تغییر بزرگ در زندگی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

۱۵ تفاوت کلیدی دبیرستان و کالج

در زیر ۱۵ تفاوت دبیرستان و کالج را می‌بینید که احتمالا با ورود به کالج با آنها روبرو خواهید شد. دبیرستان و کالج هر دو جوانب مثبت و منفی خاص خود دارند، اما اگر از قبل بدانید که باید منتظر چه تغییراتی باشید می‌توانید خود را برای رویارویی با آنها آماده کنید.

۱- استقلال بیشتری خواهید داشت

بزرگترین تفاوت کالج با دبیرستان این است که در کالج شما استقلال بیشتری نسبت به دبیرستان خواهید داشت. برای بسیاری از افراد این استقلال به معنی جدا شدن از خانواده است البته این تنها بخشی از ماجراست شما در واقع در زمینه‌های مختلفی مستقل خواهید شد.

شما در تصمیم‌گیری درباره انتخاب رشته تحصیلی، کلاسها، برنامه ریزی تحصیلی، زمانی که می‌خواهید با دوستان خود بیرون بروید تا چه زمانی بیرون بمانید، غذایی که می‌خواهید در سالن ناهارخوری بخورید و … آزادی عمل خواهید داشت. (من در مدت ۴ سال تحصیل همیشه برای صبحانه یک غذای خاص را می‌خوردم چون در زمان زندگی با والدینم اجازه خوردن آن را نداشتم).

۲- با شما مانند یک بزرگسال رفتار خواهد شد

در کنار بیشتر شدن استقلال، در کالج با شما مانند یک بزرگسال رفتار خواهد شد، نه یک کودک که تحت مراقبت والدین خود است. در کالج دیگر نیازی به ارائه رضایت نامه والدین خود ندارید، به شما اجازه داده خواهد شد که انتخاب‌های خود را درباره رشته تحصیلیتان داشته باشید. می‌توانید برای ملاقات‌های خود بدون کمک پدر یا مادر برنامه ریزی کنید.

تفاوت کالج و دبیرستان

۳- کلاس‌های بیشتری برای انتخاب وجود خواهد داشت

در دبیرستان، در مورد انتخاب کلاس‌های خود آزادی چندانی ندارید. احتمالا تنها چند درس اتنخابی دارید، اما برنامه درسی شما عمدتا شامل دروس استاندارد ریاضی، علوم، انگلیسی و مطالعات اجتماعی می‌شود که برای تمام دانش آموزان اجباری است.

در کالج، حتی اگر شما وارد یک محیط کوچکتر شوید، گزینه‌های بیشتری خواهید داشت. درس‌های انتخابی مختلفی ارائه خواهند شد و بسیاری از آنها در زمینه‌‌های خاصی مانند نجوم، تاریخ روم باستان، ادبیات فرانسه، جغرافیای ایالات متحده و غیره تمرکز خواهند داشت. بسیاری از دانشجویان کالج گزینه‌های انتخابی موجود را دوست دارند چون می‌توانند زمینه‌های مورد علاقه خود را از بین آنها انتخاب کنند.

۴- کلاس ها دارای فرمت‌ها و سایز‌های مختلفی هستند

در کلاسهای دوره دبیرستان، احتمالا تعداد دانش‌آموزان همیشه یکسان است؛ و کلاسها بیشتر شامل کنفرانس‌ها و کارهای فردی یا گروهی می‌شود؛ اما در کالج اینطور نیست کلاس‌ها می‌توانند بین دو تا پانصد دانشجو داشته باشند و فرمت آنها نیز کاملا متفاوت است. کلاسها ممکن است به طور کامل مبتنی بر سخنرانی باشند، نیازمند کار آزمایشگاه باشند یا مبتنی بر بحث باشند که در آن شما بیشتر وقت کلاس را صرف تبادل نظر با همکلاسی‌ها و استادان خود می‌کنید.

۵- برنامه شما پیچیده‌تر خواهد شد

در دبیرستان، کلاسها هر روز سر یک ساعت شروع و تمام می‌شوند و برنامه شما احتمالا در همه روزهای هفته مشابه است. در کالج، همه چیز کمی پیچیده‌تر می‌شود. بعضی از کلاسها سه بار در هفته جلسه‌ای یک تا یک و نیم ساعت هستند و بعضی از آنها پنج بار در هفته به مدت یک ساعت، بعضی هم ممکن است یک بار در هفته به مدت سه ساعت باشند و غیره. به این معنی که احتمالا شروع و پایان کلاس‌های شما در روزهای مختلف متفاوت خواهند بود.

۶- کلاسها نیاز بیشتری به تفکر انتقادی دارند

آیا کالج در مقایسه با دبیرستان سخت‌تر است؟ رفتن به کالج مانند چهار سال تحصیل در دوره دبیرستان نیست. این یک پیشرفت بزرگ در آموزش و پرورش شما است و کلاس‌های شما چالش برانگیز تر خواهند بود در کالج از شما انتظار می‌رود که نمره‌های خود را بالا نگه دارید. موارد حفظی و حل مسئله کمتر می‌شوند و درعوض شما باید بیشتر بر مهارت‌های تفکر انتقادی تمرکز کنید و بتوانید آنچه که در کلاس یادگرفته اید را در شرایط واقعی اعمال کنید.

دانشجویان در کلاس درس

۷- کالج هزینه بیشتری دارد

کالج قطعا بیش از دبیرستان هزینه خواهد داشت. شهریه کالج هزاران دلار می‌شود و هزینه‌ی اتاق و غذا را هم باید به آن اضافه کنید؛ و اینها فقط هزینه‌های اصلی هستند. هزینه‌ها‌ی کالج شامل موارد دیگر هم می‌شوند، مانند عینک مخصوص برای آزمایشگاه شیمی و یا دفترچه‌های آزمون‌های رسمی امتحانات نهایی. خرید فقط یک کتاب درسی کالج (اغلب بیش از ۱۰۰ دلار) است. با آگاهی از این مخارج شما احتمالا حالا قدر چیزهایی که در دوره دبیرستان رایگان در اختیارتان قرار می‌گیرند را می‌دانید.

 ۸- وقت کمتری در کلاس صرف می‌کنید

بیشتر دانشجویان تمام وقت در هفته حدود ۱۵ تا ۲۰ ساعت کلاس دارند؛ که حدود سه یا چهار ساعت در روز می‌شود. این احتمالا خیلی کمتر از زمانی است که شما در کلاس‌های دبیرستان صرف می‌کنید، بنابراین درکالج شما زمان بیشتری برای پرداختن به علایق خود دارید…

۹- تکلیف بیشتری خواهید داشت

در مورد صرف وقت کمتری در کلاس‌ها هیجان زده نشوید. کالج قطعا می‌داند که چگونه شما را مشغول نگه دارد قاعده کلی این‌ است که برای هر یک ساعت کلاس در کالج، باید سه ساعت در هفته به انجام تکالیف خود اختصاص دهید.

با یک برنامه استاندارد متشکل از ۱۵ واحد درسی، شما باید ۴۵ ساعت در هفته صرف انجام تکالیف خود کنید! این کار اغلب از حجم کار دانش آموزان دبیرستانی بیشتر است، بنابراین شما باید برای تطبیق با آن آماده باشید.

۱۰- شرکت در بسیاری کلاسها اختیاری است

در دبیرستان، شما مجبورهستید هر روز به کلاس بروید، زیرا اگر این کار را نکنید، ممکن است به مشکل بخورید یا (گاهی اوقات حتی ترسناکتر از آن) والدینتان متوجه غیبت شما شوند. در کالج هیچ الزامی برای حضور در کلاس‌ها وجود ندارد و هیچ کس با والدین شما تماس نخواهد گرفت. با این حال، اشتباه بعضی از دانشجویان را نکنید که فکر می‌کنند حضور در کلاسها ضرورتی ندارد.

شرکت در کلا های کالج اختیاری است

بسیاری از استادان حضور در کلاس را بعنوان بخشی از نمره شما در نظر می‌گیرند و بعضی از آنها در صورتی که غیبت بیش از حد و غیر موجه داشته باشید نمره قبولی به شما نخواهند داد. به علاوه، اگر در کلاسها شرکت نکنید، دچار مشکل خواهید شد، فراموش نکنید که شما برای این کلاس‌ها پول زیادی می پردازید! سعی کنید تا جایی که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

۱۱- عرصه رقابت تنگ‌تر است

هنگامی که وارد کالج می‌شوید، دیگر مانند یک ماهی بزرگ در یک حوضچه کوچک نخواهید بود و عرصه رقابت برایتان تنگ خواهد شد. در حالی که در دبیرستان ممکن است دانش آموز/ ورزشکار / خواننده ممتاز باشید، در کالج توسط همکلاسی‌های با استعداد احاطه خواهید شد که بسیاری از آنها در دبیرستان جزء بهترین‌ها بوده‌اند. بعضی از دانشجویان ممکن است خود را درگیر رقابت نکنند، اما این کار مزایای زیادی دارد.

اول اینکه، شما قادر خواهید بود با دانشجویان دیگر که در زمینه‌ی مشابه با شما مستعد هستند در ارتباط باشید؛ مثلا اگر در دبیرستان در زمینه نمایش دانش آموز ممتاز بوده‌اید، ممکن است همان موقعیت را در کالج نداشته باشید، اما می‌توانید با شاگردان برتر در زمینه نمایش آشنا شوید و با هم یک نمایش عالی اجرا کنید.

۱۲- نمرات کمتری در کلاس دریافت خواهید کرد

در دبیرستان، شما احتمالا تکالیف روزانه‌ای داشتید که باید آنها را انجام می‌دادید و نمره می‌گرفتید. این نمره‌ها، در کنار پروژه‌های بزرگتر، آزمونها و تستها، نمره نهایی شما را تشکیل می دادند. اگر شما در یکی از موارد فوق نمره کمتری می‌گرفتید، معمولا اشکالی نداشت زیرا فرصت‌های زیادی برای جبران در اختیار داشتید.

وقتی وارد کالج می‌شوید، ممکن است متوجه شوید که اکثر کلاسها تکالیف کمتری دارند که از طریق آنها نمره بگیرید، یعنی نمرات کمتری دریافت خواهید کرد و در نتیجه هر کدام از این نمرات ارزش بیشتری خواهند داشت. به جای تکالیف و امتحانات معمول، بسیاری از کلاسهای کالج فقط براساس نمرات میان ترم و پایان ترم پایه گذاری می‌شوند. به این معنی که شما باید این امتحانات / مقالات / پروژه‌ها را بسیار جدی بگیرید زیرا اگر در یکی از آنها عملکرد خوبی نداشته باشید، امکان بدست آوردن نمره دلخواهتان را از دست خواهید داد.

۱۳- باید مطالعه زیادی داشته باشید

احتمالا تصاویری از دانشجویان خسته که در کنار توده‌ای از کتاب‌های درسی نشسته‌اند را دیده‌اید. از نظر بسیاری از دانشجویان کالج این کتابها بیش از حد هستند. انتظار مطالعه زیاد را در کالج داشته باشید، از جمله کتاب‌های درسی، مقالات و ادبیات. اگر شما در رشته‌ای مانند علوم رایانه یا ریاضی تحصیل می‌کنید، می توانید انتظار مطالعه کمتر (و تکالیف بیشتری) را داشته باشید، اما بازهم حداقل چند کلاس خواهید داشت که برای آنها باید چندین کتاب درسی را بخوانید. کتابخانه کالج را پیدا کنید!

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست