نقشه بلژیک و همسایگی ها

زبان بلژیکی ها چیست؟ و 11 حقیقت جالب

گاما

درباره پایتخت بلژیک، جمعیت، زبان، شکلات های بلژیکی، کتاب های مصور بلژیکی، اختراعات معروف، ورزش های محبوب و غیره بیشتر بدانید.

یادگیری یک زبان جدید آسان نیست، اما گاهی اوقات واقعا مفید و لازم خواهد بود. به طور مثال اگر بخواهید بیشترین بهره را از زندگی در کشوری مثل بلژیک ببرید، باید در این زبان حداقل در سطح ابتدایی مسلط باشید.

هنگام بازدید از بلژیک، متوجه خواهید شد که بیشتر مردم انگلیسی صحبت می ‌کنند. نه تنها جوانان، بلکه بزرگسالان هم زبان انگلیسی بلدند.

بلژیک سه زبان رسمی دارد. نزدیک به 60 درصد جمعیت این کشور به زبان هلندی صحبت می کنند که اکثر آن ها فلاندری ها در منطقه فلاندر در شمال این کشور هستند. تقریباً 40 درصد جمعیت این کشور فرانسوی صحبت می کنند که اکثر آن ها مردم منطقه والونی (Wallonia) در جنوب هستند. عده معدودی از مردم شرق والونی به آلمانی صحبت می کنند.

با این حال هنوز تفاوت زیادی بین مناطق فلاندر و فرانسوی در تسلط به زبان انگلیسی وجود دارد. مردم فلاندر بهتر از فرانسوی ‌ها انگلیسی صحبت می ‌کنند. البته مهم نیست در کجای این کشور باشید، اگر به زبان محلی صحبت کنید، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

خبر خوب این است که نیازی به یادگیری هلندی و فرانسوی نیست، زیرا زندگی کاری و اجتماعی شما به زبان منطقه ‌ای است که انتخاب می ‌کنید. در حقیقت بلژیکی ‌های بسیاری هستند که فقط به یکی از زبان‌ های محلی صحبت می ‌کنند.

هلندی یا فلاندری

زبان هلندی یا فلاندری (Flemish) در دسته اول زبان ‌ها قرار دارد. این بدان معناست که این زبان ارتباط نزدیکی با انگلیسی دارد و یادگیری آن برای هر کسی که انگلیسی صحبت می ‌کند، آسان‌‌ تر خواهد بود.

اگر از قبل زبانی مثل فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی یا حتی پرتغالی را بلد باشید، خواهید دید که بسیاری از کلمات شبیه به کلمات هلندی هستند.

سخت ‌ترین چیز در مورد یادگیری زبان هلندی، بخش زمان این زبان است. در بسیاری از موارد حروف صدادار در زمان گذشته با زمان حال متفاوت است. این بدان معناست که تلفظ هم تغییر می ‌کند که می ‌تواند بسیار گیج ‌کننده باشد. به عنوان مثال “ik loop” که به معنای “من می‌ دوم” است، در زمان گذشته، به “ik liep” تبدیل می ‌شود.

این ما را به سخت ‌ترین چیز در یادگیری هلندی، یعنی تلفظ می ‌رساند! برخی از صامت ‌ها مثل “ch”، “sch”، “ng” و “nk” که اغلب در زبان هلندی استفاده می ‌شوند، در زبان‌ های دیگر غیر معمول هستند. همچنین، مصوت ‌هایی مثل “ui” و “eu” مصوت ‌هایی هستند که اکثر افراد قبلا هیچ وقت آن ها را نشنیده ‌اند.

شما می ‌توانید با حداقل 6 ماه مطالعه مداوم و جدی (تقریبا 575 تا600 ساعت) به مهارت خواندن و صحبت کردن به زبان هلندی برسید. اگر می‌ خواهید این کار را آهسته ‌تر انجام دهید و سطح پایه A1 و A2 که تقریبا 200 ساعت یا چند ماه طول می ‌کشد، برای تان کافی است.

شاید فقط برای مشاغل خاصی لازم باشد سطح پایه داشته باشید، اما برخی از آن ها به سطح بالاتری نیاز دارند.

فرانسوی

درست مثل هلندی، فرانسوی هم در رده آسان ‌ترین زبان ‌ها از نظر یادگیری قرار دارد. هنگامی که شروع به یادگیری آن می ‌کنید، احتمالا مشابه بسیاری از کلمات را در زبان انگلیسی خواهید یافت. تخمین زده شده است که یک سوم کلمات در زبان انگلیسی از فرانسوی آمده است.

مثل هلندی، بسیاری از افراد هنگام یادگیری زبان فرانسه با زمان ‌ها مشکل دارند. افعال فرانسوی به 3 گروه مختلف تقسیم می ‌شوند (افعالی که به -ER، -IR و -RE ختم می‌ شوند) که هر کدام مجموعه قوانین خاص خودشان را برای صرف کردن دارند.

تفاوتی که این زبان با انگلیسی دارد؛ این است که هر اسم فرانسوی یک جنسیت دارد. آن ها یا مذکر هستند یا مؤنث و همیشه نمی ‌توان تشخیص داد که یک کلمه چه جنسیتی دارد.

علی‌رغم این موانع کوچک، تنها در عرض 6 ماه مطالعه جدی، می ‌توان به زبان فرانسه مسلط شد. اگر وقت مطالعه فشرده ندارید، با هفته ‌ای 1 یا 2 بار تمرین کردن، ممکن است پس از چند ماه به سطح پایه A1 و A2 برسید.

برای کار معمولا به سطح پایه زبان محلی نیاز است، اما این به نوع شغل هم بستگی دارد.

آموزشگاه‌ های زبان

بهترین راه برای یادگیری زبان هلندی یا فرانسوی، ثبت نام در یک دوره آموزشی در آموزشگاه زبان است. کلاس ‌ها به دسته ‌های زیر تقسیم می‌ شوند:

  • جامع: 4 تا 10 ساعت در هفته
  • فشرده: 15 تا 20 ساعت در هفته
  • غوطه ‌وری و تسلط کامل: 20 تا 40 ساعت در هفته

زبان بلژیکی ها و چند واقعیت جالب

  • نام رسمی بلژيک، پادشاهی بلژیک (Kingdom of Belgium) است.
  • بلژیک با سه کشور فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و هلند هم مرز است.
  • در ژوئیه 2013 (تیر ماه 1392)، جمعیت بلژیک 5/10 میلیون (10،444،268) نفر بود.
  • بلژیک با مساحت 30،528 کیلومتر مربع، کشوری است که تراکم جمعیت بالایی دارد.
  • بروکسل (Brussels) پایتخت و بزرگ ترین شهر بلژیک است. جمعیت این شهر 2/1میلیون نفر است. بروکسل پایتخت اتحادیه اروپا و مرکز فرماندهی ناتو در این شهر واقع شده است.
  • اکثر مردم بلژیک (97 درصد) شهر نشین هستند.
  • در قرن 16 میلادی، بلژیک دانشمندان تأثیر گذاری را در خود پرورش داده است. از میان آن ها می توان به: گراردوس مرکاتور (Gerardus Mercator) که یک نقشه کش و آندریاس وسالیوس (Andreas Vesalius) که یک کالبد شکاف بود، اشاره کرد.
  • واژه ی «اسپا» یا Spa از شهر اسپا در بلژیک گرفته شده است. مردم از زمان روم باستان برای آبتنی در چشمه های آب سرد و معروف این شهر می آمدند. این چشمه ها برای سلامتی مفید اند و خواص درمانی دارند.
  • در جهان بلژیک به آب جو معروف است. 1100 نوع آب جو در این کشور ساخته می شود و بلژیک اغلب آب جوهای بین المللی تولید می کند که برنده جایزه می شوند.
  • شکلات های بلژیک شهرت جهانی دارند. جین نویهاوس شکلات های پرالین (Praline) را در بروکسل و در سال 1912 میلادی (1292 شمسی) ابداع کرد. امروزه، بلژیک بیشترین صادرات شکلات را در بین کشور های جهان دارد.

تحصیل در بلژیک (شرایط، هزینه و نکات دیگر)

  • بلژیک هر سال 220 هزار تن شکلات تولید می کند و فرودگاه بین المللی بروکسل بیشترین میزان فروش شکلات را در جهان دارد.
  • بلژیک به خاطر وافل هایش شهرت جهانی دارد. سه نوع وافل بلژیکی وجود دارد. رایج ترین آن ها وافل لی (Liège Waffle) است که مثل شیرینی آن را می خورند. نوع دیگر، وافل های بروکسل هستند که بزرگ تر و رنگ روشن تری دارند و با توت فرنگی یا بستنی خورده می شوند. نوع سوم، وافل گلت است که نرم و نازک است و معمولاً با مربا برای صبحانه می خورند.
  • گمان می رود سیب زمینی سرخ کرده در بلژیک ابداع شد نه در فرانسه.
  • در 1846 میلادی، آدولف ساکس که سازنده آلات موسیقی بود، ساکسوفون را اختراع کرد.
  • پول رایج در بلژیک یورو است. نام و نماد (€) این ارز را بلژیکی ها ارائه دادند.
  • کلم غنچه ای گیاهی معروف در بروکسل است که گفته می شود اولین بار در سرزمینی که امروزه آن را بلژیک می گوییم کشت شده است.
  • بلژیک بیشترین تعداد سازنده کامیک را دارد. داستان های مصور بلژیک عبارت اند از: ماجراهای تن تن، اسمورف ها و استریکس (یک مخلوق فرانسوی برای مخاطبین فرانسوی-بلژیکی)
  • فوتبال یکی از محبوب ترین ورزش ها در بلژیک است. همچنین، دوچرخه سواری، تنیس، جودو و شنا در این کشور ورزش های محبوبی هستند.
  • پس از فرانسه، بلژیک بیشترین میزان برد را در رقابت های تور دو فرانس داشته است. از برندگان بلژیکی در این رقابت ها می توان به ادی مرکس و فیلیپ تیس اشاره کرد.

راهنمای سفر به بلژیک (هزینه ها، جاذبه ها، جشن ها و غذاها)

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست