لهستان زیبا

زبان لهستانی ها چیست؟ (و همه زبان های رایج در کشور)

گاما

لهستان (Poland) در شرق اروپای مرکزی قرار گرفته و بیش از 38 میلیون نفر جمعیت دارد . این کشور دارای پیشینه تاریخی طولانی است. لهستان چند فرهنگی و دارای اقوام مختلفی است که در حال حاضر هم به زندگی شان ادامه می دهند. با وجود این تنوع، این کشور بالا ترین میزان همگنی زبانی را در اروپا دارد. زبان اصلی و رسمی مردم این منطقه لهستانی است. بیش از 38 میلیون نفر در لهستان به زبان لهستانی به عنوان زبان اول شان صحبت می کنند که 97 درصد از جمعیت را تشکیل می دهد.

لهستانی یکی از زبان ‌های اسلاوی غربی محسوب می‌شود و از خانواده زبان ‌های هند و اروپایی است. ظهور آن به قرن 10 بعد از میلاد یعنی زمانی که قبایل ویستولا و اودر تحت رهبری میشکو اول متحد شدند، بر می گردد. از آن جا که این مردمان بومی زبان های مشابهی داشتند ، نسخه استاندارد شده جدیدی با کمک الفبای لاتین به تصویب رسید . بین سال های 1500 و 1700، لهستانی یک زبان رایج یا lingua franca در سراسر مناطق بزرگ اروپای شرقی بود. این قدیمی ترین زبان اسلاوی غیر مسیحی است که به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرد و حداقل از دهه 1500 بدون وقفه در ادبیات و حکومت کاربرد داشته است.

زبان ‌های اقلیت رسمی لهستان

زبان‌ های اقلیت لهستان و تعداد گویشوران مربوط به آن ها عبارتند از: کاشوبی (108140 )؛ آلمانی (96,461)؛ بلاروسی (26448)؛ اوکراینی (24549)؛ رومی (14,468)؛ راسین (6279)؛ لیتوانیایی (5,303)؛ ارمنی (2000) ؛ مجارستانی (1000)؛ اسلواکی (1000)؛ و چک (1000 ). دیگر زبان ‌های اقلیت به رسمیت شناخته شده عبارتند از ییدیش ، عبری، کرائیم و تارتار.

از میان این زبان ها پرمخاطب ترین زبان، کاشوبی است که از گروه زبان های اسلاوی لچیتی است. بر اساس گفته ها، این زبان از زبان گروه بومی پومرانیا نشات گرفته است که گفته می شود قبل از لهستانی ها به این منطقه رسیده اند . با گذشت زمان این زبان تحت تأثیر زبان های پولابی، پروس قدیم و آلمانی پایین قرار گرفته است. کاشوبی اغلب به عنوان گویش زبان پومرانیا در نظر گرفته می شود. خود این زبان چندین گویش دارد و کاشوبی زبانان شمالی ممکن است در درک سخنوران کاشوبی جنوبی مشکل داشته باشند.

حتما دانلود کنید: دانلود رایگان بهترین کتاب PDF انگلیسی در سفر (با ترجمه فارسی)

زبان های اقلیت غیر رسمی لهستان

تعدادی از زبان ‌های رایج در سراسر لهستان به‌ طور رسمی توسط دولت به رسمیت شناخته نشده ‌اند . این زبان ‌ها شامل زبان ‌های مهاجر، زبان ‌های خارجی، سیلزی و ویمیسوری است. جالب اینجاست که زبان سیلزیایی دومین زبان رایج در لهستان است . تقریبا 529377 نفر گزارش داده اند که به این زبان در خانه صحبت می کنند.

word image 43

با این حال، به دلیل اختلاف بین زبان شناسان در مورد این که آیا سیلزیایی یک زبان متمایز یا یک گویش لهستانی است، به طور رسمی توسط دولت به رسمیت شناخته نشده است. این زبان اغلب به عنوان یک زبان فرعی از گروه زبان لچیتی و متعلق به خانواده اسلاو، معرفی شده است. علاوه بر این، زبان سیلزی تحت تأثیر زبان آلمانی مرکزی قرار گرفته است. این زبان عمدتا در ناحیه سیلسیا علیا صحبت می شود که بین منطقه جنوب غربی لهستان و منطقه شمال شرقی جمهوری چک قرار گرفته است . زبان ویلاموری یا Wymysorys متعلق به گروه زبان ‌های ژرمنی غربی است و در حال حاضر فقط در Wilamowice، شهری بین سیلسیا و لهستان کوچک استفاده می‌ شود . این زبان به دلیل داشتن جمعیت کمی از گویشوران بومی در فهرست زبان های در معرض خطر قرار گرفته است . فقط 70 تا 100 نفر به ویلاموری تسلط دارند که همگی افراد مسن هستند .

حتما بخوانید: ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر پناهندگی/زندگی بی دردسر (از نظر آماری)

زبان هایی که در لهستان در خانه ها صحبت می شود

رتبه زبان تعداد گویش وران در لهستان
1 لهستانی 37815606
2 سلزی 529377
3 کاشوبی 108140
4 انگلیسی 102541
5 ژرمنی 96461
6 بلاروسی 26448
7 اوکراینی 24539
8 روسی 19805
9 رومانیایی 14468
10 فرانسوی 10677

حتما بخوانید برای لهستان: راهنمای سفر به لهستان: جاذبه های گردشگری، غذاها و هزینه ها

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام .دوست دارم بدونم با دانستن زبان انگلیسی چقدر کار آدم در لهستان راه می افته و آیا یادگرفتن زبان لهستانی آسان هست یا سخت؟ زبان لهستانی در بیرون از لهستان میتواند مفید باشد؟ چه راهی برای یاد گرفتن این زبان پیشنهاد می کنید؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست