teşekkür

روش تشکر کردن به زبان ترکی استانبولی +فیلم و تلفظ

turkish-gama-min

مهم نیست که به چه دلیل قصد یادگیری زبان ترکی استانبولی را دارید مهم اینست که بتوانید به درستی حروف و کلمات این زبان را تلفظ کنید و خیلی روان به زبان ترکی استانبولی صحبت کنید در ادامه این بخش از آموزش های کاربردی سایت چرب زبان، نحوه تشکر کردن به زبان ترکی استانبولی را به شما عزیزان می آموزیم.

مقدمه:

تشکر کردن از واژه ها و عبارات پرکاربرد و ضروری در هر زبانی است و افراد بهمنظور قدردانی از زحمات یکدیگر از این جملات و واژه ها استفاده می کنند. اگر شما هم با یک دوست ترک تبار در ارتباط هستید و در درجه اول باید مکالمه ترکی را یاد بگیرید جملاتی در حد احوال پرسی و در گام بعدی باید نحوه تشکر کردن از او را یاد بگیرید. به همین منظور تعدادی از جملات پر مصرف در این زمینه را برای شما علاقمندان به زبان ترکی استانبولی آماده کرده ایم که در اختیارتان می گذاریم.

ویدئو اصطلاحات زبان ترکی استانبولی در مورد تشکر کردن:

علاقمندان بخوانند: آموزش تصویری روزهای هفته و ماههای سال به زبان ترکی استانبولی+فیلم

در جدول زیر برخی از واژه ها و عبارات مهم  و اصولی برای تشکر کردن به زبان ترکی استانبولی را آورده ایم.

 


Turkish-final

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش ترکی استانبولی چرب زبان، ترکی استانبولی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان استانبولی رو مثل بلبل حرف بزن!


 

جمله تلفظ فونتیک (به انگلیسی) تلفظ فارسی معنی فارسی
İltifatınız için çok ederim /iltifɑˈtɯnɯz iˈtʃin dʒok ɛdæˈɾim/ ایتیفاتینیز ایچین چوک اِدِریم بابت تعریف کردنتون خیلی ممنون
İyi bir gün için çok teşekkür ederi /ij biɾ ɟyn iˈtʃin dʒok tɛʃɛkˈkyɾ ɛdɛˈɾim/ ایی بیر گون ایچین چوک تِشِکُر اِدِریم بابت یک روز خوب خیلی ممنون
Beni aldığınız için çok teşekkür ederim /bɛˈni ˈaldɯnʊz iˈtʃin dʒok tɛʃɛkˈkyɾ ɛdɛˈɾim/ بِنی آلدینیز ایچین چوک تِشِکُر اِدِریم بابت آمدن دنبال من خیلی ممنون
Zahmet ettiğiniz için çok teşekkür ederim /zɑhˈmɛt ɛtːiˈɟiniz iˈtʃin dʒok tɛʃɛkˈkyɾ ɛdɛˈɾim/ زاهْمِت اتینیز ایچین چوک تِشِکُر اِدِریم بابت زحمتی که کشیدی خیلی ممنون
Çok keyifli bir gün geçirdim, teşekkür ederim /dʒok kɛjifˈli biɾ ɟyn ɟɛˈdʒiɾdim, tɛʃɛkˈkyɾ ɛdɛˈɾim/ چوک کِیْفْلی بیر گون گِجِرْدیم، تِشِکُر اِدِریم روز خیلی خوبی رو سپری کردم ممنون
Çok naziksiniz /dʒok nɑˈziksɪnɪz/ چوک نازیکسینیز شما خیلی لطف دارید
Çok nazik /dʒok nɑˈzik/ چوک نازیک خیلی لطف دارد
Çok cömertsiniz /dʒok cœˈmæɾtsɪnɪz/ چوک جُمَرْتْسینیز شما خیلی سخاوتمند هستید
Çok iyisiniz /dʒok iˈjɪsɪnɪz/ چوک اییسینیز شما خیلی خوب هستید
Size çok teşekkür ederim /sizɛ dʒok tɛʃɛkˈkyɾ ɛdɛˈɾim/ سیزه چوک تِشِکُر اِدِریم واقعا ازتون ممنونم
Size çok minnettarım /sizɛ dʒok minːɛtˈtaɾɪm/ سیزه چوک مینِتْ-تارِم بسیار از شما سپاسگزارم
Çok minnettarım /dʒok minːɛtˈtaɾɪm/ چوک مینِتْ-تارِم بسیار سپاسگزارم

همچنین بخوانید: آموزش تصویری احوالپرسی به زبان ترکی استانبولی+فیلم

5 جمله روزمره و بسیار کاربردی

آمدن به ترکیه برای سفر، تحصیل یا کار، در صورت ندانستن زبان ترکی می ‌تواند تجربه واقعا ترسناکی باشد. اما نگران نباشید! ما در این مقاله چند عبارت ترکی را به شما آموزش می ‌دهیم که کمک تان می ‌کند با مردم محلی صحبت کنید! اولین مورد، احوالپرسی است.

Merhaba: سلام (مِرْحَبا)

Merhaba یک عبارت رایج برای احوال پرسی است که می ‌توانید در هر زمانی از روز از آن استفاده کنید. بسیار کاربردی است و می ‌توانید آن را در موقعیت ‌های رسمی و غیر رسمی به جای سلام بگویید.

Günaydın: صبح بخیر (گون‌آیْدِن)

وقتی به دوست تان می ‌گوییدgünaydın ، می‌ توانید günaydın canım را هم بگویید. این به معنای “صبح بخیر عزیزم” است. همیشه ممکن است کلمه “canım” را در مکالمات روزانه بشنوید. گفتن این عبارت نشان‌ دهنده این است که به دیگران اهمیت می ‌دهید.

هنگام صبح، ممکن است گاهی از دهان مردم ترکیه چیزی مثل صباح صباح (Sabah sabah) را بشنوید که یعنی “صبح زود”. به طور مثال اگر صبح زود بیدارتان کردند و خواستید شکایت کنید؛ می ‌توانید بگویید Sabah sabah ya. با دانستن این عبارت ترکی مطمئنا مردم محلی را تأثیر شما قرار خواهید داد!

İyi akşamlar: عصر بخیر (ایی-آکْشامْلار)

شما می ‌توانید از این عبارت در هر زمان از شب استفاده کنید. معمولا از آن به عنوان سلام و احوالپرسی با همسایه یا غریبه‌ ها هم استفاده می ‌شود. کلمه İyi به معنای “خوب” است، و akşam به معنای “عصر”. گاهی ممکن است در برخی مکالمات چنین چیزی را بشنوید : bu akşam. این عبارت به معنای “امروز عصر” است. lar هم پسوند جمع است که بعد از کلمه akşam آمده است.

İyi geceler: شب بخیر (ایی گِجِلِر)

İyi geceler هم مثل عبارت İyi akşamlar، یکی از احوالپرسی‌ هایی است که هنگام شب به کار می ‌رود. تنها تفاوتش این است که شما باید آن را فقط قبل از رفتن به رختخواب بگویید.

Nasılsın: چه طور هستید؟ (ناسیلسین)

Nasılsın شکل دیگری از احوال پرسی ترکی برای پرسیدن حال دیگران به روش غیر رسمی است. می ‌توانید از آن برای پرسیدن حال دوستان، خانواده و افراد هم سن و سال تان استفاده کنید. یا می‌ توانید بگویید Naber? که یعنی “چه خبر؟”.

با این حال، در یک محیط رسمی مثل صحبت با رئیس یا شرکت در یک جلسه کاری، باید از ?nasılsınız استفاده کنید. این طوری مکالمه رسمی و محترمانه خواهد بود.

İyiyim, teşekkürler: من خوبم، ممنون (اییم، تِشِکُرْلَر)

این عبارت در پاسخ به nasılsın که غیر رسمی است، استفاده می‌ شود. اگر می ‌خواهید از شخص دیگری بپرسید “حالت چطور است”، می‌ توانید ya sen? را به کار ببرید و بعد از آن بگویید، teşekkürler که یعنی “و شما؟”.

با این حال، در یک محیط رسمی، بهتر است İyiyim, teşekkür ederim را بگویید. از این عبارت برای ابراز تشکر به صورت رسمی استفاده می ‌شود. اگر دوست دارید به جای ?ya sen، از عبارت رسمی دیگری استفاده کنید، می ‌توانید بگویید: ?Ya siz.

نهایتا هم اگر در گفتن یک کلمه گیر کردید، می ‌توانید از فرهنگ لغت‌ های آنلاین ترکی استفاده کنید.

پذیرنده ی پیشنهادات و انتقادات و پاسخگوی سؤالات مرتبط شما در بخش نظرات هستیم.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست