در حال مکالمه

9 بهترین روش تقویت مکالمه زبان آلمانی (کمترین زمان)

آلمانی ها یک ضرب المثل دارند که می گوید: Deutsche Sprache, schwere Sprache. معنای آن هم این است که “زبان آلمانی، زبان دشواری است.” معمولا هم در صدای شان ردی از Schadenfreude یا شادی خاصی که ناشی از ناراحتی دیگران است، وجود دارد.

اما بگذارید یک راز کوچک را با شما در میان بگذارم و آن هم اینست که شاید آلمانی این طور جا افتاده باشد، اما اصلا دشوار نیست. در این مقاله با ذکر چند نکته ویژه به شما کمک می کنیم تا یادگیری این زبان برای تان راحت تر شود.

با این که زبان آلمانی 16 روش مختلف برای گفتن “the” دارد و گاهی اوقات به این که ساختار جمله معقول و قابل فهم باشد، اهمیت چندانی داده نمی شود اما حداقل کاملا قابل پیش بینی است. از سوی دیگر، زبان انگلیسی هم پر از تناقض است و برخی کلمات املای کاملا بی معنایی دارند و بسیاری از فرم‌ های زمانی عجیب و کاملا بی قاعده هستند که همه اینها می‌توانند حتی با تجربه ‌ترین زبان ‌آموزان را تحت فشار قرار دهند.

حتما دانلود کنید: جملات کوتاه به زبان آلمانی تا از یک مکالمه سربلند بیرون بیایید!

پس تنها چیزی که نیاز دارید کشف و آشنایی با بخش هایی است که بیشتر زبان آموزان را به دردسر می اندازد. من این نکات را از طریق شش سال آموزش زبان، هفت سال یادگیری (که هیچ وقت هم متوقف نمی شود!) و صحبت کردن به زبان آلمانی و تجربه هایی که از منابع و روش های مختلف به دست آورده ام، جمع آوری کرده ام.

1-همیشه کلمات جدید را در بستر طبیعی شان یاد بگیرید

در زبان آلمانی، بدون شک در اوایل دستور زبان حیرت زده و به چالش کشیده خواهید شد. اما نگران نباشید وقتی مفاهیم اولیه را فهمیدید، زبان آلمانی به طور قابل توجهی برای تان آسان تر خواهد شد. همان طور که احتمالا می دانید، اسامی آلمانی مذکر، مؤنث یا خنثی هستند که به ترتیب با حروف تعریف der ، die وdas می آیند. بهتر است از همان ابتدا حرف تعریف مربوط به هر کلمه را هم یاد بگیرید.

پس وقتی یاد گرفتید که میز به آلمانی می شود Tisch ، این را هم به خاطر بسپارید که مذکر است و der Tisch می شود. لیوان روی میز هم مونث است، پس لیوان روی میز می شود: Die Tasse und der Tisch .

صحبت کردن آلمانی زبانان با یکدیگر

یادگیری کلمات در چارچوب گرامری شان به شما کمک می کند موقع استفاده از آن ها سردرگم نشوید. این رویکرد نه تنها برای ترکیب اسم-حرف تعریف، بلکه تقریبا برای هر بخش و مفهوم دیگری از زبان آلمانی به دردتان می خورد، چه ساختار جمله مربوط به بند های وابسته باشد و چه مربوط به این که چه طور حروف اضافه خاص با حالت های خاص ترکیب می شوند. اگر این چیز هایی که گفتیم به نظرتان بی معنا می رسند و گیج شده اید، نگران نباشید در ادامه مقاله در موردشان توضیح خواهیم داد.

2-افعال مودال بسیار کاربردی هستند و باید یاد بگیرید

افعال مودال (modal) در زبان انگلیسی افعال پرکاربردی مثل may، must، might، can هستند که امکان، اجازه، میل و الزام را بیان می کنند. افعال مودال آلمانی درست مثل زبان انگلیسی با مصدر می آیند و می توانید از همان ابتدا راحت در کنار هم قرارشان بدهید. به همین دلیل خیلی جالب هستند .

اگر صرف افعال مودال را همراه با برخی از پرکاربردترین افعال بیاموزید، چیز های زیادی از مکالمه این زبان خواهید آموخت. افعال Gehen یا همان to go ( رفتن )، spielen یا to play (بازی کردن) و lernen یا to learn را یاد بگیرید. در جدول زیر ترکیبی از مصدر ها با افعال مدال können یا can ( می توان ) و müssen یا must / have to ( باید ) را مشاهده می کنید:

I can play football.

I have to play football.

Ich kann Fußball spielen.

من می توانم فوتبال بازی کنم.

Ich muss Fußball spielen.

من باید فوتبال بازی کنم.

I can go to the party.

I have to go to the party.

Ich kann zur Party gehen.

من می توانم به مهمانی بروم.

Ich muss zur Party gehen.

من باید به مهمانی بروم.

I can learn German.

I have to learn German.

Ich kann Deutsch lernen.

من می توانم آلمانی یاد بگیرم.

Ich muss Deutsch lernen.

من باید آلمانی یاد بگیرم.

اگر بخواهید از افعال مودال برای زمان گذشته استفاده کنید باید به جای could از konnte استفاده کنید :

  • could play football (yesterday): Ich konnte (gestern) Fußball spielen.  من (دیروز) می توانستم فوتبال بازی کنم

یا یک قید برای نشان دادن آینده اضافه کنید:

  • I can play football later.: Ich kann später Fußball spielen.  من می توانم بعدا فوتبال بازی کنم

شاید واژگان و دستور زبان آلمانی یا زبان انگلیسی و فارسی فرق داشته باشد اما حداقل می توانید ساختن جملات ساده، مفید و کامل را به راحتی یاد بگیرید. تمرکز بر افعال مدال به من کمک کرد تا زمانی که برای اولین بار شروع به یادگیری کردم، بتوانم صحبت کردن به زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی را هم شروع کنم.

3-اجازه ندهید حروف تعریف متعددی مثل Der، Die یا Das شما را دل سرد کند

نا امید هستید و فکر می کنید نتوانید فرمولی برای تشخیص این که در کنار چه کلماتی از der، die یا das استفاده می شود، پیدا کنید، نه؟ ممکن است از دیگران شنیده باشید که 16روش برای استفاده حرف تعریف یا همان “the” انگلیسی وجود دارد و این که چه گروه اسامی با der، کدام آن ها با die و یا das می آیند، مشخص نیست. بله، 16 روش مختلف وجود دارد اما هر کدام دلیل خاص خودشان را دارند. حتی در پس این که یک اسم مذکر، مؤنث یا خنثی است، هم منطقی وجود دارد، فقط دلیلش برای بسیاری از آلمانی ها نامشخص است.

اسامی مثل Krankheit die (بیماری) و die Dankbarkeit (تشکر / قدردانی) که به-keit یا -heit وdie Bedeutung (معنا) و die Botschaft (سفارت) که به -ung و -schaft ختم می شوند، همان طور که احتمالا حدس زده اید، مونث هستند. کلماتی هم که به-in ،-sion ،-tät ،-ie یا -ur مونث هستند. دانستن این قاعده به شما در شناسایی جنسیت بسیاری از کلمات پرکاربرد کمک می کند. کلماتی هم که به – ling یا -ismus ختم می شود، مذکر و آن هایی که با -tum و -tel تمام می شوند، خنثی هستند.

4-حروف اضافه بسیار مهم هستند

حروف اضافه عموما کلمات کوتاهی مثل روی، در، زیر و . . . هستند که عبارات اضافه نشان دهنده زمان، مکان و جهت را معرفی می کنند. آن ها در عین سادگی و کوتاهی اغلب باعث سردرگمی زبان‌آموزان می‌شوند. مثلا همان طور که “I’m at the station” و “I’m in the station” برای انگلیسی زبان با هم فرق دارد، حروف اضافه آلمانی هم می توانند متفاوت باشند. پس برای یک زبان آموز آلمانی که اصالتا انگلیسی است، استفاده از آن ها چندان سخت و عجیب نخواهد بود. مثل افعال مرکب انگلیسی، حروف اضافه آلمانی هم با قرار گرفتن در کنار یک فعل، باعث می شوند معنای آن تغییر کند.

شاید یادگیری حروف اضافه آلمانی برایتان زود و دشوار باشد، اما دلیل این که من به حروف اضافه آلمانی می پردازم اینست که آن ها میان بری برای استفاده درست از مباحث دیگر آلمانی هستند. اکثر حروف اضافه آلمانی فقط با یک حالت ترکیب می شوند، یعنی اگر از آن حرف اضافه استفاده می کنید، حالت مفعولی خاص خودش هم باید بعدش بیاید.

10 فیلم مکالمه زبان آلمانی (با زیرنویس و ترجمه)

اگر حروف اضافه را یاد بگیرید و در عین حال حالات مفعولیشان را هم یاد بگیرید، می توانید در حد یک مبتدی به طور واضح و دقیق صحبت کنید. به طور مثال حروف اضافه mit و gegen را در نظر بگیرید که به ترتیب به معنای “با” و “علیه” هستند. Mit همیشه با حالت مفعولی غیر مستقیم (dative case) استفاده و gegen همیشه با حالت مفعولی مستقیم (accusative case) به کار برده می شود. بنابراین می دانیم که مفعول در جملات زیر با یکدیگر متفاوت خواهند بود. آموزش کامل حروف اضافه آلمانی در اینجا

I play football with him.

Ich spiele Fußball mit ihm.

من با او فوتبال بازی می کنم.

I play against him.

Ich spiele Fußball gegen ihn.

من مقابل او فوتبال بازی می کنم.

پس قواعدی که بر آن ها حاکم است را در ذهن بسپارید و همین طور قالب گرامری شان را یاد بگیرید تا از همان ابتدا ملکه ذهن تان شود.

5-روند کلی که هر زبان چه سیستمی دارد را درک کنید

نکات بالا برای یادگیری زبان آلمانی پر از مفاهیم گرامری هستند، اما شما هر زبانی را برای اولین بار شروع کنید، با گرامر و نکات دستوری متنوعی روبرو خواهید شد. هر چه قدر هم که مقاومت کنید، زبان احتمالا شما را به فردی پیگیر و علاقه مند به نکات گرامری تبدیل خواهد کرد. مفاهیم پیچیده نیستند، اما استفاده از آن ها وقتی می خواهید صحبت کنید، گیج کننده و پیچیده خواهد شد. برای این که نکات گرامری ملکه ذهن تان شود، نیاز به تمرین دارد.

تکرار عبارات برای خودتان ، اختراع داستان های کوتاه به زبان آلمانی زیر دوش، آواز خواندن زیر لب هنگام پیاده روی به سمت محل کار از جمله تمرین هایی است که می توانید انجام بدهید. شما با این کار ها قواعد را در ذهن تان نهادینه می کنید و به صورت خود جوش موقع مکالمه به زبان خواهید آورد.

مکالمه آلمانی را با این صد درس رایگان یاد بگیرید

دانش شما در مورد پیشوند های آلمانی هم در رمز گشایی افعال جدید کمک تان می کند. شما می دانید ent- همیشه به معنای “برداشتن” یا “حذف کردن” است، بنابراین می دانید ent + decken یعنی “کاوش کردن/ کشف کردن “. پس حدس این که ent + gehen معنای ” فرار کردن ” خواهد داشت هم سخت نیست. از طرفی هم می دانید که کلمه Entscheidung همان die Entscheidung و مونث است زیرا به -ung ختم می شود.

من فقط به روشی که دیگران کلمات را به هم می چسبانند تا کلمات جدیدی مثل schaden و freude را بسازند، اشاره نمی کنم بلکه به نحوه صحبت و مکالمات آلمانی هم دقت می کنم. مسلما درک آلمانی‌ برای من ساده تر از افرادی است که به زبان رومی صحبت می کنند. من علت آن را صامت های زیرتر و جملاتی که بادقت ساختار بندی شده اند، می دانم.

  دانلود آموزش کاربردی ترین لغات زبان آلمانی (فیلم+ اپلیکیشن)

10 روش تکمیلی برای تمرین مکالمه آلمانی

1- فکر کردن به آلمانی: به آلمانی فکر کنید، مثلا هر اتفاقی که اطرافتان می افتد را سعی کنید در ذهن تان به زبان آلمانی بگویید، مثلا پرنده کنار پنجره نشست را در ذهن  تان دو سه بار همان موقع تکرار کنید. این کار بسیار موثر است تا شما را در مکالمه آلمانی غوطه ور کند.

2-با خود صحبت کردن: تا میتوانید در هر زمانی با خودتان به زبان آلمانی صحبت کنید و ترجیحا با صدای بلند و شمرده، کم کم بعد از یکی دوماه سرعت صحبت کردن تان را افزایش دهید.

3-رفع اشکال با ضبط صدا: صدای تان را به زبان آلمانی ضبط کنید چه موقع انجام کارهای بالا چه وقتی دارید یک متن آلمانی را با صدای بلند می خوانید و رفع اشکال کنید.

4-در شبکه های اجتماعی رل بزنید: برای خودتان یک هم صحبت آلمانی زبان پیدا کنید مثلا برنامه tandem را نصب کنید که برای همین کار است یا اصلا توی اینستاگرام یا … با انها چت کنید یا تصویری حرف بزنید.

5-فیلم و کارتون تماشا کنید: با تماشای رسانه های آلمانی زبان تمرین کنید به این صورت که هر کارتون یا فیلمی می بینید سعی کنید مدام فیلم یا کارتون را متوقف کنید و از مکالمات و جملات انها با صدای بلند تقلید کنید یا حداقل سعی کنید بار اول آنها را با زیرنویس المانی ببینید و بار دوم بدون زیر نویس، شدیدا این کار به تقویت مکالمه کمک می کند. مثلا این فیلم ها را دانلود و تماشا کنید

6-پیوستن به گروه‌های زبانی: پیوستن به گروه‌های زبانی و جلسات مکالمه زبان آلمانی می‌تواند بسیار مفید باشد. این گروه‌ها به شما این امکان را می‌دهند که با افراد دیگری که به یادگیری زبان آلمانی علاقه‌مند هستند، آشنا شوید و مکالمات را تمرین کنید.

7-استفاده از منابع آموزشی: استفاده از منابع آموزشی متنوع مانند کتاب‌ها، مجلات، فیلم‌ها، پادکست‌ها و ویدیوهای آموزشی، می‌تواند به تقویت مکالمه کمک کند. با گوش دادن به مکالمات و تمرین کردن مکالمات مشابه، می‌توانید مهارت‌های مکالمه‌تان را بهبود بخشید. ما این پادکست ها را توصیه میکنیم

8-نقش‌آفرینی: با بازی نقش‌آفرینی در موقعیت‌های مختلف، می‌توانید وضعیت‌های واقعی را تمرین کنید. این روش می‌تواند به شما کمک کند تا در مواقع دشوارتر نیز به راحتی مکالمه کنید.

9-تکرار و تمرین مداوم: مکالمه مانند سایر مهارت‌ها نیاز به تمرین دارد. بنابراین، تکرار مکرر و تمرین مداوم می‌تواند به بهبود مکالمه‌تان کمک کند.

10-فعالیت‌های تکمیلی: انجام فعالیت‌های تکمیلی مانند نوشتن جملات یا داستان‌ها، برای تمرین مکالمه بسیار موثر است. این فعالیت‌ها به شما کمک می‌کنند تا لغات و اصطلاحات را در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست