آیلتس

بهترین و مهم ترین نکات برای کسب نمره بالا در لیسنینگ آیلتس

گاما

بخش لیسنینگ یکی از چهار قسمت آزمون آیلتس (IELTS) یا همان سیستم بین المللی تست زبان انگلیسی است که از طریق آن مهارت ها و توانایی های شرکت کنندگان در موارد زیر ارزیابی می شوند:

  • درک مفاهیم و موضوعات اصلی
  • جستجوی استدلال های منطقی
  • شناسایی دیدگاه ها و نظرات
  • پیدا کردن اطلاعات خاص ( مثل شماره ها، آدرس ها و غیره)

بخش لیسنینگ در آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال مشترک و یکسان است و نمره آن در هر دو نوع آیلتس به یک روش محاسبه می شود. آزمون لیسنینگ برای همه متقاضیان یکسان است و فرقی با هم ندارد. در واقع بخش لیسنینگ آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال ترینینگ هر دو یکی و به یک شکل است.

حتما بخوانید: مهارت شنیداری چیست؟ تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی در ۳ گام

نکات مهم

  • آزمون لیسنینگ آیلتس در مجموع ۴۰ سوال دارد و به ۴ بخش تقسیم می شود.
  • آزمون لیسنینگ آیلتس چهار سکشن یا بخش دارد و سوالات روی برگه به صورت بخش ۱،۲،۳ و ۴ ارائه می شوند.

برای اینکه در بخش لیسنینگ آیلتس نمره ۸ و بالاتر بگیرید باید درک و شناخت کاملی از تمام جنبه های این آزمون داشته باشید. آگاهی از فرمت و شکل سوالات این آزمون به شما کمک می کند تا حتی اگر مطالعه زیادی نداشته اید از شانس خوبی برای کسب نمره بالا برخوردار باشید. علاوه بر این باید بتوانید زمان را هم به خوبی مدیریت کنید تا احتمال موفقیتتان بالاتر برود.

آزمون لیسنینگ آیلتس از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

همان طور که گفتیم آزمون لیسنینگ آیلتس ۴ بخش دارد و کل زمانی که تکمیل این بخش ها در اختیار دارید ۳۰ دقیقه است. در پایان هم ۱۰ دقیقه به عنوان زمان اضافی برای انتقال جواب ها به پاسخ نامه به شما داده می شود.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

بخش های تشکیل دهنده لیسنینگ آیلتس عبارتند از:

  • بخش اول ( موضوع اجتماعی)- مکالمه دو نفره
  • بخش دوم ( موضوع اجتماعی)- مونولوگ یا سخنرانی یک نفره
  • بخش سوم (موضوع آکادمیک)- گفتگوی سه یا چهار نفره
  • بخش چهارم (موضوع آکادمیک)- مونولوگ یا سخنرانی یک نفره

حتما بخوانید: چطور در آزمون لیسنینگ آیلتس نمره ۸ بگیریم؟ (ترفندهای موثر)

بخش اول آزمون لیسنینگ آیلتس

بخش یک این آزمون اغلب شامل یک مکالمه دو نفره است. متداول ترین سوالات این بخش پیدا کردن اطلاعات مربوط به یک مکان، پذیرش در دانشگاه و یا موضوعات مربوط به اجاره و مواردی از این قبیل است. برای بدست آوردن نمره کامل در لیسنینگ باید روی اطلاعات خاصی که در بخش اول لیسنینگ آیلتس داده می شود تمرکز کنید؛ مثلا با دقت به نام ها، مکان ها، زمان های مختلف و اعدادی که می شنوید گوش بدهید.

بخش دوم آزمون لیسنینگ آیلتس

در بخش دوم یک گفتگوی تک نفره را می شنوید که اطلاعاتی به شما می دهد. این اطلاعات ممکن است درباره یک راهنمای تور باشد که گروهی از توریست ها و بازدید کننده ها را هدایت می کند و درباره وقایع اطراف توضیح یا گزارش می دهد.

بخش سوم آزمون لیسنینگ آیلتس

بخش سوم آزمون لیسنینگ آیلتس شامل یک گفتگوی سه یا چهار نفره است که موضوع آن اغلب مباحث دانشگاهی و آکادمیک درباره ارائه، برنامه ریزی و یا سازماندهی مطالب می باشد.

بخش چهارم آزمون لیسنینگ آیلتس

این بخش شامل یک سخنرانی آکادمیک می شود که ممکن است برای شرکت کنندگان در آزمون کمی گیج کننده یا سخت باشد چون در آن اطلاعات زیادی ارائه می شود.

با همه اینها، چالش اصلی بخش لیسنینگ آیلتس فهمیدن لهجه های مختلف، تغییراتی که در اطلاعات ایجاد می شوند، اطلاعات دوگانه و یا برخورد کردن به بیش از یک جواب برای سوال است؛ اما راه حل این مساله هم فهمیدن و پیدا کردن کلمات ربط یا پیوند دهنده هاست. از طرف دیگر شما باید با لهجه های بریتیش و آمریکایی و تلفظ های مختلف کلمات آشنا باشید و هم زمان مهارت های ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگتان را هم تقویت کنید. برای رسیدن به چنین مرحله ای باید به فایل های صوتی زیادی گوش کنید و به انجام کارهای چند گانه یا مولتی تسکینگ عادت کنید.

حتما بخوانید: لغات/واژگان بخش های ۴گانه آزمون آیلتس که بیشترین تکرار را داشته اند

بخش های مختلف لیسنینگ شامل طیف گسترده ای از سوالات برای سنجش و ارزیابی میزان درک و شناخت شما از واقعیات اساسی و موضوعات اصلی مکالمات واقعی در زندگی واقعی می باشد. برای اینکه بتوانید نمره بالایی در این بخش بگیرید باید با انواع سوالات مختلف آیلتس آشنا باشید.

انواع سوالات بخش لیسنینگ آیلتس

در طول آزمون لیسنینگ شما باید به چهار فایل صوتی گوش بدهید. موضوع این فایل ها از یک مکالمه دو نفره درباره مسائل اجتماعی تا یک سخنرانی آکادمیک و دانشگاهی متنوع است. تعداد کل سوالات در بخش لیسنینگ ۴۰ عدد است که در ۶ دسته بندی قرار می گیرند. برای گوش دادن به هر فایل صوتی و پاسخ دادن به سوالات آن نیز ۱۰ دقیقه زمان دارید.

همان طور که گفتیم سوالات آیلتس ۶ نوع اند که عبارتند از:

  • سوالات چند گزینه ای (Multiple Choice Questions)
  • یافتن جفت متناظر یا مچینگ (Matching)
  • برچسب زدن نقشه، برنامه و یا نمودار (Map/Plan/Diagram Labelling)
  • تکمیل جدول، یادداشت، فرم و فلوچارت (Table/Note/Form/ /Flow-Chart)
  • تکمیل جمله (Sentence Completion)
  • سوالات با جواب کوتاه (Short Answer Question)

تعداد سوالات هر دسته متفاوت است اما معمولا به طور مساوی توزیع می شوند.

سوالات چند گزینه ای (Multiple Choice Questions)

در این نوع سوالات یک سوال با چند گزینه به شما داده می شود و باید پاسخ مناسب برای سوال داده شده را انتخاب کنید. گاهی اوقات این سوالات چند گزینه ای بیشتر از یک پاسخ صحیح دارند و شما باید همه جواب های درست را انتخاب کنید.

یافتن جفت متناظر یا مچینگ (Matching)

سوالات تطبیقی یا مچینگ مجموعه ای از گزینه های مختلف حاوی اطلاعات هستند که باید آنها را با گزینه هایی که در لیست روبرویی شان مشاهده می شود مچ کنید و تطبیق بدهید.

برچسب زدن نقشه، برنامه و یا نمودار (Map/Plan/Diagram Labelling)

در این بخش شما صحبت های یک نفر را می شنوید و بعد بر اساس اطلاعاتی که به شما داده می شود جاهای خالی را در نقشه یا نموداری که می بینید پر می کنید. سوالات مطرح شده در این بخش در واقع بازنمایی گرافیکی اطلاعاتیست که می شنوید. بر اساس این اطلاعات، به شما یک نقشه شهر، تصویر و یا نمودار ماشین آلات داده می شود که برخی قسمت های آنها حذف شده اند و شما باید بر اساس چیزی که می شنوید جاهای خالی را پر کنید.

تکمیل جدول، یادداشت، فرم و فلوچارت (Table/Note/Form/ /Flow-Chart)

این بخش قسمت آخر سوالات لیسنینگ آیلتس است. در این قسمت شما باید جاهای خالی یک فرم، جدول، نوشته و یا فلوچارت را طبق اطلاعاتی که می شنوید کامل کنید.

  • جدول: در این بخش شما باید اطلاعات اصلی ارائه شده در صدای ضبط شده را در قسمت های خالی جدول بنویسید. این اطلاعات ممکن است شامل زمان، قیمت، مکان و یا موارد دیگری باشند.
  • یادداشت: برای پاسخگویی به سوالات این بخش شما باید بتوانید ارتباط بین صداهای مختلفی که شنیده اید را تشخیص بدهید. معمولا سوالات این قسمت شامل خلاصه کردن یک تاریخچه یا پر کردن جاهای خالی می باشد.
  • فلوچارت: در این قسمت شما باید یک فلوچارت یا نمودار را نشان دهنده مراحل مختلف یک رویداد است و مرحله به مرحله بودن آن را نشان می دهد کامل کنید.
  • فرم: فرم ها شامل تمام جزئیات مربوط به صداهای ضبط شده می باشند؛ مثلا ممکن است نقل قول هایی از آژانس های حمل و نقل برایتان پخش شود و شما با توجه به شنیده هایتان باید اندازه بسته پستی یا مقصد آن را بنویسید.

پاسخ های مربوط به جاهای خالی به دقت تصحیح می شوند. ضمنا شما باید دستور العمل های آزمون درباره محدودیت های مربوط به تعداد کلمات را هم با دقت بخوانید. یادتان باشد اگر پاسخ شما از تعداد کلمات مجاز گفته شده در این دستورالعمل ها بیشتر بود نمره ای به شما تعلق نمی گیرد.

تکمیل جمله (Sentence Completion)

در این بخش جملاتی که درباره موضوع اصلی لیسنینگ هستند آورده می شود. شما به صدای ضبط شده گوش می کنید و همزمان قسمت های خالی جملات را پر می کنید. یادتان باشد که در این سوالات نباید بیشتر از یک کلمه یا عدد در جاهای خالی بنویسید. برای اینکه نمره خوبی از این بخش بگیرید باید کاملا موضوعی که در صدای ضبط شده در موردش صحبت شده را بفهمید و با ربط دادن آن به جملات بتوانید جاهای خالی را پر کنید.

سوالات با جواب کوتاه (Short Answer Question)

آخرین نوع سوال از بخش لیسنینگ آیلتس سوالاتیست که باید بر اساس اطلاعاتی که شنیده اید به آنها جواب کوتاه بدهید. حد مجاز پاسخگویی در این بخش بیشتر از دو کلمه یا یک عدد نیست. توصیه می کنیم که حتما قبل از شروع پاسخگویی دستورالعمل های سوالات را به دقت بخوانید.

چطور از سد موانع و سختی های آزمون لیسنینگ آیلتس بگذریم؟

لهجه، تلفظ و زیر و بم شدن صدا سه چالش و مانع بزرگیست که سر راه شما به عنوان یک شرکت کننده در آزمون آیلتس قرار می گیرند. برای اینکه بتوانید از پس این چالش ها بربیایید باید به انواع و اقسام پادکست ها فایل های صوتی انگلیسی با لهجه های مختلف گوش کنید. علاوه بر این می توانید از نکات زیر هم برای تقویت مهارت شنیداری تان استفاده کنید.

۱- زبانتان را به انگلیسی تغییر بدهید

یکی از اولین و مهم ترین نکاتی که موقع برنامه ریزی برای شرکت در آزمون آیلتس باید آن را رعایت کنید این است که زندگی روزمره تان را درگیر زبان انگلیسی کنید. برای این کار باید زبان مادری تان را به انگلیسی تغییر بدهید. با انجام کارهای زیر می توانید به این هدف برسید:

  • اخبار و روزنامه های انگلیسی را دنبال کنید
  • کتاب و مقالات انگلیسی بخوانید
  • فیلم ها و سریال های به زبان انگلیسی ببینید

۲- لب خوانی کنید

توجه کردن به حالت لب های افرادی که صحبت می کنند به شما کمک می کند تا متوجه حرف هایشان بشوید. از این لحاظ تماشای فیلم و سریال به شما برای اینکه کلمات را درست تلفظ کنید هم کمک می کند. خواندن داستان های کوتاه و دیدن مستند و یا فیلم های مخصوص کودکان نیز در تقویت مهارت های زبان شما موثرند.

۳- از زیرنویس ها کمک بگیرید

زیرنویس های انگلیسی در فهمیدن گفتگوهای انگلیسی کمک می کند. اگر عادت کنید فیلم ها را با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید کم کم هم لیسنینگ تان بهتر می شود هم با لهجه های مختلف آشنا می شوید.

۴- از تکنولوژی استفاده کنید

با استفاده ابزارهای مفید موجود مثل کانال YouTube می توانید سطح زبان انگلیسی تان را ارتقا ببخشید. از برنامه های موجود در فروشگاه Google Play و iTunes نیز برای یادگیری زبان انگلیسی می توانید استفاده کنید. علاوه بر این می توانید فایل ها و پادکست های مفید برای تقویت لیسنینگ را در گوگل جستجو و از آنها استفاده کنید.

۵- تست مهارت لیسنینگ

علاوه بر آماده سازی و تمرین مناسب، سنجش و ارزیابی درست و مناسب هم برای پیشرفت شما لازم است. یادتان باشد که به طور مرتب باید مهارت لیسنینگتان را بسنجید و تمرین های عملی انجام بدهید.

موقع تمرین و آماده سازی برای آزمون لیسنینگ آیلتس می توانید از نکات زیر هم کمک بگیرید:

  • تست های تمرینی تان را مرور کنید
  • هنگام انجام تمرینات عملی، دقیقا خودتان را در شرایط آزمون آیلتس قرار بدهید
  • مشکلاتتان را شناسایی کنید
  • اشتباهاتتان را تجزیه و تحلیل و درباره آنها فکر کنید. دنبال نقاط ضعفتان بگردید و ببینید در کدام زمینه (استراتژی ها، زمان بندی، دستور زبان، واژگان، املا و مهارت های لیسنینگ) نیاز به تمرین بیشتری دارید.
  • روی نقاط ضعفتان تمرکز کنید و دنبال تقویت آنها باشید.

۶- این نکات ریز را به کار ببرید

  • سعی کنید به همه سوالات بخش لیسنینگ جواب بدهید. برای پاسخ های غلط نمره منفی لحاظ نمی شود پس هیچ سوالی را خالی نگذارید.
  • حواستان به کلمات جمع و مفرد باشد. اگر جواب سوالی کلمه جمع است دنبال کلمات مفرد نگردید.
  • یادتان باشد که صداهای ضبط شده در آزمون لیسنینگ فقط یک بار پخش می شوند.
  • جواب هایتان را در پاسخنامه بنویسید.
  • حواستان به تعداد کلمات مجاز برای پاسخ دادن باشد. اگر گفته شده فقط یک کلمه بعنوان پاسخ بنویسید بیشتر از آن چیزی ننویسید.
  • درسوالات چند گزینه ای جواب ها را باید با حروف (a, b, c, d) پاسخ بدهید.
  • هر چه جلوتر می روید بخش های آزمون سخت تر می شوند؛ یعنی بخش اول از همه راحت تر و بخش چهارم از همه سخت تر است.
  • از آنجایی که آزمون آیلتس یک آزمون بین المللی است طیف وسیعی از لهجه های مختلف را در بخش لیسنینگ این آزمون خواهید شنید؛ اما لهجه های اصلی به احتمال زیاد بریتانیایی و استرالیایی خواهند بود.
  •  در آزمون آیلتس هم املای بریتیش و هم املای آمریکایی کلمات مورد قبول هستند.
  •  صداها فقط یک بار پخش می شوند و امکان تکرار مجدد آنها وجود ندارد پس قبل از شرکت در آزمون تمرین کنید که فقط با یک بار گوش کردن بتوانید پاسخ دهید. این کار نیاز به تمرین زیادی دارد
  • یادتان باشد که در آزمون لیسنینگ باید همزمان چند کار را با هم انجام بدهید. یعنی سوالات را بخوانید، به جواب ها گوش بدهید و همزمان پاسخ ها را هم یادداشت کنید. پس باید تمرین کنید تا از توانایی و مهارت کافی برای این کار برخوردار شوید.
  • تمرین کنید که قبل از اتمام وقت بتوانید پاسخ هایتان را به پاسخنامه انتقال بدهید. برای دانلود برگه پاسخنامه لیسنینگ آیلتس اینجا کلیک کنید.
  • در آزمون لیسنینگ هم درست مثل آزمون ریدینگ باید پاسخ هایتان را با مداد در برگه پاسخنامه بنویسید نه با خودکار.
  • اگر جواب یک سوال را نمی دانید آن را حدس بزنید و بنویسید. هیچ سوالی را خالی نگذارید حتی اگر مطمئن نباشید. خدا را چه دیدید، شاید جوابتان درست بود!
  • موقع نوشتن پاسخ ها می توانید همه را به حروف بزرگ یا کوچک بنویسید. ما توصیه می کنیم که از حروف بزرگ استفاده کنید. برای تایید استفاده از حروف بزرگ کوچک یا بزرگ می توانید به وب سایت رسمی آیلتس مراجعه کنید: http://takeielts.britishcouncil.org/prepare-your-test/test-day-advice/listening-test-advice.
  • حتما دقت کنید که چند کلمه برای جواب نیاز است. هر بار که نوع سوال تغییر می کند ممکن است تعداد کلمات مجاز برای پاسخ دادن نیز تغییر کند. به دستورالعمل خود سوال دقت کنید؛ مثلا ممکن است نوشته باشد: “بیش از دو کلمه و یا بیشتر از یک عدد مجاز نیست”. حتما به این موارد دقت کنید تا نمره تان را از دست ندهید.
  • چک کنید ببینید برای نوشتن جواب فقط باید از یک عدد استفاده کرد یا می توانید چند عدد را بنویسید.
  • حواستان به املای کلمات باشد! اگر املای یک کلمه را غلط بنویسید حتی اگر جوابتان درست باشد باز هم نمره ای به شما تعلق نمی گیرد.
  • موقع گوش دادن به صداها به املای کلمات فکر نکنید چون وقت این کار را ندارید. در این مرحله فقط باید روی گوش دادن به صدای پخش شده و دنبال کردن سوالات تمرکز کنید.
  • موقع انتقال جواب ها به پاسخنامه آنها را از نظر املای درست بررسی کنید. اینجا زمانیست که باید از درستی همه چیز کاملا مطمئن شوید.
  • تلاش نکنید که همه چیز را کاملا متوجه شوید. در آزمون لیسنینگ اطلاعات اضافی زیادی می شنوید اما فقط باید روی مواردی که به پاسخ سوالات مربوطند تمرکز کنید.
  • پاسخ سوالات ممکن است خیلی سریع گفته شوند یا مثلا در عرض مدت کوتاهی جواب سه سوال را بشنوید؛ پس حتما باید سرعت عمل لازم را داشته باشید که بتوانید سریع جواب ها بنویسید. بعضی اوقات هم ممکن است خیلی دیر به جواب ها برسید یا فاصله زیادی بین جواب سوالات وجود داشته باشید. نگران نباشید و استرس نگیرید. این اتفاق مخصوصا در بخش چهارم لیسنینگ زیاد می افتد.
  • دنبال کلمات جمع باشید. طراحان آیلتس می دانند که اکثر متقاضیان در شنیدن کلمات جمع مشکل دارند و مطمئنا از این قبیل سوالات هم به شما می دهند تا مهارت شنیداری شما را تست کنند.
  • اگر جواب سوالی را بلد نبودید فورا سراغ سوال بعدی بروید و وقتتان را تلف نکنید.
  • تمرکزتان را از دست ندهید. شما باید در تمام ۳۰ دقیقه زمانتان سر تا پا گوش باشید تا همه چیز را بشنوید. اگر تمرکزتان را از دست بدهید ممکن است پاسخ سوال را هم از دست بدهید. با تمرین کردن در خانه جلوی بروز این اتفاق را بگیرید و اجازه ندهید چنین چیزی بروز کند.

رعایت همه این نکات باعث می شود همه چیز به طور کامل تحت کنترلتان باشد.

نحوه محاسبه نمره لیسنینگ آیلتس

نمره نهایی لیسنینگ شما از شمارش پاسخ های درستتان از مجموع ۴۰ سوال بدست می آید. لیست زیر نشان دهنده نمرات بخش لیسنینگ آیلتس است:

تعداد پاسخ های درست نمره نهایی لیسنینگ آیلتس
۱۸-۲۲ ۵٫۵
۲۳-۲۵ ۶٫۰
۲۶-۲۹ ۶٫۵
۳۰-۳۱ ۷٫۰
۳۲-۳۴ ۷٫۵
۳۵-۳۶ ۸٫۰
۳۷-۳۸ ۸٫۵
۳۹-۴۰ ۹٫۰

دستورالعمل های عمومی

سوالات مختلف بخش لیسنینگ آیلتس قاعده و روش مخصوص به خودشان را دارند؛ بنابراین قبل از هر چیز باید دستورالعمل سوال را کامل و با دقت بخوانید. در ضمن باید دقت کنید که چه تعداد کلمه برای نوشتن پاسخ مجاز است.

در ابتدای هر بخش از سوالات دستورالعمل آنها کاملا واضح نوشته شده است؛ مثلا نوشته شده: بیش از دو کلمه یا سه کلمه مجاز نیست. برخی اوقات هم جواب فقط باید یک کلمه باشد.

موقع جواب دادن به سوالات، مخصوصا سوالات چند گزینه ای (multiple choice questions)، حتما باید دستورالعمل سوال را کامل بخوانید تا بفهمید چند جواب و چند کلمه می توانید بنویسید. برخی اوقات نیز باید فقط یک عدد یا یک حرف صحیح ABCD یا E به جای پاسخ بنویسد یا یک کلمه را به طور کامل یادداشت کنید؛ بنابراین حتما باید صورت سوال را کامل و دقیق بخوانید.

موقع تمرین کردن برای آزمون لیسنینگ به جای خودکار از مداد استفاده کنید تا اگر اشتباه کردید بتوانید آن را پاک کنید. این مورد هم برای لیسنینگ و هم ریدینگ صدق می کند. در ضمن بهتر است سعی کنید جواب ها را به حروف بزرگ (Capital Letters) بنویسید.

سوالات متداول درباره آزمون لیسنینگ آیلتس

  • آیا آزمون لیسنینگ آیلتس اکادمیک و جنرال با هم فرق می کند؟  خیر، بخش لیسنینگ هر دو آیلتس آکادمیک و جنرال کاملا شبیه هم و یکسان است.
  • بخش لیسنینگ چقدر طول می کشد؟  ۳۰ دقیقه زمان دارید تا به سوالات این قسمت پاسخ بدهید.
  • از چه لهجه هایی در قسمت لیسنینگ آیلتس استفاده می شود؟  لهجه های بریتیش، آمریکایی، کانادایی، نیوزلندی و استرالیایی تفاوت های تلفظی زیادی دارند و از آنها در این بخش استفاده می شود.
  • آیا سوالات بخش لیسنینگ آیلتس تکرار می شوند؟  سوال تکراری در بخش لیسنینگ وجود ندارد اما خودتان می توانید از روی یک سوال چند بار بخوانید. در ضمن صدایی که برایتان پخش می شود را فقط همان یک بار می شنوید و به هیچ وجه تکرار نمی شود.
  • آیا می توانیم قبل از پخش صدا به سوالات نگاه کنیم؟  بله می توانید. حتی می توانید موقع خواندن سوالات به آنها پاسخ هم پاسخ بدهید.
  • آیا می توانیم هنگام گوش کردن به صدای ضبط شده نت برداری کنیم؟  بله می توانید؛ اما برخی از شرکت کننده ها با انجام همزمان دو کار (گوش کردن و نوشتن) مشکل دارند و برایشان سخت است.
  • آیا در آزمون لیسنینگ املای کلمات هم اهمیت دارد؟  بله البته. در واقع برای کسب نمره خوب از بخش لیسنینگ حتما باید به املای کلمات دقت زیادی داشته باشید. هر پاسخ صحیح شما یک نمره مثبت دارد اما برای پاسخ های غلط نمره منفی لحاظ نمی شود.
  • آیا می توانم از شکل کوتاه شده و مخفف کلمات برای نوشتن پاسخ استفاده کنم؟  خیر. نوشتن کلمات به شکل کوتاه و مخفف باعث از دست رفتن نمره آن قسمت می شود.
  • آزمون لیسنینگ آیلتس چند بخش دارد؟  آزمون لیسنینگ چهار بخش دارد که یکی یکی برایتان پخش می شوند.
  • اگر به سوال پاسخ غلطی بدهیم نمره منفی می گیریم؟  خیر. برای جواب های نادرست و غلط نمره منفی لحاظ نمی شود؛ اما حتما باید املای درست کلمات را بکار ببرید تا پاسخ درستتان قبول شود. در آزمون آیلتس هم املای بریتیش کلمات و هم املای آمریکایی آنها مورد قبول است.
  • چند بار می توانیم به صداهای ضبط شده هر بخش لیسنینگ گوش کنیم؟  هر بخش فقط یکبار قابل شنیدن است و تکرار نمی شود.

بسیار کاربردی برای آیلتس

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست