مهارت شنیداری

مهارت شنیداری چیست؟ 5 بهترین اپلیکیشن تقویت لیسنینگ

گاما

با این روش ها مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید. آموختن زبان انگلیسی مهارت مهمی است که همه افراد باید بلد باشند خبر خوب این است که فرصت های زیادی برای تمرین و توسعه این مهارت وجود دارد. در این مقاله برخی از منابع بسیار مفیدند و همچنین درباره برخی از درس های وبگاه خود که به شما در بهبود مهارت شنیداری کمک میکنند، بحث خواهم کرد. آماده اید؟ بیاید شروع کنیم.

مشکل اصلی چیست؟

گوش دادن مهارت مهمی در هر زبان است. ما با کمک شنیدن، اطلاعاتی جهت درک کلی و جزیی ازمحیط دریافت میکنیم.درک صحبت های شنیده شده از رادیو تلویزیون و غیره برای زبان آموزان بسیار مشکل است، زیرا صحبت روزمره و عادی با فردی که سعی میکند آرام و شمرده به شما اطلاعات بدهد، تفاوت دارد و البته بخش دوم برای زبان آموزان بسیارساده است.

حتما بخوانید: ۱۳ تا از بهترین فیلم های تاریخ برای تقویت زبان انگلیسی (مبتدی-متوسط)

سخن دنباله دار و اتصال کلمات به هم (مشکل اصلی)

در صحبت روزمره به زبان انگلیسی، اغلب ما سعی در کوتاه کردن جملات و برقراری هرچه بیشتر ارتباط داریم به همین دلیل زبان آموزان هنگام صبحت بسیار رسمی به نظر میرسند چون از روش متفاوتی استفاده میکنند. بیشتر مردم هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی کلمات را بهم پیوند داده تا سخن خود را متصل و به راحتی بیان کنند. ممکن است برای سهولت در صحبت صدای موجود در پایان یک کلمه را تغییر دهیم تا کلمهی بعدی آسانتر تلفظ شود. یا آخرین صامت کلمه ای را به مصوت کلمهی بعد وصل کنیم؛

“I’d like an orange”برای مثال

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

“I’d likuh norange” درصحبت معمولی این جمله اینطور شنیده میشود

هرگز این کلمه را نشنیده بودم  “Likuh?”

چیست؟ آیا نوعی میوه است؟”norange?”

این امر ممکن است برای بسیاری از دانش آموزان گیج کننده باشد زیرا آنها قبلا چنین کلماتی نشنیده بودند ودر گنجینهی لغات ذهن خود در حال جستجو میکنند. اینجاست که اهمیت گوش دادن مشخص میشود نه نگاه کردن ویدیو و فیلم! از آن برای تقویت مهارت شنیداری خود استفاده کنید.

همچنین انگلیسی زبان ها، هنگام سخنرانی ها بعضی از حروف یا صدا ها از جا میاندازند، مخصوصا زمانی که دوستان و همکاران در حال گوش دادن به سخنرانی آنها هستند!

” تبدیل میشود!grillcheese sanwich” به ” Grilled cheese sandwich”

تبدیل میشود!”hamn cheez” به “Ham and cheese”

تبدیل میشود!”whatzin thi sanwich?” به “What is in this sandwhich?”

Thisو sandwich و grilled افتاده و در کلمات what is inو Ham and cheese در کلمات Sمبنا در اینجا بر آن است که مهارت های شنیداری انگلیسی را بیاموزید

حتما بخوانید: بهترین راه تقویت لیسنینگ طبق جدیدترین تحقیقات موسسات معتبر دنیا

تقویت مهارت شنیداری آنقدرها که فکر میکنید سخت نیست. هنگامی که زبان آموزان به این درک برسند که مردم بومی غالبا هنگام صحبت کلمات را ترکیب میکنند، صداها را جا میاندازند و گفتاری پیوسته دارند، میتوانند مهارت شنیداری خود را تقویت کنند.

روش پیشنهادی ما

روشی که بنده به عنوان نویسنده این مطلب پیشنهاد می کنم متدی ست که با کمک آن نمره ماکزیمم هم در آزمون تافل و هم آیلتس کسب کردم! آنهم حتی بدون یک ساعت کلاس رفتن (بهترین روش یادگیری زبان بدون کلاس را بخوانید!). این روش در واقع نتیجه ۹ سال تجربه در آموزش و یادگیری مهارت شنیداری زبان انگلیسی ست. به زبان کاملا ساده، برای یادگیری مهارت شنیداری باید دو کار انجام دهید (تا می توانید متن با صدای بلند بخوانید و تا می توانید به فایل های صوتی با زیرنویس/متن گوش کنید. همین!):

نکته مهم موقع تمرین نکات بالا: به نکته ی اصلی و منظور اصلی هر صحبت توجه کنید، این که گوینده چه هدفی از این صحبت دارد؟ آیا میخواهد ایده ای را توضیح دهد، اطلاعاتی در اختیار شنونده قرار دهد، حادثه ای را گزارش یا چیزی را توصیف کند؟ در کل صحبت گوینده راجب چه موضوعی است؟

اگر برای آزمون تافل یا آیلتس تمرین می کنید حتما در درجه اول باید به مفهوم اصلی گوش کنید. مفاهیم جزئی همان مثال ها و اعداد و رقم ها هستند که برای توضیح بیشتر راجب مفهوم اصلی بیان میشوند. مثلا بهترین روش گرفتن نمره عالی در شنیداری تافل را در اینجا توضیح دادیم!

شنیداری

حتما برای شنیدن گفتار طبیعی تمرین کنید

اینکار را با روش های زیادی میتوانید انجام دهید:

  • به متن نوشته شده از صدای مورد نظرنگاه کنید و بخش هایی از آنرا که نمیتوانید به خوبی شنیده و درک کنید، علامت بزنید: آیا گوینده برخی از کلمات را باهم ترکیب میکند یا بعضی از صدا ها را جا میاندازد؟ به این نکات توجه کرده و سعی کنید کلمات را با تقلید از گوینده، خودتان تلفظ کنید.
  • سعی کنید رونوشتی از لکچر (سخنرانی) تهیه کنید: حتی اگر شکل درست کلمات را نمیدانید، سعی کنید آنچه را که میشنوید روی کاغذ بنویسید. برای مثال اگر بنویسید :” نمیدونم بهترین راه برای کمک بهش چیه” بعد ها متوجه خواهید شد منظور”نمیدونم بهترین راه برای کمک بهش چیه” بوده است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا متوجه شوید تمامی کلمات را بلد بوده اید اما به صورت کوتاه و سریع شنیده اید.
  • فاصله ها را پر کنید: متن را قبل از گوش دادن به صدا یا دیدن ویدیو چاپ کنید و از چند قطعه کاغذ برای پوشش دادن برخی از کلمات تصادفی استفاده کنید. سپس به صدا گوش دهید و سعی کنید کلمات حذف شده را پرکنید.همچنین میتوانید کتاب هایی را با نوارهای ضبط شده تهیه و حتی کتاب خود را ایجاد کنید
  • قدم چهارم؛ مرور و تکرار: به یک موسیقی یا ویدیوی کوتاه به طور مرتب گوش دهید. زبان آموزان معمولا به چیزی فقط یکبار گوش میدهند.اگر به صوتی یک بار گوش دهید، فقط هدف اصلی گوینده را متوجه خواهید شد، اما اگر آنرا چند بار گوش کنید، لغات جدید یادگرفته، الگوهای سخنرانی را تشخیص داده (مانند توضیحات بالا) و مغز شما شروع به شنیدن درست و درک بیشتر و بهتر آن صوت میکند. بهتر است به آهنگ یا فایل صوتی متنی پنج بار گوش دهید تا به چیز دیگری فقط یک بار!

بهترین منابع

منابع آموزشی زیادی وجود دارد اما تعدادی از آنها برگزیده اند. اعتقاد براین است که داشتن یک متن صوتی برای تقویت مهارت شنیداری بسیار ارزشمند است. همانطور که در بالا اشاره شد، به هر صوت یا ویدیویی که انتخاب میکنید چندین بار گوش کنید. اینکار تمرین نامیده میشود. متاسفانه بسیاری از زبان آموزان به این امر توجه نمیکنند.آنها تمایلی برای کار و تمرین جهت ایجاد یک مهارت ندارند.

حتما دانلود کنید: دانلود بهترین تمرینات لیسنینگ زبان انگلیسی که حتما باید داشته باشید!

۱-بهترین اپلیکیشن های موبایل

برای لهجه بریتیش- اندروید

برای لهجه بریتیش-آیفون

برای لهجه آمریکایی- اندروید

برای لهجه آمریکایی- آیفون

۲- لکچرهای TED

این گفتگوها فوق العاده هستند زیرا به شما کمک میکنند با مردم طبیعی و راحت صحبت کنید.آنها سخنرانی خود را آماده کرده اند اما آنرا کلمه به کلمه نمیخوانند.پس باید وقفه های معمول و حالت های طبیعی انگلیسی سخن گفتن را بیاموزید. شما نه تنها یک رونوشت دریافت میکنید، بلکه میتوانید زیرنویس انگلیسی را نیز فعال کنید و در بسیاری از موارد میتوانید یک ترجمه به زبان خود داشته باشید. این امر به شدت در پیدا کردن لغاتی که معنی آنرا نمیدانید کمک کننده است. برای ورود به سایت کلیک کنید

۳- رادیوهای انگلیسی زبان

رادیوی بریتانیایی (بی بی سی)

  • احتمالا بی بی سی را میشناسید،آنها با دروغهای خود مشهور هستند.بی بی سی پادکست ها (فایل های صوتی) بسیار باکیفیتی را در زمینه آموزش زبان انگلیسی تهیه می کند که میتوانید از آن برای تقویت مهارت شنیداری خود و همچینین از ویدیوهای دارای متن آن استفاده کنید. حتما روزانه حداقل ۱-۴ فایل آن را تمرین کنید. برای ورود به سایت کلیک کنید

رادیوی آمریکایی (وی او ای)

  • جدای از دروغ های این رسانه آمریکایی، بهترین فایل های تقویت مهارت شنیداری و حتی گفتاری را در زمینه لهجه آمریکایی به صورت روزانه به صورت رایگان در اختیار کاربران می گذارد. حتما روزانه حداقل ۱-۴ آن را تمرین کنید. برای ورود به سایت کلیک کنید

حتما کلیپ زیر را ببینید

دانلود کلیپ

زبانمهر

حتما بخوانید!

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست