تافل

۱۴ استراتژی مؤثر برای کسب بهترین نمره آزمون تافل

گاما

بررسی چگونگی موفقیت در آزمون تافل می تواند دشوار باشد، زیرا بسیاری از نکات و استراتژی ها برای تافل ذکر شده است که باید از میان آنها انتخاب کرد. به همین دلیل است که ما ۳۹ تا از مهمترین نکات تافل را که شما باید بدانید، گردآوری کرده ایم.

از توصیه های عمومی روز آزمون گرفته تا راهنمایی های آماده سازی برای هر یک از چهار بخش آزمون، استراتژی های تخصصی ما برای تافل، نه تنها به شما در آمادگی آزمون کمک می کند، بلکه اعتماد به نفس شما را برای بدست آوردن نمره بالا در روز آزمون نیز افزایش می دهد.

نکات آماده سازی برای تافل

برای شروع، بیایید به سراغ مهم ترین نکات تافل برویم که برای روز آمادگی آزمون به آنها احتیاج خواهید داشت.

۱- فرمت آزمون تافل را بدانید.

شگفت زده شدن در روز آزمون تافل به هیچ عنوان سرگرم کننده نیست. بنابراین قبل از اینکه در امتحان شرکت کنید، سعی کنید با تمام ویژگی های اصلی و سیستم نمره دهی تافل آشنا شوید. شما باید بدانید که آزمون تافل کدام بخش ها را شامل می شود، این بخش ها به چه ترتیبی قرار می گیرند ، چه مقدار زمان برای هر بخش لازم دارید و چه نوع سوالات و نمونه هایی دریافت می کنید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

با درک اینکه چگونه یک آزمون تافل ساختاردهی شده است، شما دقیقا می دانید که در روز آزمون چه چیزی انتظار تان را می کشد و بنابراین می توانید بر اساس آن و با اطمینان بیشتری آماده شوید.

در ادامه چشم اندازی از ساختار تافل را مشاهده می کنید:

بخش

شماره قرارگیری زمان تعداد سؤالات نمره

جزئیات

ریدینگ ۱ ۶۰ تا ۸۰ دقیقه ۳۶-۵۶ ۰ تا ۳۰ پاسخ دادن به سؤالات بر اساس ۳-۴ متن ریدینگ آکادمیک
لیستنینگ ۲ ۶۰-۹۰ دقیقه ۳۴-۵۱ ۰ تا ۳۰ پاسخ به سؤالات بر اساس فایل های صوتی مکالمات، بحث های کلاسی و سخنرانی ها
استراحت ۳ ۱۰ دقیقه
اسپیکینگ ۴ ۲۰ دقیقه ۶ قسمت ۰- ۳۰ بیان نظرات تان و صحبت در مورد موضوعات مربوط به متن های ریدینگ و نیز فایل های صوتی
رایتینگ ۵ ۵۰ دقیقه ۲ قسمت ۰ تا ۳۰ نوشتن در مورد ایده های تان و در پاسخ به متن ریدینگ و فایل های صوتی
کل حدود ۴ ساعت ۰-۱۲۰

۲- یک نمره هدف برای خودتان مشخص کنید.

به منظور اطمینان از این که نمره ی لازم برای پذیرش در دانشگاه های مورد نظرتان را کسب خواهید کرد، باید یک نمره هدف برای آزمون تافل خودتان تعیین کنید. نمره هدف، یک نمره کلی است که مطابق با مینیمم نمره ی مورد نیاز (یا توصیه شده) تافل در دانشگاه مد نظر شما می باشد.

با کسب این نمره و یا بیش از این نمره، شانس خود را برای به دست آوردن پذیرش نه فقط در یکی از دانشگاه های مد نظرتان، بلکه در تمام دانشگاه های مورد نظر شما افزایش می دهید. نمره هدف همچنین به شما یک عدد مشخص می دهد که در طول آمادگی خود برای آزمون تافل می توانید آن را به عنوان هدف قرار بدهید و به شما اجازه می دهد که بر اساس آن به راحتی یک برنامه مطالعاتی ایجاد می کنید که برای شما مناسب باشد.

حتما بخوانید: متوسط نمره آزمون تافل برای دانشگاههای مختلف چقدر باید باشد؟

۳- به خودتان زمان کافی برای آماده سازی بدهید.

قبل از اینکه برای تافل ثبت نام کنید، زمان زیادی را برای آماده سازی خودتان در روز آزمون کنار بگذارید و مهارت های زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. معمولا سه تا شش ماه زمان مطالعه باید کافی باشد. با این حال، پیش بینی زمان دقیق بستگی به توانایی زبان انگلیسی شما و میزان زمانی دارد که می توانید برای مطالعه اختصاص دهید.

اگر شما در حال حاضر مهارت نسبی در زبان انگلیسی دارید و فقط می خواهید بدانید که چگونه برای آزمون تافل باید آماده شوید، شما به احتمال زیاد نیاز به زمان کمتری دارید تا برای آزمون آماده شوید. در این مورد، بهتر است تمرکزتان را برروی یادگیری قالب آزمون تافل بگذارید و به طور روتین خودتان را با استفاده از سؤالات تمرینی با کیفیت؛ تست کنید.

آزمون تافل

اگر مهارت های کمتری در زبان انگلیسی دارید، به احتمال زیاد به زمان بیشتری نیاز دارید تا آمادگی کامل برای آزمون تافل را به دست آورید. با انجام کارهایی مانند تماشای اخبار انگلیسی و گفتگو با یک بومی انگلیسی زبان، زمان بیشتری را برای بهبود مهارت های کلی زبان انگلیسی خود کنار بگذارید. سپس تمرکز خود را روی ساختار آزمون تافل و آن نوع سؤالاتی که مطرح می شود؛ معطوف کنید.

چه در زبان انگلیسی مهارت داشته باشید چه نداشته باشید، هرگز تصور نکنید که فقط با یادگیری زبان انگلیسی می توانید به طور خودکار نمره عالی دریافت کنید. در نهایت، بدانید که برای دریافت نمره قابل قبول در آزمون تافل، فقط دانستن زبان انگلیسی کافی نیست – شما باید با دقت با استفاده از منابع با کیفیت بالا و یک برنامه مطالعه جامع به آماده سازی خودتان بپردازید.

۴- آزمونی را انتخاب کنید که تاریخ برگزاری آن نزدیک باشد.

اگر آزمونی را انتخاب کنید که تاریخ برگزاری آن نزدیک تر باشد، مطمئن خواهید شد که نمرات تان سر موقع به دانشگاه های مد نظرتان می رسد. نمرات تافل به صورت اتوماتیک ۱۳ روز بعد از آزمون بایک ایمیل به دانشگاه هایی که در طول ثبت نام انتخاب کرده اید، فرستاده می شود.

با این حال، محل قرارگیری دانشگاه تان تعیین می کند که چقدر طول می کشد تا نمره تان به دست آنها برسد. دانشگاه های داخل امریکا معمولاً ۲۰-۳۰ روز بعد از روز آزمون نمره شما را دریافت می کنند؛ در حالی که دانشگاه های خارج از امریکا معمولاً بین ۶ تا ۸ هفته بعد نمره آزمون تافل را دریافت می کنند.

بنابراین، اگر برای دانشگاه های امریکا درخواست پذیرش داده اید؛ سعی کنید آزمونی که انتخاب می کنید کمتر از ۶ هفته با حداکثر زمانی که دانشگاه مربوطه برای پذیرش نمرات اعلام کرده است، فاصله داشته باشد. اگر برای دانشگاه های خارج از امریکا درخواست پذیرش داده اید، آزمونی را انتخاب کنید که کمتر از ۱۰ هفته با حداکثر زمانی که دانشگاه اعلام کرده است، فاصله داشته باشد.

۵- در نظر بگیرید که آیا می خواهید آزمون را تکرار کنید یا خیر.

اگر فکر می کنید که ممکن است بخواهید آزمون تافل را دوباه تکرار کنید، باید زمان بیشتری بین تاریخ آزمون تان و زمانی که دانشگاه معین کرده است؛ قرار دهید. به این ترتیب، اگر از اولین آزمون راضی نباشید، زمان خواهید داشت که دوباره در آزمون بعدی تافل شرکت کنید.

پیشنهاد می کنم آزمونی را انتخاب کنید که حدقل ۶ ماه قبل از زمان تعیین شده توسط دانشگاه مورد نظرتان باشد. به این ترتیب چندماه زمان دارید تا برای شرکت دوباره در آزمون؛ نقاط ضعف تان را تقویت کنید.

البته شما قاعدتاً می توانید ۱۲ روز بعد از اولین آزمون تان، آزمون تافل را تکرار کنید. اما این موضوع را اصلاً پیشنهاد نمی کنیم، زیرا شما طبیعتاً طی ۱۲ روز نمی توانید روی نقطه ضعف ها کار کنید و آماده سازی شما خیلی قابل توجه نخواهد بود و نمره تان نیز پیشرفت زیادی نخواهد داشت.

۶- برنامه ی مطالعاتی تان را شخصی سازی کنید.

همان طور که برای تافل مطالعه می کنید؛ همواره تمرکزتان را روی چیزهایی که نمی خواهید بدانید معطوف کنید؛ نه چیزهایی که می خواهید بدانید. زیرا به این صورت زمان بیشتری را صرف نقاط ضعف خود می کنید و شانس بیشتری برای گرفتن نمره های بالاتر خواهید داشت.

برخی از متداول ترین نقاط ضعف آزمون دهندگان در ادامه آورده شده است:

  • ضعف های محتوایی. این بدان معناست که شما برای درک مفاهیم و موضوعات خاص مشکلاتی دارید. برای مثال اگر در بخش واژگان یا گرامر مشکلاتی دارید، مطالعه ی بیشتر روی واژگان و گرامر به شما کمک می کند تا نمره خود را بهبود ببخشید.
  • ضعف های ساختاری: این ضعف ها مربوط به عناصر ساختاری تافل و عمدتاً نوع سؤال می باشد. به عنوان مثال، اگر شما دائماً در سؤالات مطالعه برای یادگیری (reading to learn) را اشتباه می کنید، باید برنامه مطالعه خود را به صورتی طراحی کنید که این نوع سؤال را بیشتر از سؤالات دیگر تمرین کنید.
  • ضعف های استراتژی: ضعف در استراتژی به این معنا است که شما با رویکرد یا نحوه آزمون گرفتن مشکلاتی دارید. برای مثال، ممکن است سرعت شما در بخش خواندن ریدینگ پایین باشد، یا ممکن است ندانید که چگونه مؤثراً در حین بخش لیسنینگ یادداشت برداری کنید.

هیچ کدام از بخش های موجود در تافل نباید نمره شما را پایین بیاورد، بنابراین سعی کنید بدانید که با کدام بخش بیشتر مشکل دارید؛ روی آن مطالعه کنید و تمرین های بیشتری انجام دهید تا نقطه ضعف عمده ای نداشته باشید.

۷- از منابع کیفیت بالا استفاده کنید.

بخش های مطالعاتی شما اگر از منابع با کیفیت تافل نباشد؛ نمی تواند خیلی تأثیر گذار باشد. بهترین منابع آزمون تافل شامل کتاب/سایت و … را در این مطلب معرفی کرده ایم (کلیک کنید)

۸- واژگان تان را بهبود ببخشید.

برای آن که بتوانید در تافل نتیجه خوبی بگیرید، باید به یک طیف وسیعی از واژگان انگلیسی اشراف داشته باشید. دانستن واژه های مختلف به شما امکان می دهد تا به آسانی متن هایی را که به زبان انگلیسی می خوانید و می شنوید را درک کنید و ابزاری برای بیان بهتر و واضح تر در بخش های اسپیکینگ و رایتینگ می باشد.

در نهایت، بهترین روش برای مطالعه واژگان، استفاده از فلش کارت است. شما می توانید فلش کارت های کاغذی تان را خودتان بسازید یا فلش کارت های دیجیتال را انتخاب کنید. Anki یک برنامه کامپیوتری رایگان است که شما می توانید برای ایجاد، دانلود و تمرین فلش کارت ها استفاده کنید. این برنامه؛ از نرم افزار فاصله تکرار (SRS) استفاده می کند تا کارت های دشوارتر را بیشتر از کارت های دیگر به شما نشان بدهد. من از این برنامه چندین بار، قبل از مطالعه ی زبان ژاپنی استفاده کرده ام، بنابراین من شخصا توصیه می کنم آن را امتحان کنید! حتما این لیست ۵۷۰ تایی واژگان آزمون تافل را دانلود کنید!

۹- یاد بگیرید که سؤالاتی با چند پاسخ صحیح را تشخیص بدهید و تجزیه و تحلیل کنید.

هم در بخش لیستنینگ و هم در بخش ریدینگ سؤالات چند گزینه ای آورده می شود که بیش از یک جواب صحیح وجود دارد. سؤالات با چند پاسخ صحیح معمولاً بسته به نوع سؤال ۱ تا ۳ نمره ای هستند، و معمولاً همیشه به شما گفته می شود که چند پاسخ صحیح باید انتخاب کنید.

در بخش لیستنینگ، این نوع سؤالات ۱ نمره ای هستند و مشابه سؤالات چندگزینه ای معمولی به نظر می رسند. شما باید تمام پاسخ های صحیح را انتخاب کنید تا نمره سؤال را دریافت نمایید.

۱۰- از فرآیند حذف استفاده کنید.

اگر سؤالی را در بخش های لیستنینگ یا ریدینگ متوجه نمی شوید، تا قبل از این که فرآیند حذف را انجام نداده اید، اقدام به حدس پاسخ نکنید.

در این بخش توضیح می دهیم که این فرآیند چطور کار می کند: به جای این که به دنبال پاسخ صحیح باشید؛ سعی کنید پاسخ های غلط را پیدا کنید. هر چقدر گزینه های غلط بیشتری را بتوانید حذف کنید؛ شانس شما برای انتخاب پاسخ صحیح بیشتر می شود. انتخاب پاسخ اشتباه می تواند دشوار باشد اما معمولاً:

  • نکته ای بر خلاف متن ریدینگ یا فایل صوتی را بیان می کند
  • به مطلبی اشاره دارد که در متن یا فایل صوتی مورد بحث قرار نگرفته است.
  • مطلبی ذکر می شود که ارتباطی با متن یا فایل صوتی ندارد.

۱۱- سعی کنید که اغلب به صورت کارآمد یادداشت برداری کنید.

در روز آزمون، کاغذ چرک نویس به شما داده می شود و می توانید از آنها در طول آزمون تافل برای یادداشت برداری استفاده کنید. ممکن است که هنگام مطالعه ی متون نیازی به یادداشت برداری نداشته باشید اما قطعاً هنگام لیستنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ به کاغذهای چرک نویس برای یادداشت برداری نیاز دارید. در اینجا نکات مهم در مورد یادداشت برداری را ذکر کرده ایم:

  • لیستنینگ: همیشه هنگام گوش دادن به فایل های صوتی ، ایده های اصلی را پیگیری کنید، مفاهیم و اصطلاحات کلیدی را بنویسید و این که چه کسی کدام جمله را گفته نیز یاد داشت کنید. به هرنوع راه حل یا تصمیم گیری اتخاذ شده نیز توجه داشته باشید.
  • اسپیکینگ: در مورد بخش اسپیکینگ ترکیبی، در حین مطالعه متن و گوش دادن به کلیپ های صوتی یادداشت برداری کنید. برای هر بخش اسپیکینگ، به طور خلاصه دو یا سه نکته اصلی را که می خواهید در پاسخ تان درمورد آنها صحبت کنید، در برگه یادداشت نمایید.
  • رایتینگ: برای بخش رایتینگ ترکیبی، هنگام گوش دادن به کلیپ صوتی یادداشت برداری کنید. برای هر دو بخش رایتینگ ، دقایق ابتدایی را به طور خلاصه روی افکار خود وقت بگذارید تا ایده ای درباره نحوه سازماندهی پاراگراف ها ، نکات کلیدی و مثال های خود داشته باشید.

۱۴- راهنمای ما در باره هر بخش آزمون را بخوانید!

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست