پناهندگی

۱۰ تا از رایج ترین مشکلات مهاجرت و پناهندگی که پناهندگان تجربه می کنند

گاما

زندگی برای پناهندگان واقعا سخت است. آنها از جنگ، گرسنگی، قحطی و آزار و اذیت می گریزند و تن به سفر دشواری می دهند تا بالاخره در یک مکان کاملا متفاوت پناهگاه امنی برای خودشان پیدا کنند.

چالش های پیش روی پناهندگان

پناهندگان به دنبال رسیدن به یک زندگی عادی برای خودشان و خانواده شان از کشورشان خارج می شوند. در این میان، شرایط آب و هوایی و زمینی خطرناکی آنها و عزیزانشان را در معرض خطر قرار می دهد، فقط برای اینکه از مرزهای بین المللی عبور کنند و فرصتی برای زندگی بهتر داشته باشند.

با این حال بعد از رسیدن به یک کشور دیگر، اوضاع آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نخواهد بود. پناهندگان هنوز هم با مشکلات و چالش های بسیاری روبرو هستند که باید با آنها دست و پنجه نرم کنند. اغلب آنها بعد از رسیدن به یک کشور جدید، تنها، ترسیده و آسیب دیده هستند.

از دست ندهید: به عنوان یک توریست در اروپا این ۱۵ کار را هرگز انجام ندهید!

چالش هایی که پناهندگان و مهاجران با آن روبرو هستند، زندگی جدیدشان را در یک کشور کاملا بیگانه و خارجی دستخوش تغییر می کند. یکی از گام های اساسی برای هموار کردن مسیر پناهندگان و مهاجران برای رسیدن به رفاه، شناخت موانع موجود در مسیر آنهاست.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

ما در این مطلب پناهندگان و مهاجران کمک می کنیم تا زندگی جدیدشان را آغاز کنند.

۱-غلبه بر مشکل زبانی

اکثر پناهندگان و مهاجران در کشورهایی ساکن می شوند که به زبان مادری آنها صحبت نمی کنند؛ مثلا اگر یک پناهنده سوری بخواهد به ایالات متحده آمریکا برود بعید به نظر می رسد انگلیسی بلد باشد. در حالی که همه مراودات در آمریکا به زبان انگلیسی صورت می گیرد و این مساله می تواند چالش و نبرد دشواری برای برای پناهندگان و مهاجران باشد.

ارتباطات روزانه، کار کردن، پر کردن اسناد و مدارک و یا خرید مواد غذایی، همه و همه به دانش انگلیسی نیاز دارند. پناهجویانی که از میانمار به بنگلادش نقل مکان می کنند هم درست همین مشکل را دارند؛ زبان مادری شان با زبان مردم بنگلادش متفاوت است.

word image 9

این مساله زندگی روزمره برای پناهندگان دشوارتر می کند. مطمئنا یادگیری زبان جدید می تواند مشکل را حل کند ولی این کار خیلی هم راحت نیست! ضمنا این نکته هم وجود دارد که شما باید با زبان جدید زندگی روزمره خودتان و وابستگانتان را مدیریت کنید.

۲-بزرگ کردن کودکان به عنوان پناهنده

قطعا بزرگ کردن کودکان کار آسانی نیست. این کار وقتی سخت تر می شود که شما مهاجر یا پناهنده هم باشید. کودکان پناهنده ها باید در جامعه ای کاملا متفاوت از جایی که در گذشته بودند زندگی کنند. این مساله آنها و خانواده شان را به عنوان یک پناهنده یا مهاجر با چالش های زیادی روبرو می کند.

البته تعداد مواردی که در آن هم والدین و هم کودک دچار مشکل شود در حال کاهش است. اگر کودکان پناهنده در یک کشور انگلیسی زبان پرورش پیدا کنند، فرهنگ و شیوه کاملا متفاوتی با پدر و مادرشان خواهند داشت اما این مساله برای آنها طبیعی است چون از ابتدا برایشان همینطور بوده.

یکی از بهترین کشورها: شرایط مهاجرت به ترکیه: کار، تحصیل، دریافت شهروندی و نکات دیگر

در چنین مواردی کودکان تحت آموزش والدین پناهنده یا مهاجرشان قرار نمی گیرند و باید کاملا به مدارس و معلمانشان اعتماد کنند؛ ولی اگر والدین انگلیسی بلد نباشند، هر نوع بازخورد یا شکایت درباره کودکانشان نادیده گرفته می شود.

تفاوت های سیستماتیکی که در جامعه امروز وجود دارد والدین و فرزندان پناهنده ها را به خصوص در موارد مربوط به سلامت روحی روانی و ارعاب و اجبار متضرر می کند.

۳-تلاش برای پیدا کردن کار به عنوان یک پناهنده

همه ما برای داشتن یک زندگی خوب و مرفه به منبع درآمد نیاز داریم. اگر شما پناهنده یا مهاجر باشید پیدا کردن یک منبع درآمد برایتان سخت خواهد بود. این مساله هم برای پناهندگان ماهر و هم غیر ماهر چالش برانگیز محسوب می شود.

اکثر کارفرمایان به استخدام کردن متقاضیانی تمایل دارند که در همان کشور تجربه کاری دارند. مهم نیست شما چقدر در کشور خودتان موفق بوده اید، بهر حال وقتی وارد کشور دیگری می شوید باید از صفر شروع کنید. برای پناهندگان غیر ماهر شرایط سخت تر هم می شود. اغلب اوقات آنها با احساس ناامیدی و عدم حمایت و مواردی مثل دستمزد پایین مواجه می شوند.

از دست ندهید: کدام کشورها برای ایرانیها ویزا نمی خواهند (آپدیت ۲۰۲۱)

از طرف دیگر پناهنده ها و مهاجران باید زبان یاد بگیرند تا بتوانند دنبال کار بگردند. بیشتر آنها در زمینه هایی مشغول به کار می شوند که ساعات کار زیادی دارد و سلامتی شان به خطر می افتد.

word image 10

اغلب اوقات مانع زبانی امنیت شغلی پناهندگان و مهاجران را تهدید می کند. آشنا نبودن به زبان کشور جدید نه تنها مانع از این می شود که آنها به راحتی مهارت های شغلی شان را بیان کنند؛ بلکه حتی نمی توانند بسیاری از مشاغلی که یک شهروند بومی معمولی می تواند داشته باشد مثل مشاغل مشتری مدار از جمله کارمند خرده فروشی و یا یک کارگر فست فود بودن را از آن خود کنند.

۴-استفاده از وسایل حمل و نقل به عنوان یک پناهنده

تحقیقات انجام گرفته نشان می دهند که دسترسی به سیستم حمل و نقل با توانایی خارج شدن از فقر مرتبط است. اگر فردی به سیستم حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشد احتمالا می تواند در مناط دورتر هم مشغول به کار شود؛ بنابراین فرصت های شغلی اش به خاطر موقعیت مکانی از دست نمی رود.

در مورد پناهندگان، گرفتن گواهینامه رانندگی کار آسانی نیست. برای گذراندن آزمون اولیه در اکثر کشورها، راننده باید سواد داشته باشد. از طرف دیگر برای پناهندگان و مهاجران، رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی اغلب اوقات دشوار است. اگر آنها نتوانند به زبان کشوری که در آن هستند صحبت کنند، تشخیص اینکه چطور از نقطه A به نقطه B بروند مشکل خواهد بود.

از دست ندهید: سوالات رایج مصاحبه ویزای شینگن (مشترک برای هر ۲۶ کشور)

بسیاری از خانواده های مهاجر و پناهنده دوست دارند همه اعضای خانواده از یک ماشین استفاده کنند. در بیشتر مواقع زنان و کودکان مجبورند راه های مختلفی را برای استفاده از سیستم حمل و نقل امتحان کنند. برای کسی که زبان نمی داند این مساله می تواند مشکل و حتی خطرناک باشد.

۵-مشکل مسکن پناهندگان و مهاجران

اکثر اوقات داشتن یک مسکن ایمن کار سختی نیست. با این حال از آنجایی که بیشتر پناهندگان و مهاجران درآمد کمی دارند این مساله برایشان چالش محسوب می شود. این مساله باعث می شود تا صاحبخانه های حریص از این موقعیت سوء استفاده کنند و خانه هایشان را گران اجاره بدهند.

صاحبخانه ها بسیاری از هزینه ها را روی دوش مستاجران می اندازند و ضمن تهدید آنها به تخلیه، مدام اجاره بهای دریافتی شان را افزایش می دهند. در اکثر موارد مهاجران و پناهندگان از این اتفاقات تبعیت می کنند چون از حقوقشان آگاه نیستند یا توان مقابله با این پیشامدها را در خود نمی بینند.

word image 11

به خاطر درآمد کم، خیلی از خانواده های مهاجر یا پناهنده مجبورند در فضاهای تنگ و کوچک اسکان پیدا کنند. این امر محیط استرس زایی برای همه ایجاد می کند و زندگی آرامشان را مختل می نماید.

۶-دسترسی به خدمات درمانی

اگر برای نمونه مهاجران و پناهندگانی که به ایالات متحده آمریکا می روند را در نظر بگیریم، خواهیم دید که برای این گروه افراد، دسترسی به خدمات درمانی اغلب اوقات سخت و چالش برانگیز است.

مانع زبانی و ناتوانی در گفتگو به زبان انگلیسی و برقراری ارتباط با مردم نقش بسزایی در این مساله دارد. بیشتر پناهندگان و به ویژه کودکان آنها مبتلا به PTSD (اختلال استرس پس از صدمه) و افسردگی هستند؛ اما به خاطر تابو اجتماعی و سد زبانی، کمتر اتفاق می افتد که دنبال کمک تخصصی و حرفه ای بروند.

حتما بخوانید: چطور برای روز مصاحبه در سفارت آماده شویم؟

از طرف دیگر، اگر مشکلات قانونی برای این افراد پیش بیاید، به دلیل مشکل زبانی و عدم توانایی در برقرار ارتباط قادر به دفاع از خود و تعریف ماجرا نیستند و این مساله حتی می تواند زندگی آنها را هم تهدید کند. حتی اگر پناهندگان و مهاجران بتوانند راهی برای دستیابی به برخی خدمات پیدا کنند، معمولا این تجربه هم به یک نحوی منفی خواهد شد چون هیچ نوع سیستم حمایتی برای برقراری ارتباط موثر با آنها وجود ندارد.

۷-موانع فرهنگی پیش پای پناهندگان

به طور قطع می توان گفت وقتی پناهندگان و مهاجران قصد مهاجرت یا پناهندگی پیدا می کنند، اغلب اوقات وارد کشوری می شوند که فرهنگ کاملا متفاوتی با کشور مادری شان دارد. این اتفاق تاثیر در هم تنیده ای روی تمام ابعاد و جوانب زندگی آنها خواهد داشت. موانع فرهنگی پیش روی مهاجران و پناهندگان خواسته یا ناخواسته روی تعاملات آنها با دیگران تاثیر می گذارد.

ممکن است حتی اعمال یا رفتارهایی که در کشور میزبان خوب و شایسته تلقی می شوند با فرهنگ فرد مهاجر یا پناهنده کاملا مغایر باشند. این مساله به دلیل محیط و فرهنگی که آنها در آن رشد یافته اند و مسائل را از آن زاویه نگاه می کنند اتفاق می افتد.

حتما بخوانید: بهترین کشورهای مقصد ایرانیان

به عنوان نمونه، معمولا جشن ها و سنت های پناهندگان و مهاجران با کشور میزبانشان بسیار متفاوت است. به طور کلی پروسه پذیرش فرهنگ کشور میزبان و ادغام شدن با آن حساسیت ها و سختی های خودش را دارد و برای خیلی ها این مساله واقعا سخت و چالش برانگیز است.

از این گذشته، کودکان مهاجران و پناهنده ها به خاطر ظاهر، آداب و رسوم و سنت های متفاوت در هر زمینهای؛ از غذا گرفته تا پوشاک و رفتار، در مدرسه از سمت همسالانشان به سخره گرفته می شوند یا ممکن است با رفتارهای قلدرانه روبرو شوند. به هر حال موانع فرهنگی در همه جنبه های زندگی مهاجران و پناهندگان نفوذ می کند.

نتیجه گیری

پناهندگان و مهاجران با امید و آرزوی بسیار برای دست یافتن به زندگی بهتر و راحت تر از مشکلات و سختی های زندگی در کشورشان می گریزند تا در یک کشور جدید مستقر شوند. چالش های پیش روی این افراد، نقش مهمی در تحقق آرزوها و رویاهایشان ایفا می کند. تنها راه مطمئن شدن از مهاجرت یا پناهندگی موفقیت آمیز شناخت و درک سیستمیک مسیر پیش رویشان است. این کار باعث می شود تا هنگام نقل مکان به کشور جدید با چالش های کمتری مواجه شوند.

در ادامه بخوانید: ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر پناهندگی/زندگی بی دردسر (از نظر آماری)

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست