پل های معروف دنیا

۱۳ تا از معروف ترین پل های دنیا (در همه قاره ها)

گاما

با آغاز تمدن و پیشرفت انسان، پل سازی به عنوان یک علم مهندسی و هنر شناخته شد. در تاریخ بشریت پل ها نقش مهمی ایفا کرده اند، از ارتباط بین دو طرف یک رود، تا کوتاه شدن زمان سفر و تا مسائل امنیتی یک شهر. امروزه علاوه بر نقش های کاربردی پل ها، هنر نیز با آن ترکیب شده و پل ها را به سمبل ونماد شهرها تبدیل کرده است. در این مقاله معروف ترین و زیباترین پل های جهان را معرفی کرده ایم.

۱- پل راکوتزبروکه (Die Rakotzbrucke)

پل راکوتزبروکه (Die Rakotzbrucke)

پل راکوتزبروکه که در پارک بزرگ ساکسونی آلمان قرار دارد به خاطر ظاهر شگفت انگیزش به دریچه بهشت معروف است. این پل شکل نیم‌دایره‌ای دارد و از روی رودخانه راکوتزه می‌گذرد. در اطراف این پل پوشش گیاهی زیبا و انبوهی قرار دارد. انعکاس شکل پل در آب‌های شفاف رودخانه دایره‌ای کامل به وجود می‌آورد، دایره‌ای که ازهرجهت به درونش نگاه کنید منظره‌ای زیبا خواهید دید.

۲- پل طنابی اینکا (Inca Rope Bridge)

پل طنابی اینکا (Inca Rope Bridge)

پل طنابی اینکا را ۵۰۰ سال قبل اینکاها بر روی تنگه آپوریماک در پرو ساخته‌اند. برای ساخت این پل از الیاف طبیعی که از گیاهان محلی آن منطقه به دست می‌آید استفاده‌شده است. این الیاف را به‌هم‌بافته‌اند تا طناب بسیار ضخیم و محکمی به وجود آید و سپس این طناب را به دو طرف پل وصل می‌کنند. برای استحکام بیشتر شاخه‌های به‌هم‌بافته شده‌ای در سراسر پل استفاده‌شده است.

۳- پل چارلز کونن (Kuonen Bridge)

پل چارلز کونن (Kuonen Bridge)

پل چارلز کونن بلندترین و طولانی‌ترین پل معلق پیاده‌روی جهان در سوئیس است. این پل هیجان‌انگیز تنها در ۱۰هفته ساخته‌شده است. پل چارلز کونن با طول ۵۰۰ متری در ارتفاع ۸۶ متر از زمین قرار دارد. برای عبور از آن، افراد به‌صورت پشت سرهم می‌توانند عبور کنند زیرا پهنای این پل مرتفع تنها ۶۵ سانتی‌متر است.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

۴- پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge)

پل گلدن گیت (Golden Gate Bridge)

پل گلدن گیت در شهر سن فرانسیسکو ایالت کالیفرنیا قرار گرفته است. این پل از سال ۱۹۳۷ تاکنون فعال بوده و یکی از جاذبه‌های گردشگری و توریستی مشهور و نماد و سمبل این شهر به حساب می‌آید. جالب است بدانید که این پل به رنگ قرمز-نارنجی روشنی نقاشی شده تا در میان مه به خوبی قابل مشاهده باشد. طول این پل در مجموع ۲٫۷۳ کیلومتر است و وزن کلی آن هم قریب به ۸۰۴۶۷۲ تن است.

به عنوان یک توریست در اروپا این ۱۵ کار را هرگز انجام ندهید!

۵- پل کلیسا (Chapel Bridge)

پل کلیسا (Chapel Bridge)

پل کلیسا، پلی ۲۰۴ متری است که از رود روس در شهر لوتسرن سوئیس عبور می کند. این قدیمی ترین پل دارای سقف چوبی در اروپا، و یکی از جاذبه های توریستی اصلی سوئیس است. این پل سرپوشیده در سال ۱۳۳۳ به منظور محافظت از شهر لوتسرن در مقابل حملات ساخته شد. درون پل یک سری نقاشی از قرن هفدهم وجود دارد، که حوادثی از تاریخ لوتسرن را به تصویر می کشد.

۶- پل چنگیانگ (Chengyang Bridge)

پل چنگیانگ (Chengyang Bridge)

پل چنگیانگ که به پل باد و باران معروف است در سال ۱۹۱۶ ساخته شد، این پل در طول رود لینزی در چین امتداد دارد و بسیار کاربردی است. این پل از چوب و سنگ، بدون میخ و پرچ ساخته شده است. این پل چنگیانگ ۶۴٫۴ متر طول، ۳٫۴ متر عرض و ۱۰٫۶ متر ارتفاع دارد.

۷- پل بروکلین (Brooklyn Bridge)

پل بروکلین (Brooklyn Bridge)

پل بروکلین در سال ۱۸۸۳ تکمیل شد و با عبور از رودخانه ایست در نیویورک، دو منطقه منهتن و بروکلین را به هم متصل می کند. در زمان افتتاح، این پل طولانی ترین پل معلق در جهان  بود و تبدیل به نمادی مشهور از نیویورک شده است. پل بروکلین مسیر عابر پیاده عریضی برای افراد پیاده و دوچرخه سواران دارد.

۸- پل بندرگاه سیدنی (Sydney Harbour Bridge)

پل بندرگاه سیدنی (Sydney Harbour Bridge)

این پل برای مرتبط کردن ساحل شمالی با منطقه مرکزی شهر ساخته شده و در شهر سیدنی استرالیا قرار گرفته است. پل هاربر در سال ۱۹۳۲ افتتاح شده و بزرگ‌ترین پل قوسی فولادی در دنیا به حساب می‌آید. جالب است بدانید که با توجه به دمای هوا، این پل تا ۱۸ سانتی متر هم منبسط و منقبض می‌شود. این پل که یکی از معروف‌ترین پل‌های جهان است علاوه بر مسیر تردد اتومبیل ها، یک ریل راه آهن، مسیر دوچرخه سواری و مسیری هم برای تردد عابران پیاده دارد.

۹- پل پونته وکیو (Ponte Vecchio)

پل پونته وکیو (Ponte Vecchio)

پل پونته وکیو در شهر فلورانس ایتالیا قرار دارد و از قرون وسطی تا به حال بر فراز رودخانه آرنو وجود داشته است. پونته وکیو در زبان ایتالیایی به معنای «پل قدیمی» است. به اعتقاد بسیاری پل پونته وکیو قدیمی‌ترین پل جهان است که هنوز هم پابرجاست. این پل ۸۴ متر طول و ۳۲ متر عرض دارد و از سه بخش تشکیل شده است.

توریستی ترین شهرهای جهان در همه قاره ها (قبل و بعد از کرونا)

۱۰- پل آکاشی کای کیو (Akashi Kaikyo Bridge)

پل آکاشی کای کیو (Akashi Kaikyo Bridge)

یکی دیگر از معروف‌ترین پل‌های دنیا در کشور ژاپن قرار گرفته است. پل آکاشی کای کیو بر فراز تنگه آکاشی ساخته شده و یکی از طولانی‌ترین پل‌های جهان است. این پل معلق توسط چهار ستون پشتیبانی و نگه داشته می‌شوند و اغلب به عنوان «پل مروارید» شناخته می‌شود. پل آکاشی کای کیو یکی از مستحکم‌ترین و بلندترین پل‌های معلق در جهان است و حدود ۴ کیلومتر طول دارد.

۱۱- پل سی و سه پل (Si O Se Pol Bridge)

پل سی و سه پل (Si O Se Pol Bridge)

پل سی و سه پل نماد شهر اصفهان محسوب می‌شود. این پل ۳۳ دهانه دارد و به همین دلیل هم پل سی و سه پل نامیده می‌شود و ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد. سی و سه پل در سال ۱۰۱۱ توسط الله وردی خان اوندیلادزه روی رودخانه زاینده رود اصفهان و در زمان حکومت شاه عباس صفوی ساخته شد .

۱۲- پل Millau Viaduct

پل Millau Viaduct

این پل نه تنها یکی از معروف ترین پل های دنیا بلکه بلند ترین پل در تموم جهان هم محسوب میشود. که در امتداد رودخانه Tran در جنوب فرانسه قرار گرفته و از سال ۲۰۰۴ بازگشایی شده و بلند ترین سازه فرانسه به حساب میاد که ارتفاع آن از برج ایفل هم بیشتر است و حدود ۳۴۳ متر ارتفاع دارد و بلندترین پل در تموم اروپا در نظر گرفته میشود.

۱۳- پل هانگ ژو (Hangzhou Bay Bridge)

پل هانگ ژو (Hangzhou Bay Bridge)

این پل به عنوان بلندترین پل اقیانوسی و دومین پل بلند و یکی از معروف ترین جهان شناخته می‌شود. این سازه روی سواحل شرقی چین ساخته شده و مناطق مختلفی از شانگهای و نینگ‌بو در استان ژیژانگ را به یکدیگر متصل می‌کند. پل هانگژو تقریبا ۳۶ کیلومتر امتداد داشته و دارای شش مسیر ویژه است. کار ساخت این سازه در ژوئن ۲۰۰۷ به اتمام رسید.

ویدیویی جذاب از باشکوه ترین پل های دنیا

 

۵ تا از رایج ترین زبان های بومی جهان (آپدیت ۲۰۲۱)

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست