کشور مالزی

نکات مهاجرت به مالزی، نحوه درخواست ویزا و روند مهاجرت به مالزی

گاما

مالزی از جمله کشورهایی ست که با گسترش اقتصادی در بخش های مختلف توانسته خیلی زود پیشرفت کند. رشد بخش خدماتی در این کشور، فرصت های شغلی بسیاری در بخش های گوناگون مثل خدمات مالی و گردشگری برای مهاجران پدید آورده است. هزینه های نسبتا پایین زندگی، پذیرش اتباع خارجی، فرهنگ غنی و خدمات بهداشتی و درمانی مناسب، مهاجرت به مالزی را با افزایش زیادی روبرو کرده است. در این مطلب قصد داریم هر چیزی که باید برای مهاجرت به کشور مالزی با تخصص هایی مثل بهترین جراح پلاستیک تهران بدانید را در اختیارتان بگذاریم. با رعایت این نکات می توانید مطمئن باشید که مهاجرتتان به این کشور مسیر درست و خوبی را طی خواهد کرد.

  • نکته بسیار مهم: اگر به دنبال روشهای مهاجرت به مالزی (از طریق سرمایه گذاری، تحصیل، ازدواج، کار یا پناهندگی) هستید این پی دی اف را دانلود کنید (کلیک کنید)
  • نکته بسیار مهم: این مطلب مروبط به انواع ویزا و اطلاعات ضروری پیش از مهاجرت به مالزی ست:

انواع ویزا

به طور کلی ۳ نوع ویزا برای اتباع خارجی بازدید کننده از کشور مالزی وجود دارد:

۱-ویزای یک بار ورود (Single Entry): این ویزا برای اتباع خارجی واجد شرایطی که اکثرا برای گردشگری اجتماعی وارد کشور مالزی می شوند صادر می شود. این ویزا کوتاه مدت است و تا ۳ ماه اعتبار دارد.

۲-ویزای چند بار ورود یا مولتیپل (Multiple Entry): ویزای مولتیپل برای اتباع خارجی واجد شرایطی که برای انجام امور تجاری یا دولتی به مالزی سفر می کنند صادر می شود. ویزای مولتیپل بین ۳ تا ۱۲ ماه از تاریخ صدور آن اعتبار دارد. هر بازدید فقط ۳۰ روز اجازه اقامت دارد و اقامت طولانی مدت با این ویزا مجاز نیست. شرایط دریافت ویزای چند بار ورود:

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

برای دریافت ویزای مولتیپل یا چند بار ورود متقاضیان باید بتوانند توانایی مالی شان برای اقامت در مالزی را اثبات کنند. علاوه بر این متقاضیان دریافت این ویزا باید بلیط برگشت معتبر هم داشته باشند. تورهای مسافرتی مجاز به درخواست برای این نوع ویزا نیستند. شهروندان هند و جمهوری چین که مایل به سفر به مالزی هستند و قصد گردشگری اجتماعی در این کشور را دارند می توانند برای دریافت ویزای چند بار ورود مالزی درخواست بدهند. هزینه این ویزا برای شهروندان هندی ۱۰۰٫۰۰ رینگیت و برای شهروندان چینی ۳۰٫۰۰ رینگیت می باشد.

۳-ویزای ترانزیت (Transit Visa): این نوع ویزا برای مسافرانی صادر می شود که قصد سفر به کشور دیگری را دارند اما برای رسیدن به کشور مقصد باید در خاک مالزی توقف کنند. آن دسته از اتباع خارجی که بدون ترک فرودگاه و با همان پرواز به مقصدشان ادامه می دهند نیازی به درخواست ویزای ترانزیت ندارند.

نحوه درخواست ویزا

کلیه اتباع خارجی که قصد دریافت ویزای کشوری مالزی را دارند باید به نزدیکترین دفتر نمایندگی مالزی در کشورشان مراجعه کنند. فقط شهروندان چینی و هندی هستند که می توانند ز طریق سیستم I-Visa درخواست ویزا کنند. دو نوع درخواست ویزا وجود دارد:

۱-درخواست ویزا بدون مرجع ( برای ویزاهای توریستی): مدارک مورد نیاز برای این نوع درخواست عبارتند از: اصل گذرنامه متقاضی، دو عدد کپی از گذرنامه متقاضی، دو عدد کپی از فرم درخواست ویزا (فرم IMM.47)، دو عدد عکس سایز گذرنامه، اصل و دو عدد کپی از بلیط های رفت و برگشت متقاضی، اظهار نامه بانکی و یا چک مسافرتی، دعوتنامه ( در صورت وجود) و پرداخت هزینه ویزا.

۲-درخواست ویزا با مرجع (برای ویزاهای دانشجویی، ویزای کاری، ویزای مربوط به افراد وابسته و ویزای حرفه ای): مدارک مورد نیاز برای این نوع درخواست عبارتند از: نامه تایید اولیه از اداره مهاجرت مالزی یا سایر نمایندگی های مرجع، اصل گذرنامه متقاضی، دو عدد کپی از گذرنامه متقاضی، دو عدد کپی از فرم درخواست ویزا (فرم IMM.47)، دو عدد عکس سایز گذرنامه، اصل و دو عدد کپی از بلیط های رفت و برگشت متقاضی، پرداخت هزینه ویزا.

پروازهای اصلی به مالزی

پروازهای زیادی به مالزی وجود دارد که بسته به موقعیت مکانی تان می توانید از آنها استفاده کنید. برای مقایسه هزینه پروازهای مالزی می توانید قیمت این پروازها را در موتورهای جستجوی مختلف مثل Google، Expedia.com ، Kayak.com ، Skyscanner و Priceline.com مشاهده و مقایسه کنید.

قیمت این پروازها در فصول مختلف متغیر است (در فصل تعطیلات قیمت ها بیشتر است)؛ بنابراین حتما بلیطتان را از قبل رزرو کنید. به طور کلی اگر از کشورهای آسیایی یا استرالیا به مالزی سفر می کنید می توانید از شرکت های هواپیمایی ایر آسیا (AirAsia)، مالیندو ایر (Malindo Air) و شرکت هواپیمایی مالزی (Malaysian Airlines) استفاده کنید که کمترین قیمت را ارائه می کنند.

توجه داشته باشید که نرخ پروازهای ایر آسیا با هزینه بررسی بار همراه نیست؛ بنابراین در صورت سفر با این شرکت باید هزینه های اضافی چک کردن بار را بپردازید. به غیر از موارد گفته شده، شرکت های بزرگ و بین المللی هوایی مثل Qatar Airways، Emirates، Cathay Pacific Airway و موارد دیگری از قبیل روزانه دو پرواز به فرودگاه بین المللی کوالالامپور (KLIA) انجام می دهند. با رسیدن به کوالالامپور شما وارد یکی از شهرهای این کشور و همچنین یکی از بزرگترین قطب های اقتصادی آسیا می شوید.

مالزی

هتل های کوالالامپور

برای پیدا کردن هتل های کوالالامپور می توانید به وب سایت هایی مثل Hotels.com ، Expedia.com ، Booking.com و موارد دیگر سری بزنید. اگر قصدتان از سفر به مالزی فقط گشت و گذار است توصیه می کنیم در مرکز شهر هتل رزرو کنید. هتل های زیادی در بینتانگ واقع شده اند که در فاصله پیاده روی آنها تا مرکز شهر مراکز خرید و جاذبه های توریستی زیادی مثل برج های دو قلوی پتروناس وجود دارند که توجهتان را جلب می کنند. با اینکه هزینه اقامت در این هتل ها نسبت به سایر هتل ها بیشتر است؛ اما در عوض این کار باعث صرفه جویی در وقت و هزینه کلی سفرتان می شود.

یکی دیگر از گزینه های پیش روی شما برای اقامت در مالزی اجاره آپارتمان یا اتاق از طریق سایت Airbnb است. Airbnb گزینه بسیار خوبی برای کسانیست که به صورت گروهی یا خانوادگی سفر می کنند و دنبال جایی برای اقامت می گردند. اگر کمی بیشتر بگردید می توانید اقامتگاه هایی که برای توقف کوتاه مدت یا یک شبه مناسبند هم پیدا کنید. به این ترتیب می توانید با هزینه پایین محل مناسبی برای اسکان بیابید.

غذاهای فوق العاده مالزیایی

مالزی به خاطر طعم غذاهای خوشمزه اش معروف است. این کشور به خاطر برخورداری از جامعه ای چند فرهنگی و میراث فرهنگی غنی تبدیل به محلی برای عرضه بی نظیرترین غذاها شده است. سه نژاد اصلی موجود در مالزی یعنی نژادهای مالایی، چینی و هندی طیف وسیعی از انواع و اقسام غذاها و خوراکی های دلچسب را در اختیار شما می گذارند. مهم تر از همه اینکه، هم جوشی و ترکیب غذاهای مالایی و چینی باعث به وجود آمدن دسپخت ها و مزه های جدید در غذاهای پراناکان شده است. در ادامه به بررسی غذاهای معروف مالزی می پردازیم.

۱-غذاهای مالایی

غذای مالایی پر از ادویه و معطر است و طعم بسیار قوی و زیادی دارد. برای پخت و پز این نوع غذاها از انواع و اقسام ادویه های جنوب شرقی آسیا مثل زردچوبه و همینطور گیاهان جنوب شرقی آسیا مثل برگ پاندان استفاده می شود. موقع تهیه این غذاها از ابزارهای سنتی مثل هاون و سنگ ساب برای ترکیب ادویه ها و درست کردن انواع سس ها استفاده می کنند.

غذای مالایی اغلب با دست خورده می شود. یکی از محبوب ترین و رایج ترین غذاهای مالایی ناسی لماک (Nasi Lemak) نام دارد. این غذا شامل برنج پخته شده در شیر نارگیل است که در برگ های پاندان پیچیده می شود و همراه با بادام زمینی سرخ شده، ماهی کولی و سس تند سمبل (sambal) سرو می شود.

یکی دیگر از غذاهای اصلی مالایی ساتای (satay) نام دارد. ساتای کباب گوشت گاو، گوشت گوسفند و یا گوشت مرغ است که بعد از خرد شدن در سیخ های چوبی بامبو کشیده می شوند و روی ذغال داغ قرار می گیرند تا کاملا پخته شوند. این غذا معمولا با یک نوع سس تند و شیرین بادام زمینی، اسلایس های خیار و مقداری کتوپات (توپ برنج مالایی) سرو می شود.

۲-غذاهای چینی

اکثر غذاهای چینی که در مالزی پیدا می شوند با غذاهایی که در چین، تایوان یا هنگ کنگ خورده می شوند تفاوت چندانی ندارند. با همه اینها هنوز هم برخی از غذاهای چینی وجود دارد که زادگاه اصلی شان مالزی است. به عنوان مثال، غذای باک کوت ته (Bak Kut Teh) از بندر کلنگ سرچشمه گرفته است. این منطقه آب و هوای خنکی دارد و گیاهان زیادی در آنجا می رویند. مردم این ناحیه با ترکیب گیاهان بندر و پختنشان در قابلمه و اضافه کردن دنده خوک، سوپ درست می کردند. در واقع باک کوت ته نوعی سوپ است که هنگام تهیه اش گوشت خوک را انقدر تفت می دهند که موقع خوردن خیلی راحت در دهانتان آب می شود. معمولا این سوپ به همراه نودل سرو می شود و موقع خوردنش طعم گیاهان مختلف، گوشت خوک و نودل را با هم احساس می کنید.

۳-غذاهای هندی

بر خلاف بیشتر کشورهای جهان که در آنها مهاجران هندی اغلب اهل شمال هند هستند؛ مهاجران هندی ساکن مالزی اکثرا از جنوب هند آمده اند. یکی از غذاهای معروف هندی که می توانید در مالزی بخورید برنج روی برگ موز (Banana leaves rice) است. این غذا شامل سبزیجات، برنج، گوشت و کاری است. همه این موارد روی یک تکه برگ موز به عنوان بشقاب سرو می شوند. به غیر از این مورد می توانید روتی (roti) که نوعی کرپ هندی با طعم های مختلف است را هم امتحان کنید. انواع روتی شامل روتی با تخم مرغ، روتی ساده، روتی با موز و روتی با پنیر است.

۴- غذاهای پراناکان

غذاهای پراناکان که با عنوان بابا- نیونیا (Baba-Nyonya) هم شناخته می شود از ادغام مواد غذایی چینی و ادویه های مالایی و به روش های مختلفی طبخ می شود. غذاهای پراناکان تند و شیرین هستند و ظاهر رنگارنگ و وسوسه کننده ای هم دارند. به عنوان مثال معمولا از گل نخود برای آبی کردن رنگ برنج استفاده می کنند. اگر به مالزی رفتید حتما غذاهای پراناکان را هم امتحان کنید و از طعم بی نظیرشان لذت ببرید. بعضی از غذاهایی که حتما باید آنها را تست کنید شامل Assam pedas, nasi ulam, Ayam Buah keluak, babi pongteh و laksa می باشد.

مهاجرت به مالزی: آماده سازی خانه

نقل مکان به یک کشور جدید تغییر بزرگی است و باید موارد زیادی را در مورد محل زندگی جدیدتان مد نظر قرار دهید. همیشه امن ترین راه این است که خانه یا آپارتمان را با چشمان خودتان ببینید تا مشکلات احتمالی را قبل از اسباب کشی رفع کنید. اگر قصد دارید به مالزی نقل‌ مکان کنید، اکیدا به مهاجران توصیه میکنیم که برای پیدا کردن یک خانه اجاره ای درخواستی در سایتYaMummy ثبت کنند. وقتی با شما تماس گرفته شد از این فرصت استفاده کنید تا محدودهی کرایه ها را بفهمید و محلهی مورد نظرتان (برای نقل مکان) را بشناسید.

این کار می تواند برای شما به منزلهی یک آزمون کوتاه مدت باشد تا بتوانید قبل از امضای قرارداد اجارهی یکساله، محیط و محله را بررسی کنید. قضاوت در مورد بسیاری از جنبه های زندگی مانند امنیت محله، فاصله نسبی تا ایستگاه های قطار، اندازه فضای زندگی، ترافیک و سر و صداهای محوطه های ساخت و ساز از روی اطلاعاتی اینترنتی مشکل است، بنابراین خیلی مهم است که محل را با چشمان خودتان ببینید.

اگر قصد مهاجرت به مالزی و مراجعه به مشاور املاک را دارید، بسیار مهم است که صادقانه و مفصل درباره بودجه، اولویتها و جدول زمانی خود با آنها صحبت کنید تا بتوانند مناسب ترین گزینههای مسکن را در اختیارتان قرار دهند. همچنین برای جلوگیری از کلاهبرداری باید مطمئن شوید که بنگاه داری که با او صحبت میکنید از یک شرکت املاک ومستقلات مجاز است. همچنین برای احتیاط، به جای وجه نقد از چک بانکی برای ودیعه گذاری استفاده کنید.

اگر به دنبال بهترین مناطق مسکونی هستید

اطلاعات موجود در این بخش فقط روی مناطق موجود در پایتخت متمرکز خواهد بود، زیرا کوالالامپور اصلی ترین محل برای اسکان مهاجران در مالزی است. در حال حاضر مناطق مسکونی محبوب برای مهاجران به شرح زیر هستند:

۱-منطقه ی دامانسارا: یکی از محبوبترین مناطق مسکونی حال حاضر برای جوانان، خانواده ها و مهاجران. به واسطه ی این ترکیب منحصر به فرد از ساکنان، این منطقه پر از بارهای شیک، غذاخوری ها، باشگاه های ورزشی، مراکز تفریحی و پاتوقهایی است که برای افرادی که به دنبال معاشرت و یافتن دوستان جدید هستند بسیار جذاب خواهد بود.

۲-دسا سری هارتاماس: این مکان از شلوغی شهر دور است اما به طور استراتژیک در محل تلاقی چهار بزرگراه اصلی قرار گرفته که دسترسی سریع و آسان به مرکز شهر را امکانپذیر میکند. گزینههای موجود برای سکونت شامل مجموعه های آپارتمانی کم ارتفاع یا خانه های شهری هستند که با فضای سبز انبوه احاطه شدهاند و در نتیجه احساس آرامش را برای مهاجران ایجاد میکنند.

۳-مونت کیارا: میتوانید آپارتمان های لوکس و مبله ی زیادی را در مونت کیارا پیدا کنید. بخش اعظم این منطقه از واحدهای مسکونی تشکیل شده و تعداد زیادی مدرسهی بین المللی در نزدیکی آن وجود دارد. بسیاری از خانوادههای مهاجر این محله را برای زندگی انتخاب میکنند زیرا محیط آن امن و مناسب خانواده است.

۴-بانگسار: سالهاست که بانگسار قطب اصلی جامعه مهاجران بوده. این منطقه با داشتن مراکز خرید بزرگ، فروشگاههای مواغذایی غربی و رستوانها فضایی را فراهم میکند تا مهاجران بتوانند در زندگی اجتماعی شرکت کنند و در کنار همدیگر باشند.

مهاجرت به مالزی: رفت و آمد

در شهر بزرگی ماند کوالالامپور ساعات پر تردد (در روزهای هفته) بین ۱۰-۸ صبح و ۸-۴ بعدازظهر هستند. سعی کنید در صورت امکان در این زمان ها به خیابان نروید در غیر این صورت انتظار داشته باشید که ساعتها در ترافیک بمانید. اگر خودرو ندارید، فهرستی از گزینههای حمل ونقل در زیر آمده است:

۱-Grab و تاکسی

نصب برنامهی Grab Car بر روی تلفن همراهتان هوشمندانهترین روش رفت و آمد در بیشتر مناطق مالزی است. Grab Car نسخهی مشابه Uber (اوبر) در مالزی (و همچنین بعضی دیگر از کشورهای جنوب شرقی آسیا) است. در واقع Uber اخیرا فعالیتهایش را در جنوب شرقی آسیا متوقف کرده و با Grab ادغام شده.Grab معمولا اعتبار سفر (سواری) رایگان در اختیارتان قرار میدهد همچنین میتوانید امتیازهایی که به خاطر استفاده ازGrab جمع آوری کردهاید را به اعتبار سفر (سواری) تبدیل کنید. به دلیل فضای پارکینگ محدود و قیمت بالای پارکینگ بسیاری از مالکان خودور در مالزی از Grab برای رفت و آمد استفاده میکنند.

از تاکسی فقط به عنوان گزینهی آخر استفاده کنید، مثلا در مواقعی که برنامهی Grab از دسترس خارج است (که گاهی اتفاق میافتد). سعی کنید کمی با راننده تاکسی چانه بزنید و اصرار کنید که برای حساب کرایه تاکسی از تاکسی متر استفاده کند. اجازه ندهید که با چرب زبانی یا ارعاب شما را مجبور کنند که با کرایهی ثابتی که پیشنهاد دادند موافقت کنید. رانندهها گاهی کمی خشن هستند، اگر قیمتشان منصفانه نیست فقط قاطعانه بگویید نَه و بروید.

۲-LRT،MRT و KTM

اگر وسایل نقلیهی عمومی در اطراف مقصدتان قابل دسترسی هستند میتوانید از آنها برای رفت و آمد استفاده کنید. وسایل حمل و نقل عمومی تقریباً در تمام مناطق کوالالامپور قابل دسترسی هستند اما گاهی لازم است مسافتی را از ایستگاه تا مقصدتان پیاده بروید یا اینکه زمان رفت و آمد خیلی طولانی است، با پرداخت چند رینگیت بیشتر و استفاده از Grab از این دردسرها نجات پیدا میکنید. LRT و MRT عالی هستند و تهویهی مطبوع دارند، همچنین از قیمت خیلی مناسبی برخوردارند. توصیه میکنم از KTM اجتناب کنید زیرا قدیمی و پرازدحام است و اغلب خراب میشود.

۳-اتوبوسهای عمومی

اتوبوسها هم معمولا بسیار شلوغ هستند و در ترافیکهای سنگین خیلی توقف میکنند، با این حال بسیار ارزان هستند.

آمادگی برای رانندگی در مالزی

اول از همه، لطفا توجه داشته باشید که مالزی از سیستم رانندگی بریتانیایی پیروی می کند، یعنی فرمان در سمت راست قرار دارد و رانندگان در سمت چپ جاده حرکت می کنند.

به مالزی مهاجرت کنید و با گواهینامه بین‌المللی رانندگی (IDP) که فقط یک سال اعتبار دارد رانندگی کنید. اخیرا سازمان حمل و نقل جادهای مالزی تبدیل گواهینامهی کشورهای خارجی را ممنوع اعلام کرده، بنابراین مهاجران برای رانندگی در مالزی دو راه دارند: یا گواهینامهی بین المللی(IDP) بگیرند یا اینکه براساس روندهای موجود گواهینامهی رانندگی مالزیایی(مالایی) بگیرند.

برای دریافت گواهینامه رانندگی مالزیایی، باید از گرفتن گواهینامهی L شروع کنید. شما این گواهینامه را بعد از ثبت نام در آموزشگاه رانندگی و طی کردن یک دوره تئوری پنج ساعته با مربی برای یادگیری دانش پایه در مورد رانندگی در مالزی، دریافت خواهید کرد. میتوانید انتخاب کنید که کتاب راهنما را به زبان انگلیسی دریافت کنید اما معمولا دروس این دوره به زبان مالایی و مقدار بسیار کمی انگلیسی تدریس میشوند. سپس باید در آزمون رایانهای تئوری رانندگی شرکت کنید، نمرهی قبولی ۸۴% است ( تعداد کل سوالات ۵۰ تا است).

بعد از در یافت گواهینامهی L (آموزشی)، باید حداقل ۱۶ ساعت زیر نظر یک مربی رانندگی مجاز، آموزش عملی رانندگی ببینید. حالا میتوانید برای دریافت گواهینامهی D ( برای خودروهای دندهای) یا گواهینامهی DA ( برای خودروهای با دندهی خودکار) اقدام کنید. هر وقت خودتان و مربیتان از پیشرفتتان راضی بودید میتوانید در آزمون رانندگی ثبت نام کنید. این امتحان شامل آزمون سراشیبی، آزمون دور دو فرمان، آزمون پارک کردن و آزمون رانندگی شهری است. سپس گواهینامهی P (آزمایشی) دریافت خواهید کرد که بعد از قبولی در همهی آزمونها ۲ سال اعتبار خواهد داشت. بعد ازاین مدت گواهینامهی شما به گواهینامهی رانندگی دارای صلاحیت (CDL) ارتقاء پیدا خواهید کرد.

مهاجرت به مالزی: دریافت خدمات تلفن همراه

اولین کاری که باید بعد از مهاجرت به مالزی انجام دهید، برقراری ارتباط با جهان است.

دریافت خدمات تلفن همراه در مالزی بسیار آسان است. فقط باید به یکی از مراکز خرید سر بزنید، معمولاً کلیه ارائه دهندگان اصلی خدمات تلفن همراه در آنجا حضور دارند و میتوانید از بینشان یکی را انتخاب کنید.

از شما خواسته می شود تا یک نسخه از گذرنامه خود را ارائه کنید. میتوانید یکی از طرحهای اعتباری یا ثابت را برای تلفن همراهتان ا انتخاب کنید.

۱-طرح اعتباری

اگر فقط به دنبال یک طرح راحت و مناسب برای خودتان هستید، مدیریت سیمکارت اعتباری راحتتر است و دردسر کمتری دارد. شما هرماه یک مبلغ مشخص را پرداخت میکنید و یک سهمیهی مشخص از اینترنت، تماس و پیام کوتاه دریافت میکنید و بعد از اتمام یک دورهی یکماهه دوباره اعتبارتان را شارژ میکنید. قیمتها بین تمام ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه مشابه است، بین ۳۰-۴۰ رینگیت برای هر ماه. مهمترین مورد این است که با سؤال از همسایهها، مشاور املاک و یا همکاران خود بفهمید که میزان پوشش و قدرت سیگنال یک ارائه دهنده (خدمات تلفن همراه) بخصوص در محل سکونت و محل کارتان چقدر است.

۲-طرح ثابت

طرح ثابت شما را از دردسر شارژ اعتبار در پایان هر دوره نجات میدهد. از آنجا که برای داشتن طرح ثابت باید یک قرارداد (حداقل) یکساله امضا کنید، باید حتما الویتهایتان را مشخص کنید. تغییر این طرح بعد از شروع آن پر دردسر خواهد بود. میتوانید طرحهای ثابت را اینجا مقایسه کنید.

مهاجرت به مالزی: آمادگی برای خدمات درمانی

خدمات درمانی در مالزی به دو قسمت تقسیم میشود: عمومی و خصوصی. هر دو بخش با کادر پزشکی ماهر، امکاناتِ با استاندارد بالا و خدمات عالی، قابل مقایسه هستند. آنچه باعث تفاوت خدمات درمانی عمومی با خدمات درمانی خصوصی میشود هزینه و راحتی است. از آنجا که خدمات درمانی عمومی زیر نظر وزارت بهداشت اداره میشود و بودجهی آن توسط دولت، کارفرمایان و ساکنان تأمین می شود، هزینههای مراقبت های پزشکی یارانهای هستند. قیمت ویزیت پزشک، دریافت خدمات درمانی و دارو از ۱ رینگیت به بالاست، بنابراین بیمارستانهای عمومی معمولا خیلی شلوغ هستند. اما سیستم خدمات درمانی عمومی فقط برای مالزیاییهاست. مطمئناً هزینهی خدمات درمانی خصوصی بیشتر از بیمارستانهای عمومی است اما تقریبا لیست انتظاری وجود ندارد. پس از مهاجرت به مالزی، باید قبل از دریافت خدمات در بیمارستانها یا کلینیکها گذرنامهتان را ارائه دهید.

دریافت بیمه سلامت

مالزی بیمه سلامت ملی ارائه نمی دهد؛ اما دولت طرح بیمهی بستری و جراحی کارگران خارجی(SKHPPA) را اجرا کردهاست و داشتن بیمه سلامت را برای مهاجران شاغلِ ساکن در مالزی اجباری کرده. این طرح بیمه باعث می شود که مهاجران بتوانند هر سال به میزان مشخصی از مراقبت های پزشکی در بیمارستان دولتی دسترسی داشته باشند و مسئولیت پرداخت هزینه های پوشش بیمه درمانی بر عهدهی مهاجران است.

به مهاجران توصیه میشود تا برای پوشش بهتر خود و اعضای خانوادهشان از یک بیمهی سلامت خصوصی هم استفاده کنند. بهتر است مهاجران پس از ورود به کشور برای بازدید از چندین شرکت بیمه وقت بگذارند تا بتوانند خدمات ارائه شده توسط بیمههای مختلف را مقایسه کنند و مناسبترین گزینه را انتخاب کنند.

مهاجرت به مالزی : آمادگی برای مدارس

باید به افرادی که نگران تحصیل فرزندانشان پس از مهاجرت به مالزی هستند بگوییم که شانس با شما یار است، زیرا سیستم آموزشی مالزی از استاندارد فوق العاده ای برخوردار است و طیف گستردهای از مدارس در اختیارتان قرار دارد که میتوانید با توجه به بودجهتان یکی از آنها را انتخاب کنید.

مهاجران برای مدرسه ۳ انتخاب دارند:

۱-مدارس عمومی (مدارس دولتی)

مدرسهی عمومی ارزان ترین گزینهی موجود در لیست است. در هر منطقه مدارس عمومی زیادی وجود دارد. این مدارس اصولا رایگان هستند و فقط باید حداقل هزینههای اداری را پرداخت کنید. مدارس عمومی معمولاً از ساعت ۷:۳۰ صبح شروع می شوند و نزدیک ظهر پایان مییابند. همچنین بعضی مدارس عمومی کلاسهای بعدازظهر دارند که از ظهر شروع میشوند و تا ساعت ۶ بعدازظهر ادامه پیدا میکنند. میتوانید کلیهی امکانات پایهای آموزشی از جمله سالن کامپیوتر و زمینهای ورزشی را در تمام مدارس عمومی پیدا کنید. معمولا نسبت دانشآموز به معلم در این مدارس بالاست. در مدارس عمومی وجود کلاسهایی با ۵۰-۴۰ دانش آموز طبیعی است.

با این حال بزرگترین مشکل دانش آموزان خارجی مانع زبانی خواهد بود زیرا زبان اصلی تدریس و برقراری ارتباط مالایی است. همچنین ممکن است دانش آموزان خارجی با قرارگیری در این محیط آموزشی محلی دچار شوک فرهنگی شوند و مجبور باشند برای تطبیق خودشان با سرعت  آموزش، خیلی تلاش کنند و زمان بسیار زیادی صرف کنند.

۲-مدارس خصوصی

مدرسهی خصوصی روش خوبی برای حذف مشکلات زبان و شوک فرهنگی است. در بیشتر مدارس خصوصی زبان اصلی تدریس و همچنین زبان برقراری ارتباط بین دانش آموزان و کارکنان مدرسه، زبان انگلیسی است. برنامهی درسی مورد استفاده در مدارس خصوصی با برنامهی مدارس عمومی یکسان است و دانش آموزان مدارس خصوصی باید در تمام امتحانات دولتی (که دانش آموزان مدارس عمومی نیز آنها را پشت سر میگذارند) شرکت کنند. معمولا شهریههای مدارس خصوصی گران هستند.

۳-مدارس بین المللی

به غیر از کوالالامپور، می توانید مدارس بین المللی را در چندین ایالت دیگرِ مالزی از جمله: سلانگور، مالاکا، جوهور، پِنانگ، ساباح، ساراواک و چند ایالت دیگر پیدا کنید. مدارس بین المللی برای مهاجرانی که میخواهند فرزندانشان براساس برنامه درسی کشور زادگاهشان یا کشوری بهغیر از مالزی تحصیل کنند، بهترین گزینه است. معمولا شهریهی مدارس بین المللی از مدرسهای به مدرسهی دیگر متفاوت است و مهاجرانی که بودجهی پرداخت هزینهی این مدرسهها را دارند باید این مورد را در نظر بگیرند.

مهاجرت به مالزی: برای آب و هوا آماده شوید

مالزی شامل دو بخش اصلی است، مالزی شبه جزیرهای در غرب و مالزی شرقی ( مالزی بورنئو) که شامل ساباح، ساراواک و لابوآن است.

علی رغم تفاوت جغرافیایی، مالزی شرقی و غربی از نظر آب و هوا هیچ تفاوت قابل توجهی ندارند. مالزی در تمام طول سال گرم و مرطوب است و دما بین ۲۵-۳۵ درجه سانتیگراد ( بین ۷۷ و ۹۵ درجهی فارنهایت) نوسان دارد.

اگر از کشوری با آب و هوای خنکتر میآیید یا اینکه نمیتوانید در چند ماه اولِ جابجایی به آب و هوای گرم و مرطوب عادت کنید، بهتر است به دنبال خانههایی باشید که تهویه مطبوع دارند.

بسته به اینکه به کدام قسمت از کشور بروید، زمان شروع فصل بارندگی/ فصل بارانهای موسمی متفاوت خواهد بود. در ساحل شرقی این فصل معمولا بین ماه های اکتبر تا مارچ قرار دارد و در مورد ساحل غربی، باران های شدید بین ماه های می و اکتبر از آسمان نازل میشوند. فصل بادهای موسمی نیاز به آمادگی چندانی ندارد. معمولا هر دفعه چند ساعت باران میبارد و به ندرت کل روز بارانی خواهد بود؛ بنابراین اگر پس از توقف باران رفت و آمد کنید میتوانید بدون مشکل به زندگی روزمره ادامه دهید.

مهاجرت به مالزی: برای بلایای طبیعی آماده شوید

وقتی به مهاجرت به مالزی فکر میکنید مطمئنا در ذهنتان به بلایای طبیعی جنوب شرقی آسیا فکر خواهید کرد؛ اما نعمت بزرگ مالزی این است که از همه بلایای طبیعی محافظت شده. با این حال هنوز در برابر خطرات طبیعی مانند سیل در فصل بارانهای موسمی، آسیبپذیر است. معمولا سطح آب پس از چند روز فروکش میکند. فصل بارندگی تهدید جدیای نیست و زندگی روزمره میتواند جریان داشته باشد. گاها غبار ناشی از آتشسوزی جنگلهای کشورهای همسایه، مالزی را تحت تاثیر قرار میدهد. این غبار میتواند کمی اذیت کننده باشد اما ندرتا به حد بحرانی میرسد و یک ماسک ساده برای این روزهای غبارآلود کافی خواهد بود.

ویدیوی توضیحات بیشتر مهاجرت به مالزی

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست