آزمون یوس

آزمون یوس: روش ثبت نام، نمرات، هزینه ها و هر چیزی که باید بدانید

turkish-gama-min

در این مطلب همه اطلاعات درباره آزمون یوس زبان ترکی را در اختیارتان قرار می دهیم. از وبسایت رسمی خود برگزار کننده و این اطلاعات با تغییرات به روزرسانی می شوند.

1- اطلاعات عمومی، اصول و قوانین اساسی آزمون یوس

1.1- آزمون آنلاین دانشگاه آنکارا برای دانشجویان خارجی (YÖS) یا همان آزمون یوس در واقع امتحانیست که دانشجویان بین المللی (اتباع خارجی) مایل به تحصیل در دانشگاه آنکارا و سایر دانشگاه های ترکیه که نمره این آزمون مورد تاییدشان است باید در آن شرکت کنند. از نمره این آزمون برای پذیرش در این دانشگاه ها استفاده می شود. آزمون یوس برای آن دسته از دانشجویان بین المللی طراحی شده که دنبال پذیرش در مقاطع کاردانی یا کارشناسی دانشگاه آنکارا و سایر دانشگاه های ترکیه هستند که نمره این امتحان را می پذیرند. این آزمون ترکی استانبولی در 3 ژوئیه 2021 و سالهای بعد تقریبا در همین روز توسط دانشگاه آنکارا برگزار می شود.

1.2- این راهنما شامل قوانین و مقرراتیست که شهروندان خارجی متقاضی شرکت در آزمون یوس سال تحصیلی 2020-2021 باید آنها را رعایت کنند.

 


Turkish-final

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش ترکی استانبولی چرب زبان، ترکی استانبولی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان استانبولی رو مثل بلبل حرف بزن!


 

1.3- ثبت نام آزمون YÖS به صورت اینترنتی و از تاریخ 4 تا 18 ژوئن 2021 در سایت https://aday.ankara.edu.tr/ انجام می شود. اطلاعات و اصلاحاتی که در این راهنما ذکر نشده به همراه “راهنمای کاربردی آزمون مجازی” (Virtual Exam Application Guide) در صفحه رسمی سایت های ANKÜZEF و ANKÜDEM اعلام می شوند.

1.4- کلیه مکاتبات بین دانشگاه آنکارا و شرکت کنندگان در آزمون به زبان ترکی یا انگلیسی خواهد بود.

1.5- هزینه های دریافتی از متقاضیان بابت شرکت در آزمون مختص آزمون همان سال است و قابل انتقال به سالهای بعد نیست. شرکت کنندگانی که با وجود پرداخت هزینه قصد ثبت نام ندارند و همچنین متقاضیانی که نمی توانند یا نمی خواهند در آزمون شرکت کنند، افرادی که در آزمون پذیرفته نشده اند و یا از جلسه آزمون اخراج شده اند، شرکت کنندگانی که در آزمون رد می شوند یا آزمونشان معتبر شناخته نمی شود و یا افرادی که برای مواردی هزینه پرداخت کرده اند که رایگان بوده، باید بدانند که هزینه پرداختی شان باز پس داده نمی شود. علاوه بر این، ثبت نام شرکت کنندگانی که هزینه آزمون را پرداخت نکرده اند نیز پذیرفته نمی شود.

1.6- قوانین مندرج در این راهنما از تاریخ انتشار راهنما لازم الاجرا می باشند. در صورت تصویب قوانین مرتبط دیگر و بنا به تشخیص شورای آموزش عالی، هیئت مدیره دانشگاه آنکارا و تصمیمات سنا، ممکن است این قوانین اصلاح شوند. در این صورت دانشگاه آنکارا روشی دیگری را برای آگاهی متقاضیان از قوانین جدید اتخاذ می کند. شرایطی که در این راهنما ذکر نشده اند نیز طبق تصمیمات اتخاذ شده از سوی دانشگاه آنکارا حل و فصل می شوند.

آزمون یوس

لیست ۱۵۰ کلمه و جمله مهم و پرکاربرد در زبان ترکی استانبولی

2- شرایط و ضوابط ثبت نام

2.1- شرکت کنندگان در آزمون یوس در صورت قبولی در آزمون و به شرط اینکه سال آخر دبیرستان را گذرانده باشند یا فارغ التحصیل شده باشند و جزو یکی از موارد زیر محسوب شوند پذیرفته می شوند:

  • شهروندان خارجی
  • شهروندانی که در ترکیه متولد شده اند اما تابعیت ترکیه ای خود را با اخذ مجوز انصراف از دست داده اند، کسانی که می توانند از طریق Mavi Kart (کارت آبی) یا Kimlik Paylaşım Sistemi (سیستم اشتراک هویت) برای ثبت خویشاوندی خود با یک تبعه ترکیه تا درجه سوم اقدام کنند.
  • کسانی که بعداً تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند، اما تابعیت کشورهای دیگر را نیز دارند.
  • شهروندان ترک که تحصیلات متوسطه خود را در یک کشور خارجی به جز جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) به پایان رسانده اند.
  • جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) که در قبرس شمالی زندگی می کنند و مدرک GCE AL دارند و تحصیلات متوسطه خود را در TRNC به پایان می رسانند و همچنین کسانی که از سال 2015 تا 2020 در در دبیرستان ها یا کالج های خارج از کشور ثبت نام کرده اند و تحصیلاتشان را با نتیجه GCE AL به پایان رسانده اند یا قرار است به پایان برسانند.

3- فرایند ثبت نام

3.1- کلیه ثبت نامهای داخلی و بین المللی فقط در سایت https://aday.ankara.edu.tr/ انجام می شوند. ثبت نام هایی که به صورت دستی یا از طریق پست انجام شوند و یا ثبت نام هایی که خارج از بازه زمانی 4 تا 18 ژوئن 2021 صورت بگیرند پذیرفته نمی شوند.

3.2- شرکت کنندگان در آزمون باید اسکن عکس خودشان که در سه ماه گذشته گرفته اند را با فرمت (.jpg) در صفحه ثبت نام سایت https://aday.ankara.edu.tr/ بارگذاری کنند. عکس متقاضی باید همان کیفیت لازم برای استفاده در گذرنامه یا سایر اسناد رسمی شناسایی هویت را دارا باشد. از عکس متقاضی در کارت ورود به جلسه، برگه حضور در جلسه آزمون، گزارش نمره آزمون، مراحل ثبت نام و تهیه کارت دانشجویی استفاده می شود. عکسی که هنگام ثبت نام استفاده می شود باید به اندازه کافی واضح باشد تا فرد شرکت کننده در آزمون را کاملا شناسایی نماید. شرکت کننده در آزمون باید موقع عکس گرفتن مستقیماً به دوربین نگاه کند و صورت و گردن او کاملا مشخص باشد. موقع عکس گرفتن نباید از عینک رنگی استفاده کرد و آقایان هم باید بدون ریش باشند.

3.3- شرکت کنندگان در آزمون یوس باید مراحل ثبت نام را به شرح زیر انجام بدهند:

1- متقاضیان شرکت در آزمون باید بین تاریخ 4 تا 18 ژوئن 2021 به سایت https://aday.ankara.edu.tr بروند و روی گزینه “Register to the system/Sisteme Kayıt Ol” کلیک نمایند تا به فرم ثبت نام آزمون یوس دسترسی پیدا کنند. نام کاربری شما همان آی دی نامبر ترکی، شماره ملی خارجی یا شماره گذرنامه شماست. رمز عبوری که تعیین می کنید باید حداقل 6 کاراکتر داشته باشد و شامل حروف و اعداد شود. بعد از وارد کردن اطلاعاتتان، با کلیک روی گزینه “Save” مراحل ثبت اطلاعات خود را تکمیل نمایید.

2- پس از تکمیل اطلاعاتتان می توانید با استفاده از آی دی نامبر یا شماره گذرنامه تان و رمز عبوری که تعیین کرده اید وارد سیستم شوید. مهم است که در تمام مراحل از شماره شناسایی و رمز عبورتان مراقبت کنید و آن را در اختیار کسی قرار ندهید.

بهترین روش یادگیری سریع و بی نقص زبان ترکی استانبولی در منزل

3- پس از ورود به سیستم، از منوی “Exam Registration/Sınav Başvurusu”روی نام آزمون مورد نظر یعنی (Ankara University Virtual Examination for Foreign Students – YÖS 2021) کلیک کنید. در این صفحه، اطلاعات پروفایل خود را مشاهده خواهید کرد که در صورت وجود اشتباه در اطلاعاتتان می توانید آن را تصحیح کنید. سپس روی گزینه “Continue” کلیک نمایید تا به صفحه درخواست شرکت در آزمون هدایت شوید.

4- در صفحه درخواست شرکت در آزمون، سیستم به طور خودکار یک شماره آزمون دهنده منحصر به فرد و مخصوص خودتان (YÖS-2021 Test Taker Number) می دهد. هنگام بررسی نمره آزمون و انجام مراحل بعدی ثبت نام به عنوان یک دانشجوی خارجی به این شماره نیاز خواهید داشت، پس حتما آن را در جای امنی نگه داری کنید.

5- پس از پر کردن اطلاعات مورد نیاز در صفحه درخواست شرکت در آزمون، با کلیک روی دکمه “Save application information” مراحل ثبت نام را تکمیل کنید.

6- بعد از انجام مراحل ثبت نام، گزینه “Payment” برای شما فعال می شود. با کلیک روی این دکمه به صفحه پرداخت با کارت اعتباری هدایت می شوید و می توانید روند پرداخت را انجام بدهید.

7- وقتی مراحل پرداخت را با موفقیت انجام دادید، سیستم شما را به صفحه https://aday.ankara.edu.tr/ می برد و پیغام “PAYMENT SUCCESSFUL, YOUR EXAM REGISTRATION HAS BEEN RECEIVED” روی صفحه نمایش داده می شود که نشان می دهد پرداخت با موفقیت انجام شده و شما در آزمون ثبت نام کرده اید. پس از تکمیل ثبت نام آنلاین یک پیام متنی یا ایمیل تایید برایتان ارسال می شود. در صورتی که این پیام را دریافت نکردید، لطفا از “Registration Menu” (منوی ثبت نام) وضعیت ثبت نام خودتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ثبت نامتان تکمیل شده است.

8- در صورت بروز مشکل در طول فرایند ثبت نام، توصیه می کنیم که به آدرس asymdestek@ankara.edu.tr ایمیل ارسال کنید. ایمیل های مربوط به سایر مسائل مربوطه را هم می توانید به آدرس ayos@ankara.edu.tr ارسال نمایید.

آزمون یوس

4- نحوه پرداخت هزینه آزمون یوس

4.1- هزینه آزمون: هزینه شرکت در آزمون یوس 1,000.00 TRY (هزار لیر ترکیه) است.

4.2- شرکت کنندگان در آزمون می توانند هزینه آزمون را بصورت آنلاین در سایت https://aday.ankara.edu.tr پرداخت کنند.

4.3- اخذ حق شرکت در آزمون بدون پرداخت هزینه آزمون امکان پذیر نیست.

4.4- پس از اتمام مراحل ثبت نام، شرکت کنندگانی که درخواستشان پذیرفته شده و واجد شرایط شرکت در آزمون هستند می توانند با ورود به سیستم در سایت https://aday.ankara.edu.tr به کارت ورود به جلسه آزمون و اطلاعات پذیرش آزمونشان دسترسی پیدا کنند.

یادگیری زبان ترکی استانبولی سخت است؟ کدام موارد دشوارترند؟

5- آزمون

5.1- آزمون یوس در تاریخ 3 ژوئیه 2021 روز شنبه و در ساعت 11 برگزار خواهد شد. مدت زمان این آزمون 180 دقیقه است.

5.2- شرکت کنندگان در آزمون می توانند کارت ورود به جلسه آزمون خود را از تاریخ 22 ژوئن 2021 از سایت https://aday.ankara.edu.tr بارگیری کنند. همه شرکت کنندگان باید در زمان تعیین شده به صورت آنلاین در آزمون حضور پیدا کنند. متقاضیانی که خارج از ترکیه هستند باید زمان محلی ترکیه را در نظر بگیرند و مطابق با این منطقه زمانی عمل کنند.

5.3- آزمون YÖS 2021 از طریق پلتفرم های آنلاین دانشگاه آنکارا برگزار می شود. شرکت کنندگان در آزمون می توانند با استفاده از آی دی نامبر ترکی، شماره ملی خارجی یا شماره گذرنامه و رمز عبورشان به سیستم وارد شوند. به داوطلبان توصیه می شود حتما قبل از آزمون اطلاعات کاربری خود (نام کاربری و رمز عبور) مورد نیاز برای ورود به سیستم را بررسی کنند.

5.4- همه شرکت کنندگان در آزمون باید گذرنامه یا کارت شناسایی معتبر فعلی خودشان را به همراه کارت پذیرش ورود به آزمون ارائه کنند.

5.5- برای انجام مراحل ورود به آزمون (کنترل شناسه)، شرکت کنندگان در آزمون باید تقریباً 30 دقیقه قبل از شروع زمان تعیین شده در اتاق مجازی تعیین شده حضور داشته باشند. علاوه بر این، داوطلبان باید تنظیمات دوربین و میکروفون خودشان را هم بررسی کنند تا مطمئن شوند که بدون مشکل و به خوبی کار می کنند.

5.6- هر گونه اقدام شرکت کنندگان در آزمون که امنیت آزمون را به خطر بیندازد مثل کپی و افشای سوالات آزمون و غیرهدر رسانه های اجتماعی و یا سایر پلتفرم ها، تخلف سازمان یافته محسوب می شود. در صورت بروز چنین مواردی آزمون شرکت کننده در آزمون لغو و اقدامات حقوقی انجام خواهد شد و همه شکایات مربوط به چنین اقداماتی مدرکی برای اثبات جرم خواهد بود.

5.7- سوالات آزمون یوس به زبان های ترکی و انگلیسی ارائه می شوند. هدف از این آزمون ارزیابی مهارت های تفکر و استدلال انتزاعی شرکت کنندگان در آزمون است. 60% از سوالات آزمون یوس اشکال و روابط فضایی را ارزیابی می کند و 40% مابقی نیز دانش ریاضی و هندسی متقاضیان را محک می زند.

5.8- همه سوالات دفترچه آزمون یوس به صورت سوالات “چند گزینه ای” هستند. هر سوال 5 گزینه دارد و فقط یکی از آنها گزینه صحیح است.

5.9- شرکت کنندگان در طول آزمون مجاز به صحبت کردن، تقلب کردن، خاموش کردن دوربین هایشان و یا ترک صندلی خودشان نیستند. آزمون شرکت کنندگانی که مرتکب چنین اقداماتی شوند باطل اعلام می شود.

حتما دانلود کنید: آموزش صفر تا صد زبان ترکی استانبولی (100 درس رایگان+PDF)

6- نمره دهی

6.1- برای محاسبه امتیاز آزمون، پاسخ های درست و نادرست به طور جداگانه محاسبه می شوند.

6.2- نمرات خام به نمره استاندارد تبدیل می شوند و که انحراف معیارشان به ترتیب 50 و 10 است.

6.3- نتایج آزمون فقط در سایت https://aday.ankara.edu.tr/ اعلام می شوند. شرکت کنندگان در آزمون با ورود به سیستم می توانند نمرات خود را مشاهده کنند.

6.4- یک نسخه از گزارش رسمی نمره به هر شرکت کننده ارائه می شود. شرکت کنندگان در آزمون می توانند از طریق آدرس های الکترونیکی که در تاریخ اعلام نمرات آزمون در صفحات رسمی سایت های ANKÜZEF و ANKÜDEM اعلام می شوند به گزارش نتیجه آزمونشان دسترسی پیدا کنند.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست