ترکیه

دوست دارم به ترکی، روش استفاده و عبارات بهتر (با ترجمه و مثال)

turkish-gama-min

دوست دارید بدانید معادل عبارت «دوستت دارم» در زبان ترکی استانبولی چیست؟ خب، پس مطلب درستی را برای پیدا کردن پاسختان انتخاب کرده اید. گفتن عبارت «دوستت دارم» به یک زبان جدید ترس و هیجان زیادی به همراه دارد! در این مقاله می توانید با نحوه گفتن عبارت «دوستت دارم» و سایر عبارت های رمانتیک به زبان شیرین ترکی آشنا شوید.

نحوه بیان «دوستت دارم» به زبان ترکی استانبولی

بیان ابراز علاقه به شخصی در زبان ترکی استانبولی به این شکل گفته می شود:

دوستت دارم Seni seviyorum

از این عبارت می توان برای ابراز علاقه به معشوق یا دوست و اعضای خانواده استفاده کرد.

 


Turkish-final

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش ترکی استانبولی چرب زبان، ترکی استانبولی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان استانبولی رو مثل بلبل حرف بزن!


 

 

تبریک تولد+ تبریک ولنتاین به زبان ترکی استانبولی 

عبارت های رمانتیک در زبان ترکی استانبولی

در ادامه با سایر عبارت های رمانتیک و اصطلاحات عاشقانه در زبان ترکی استانبولی از جمله «دلم برات تنگ شده» آشنا خواهید شد.

راهنمای نحوه تلفظ:

  • حرف «ş» به صورت «ش» تلفظ می شود.
  • حرف «ğ» یک حرف بی صداست و تلفظ نمی شود مثلاً در کلمه «bebeğim» به صورت «beh-beh-im» تلفظ می شود.
  • حرف «ç» به صورت «چ» تلفظ می شود.

خیلی دوستت دارم

Seni çok seviyorum

منم دوستت دارم

Ben de seni seviyorum

دلم برات تنگ شده

Seni özledim

خیلی دلم برات تنگ شده

Seni çok özledim

عشقم

Aşkım

عزیزم

Bebeğim

جونم

Hayatim

خیلی خوشگلی

Çok güzelsin

خیلی خوش تیپی (مخاطب مرد)

Çok yakişiklisin

خیلی بانمکی

Çok sevimlisin

عزیزم

Sevgilim

عزیزدلم

Tatlim

ازت خوشم میاد

Senden hoşlanıyorum

خیلی برام ارزش داری

Sen benim için çok şey ifade ediyorsun

روی تو کراش دارم

Senden hoşlanıyorum

سنت ها و فرهنگ محیطی فضای عاشقانه و آداب ازدواج در ترکیه تا حدودی از نگاه خارجی ها عجیب و به نوعی از مد افتاده است. در ادامه این مطلب قرار گذاشتن، نامزدی، عشق ورزیدن و ازدواج در ترکیه را به همراه انواع مختلف مراسم مربوطه بررسی خواهیم کرد.

حتما دانلود کنید: عبارات کاملا ضروری زبان استانبولی 

قرار گذاشتن در ترکیه

در شهرهای بزرگ، ترتیب دادن یک قرار ملاقات خیلی راحت انجام می شود. اما در مناطق روستایی ترکیه سنت های قدیمی همچنان پابرجا هستند: ازدواج های سنتی، مراسم عجیب و غریب از قبیل اینکه شرایط و وضعیت دخترهای مجرد روی یک بطری خالی بالای سقف خانه پدری آنها در معرض نمایش همگان در می آید (مردی که قصد ازدواج داشته باشد، بطری روی سقف خانه دختر مورد نظرش را به زمین می زند و سپس از طرف پدر دختر، شرایط او برای ازدواج سنجیده می شود.)

قرار گذاشتن در ترکیه

به طور کلی، حتی در شهرهای بزرگ و مدرن تر، قرار گذاشتن امری خطیر و جدی محسوب می شود، و چیزی به عنوان قرار ملاقات خودمانی و غیرجدی وجود ندارد. جالب اینجاست که، بیان جمله «دوستت دارم» در این قرارها خیلی زود اتفاق می افتد و به نوعی یک حرکت عاشقانه برای اثبات شدت عشق به شمار می رود. این ابراز علاقه می تواند همراه با ارائه دسته گل، هدیه یا حرکات عاشقانه بزرگ تری باشد.

در فرهنگ غربی ها، این نوع رفتار چندان تعریف شده نیست و تا حدودی حرکت سطح پایینی محسوب می شود. اما در ترکیه این نوع رفتارها، عاشقانه تلقی شده و نشانه ای از دلبستگی به شمار می رود. البته شروع و انجام این فرایندها از سمت مردان صورت می گیرد. با این وجود و در حالی که جوامع مدام در حال تغییر می باشند، کشور ترکیه هم از این دگرگونی بی نصیب نمانده و قرن بیست و یکم را با یک پوست اندازی آغاز کرده است، سنت های این کشور در حال عوض شدن هستند و نقش منفعل زن ها در روابط و آشنایی های قبل از ازدواج به شکلی پویاتر مبدل شده است.

واژگان عبارات ضرب المثل های ترکی، جملات کاربردی و کتاب برای همه

با وجود همه این تغییرات، فرهنگ قرار گذاشتن در ترکیه، خصوصاً در مناطق خارج شهری، همچنان به سنت های قبلی پایبند است. قبل از فرایند ازدواج دختر و پسر به هیچ وجه زندگی مشترکی تجربه نمی کنند و رابطه جنسی بین آنها اتفاق نمی افتد. البته، شکلی مدرن تر از قرار گذاشتن در حال شکل گیری در ترکیه است: قرار ملاقات آنلاین. به ندرت می توانید شخصی مجرد را پیدا کنید که عضو اپلیکیشن Tinder نباشد و یا اوقات فراغت خود را در شبکه های اجتماعی دوست یابی نگذراند.

روند نامزدی در ترکیه

تقریباً همه می دانند که ترک ها علاقه زیادی به برگزاری مراسم عروسی همراه با سرو غذا، موسیقی و رقص و آواز دارند. اما بد نیست مروری بر سابقه برگزاری این آیین ها داشته باشیم. در قدیم، ازدواج ها به چند شکل مختلف صورت می گرفت، به ویژه در مناطق روستایی که دارای آداب و سنن متنوعی هستند. به شکل کلی، سنت ترک ها به این شکل است که خانواده داماد باید دنبال پیدا کردن همسری مناسب برای پسرشان باشند که این جستجو ابتدا از دختران فامیل شروع شده و سپس در بین دوستان و آشنایان ادامه می یابد. بعد از انتخاب همسر مناسب، آن دختر و خانواده اش باید در مورد موافقت با این ازدواج تصمیم گیری کنند.

دانلود رایگان ۲۰ آهنگ ترکی استانبولی زیبا

در حال حاضر این رسم صرفاً در مناطق دور خارج شهری ترکیه همچنان پابرجا مانده است و در سایر نقاط و شهرها، فرایند آشنایی زوجین به همان شکل متداول در سراسر دنیا (دوستی یا شبکه های اجتماعی) صورت می گیرد. البته، به ندرت اتفاق می افتد که پسر و دختر، دوستی قبل ازدواج را به خانواده خود اطلاع ندهند. داماد باید از عروس تقاضای ازدواج کند و در عوض عروس هم می بایست یک فنجان قهوه عالی برای او درست کند. بعد از اینکه موافقت اولیه صورت گرفت، خانواده عروس مقدمات برگزاری جشن نامزدی را برپا می کنند که در این مراسم حلقه های نامزدی بین دو کبوتر عاشق رد و بدل می شود.

ازدواج در ترکیه

در ترکیه، مراسم ازدواج به صورت محضری (و غیر مذهبی) انجام می شود. اکثر زوج ها چند روز قبل از این مراسم، جشنی مذهبی برگزار می کنند و در آن اعضای فامیل و دوستان خود را دعوت می کنند تا به آنها کارت دعوت عروسی بدهند، آدابی که به سبک ازدواج در کشورهای غربی انجام می شود.

البته اهمیت برگزاری آیین های قبل از مراسم عروسی در ترکیه دست کمی از خود جشن ندارد.

سه شب قبل از مراسم، زنان در محلی جمع شده و جشن حنا (حنابندان) برگزار می کنند. عروس لباسی به رنگ بنفش یا قرمز همراه با روبند توری قرمز رنگی به تن می کند. سپس مادر داماد یک سینی شامل گوی های حنایی آماده می کند. بعد از این مرحله، مادر داماد یک سکه طلا کف دست عروس قرار داده و روی آن را با یک لایه حنا می پوشاند. برای اینکه حنا کاملاً به دست عروس بنشیند آن را با یک پارچه توری و دستکش قرمزی می پوشانند. تا زمان حنا بستن دست عروس، زنان مشغول سر دادن هلهله و آواز می شوند، گاهی اوقات آوازی غمگین می خوانند که باعث می شود عروس خانه را ترک کند و بعضی وقت ها با خواندن ترانه های شاد عشق بین این زوج ها را جشن می گیرند.

لیست ۱۵۰ کلمه و جمله مهم و پرکاربرد در زبان ترکی استانبولی

دو شب قبل از شروع مراسم، معمولاً جشنی در خانه عروس که به سبک ترکیه ای چیدمان شده است، گرفته می شود و این مراسم به ویژه در زمانی که عروس و داماد از دو روستا یا منطقه متفاوت ترکیه باشند، برگزار می شود. و سرانجام در شب بعدی نوبت به مراسم ازدواج می رسد. این مراسم در خانه داماد و به همراه رقص و پایکوبی و سرو غذاهای خوشمزه برگزار می شود.

صبح فردا، داماد و مردهای خانواده داماد طی مراسمی همراه با پایکوبی و آواز، پرچم ترکیه را در جلوی ویلایی که قرار است در آینده عروس و داماد در آن زندگی کنند، قرار می دهند.

بعد از ظهر آن روز، خانواده داماد با ماشین های خود که با نوارها و گل تزیین شده اند، عروس را از خانه پدری تا خانه داماد می برند. گاهی اوقات، بچه ها دنبال ماشین ها راه می افتند و حتی روی قسمت جلوی ماشین ها می نشینند تا از افرادی که قرار است سوار ماشین ها شوند پاکت های پول بگیرند.

۱۰۰ عبارت پرکاربرد زبان ترکی استانبولی در سفر +pdf

در مراسم عروسی، هر کس باید به نوبت برای تبریک نزد عروس برود و مقداری پول (شاباش) به لباس او وصل کند.و سرانجام مهم ترین قسمت مراسم که عروس و داماد باید انگشت کوچک خود را به نشانه تثبیت پیوندشان به یکدیگر متصل کنند، این حرکت در واقع به عنوان «حسن ختام» تمایل طرفین برای سرگیری این ازدواج تلقی می شود.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست