تلفظ واژگان انگلیسی

آموزش تلفظ صحیح کلمات انگلیسی (10 ترفند یک بار برای همیشه)

گاما

یادگیری نحوه تلفظ صحیح کلمات در زبان انگلیسی بخش مهمی از روند یاد گرفتن این زبان محسوب می شود. ولی برای خیلی ها تلفظ صحیح کلمات انگلیسی سخت است. پس به نظرتان باید چه کار کرد؟ این مطلب را تا انتها بخوانید تا به جواب این سوال برسید.

1-یادگیری تلفظ را در اولویت قرار بدهید

بهترین و ساده ترین راه برای یادگیری نحوه تلفظ صحیح کلمات انگلیسی این است که وقتی کلمه جدیدی شنیدید، قبل از اینکه شکل نوشتاری آن را تمرین کنید روی تلفظ کردنش تمرکز کنید. این کار به خاطر این توصیه می شود که شکل املایی خیلی از کلمات انگلیسی با نحوه تلفظ آنها متفاوت است. برای همین اگر اول سراغ شکل نوشتاری کلمه بروید و آن را ببینید با خطر یادگیری تلفظ غلط کلمه مواجه می شوید.

2-تلفظ های متفاوت حروف انگلیسی را یاد بگیرید

احتمالا می دانید که هر حرف در الفبای انگلیسی چطور تلفظ می شود. این کار به املای شما بسیار کمک می کند. اما مساله اینجاست که موقع صحبت کردن، یک حرف ممکن است به شکل های متفاوتی تلفظ شود. به عنوان مثال، حرف “a” در کلمه “cat” با “a” در کلمه “day” متفاوت است.

علاوه بر این، حروفی هم وجود دارد که در جاهای خاصی در یک کلمه تلفظ می شوند و در جای دیگر تلفظ نمی شوند؛ مثلا حرف حرف “r” در ابتدای کلمه (مثل کلمه red) تلفظ می شود اما اگر آخر کلمه باشد (مثل کلمه water) تلفظ نمی شوند. پس باید آماده تغییر تلفظ حروف با توجه به کلمه باشید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

3-تلفظ کلمات جدید را یادداشت کنید

اگر کلمات جدیدی که یاد گرفته اید را یادداشت می کنید، حتما تلفظ آنها را هم بنویسید. یکی از بهترین راهها برای این کار استفاده از فونتیک (phonetics) یا آواشناسی کلمات است. فونتیک مجموعه ای از نمادهاست که همه صداهای مختلف مورد استفاده در زبان انگلیسی را نشان می دهد. شما می توانید لیست فونتیک ها در زبان انگلیسی را در دیکشنری به همراه مثال های مربوطه پیدا کنید.

word image 40

بعد از اینکه فونتیک یا همان آواشناسی کلمات را یاد گرفتید، هر بار که کلمه جدیدی یاد گرفتید می توانید املای آوایی آن را هم کنارش بنویسید. یکی دیگر از گزینه های عالی برای یادگیری تلفظ کلمات انگلیسی استفاده از دیکشنری های آنلاین است. این دیکشنری ها میکروفون دارند و به شما اجازه می دهند تا تلفظ هر کلمه را گوش کنید.

4-با تلفظ آمریکایی و بریتیش کلمات انگلیسی آشنا شوید

نحوه تلفظ کلمات انگلیسی در کشورهای مختلف دنیا با هم فرق می کند. از ایالات متحده آمریکا گرفته تا بریتانیا، استرالیا و کشورهایی که انگلیسی زبان دومشان است، بین لهجه ها و تلفظ های کلمات تفاوت هایی وجود دارد. بهترین کار این است که به پادکست هایی با لهجه های مختلف گوش کنید تا گوشتان به شنیدن این تفاوت ها عادت کند. با گوش دادن می توانید یاد بگیرید که چطور موقع صحبت کردن کلمات را به درستی تلفظ کنید.

اگر از انگلیسی زبانان غیر بومی بپرسید به شما می گویند که یادگیری زبان انگلیسی خیلی هم آسان نیست. ساختارهای پیچیده گرامری، اصطلاحات گیج کننده و قوانین سخت تلفظ انگلیسی باعث می شوند تا یادگیری این زبان سخت به نظر برسد.

انگلیسی هم مثل هر زبان دیگری بر پایه مجموعه ای از قوانین متکی است که ترتیب و صدای کلمات مختلف را تعیین می کنند. متاسفانه هیچ راه میانبری برای یادگیری یک شبه همه این قوانین وجود ندارد و فقط با تمرین و مطالعه است که می توانید آنها را یاد بگیرید. پس هر چه زودتر شروع کنید بهتر است!

ما در ادامه راهنمای زیر که شامل قوانین تلفظ انگلیسی و نحوه یادگیری آنهاست را در اختیارتان می گذاریم. بیایید کارمان را با یاد گرفتن اصول اولیه تلفظ صحیح کلمات انگلیسی شروع کنیم!

5-قوانین اولیه تلفظ در انگلیسی

اولین نکته مهمی که باید بدانید تفاوت بین مصوت ها (vowels) و صامت ها (consonants) در زبان انگلیسی است. وقتی شما یک صامت یا consonant را در زبان انگلیسی تلفظ می کنید، جریان هوا به طور موقت متوقف می شود؛ یعنی زبان، لب ها یا تارهای صوتی شما به سرعت صدا را مسدود می کنند. اما وقتی یک مصوت یا vowel را تلفظ می کنید دهان شما باز می ماند و تا زمانی که صحبت کردن را به پایان نرسانید جریان هوا متوقف نمی شود.

صامت ها و مصوت ها در زبان انگلیسی عبارتند از:

  • Vowels (مصوت ها): a, e, i, o, u, *y, *w
  • Consonants (صامت ها): b, c, d, f, g, h, j, k, l, m, n, p, q, r, s, t, v, *w, x, *y, z

* نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که w و y بسته به ترکیب حروف در کلمات می توانند به عنوان صامت یا مصوت عمل کنند. به عنوان مثال در کلمه “day” از شکل مصوت y استفاده می شود اما در کلمه “yell”، y نقش صامت دارد. به همین شکل، w در کلمه” owe” مصوت است اما در کلمه” work” صامت به حساب می آید.

وقتی نام و اصوات اصلی حروف انگلیسی را یاد گرفتید می توانید آنها را کنار هم بگذارید تا کلمات انگلیسی را بسازید. به عنوان مثال، حروف p ، e و t با هم جمع می شوند و کلمه “pet” به معنای حیوان خانگی را می سازند.

6-ترکیب مصوت ها (vowels)

معمولا یک مصوت در یک کلمه با یک صامت همراه می شود (مثل کلمه pet). با این حال گاهی اوقات دو مصوت کنار هم قرار می گیرند و صدای کاملا جدیدی تولید می کنند. وقتی این اتفاق می افتد، معمولا حرف اول این ترکیب طولانی ادا می شود و حرف دوم بی صداست.

به این مثال ها توجه کنید:

ai (daily) (روزانه), ea (eat) (خوردن), ie (pie, outside) (کیک پای، بیرون), oa (boat) (قایق), ay (say) (گفتن), oo (choose, book) (انتخاب کردن، کتاب), ee (feel) (احساس کردن).

7-ترکیب صامت ها (Consonan)

درست مثل مصوت ها، صامت ها هم می توانند با ترکیب شدن صدای کاملا جدیدی ایجاد کنند. گاهی اوقات این صداها ترکیبی از حروف جداگانه هستند (مثل ct در کلمه “act” به معنای عمل کردن)، ولی گاهی اوقات هم پیش می آید که ترکیب جدید به صداهایی که حروف به صورت جداگانه ایجاد می کنند کاملا بی ارتباط است (مثل gh در کلمه “laugh” به معنای خندیدن).

به مثال های زیر دقت کنید:

ch (chess) (شطرنج), sh (shirt) (پیراهن), th (this, bath) (حمام), gh (ghost, cough) (شبح، سرفه), wh (whale, whole) (نهنگ، همه), fr (fresh) (تازه), ck (pick) (انتخاب), bl (blue)(آبی), sp (spin) (چرخش)

همه جملات کاربردی انگلیسی در زندگی روزمره با ترجمه و تلفظ +PDF

8-هجاها (Syllables)

به طور کلی هجا یعنی صدا در کلمه. برخی از کلمات فقط یک هجا دارند ولی بعضی کلمات دیگر چند هجایی هستند. دانستن تعداد هجاها در یک کلمه به شما کمک می کند تا آن را به درستی تلفظ کنید. به عنوان مثال، کلمه “day” سه حرف دارد ولی وقتی آن را تلفظ می کنید فقط یک صدای بدون وقفه یا فقط یک بخش دارد.

هر هجا حداقل باید یک مصوت داشته باشد. اغلب اوقات با نگاه کردن به تعداد مصوت ها می توانید تعداد هجاهای یک کلمه را مشخص کنید.

به مثال های زیر توجه کنید:

  • Fast  هجا، 1 مصوت (Fast) (سریع)
  • Order  هجا، 2 مصوت (Or-der)(ترتیب، سفارش)
  • Tomorrow  مصوت، 3 هجا (To-mor-row) (فردا)
  • Alligator هجا ، 4 مصوت (All-i-ga-tor)(دایناسور)

با اینکه اکثر کلمات انگلیسی بین 1 تا 4 هجا دارند، ولی کلماتی هم هستند که 19 هجایی اند! این مساله باعث می شود که شمارش تعداد هجاهای یک کلمه همیشه هم کار آسانی نباشد. علاوه بر این، تعداد هجاها در کلمه لزوماً برابر تعداد مصوت های آن نیست.

word image 41

گاهی اوقات برخی از صداهای مصوت در کلمه بی صدا هستند و سایر صداها هم از دو مصوت متفاوت تشکیل شده اند. به عنوان مثال، کلمه “outside” (بیرون) از 4 مصوت تشکیل شده اما فقط 2 هجا دارد، چون ou فقط یک مصوت محسوب می شود ولی i…e تشکیل صدای بلند “i” را می دهد (مثل کلمه pie)، حتی اگر با یک صامت i و e از هم جدا شوند.

این سریالها را دانلود کنید، کمک بسیاری به یادگیری تلفظ درست می کنند

9-تکیه یا Stress روی هجا

وقتی یک کلمه تک هجایی را تلفظ می کنید، فقط یک هجا برای تکیه روی آن دارید. “Syllable stress” یا “استرس و تکیه روی هجا” به هجایی در کلمه اشاره می کند که بیشتر از بقیه روی آن تاکید و تکیه می شود. این مساله به این معناست که درکلمات چند هجایی، یک هجا کمی بلندتر و طولانی تر از بقیه ادا می شود. اگر استرس روی کلمات را به خوبی رعایت نکنید صحبت کردن شما شبیه ربات به نظر می رسد!

خب، حالا این سوال پیش می آید که چطور باید تعیین کرد که روی کدام هجا باید تاکید شود؟ با اینکه در این مورد استثنائات خاصی هم وجود دارد ولی به طور کلی می توانید از قوانین زیر برای تلفظ کلمات کوتاه استفاده کنید:

  • تک هجایی: روی اولین و تنها هجای موجود تاکید کنید. مثال: dog, cat, day, rain- سگ، گربه، روز، باران
  • دو هجایی: روی هجای اول یا دوم تاکید کنید. به طور کلی در اسمها، صفتها و قیدهای دوهجایی، استرس روی هجای اول است ولی در افعال دو هجایی روی هجای دوم تاکید می شود. مثال های هجای اول: happy (HAP-py) (شاد)، little (LIT-tle) (کوچک)، running (RUN-ning) (در حال اجرا، در حال دویدن). مثال های هجای دوم: record (re-CORD) (ضبط کردن)، combine (come-BINE) (ترکیب کردن)، insist (in-SIST) (اصرار کردن).
  • سه هجایی: در این کلمات بسته به بسته به نحوه به پایان رسیدن کلمه، استرس می تواند روی هجای اول، دوم یا سوم قرار بگیرد. در کلماتی که با er (ballplayer بازیکن بیسبال)، or (narrator راوی، گوینده)، ly (frequently مکرر) و یا y (library کتابخانه) به پایان می رسند، استرس را روی اولین هجا قرار بدهید. در کلماتی که با tion (reception پذیرش)، sion (expansion گسترش)، ic (strategic استراتژیک) و یا al (potential بالقوه) به پایان می رسند، استرس روی هجای دوم قرار می گیرد. در کلماتی که به ee (referee داور)، eer (pioneer پیشگام، پیشرو)، ese (legalese زبان حقوقی) و یا ette (vinaigrette سس سرکه و روغن زیتون) روی هجای سوم تاکید کنید.
  • چهار هجایی: در این کلمات به نحوه به پایان رسیدن کلمه، استرس روی هجای دوم یا سوم قرار می گیرد. اگر کلمه با cy (transparency شفافیت)، ty (fraternity برادری)، phy (philosophy فلسفه)، gy (geology زمین شناسی) و یا al (political سیاسی) پایان گرفته بود، استرس روی هجای دوم قرار می گیرد. در کلماتی که به tion (constitution ساختار)، sion (apprehension دلهره) و یا ic (supersonic مافوق صوت) ختم می شوند روی هجای سوم تاکید کنید.

10-استثنائات قوانین تلفظ در انگلیسی

انگلیسی هم مثل اکثر زبان ها همیشه از یک سری قوانین خاص پیروی نمی کند. برای هر کدام از قوانین تلفظ ذکر شده در بالا حداقل یک استثنا وجود دارد. به عنوان مثال، با اینکه استرس در بسیاری از کلمات سه هجایی مختوم به or روی هجای اول قرار می گیرد، استثنائاتی مثل کلمات behavior (be-HAV-ior) (رفتار) و receptor (re-CEPT-or) (گیرنده) هم وجود دارد.

هچنین اگر چه استرس در اکثر کلمات دو هجایی روی هجای اول قرار دارد، ولی در بعضی کلمات مثل today (to-DAY) (امروز) و request (re-QUEST) (درخواست) این قانون اجرا نمی شود. بنابراین همانطور که یادگیری قوانین تلفظ انگلیسی بسیار مهم است، شما باید استثنائات را هم بلد باشید.

این صد درس را دانلود کنید تا تلفظ واژگان اصلی زبان را اصولی یاد بگیرید

ویدیوی آموزشی

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

8 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام ممنون بابت آموزش نکات و توی متن معنی صامت و مصوت یکی دوبار جابجا نوشته شده

    پاسخ
  • سلام عالی بود استفاده کردیم

    پاسخ
  • سلام خیلی ممنون خسته نباشید❤️

    پاسخ
  • ruangiznamgu@gmail
    مهر 6, 1401 11:59 ق.ظ

    سلام خسته نباشید امکانش هست هر دوتا زیر نویسو زیر سریالا بزارید ممنون

    پاسخ
  • سلام و خستە نباشید ،راستش نمی دونم از سختی زبان انگلیسی هست یا نە ،من یە جورایی سردرگم شدم،انگار کە انگلیسی یک قانون ثابت مثل زبان کوردی یا فارسی ندارد ،چون بە عنوان مثال الفبای این دو تا زبان را یک بار یاد بگیری دیگە بستە و همە کلمە ها رو تا حدی میتونی درست تلفظ کنی ،ولی من با اینکە از کودکی الفبای انگلیسی را یاد گرفتەام ،باز هم در تلفظ بە مشکل میخورم کە مهم ترین چیز در زبان انگلیسی هستش

    پاسخ
  • تشکر از علم ودانش تان بحث شنیداری در زبان انگلیسی برای من مشکلات زیادی درست میکند گفتم شاید با اصول تلفظ مشکلاتم کمتر شود.اگر راهنمایی بفرمایید ممنونم چون در جملات پنج کلمه به بالا جمله را نمیتوانم ترانسکریپ کنم.

    پاسخ
  • سلام لطفاً طریقه صحیح کلمه عیسی رو بفرمایید و چرا به اون شکل هست isa یا eisa صحیح

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست