جمله واره یا کلاوز

آموزش جمله واره های انگلیسی (ساختار و نکات کاربردی)

گاما

جمله واره یا بند (Clause) گروهی از کلمات مرتبط است که شامل فاعل و یک فعل می شود. از آن جا که بند، از یک فاعل و فعل تشکیل شده است، می تواند به تنهایی به عنوان یک جمله کوچک که معنای کاملی هم دارد، در نظر گرفته شود. بنابراین، یک جمله واره را می توان یک جمله ساده هم نامید.

یک جمله معمولا دارای دو قسمت است:

1 -فاعل یا Subject (اسم یا ضمیری که عمل را انجام می دهد)

و

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

2- گزاره یا Predicate (بخشی از جمله که بعد از فاعل می آید)

پس جمله واره گاهی اوقات به عنوان گروهی از کلمات که از یک فاعل و گزاره تشکیل شده اند، در نظر گرفته می شود. می توان گفت که هر جمله حداقل از یک بند تشکیل شده است. نمونه هایی از جمله واره های ساده را ببینید:

  • He laughed.
  • I am sleeping.
  • He is running.
  • She sings.
  • The dark is barking.   تاریکی دیوانه کننده است

همان طور که قبلا هم به آن اشاره شد، یک جمله می تواند بیش از یک بند داشته باشد. این همان چیزی است که کلمه ” بند ” را به مفهومی مهم در گرامر تبدیل می کند. هدف از یادگیری جمله واره، تشخیص بخش هایی از جمله است که به تنهایی یک جمله ساده در نظر گرفته می شوند و معنای کاملی دارند. درک این مفهوم کمک می کند گروه های کلمات مرتبط در داخل یک جمله را به صورت بند دسته بندی کنیم و ساختار یک جمله مرکب که بیش از یک بند دارد را تشخیص بدهیم.

جمله ای که بیش از یک بند دارد، به جمله مرکب (compound) یا پیچیده (complex) معروف است. در چنین جملاتی، بند ها با حروف ربطی مثل but، and، because، which، although و . . . به هم متصل می شوند.

  • She is crying. (یک بند)   او گریه می کند
  • I waited for him, but he didin’t come. (دو بند)   من منتظرش ماندم، اما او نیامد
  • He called a doctor because he was not feeling well. (دو بند)   او دکتر خبر کرد زیرا حال خوشی نداشت
  • He bought a red shirt, but I bought a white shirt because it was cheaper.(سه بند)   او یک تی شرت قرمز خرید، اما من یک تیشرت سفید خریدم زیرا ارزانتر بود
  • I like physics because I want to become an engineer, but my friend likes biology because he wants to become a doctor. (چهار بند)   من فیزیک را دوست دارم زیرا می خواهم مهندس شوم، اما دوستم زیست دوست دارد زیرا می خواهد دکتر شود

یادتان باشد، بند ترکیبی از کلماتی است که هم فاعل و هم مفعول دارند و می توانند به تنهایی به عنوان یک جمله ساده معنای کاملی داشته باشند. پس بخشی از یک جمله ( غیر از حروف اضافه، حرف تعریف و مفعول ) را در صورتی که یک جمله ساده باشد، می توان یک بند نامید. قسمت های خط دار مثال های زیر بند های هر جمله هستند:

  • They are laughing at a joker.   آن ها به جوکر می خندند
  • I saw a cat in the street.   من در خیابان یک گربه دیدم
  • She cooks food in the kitchen.   او در آشپزخانه غذا می پزد

بخش هایی که زیرشان خط کشیده شده است، جمله واره هستند. معمولا جمله به این صورت کوتاه می شود تا زبان آموزان مبتدی بتوانند مفهوم جمله واره را بهتر شناسایی و درک کنند.

با این حال درک این نکته ضروری است که تعریف جمله واره دو بخش دارد:

1-گروهی از کلمات مرتبط با هم که

2-این گروه از کلمات مرتبط باید یک فاعل و مفعول داشته باشند.

یعنی تمام کلمات مرتبط (که شامل فاعل، فعل، حرف اضافه، حرف تعریف و مفعول است) باید به عنوان یک جمله واره در نظر گرفته شوند . وجود فاعل و فعل در یک جمله واره ضروری است تا بتوان سایر کلمات مربوط به آنها را مشخص کرد. پس این کلمات مرتبط با هم ( یعنی فاعل، فعل، حرف اضافه، حرف تعریف و مفعول ) را می توان یک جمله واره نامید.

حتما دانلود کنید: 100 درس رایگان آموزش زبان انگلیسی (رایگان)

درک ساختار بند بسیار مهم است زیرا هدف از یادگیری بند، شناسایی گروه کلمات مرتبط با هم جملات مرکب است. یک جمله مرکب یک یا چند بند دارد و هر کدام از این بند ها از کلمات مرتبط (فاعل، فعل، حرف اضافه، حرف تعریف، مفعول و. . .) تشکیل شده اند. همه این کلمات مرتبط باید به عنوان یک بند در نظر گرفته شوند. به عبارت دیگر حروف اضافه، تعریف و مفعول در صورتیکه به فاعل و فعل مرتبط باشند، حتی اگر بتوان بند را به فاعل و فعل خلاصه کرد، نمی توانند جدا از جمله واره در نظر گرفته شوند.

به مثال زیر دقت کنید:

  • I waited for him in the library, but he did not come.   من در کتابخانه منتظرش ماندم، اما او نیامد

جمله بالا دو بند دارد که با حرف ربط but به هم متصل شده اند. در بند اول، بخش “I waited for him” می تواند به تنهایی به عنوان یک جمله ساده در نظر گرفته شود که به بند پایه هم معروف است . پس تمام کلمات مرتبط جمله I waited for him in the library یک بند کامل را تشکیل می دهند.

آموزش کامل 3 جمله واره مهم در انگلیسی:

با این اوصاف نمی توان گفت که “I waited for him ” بند اول و “he did nit come” بند دوم است، بلکه “I waited for him in the library” بند اول و “he did not come” بند دوم است. تشخیص درست گروه کلمات مرتبط مهم است زیرا در برخی موارد یک بند برای این که معنای کاملی بدهد به دیگری وابسته است. در واقع بند ها دو نوع اصلی دارند (بند های اصلی ‌یا مستقل و بندهای فرعی یا وابسته) که باید به خوبی شناخته شوند.

دانلود آموزشهای صفر تا صد گرامر زبان

  lesson  دانلود فیلم های آموزش گرامر انگلیسیpdf  دانلود ۴ کتاب آموزش گرامر کامل انگلیسی

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست