سفر به وان ترکیه

راهنمای سفر به وان (دیدنیها، رستورانها، غذاها و هزینه ها)

گاما

وان (Van) بزرگ‌ترین شهر در شرق ترکیه و مرکز استان وان است که در شرق دریاچه وان قرار دارد و فاصله چندانی با مرز مشترک ایران و ترکیه ندارد. وان در نیمه اول قرن پانزدهم میلادی، به منطقه‌ای مورد مناقشه بین امپراتوری عثمانی و امپراتوری صفوی تبدیل شد. صفویان در سال ۱۵۰۲ وان را به تصرف خود درآوردند؛ هرچند این شهر در جنگ‌های مختلف بین عثمانی و صفوی دست به دست شد تا اینکه در سال ۱۵۵۵ میلادی با امضای پیمان آماسیه بین شاه تهماسب یکم و سلطان سلیمان یکم و مشخص‌کردن مرز ایران و عثمانی، جنگ‌های درازمدت دو کشور خاتمه یافت و وان به دست عثمانی افتاد.

امروزه اکثریت جمعیت وان را کردها و اقلیت آن را ترک‌ها تشکیل می‌دهند. این شهر را بیشتر به‌خاطر گربه‌های سفید می‌شناسند که یک چشم آبی و یک چشم زردرنگ دارند. در این مقاله شما را با جاذبه های دیدنی این شهر، مراکز خرید و بهترین غذاهای آن آشنا خواهیم کرد.

ویژگی های وان

بهترین زمان سفر به وان

شهر وان از آب و هوای کوهستانی برخوردار است، بنابراین اگر قصد سفر تفریحی دارید در اواخر فصل بهار، تابستان یا اوایل پاییز، به وان سفر کنید که هم وضعیت آب‌وهوایی مساعد است و هم بارش باران کم می‌شود. خرداد تا مهر (اواخر مه تا سپتامبر) بهترن زمان سفر به وان است. که در این ماه ها قیمت هتل‌ها و بلیط هواپیما به بیشترین میزان خود می‌رسد. در صورتی که هدفتان از سفر به وان، خرید است؛ هر زمان از سال می‌تواند برایتان مناسب باشد و فصل های حراجی ممکن است هزینه های دیگر مانند گرانی قیمت بلیط و هتل ها را به دنبال داشته باشد.

جاذبه های گردشگری وان

۱- جزیره آختامار (Akdamar Island)

جزیره آختامار (Akdamar Island)

جزیره آختامار که با نام جزیره آکدامار نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۴۱ کیلومتری غرب شهر وان، در دریاچه وان قرار دارد. با ۰.۷ کیلومتر مربع مساحت، آختامار دومین جزیره بزرگ از چهار جزیره موجود در دریاچه است. کلیسایی تاریخی و زیبا که همنام با جزیره است، در آن وجود دارد. قدمت این کلیسا به سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی می‌رسد. برای دیدن این کلیسا و جزیره باید به اسکله کنار دریاچه وان بروید و سوار کشتی شوید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

۲- دریاچه وان (Van Lake)

دریاچه وان (Van Lake)

دریاچه وان اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری وان به‌شمار می‌رود که در سمت غربی آن قرار دارد. با ۳۷۵۵ کیلومتر مربع مساحت، این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه محسوب می‌شود و سه جزیره به نام‌های آختارمار، چارپاناق و آن آدیر را در خود جای داده است. آب دریاچه وان از بی‌شمار جریان کوچک آبی تامین می‌شود که از کوه‌های اطراف آن فرومی‌ریزند. همچنین از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های حوضه بسته در جهان یاد می‌کنند. این دریاچه میزان تعدادی از مسابقات ورزشی از جمله قایق‌رانی نیز است.

۳- مسجد جامع وان (Van Ulu Cami)

مسجد جامع وان (Van Ulu Cami)

مسجد جامع وان با مسجد اولو وان نیز شناخته می‌شود و بقایای آن که شامل نیمی از مناره و بخشی از دیوارها می‌شود، به دوران سلجوقی بازمی‌گردد. مسجد پس از ویرانی بام در زلزله ۱۸۴۴، به حال خود رها شد و وضعیت کنونی آن متاثر از صدمات جنگ جهانی دوم نیز است. از این بنا به‌عنوان یکی از معدود بازمانده‌های شهر قدیم وان یاد می‌شود.

۴- قلعه وان (Castle Of Van)

قلعه وان (Castle Of Van)

قلعه وان در شرق ساحل دریاچه وان و بر بالای کوه‌ها قرار گرفته است و قدمت آن به قرن‌های هفت و هشت میلادی بازمی‌گردد. در حال حاضر این قلعه به‌صورت خرابه‌ای وجود دارد که تنها جذابیت آن ستون‌های بزرگ و دیواره‌های سر به فلک کشیده آن هستند. در نزدیکی قلعه کتیبه‌ای از «خشایار شاه» به چشم می‌خورد که از دوران هخامنشیان، بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۲۰ متر به یادگار مانده است. این کتیبه تنها کتیبه‌ای از دوران هخامنشیان است که در خارج از مرزهای کنونی ایران وجود دارد.

۵- آبشار مرادیه (Muradiye Waterfall)

آبشار مرادیه (Muradiye Waterfall)

مجموعه آبشارهای مرادیه در ۸۸ کیلومتری شهر وان، در مسیر دوبایزید به وان قرار گرفته است و از نقاط گردشگری و محبوب این شهر به‌شمار می‌رود. مردم شهر وان و گردشگران زیادی در چهار فصل سال به این آبشار سفر می‌کنند تا از این جاذبه طبیعی و زیبا که از چشم‌اندازهای نفس گیری برخوردار است،‌ دیدن کنند.

۶- صومعه واراگاوانک (Yedi Kilise)

صومعه واراگاوانک (Yedi Kilise)

صومعه واراگاوانک که با نام‌های یدی کلیسه و هفت کلیسا نیز شناخته می‌شود، در دامنه کوه ارک و در فاصله ۹ کیلومتری جنوب شرقی وان قرار دارد. بنای کلیسا در قرن ۱۱ میلادی توسط پادشاه واسپوراکان در محوطه‌ای که پیش از آن به مکانی مذهبی تعلق داشت، پایه‌گذاری شد. از این صومعه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صومعه‌ها در دوره صفاریان یاد می‌کردند. این بنا در طول نسل‌کشی ارمنیان توسط عثمانی‌ها مورد حمله قرار گرفت و بخش‌های زیادی از آن ویران شد.

بهترین مراکز خرید وان

۱- مرکز خرید (VAN AVM)

بزرگ ترین و هم چنین مجهز ترین مرکز خرید شهر وان بوده و بیش از ۱۰۰ برند در آن جا دارای نمایندگی رسمی هستند. این مرکز خرید در پنج طبقه به وسعت سی هزار متر مربع٬ انتخاب ایده آلی برای کسانی است که فرصت کافی برای خرید ندارند و قصد دارند تا کلکسیونی از برند ها را در یک مکان در اختیار داشته باشند.

۲- بازار سنتی وان

بازار اصلی شهر وان که از دو خیابان متقاطع کاظم کارابکر و جمهوریت تشکیل شده و از ابتدا تا انتهایش پر از غرفه‌هایی ا‌ست که نام های خارجی و معروف اروپایی و آمریکایی را دارند. نمایندگی برندهایی مانند آدیداس، ال‌سی‌واکی‌کی، نایکی، کینتکس و… را در این‌جا خواهید دید.

۳- تورکوز ای.وی.ام (Turkuaz Avm)

TurkuazAvm نیز بسیاری از برندهای معروف پوشاک را دارد. این مرکز خرید یکی از بهترین مراکز خرید وان است که در مرکز این شهر قرار دارد و حال و هوای سنتی و محلی دارد.در این مجموعه علاوه بر برندهای ترکیه‌ای برندهای اروپایی هم یافت می شوند. همچنین این مرکز دارای کافی‌شاپ و سالن آمفی تئاتر است.

هزینه سفر به ترکیه، دیدنی ها، زمان سفر نکات پسا کرونایی

۴- آیدین پریهام (Aydın Perihan İş Merkezi)

این مرکز خرید نزدیک رستوران های معروف به نام تامارا گریل و بیرکوک واقع شده است. به دلیل اینکه این مجموعه تقریباً قدیمی است، رقابتی با مراکز خرید ندارد، اما یکی از بهترین مراکز خرید وان ترکیه به‌شمار می رود که در مرکز شهر واقع شده است. همچنین این مجموعه مانند دو مجموعه قبلی دارای سالن تئاتر، کافی‌شاپ و فود کورت است. توجه داشته باشید که قیمت‌ها در مرکز خرید آیدین پریهام پایین تر از بقیه فروشگاهای شهر وان ترکیه است.

۵- آتایوس سیلور (AtayosSilver)

یکی از مراکز خرید پرطرفدار وان، آتایوس سیلور است که در نزدیکی این بازار محبوب می‌توانید هتل‌ها و رستوان های خوب پیدا کنید. در این مرکز خرید هرچه که لازم داشته باشید را می توانید پیدا کنید، مانند شیرینی‌ها و باقلواهای معروف ترکیه‌ای. این مرکز خرید همانند سایر مراکز شامل فروشگاه‌های برندهای مختلف است.

بهترین رستوران های شهر وان

۱- رستوران Aişe

رستوران عایشه، توسط گروهی متشکل از زنان محلی اداره می شود و هر روز حدود شش غذای مختلف ترکی و کردی ارائه میدهد. برای صرف یک وعده غذایی کامل شامل نان و سوپ ، تقریباً ۱۰ تا ۱۲ لیر می پردازید. سرو غذا در پاسیوی رنگارنگ در فضای باز رستوران، این محیط را برای بسیاری از مشتریان محبوب کرده است.

۲- رستوران Firavîn

قرارگیری شهر وان در ناحیه مرزی ترکیه و ایران این شهر را در منطقه ای کرد نشین و در معرض پیوند فرهنگ کردی و ترکی قرار داده است. رستوران Firavîn که نام آن در کردی این منطقه به معنی ناهار است، منوی روزانه متغیری دارد و می توانید هر روز غذاهای متفاوت و لذیذی را در این رستوران سفارش دهید.

۳- رستوران Kervansaray

کباب معروف این رستوران از گوشت گوسفند به اسم کباب کاغذی که در کاغذ پیچیده و پخته شده را از دست ندهید و منوی شامل انواع مزه های بومی و دلپذیر را امتحان کنید. آشپزخانه این رستوران به صورت باز و در معرض دید مشتریان قرار گرفته و همین امر صمیمیت و اطمینان خاصی به فضا بخشیده است.

رسم و رسومات کشور ترکیه و ۱۲ نکته ای که نمی دانید

۴- رستوران Hacioglu Kebapcisi

کباب که از غذاهای سنتی و محبوب ترکیه است با طعم دار کردن گوشت های بومی به وسیله ادویه ها و چاشنی های محلی تازه و پخت در کوره ها و اجاق های سنتی تهیه می شود و در بین توریستها بسیار پرطرفدار است. رستوران حاجی اوغلو با ارائه مزه های بی نظیری از کباب های طعم دار سنتی مانند آدانا کباب ، کباب Urfa و … و همچنین انواع دیگر غذاهای گوشتی و اوقات خاصی را برای مشتریان به وجود می آورد.

۵- رستوران Akdamar

رستوران Akdamar در جزیره ای با همین نام که از جاذبه های دیدنی و معروف شهر وان است قرار دارد. منوی این رستوران در کنار غذاهای ترکی خوشمزه، تحت تاثیر محل قرار گیری آن که در دل دریاچه زیبای وان است، انواع کباب ماهی های تازه صید شده این دریاچه را ارائه می دهد.

معروف ترین غذاهای وان

۱- کوفته های ترکی (Turkish meatballs)

کوفته های ترکی (Turkish meatballs)

یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهای شهر وان ترکیه گوشت ها توپکی شکل و قل قلی مانندی است که در این شهر به بهترین نهو انها را پخت می نمایند.

به علت اینکه کوفته های بسیاری با مواد تشکیل دهنده متفاوت در این شهر وجود دارد هر فرد بسه به نوع سلیقه خود می تواند مواد غذایی را به این غذای لذیذ اضافه کرده و پس از پخت نوش جان نماید.

۲- سارما (Sarma)

سارما (Sarma)

این غذا همان دلمه است که مواد تشکیل دهنده آن گوشت، برنجریال سبزیجات، ادویه های متفادت را درون کلم و یا گوجه میرزند اما در سارما این مواد تشیل یافته در درون برگ مو می پیچند و پس از پخت کامل و جا افتادنشان انها را در کنار نان و ماست سرو کرده ونوش جان می نمایند.

مجوز اقامت در ترکیه: انواع، شرایط لازم و همه نکات مهم

۳- لاهماجون (Lahmacun)

لاهماجون (Lahmacun)

یکی از لذیذ ترین غذاهای ترکی به علت شباهت آن به پیتزا بنام پیتزای ترکی نیز شناخته شده می باشد.گوشت چرخکرده، سبزیجات خرد شده، پیاز، گوجه و جعفری و ادویه هایی مثل آویشن، فلفل، دارچین و زردچوبه از مهمترین و اصلی ترین مواد تشکید دهنده این غذاهای لذیذ می باشند.

۴- کومپیر (Kumpir)

کومپیر (Kumpir)

یکی دیگر از پرطرفدارترین غذاهای است که نه تنها در وان بلکه در تمامی کشور ترکیه محبوب می باشد.این غذا همان سیب زمینی شکم پر می باشد که ابتدا سیب زمینی ها را می پزند و سپس داخل شکمش را خالی کرده و سیب زمینی خالی شده را با موادی نظیر ذرت، نخود فرنگی، کاهو، خیارشور، زیتون سیاه و سبز، سوسیس و انواع سس ها مخلوط می کنند و در نهایت بر روی آن پنیر پیتزا میریزند و می توانید آن را نوش جان نمایید.

۵- کونفه (Kunefe)

کونفه (Kunefe)

یکی دیگر از لذیذ ترین و خوشمزه ترین دسرهای شهر وان کونفه می باشد که پس از پخت معمولا آنرا با بستنی و یا خامه بسته به نوع سلیقه و ذائقه سرو می کنند. پنیر بدون نمک در بین رشته‌های کادایف ساختار اصلی و مهم این دسر را تشکیل می‌دهد. بعد از پخت کامل این دسر شربت مخصوصی بر روی آن می ریزند که شیرینی شربت و بافت پنیری را به آن می دهد و در نهایت و قبل از سرو انرا با پودر پسته سرو می نمایند.

شرایط مهاجرت به ترکیه: کار، تحصیل، دریافت شهروندی

هزینه سفر به وان

۱- هزینه اقامت

با وجودی که وان شهر کوچکی است، اما اقامتگاه هایی در آن به چشم می خورد که برای سفر چند روزه می توانید رویشان حساب کنید:

  • هتل های ۵ ستاره: حدود ۲۶۰ تا ۵۲۰ لیر ترکیه
  • هتل های ۳ ستاره: حدود ۸۰ تا ۵۰۰ لیر ترکیه
  • سایر هتل ها: حدود ۱۰۰ تا ۴۰۰ لیر ترکیه

تنها هاستل این شهر وان بکپکرز | Van Backpackers Hostel نام دارد، قیمت های آن چندان ارزان و به صرفه نیستند. در این هاستل انواعی از اتاق های چند تخته تا اتاق های استاندارد و دو نفره به چشم می خورد که طیفی در حدود ۶۰ تا ۱۱۰ لیر ترکیه برای هر شب دارند.

۲- هزینه‌ غذا

طیف هزینه های خورد و خوراک در شهر وان مناسب است و آن ها را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • رستوران های ارزان قیمت: حدود ۱۵ تا ۳۰ لیر ترکیه
  • رستوران های مقتصدانه: حدود ۲۰ تا ۵۰ لیر ترکیه
  • فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد: حدود ۱۰ تا ۱۵ لیر ترکیه

۳- هزینه تماس و اینترنت در ترکیه

در کل در کشور ترکیه سه اپراتور تلفن همراه وجود دارد که با نام های ترکسل (turkcell)، وودافون (vodafon) و آوِا (avea) خدمات ارایه می دهند. باید بدانید که در این میان، سیم کارت ترکسل شهرت و کیفیت بیشتری دارد. هزینه تماس در کشور ترکیه در مقایسه با ایران بسیار بیشتر است و به طور مثال هر دقیقه مکالمه با سیم کارت ترکسل در حدود ۰٫۶۳ لیر ترکیه هزینه دارد.

روش های مسافرت به وان

۱- هواپیما

قیمت بلیط هواپیما از فرودگاه امام خمینی تهران تا فرودگاه شهر وان ترکیه در حال حاضر چیزی حدود ۲ تا ۷ میلیون تومان می‌باشد که بسته به نوع هواپیما و پرواز، متفاوت است.

۲- قطار

قطار تهران – وان هر هفته دوشنبه‌ها مسافران را بین این دو شهر جابه‌جا می‌کند. این قطار ساعت ۹:۳۰ صبح از تهران حرکت کرده و عصر همان ‌روز به ایستگاه تبریز می‌رسد که پس از مسافرگیری از ایستگاه تبریز، به سمت وان حرکت می‌کند.

آموزش ۱۰ کلمه و عبارت کاربردی در زبان ترکی استانبولی

۳– اتوبوس

از دیگر راه‌های رسیدن به وان، سفر با اتوبوس است که از شهر ارومیه انجام می‌شود. هرجای ایران که هستید ابتدا باید خود را به ارومیه برسانید. از آن‌جا می‌توانید با مبلغ ۸۵۰۰۰ تومان بلیط اتوبوس را تهیه کرده و به شهر زیبای وان سفر کنید.

۴- ماشین شخصی

اگر بخواهید با ماشین شخصی خود از مرز رد شوید، باید هزینه‌های قبل از سفر را برای کاپوتاژ ماشین در نظر بگیرید. علاوه بر این، هزینه بنزین نیز به سفر شما اضافه خواهد شد.

حرف آخر

  • در شهر وان ترکیه می‌توان بدون ویزا تا ۹۰ روز کامل اقامت داشت
  • .با توجه به نزدیکی این شهر به مرزهای ایران، می‌توان حتی با خودروی شخصی هم به آنجا مسافرت کرد. اما در بدو ورد ممکن است جاده شما را دلزده کند که باید صبور باشید تا به شهر وان برسید.
  • روزهای یکشنبه صرافی ها بسته هستند. بنابراین باید قبل از این روز برای چنج ریال‌های خود به لیر اقدام کنید. چون در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها عمل تبدیل ارز انجام نمی‌شود و هیچ فروشگاه یا رستورانی با واحد ریال کار نمی‌کند.

مردم ترکیه: شناخت روحیات، فرهنگ، آداب و قوانین

ویدیوی جذاب سفر به وان

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست