دورنمایی از شهر شگفت انگیز آنکارا

بهترین جاذبه های گردشگری آنکارا (و 10 نکته برای توریست ها)

گاما

آنکارا جزو شهرهای بی نظیر و شگفت انگیز ترکیه است که هر ساله توریست های زیادی را به خود دعوت می کند. در این مطلب یک راهنمای کامل داریم که در آن بهترین جاذبه های گردشگری آنکارا را معرفی می کنیم و 9 نکته مهم هم در انتها برای گردشگران داریم تا در نهایت لذت به آنکارا سفر کنند.

نقشه آنکارا را در زیر مشاهده می فرمایید (منبع):

نقشه آنکارا

1- آنیت کبیر (Anıtkabir)

آنیت کبیر آرامگاه مصطفی کمال آتاتورک (Mustafa Kemal Atatürk) بنیانگذار جمهوری ترکیه است که از او با عنوان “پدر ترکها” هم یاد می شود. آنیت کبیر در سال 1952 در وسط آنکارای مرکزی ساخته شد و هر روز پذیرای هزاران بازدید کننده است. این بنای زیبا هر روز بین ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر باز است و ورود برای همه رایگان می باشد.

آنیت کبیر شامل 4 بخش اصلی است: مقبره (تالار افتخار)، میدان تشریفات، جاده شیر و موزه آنیت کبیر آتاتورک.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

آنیت کبیر (Anıtkabir)

آنیت کبیر

مقبره آتاتورک در اتاقی زیرزمینی و غیر قابل دسترس واقع شده است؛ ولی شما می توانید از تالار افتخار دیدن کنید که در آن مقبره نمادین و یادبود آتاتورک قرار دارد و در واقع مهمترین قسمت آنیت کبیر همینجاست.

برای رسیدن به مقبره و میدان تشریفات که روبروی آن قرار دارد باید از جاده شیر عبور کنید. طول این جاده 262 متر است و هر دو طرف آن با 24 مجسمه شیر به نشانه قبایل قدیمی ترک تزئین شده است.

میدان تشریفات منطقه وسیعی مشرف بر مقبره آتاتورک است. اینجا جاییست که هزاران نفر در اعیاد مهم ملی برای بزرگداشت آتاتورک دور هم جمع می شوند.

مقبره نمادین آتاتورک در تالار افتخار

مقبره نمادین آتاتورک در تالار افتخار

موزه آنیت کبیر آتاتورک یک موزه 3000 متری مربعی شکل در زیر تالار افتخار است که از چهار بخش تشکیل شده است. در بخش اول وسایل شخصی آتاتورک به نمایش گذاشته شده اند. بخش دوم شامل نقاشی های رنگ روغنی است که صحنه هایی از نبرد گالیپولی (Gallipoli War) و جنگ استقلال ترکیه را به تصویر می کشد. در بخش سوم آثار هنری و گالری هایی را مشاهده می کنید که اطلاعاتی درباره اصلاحات و انقلاب های برپا شده در دوران آتاتورک را ارائه می دهند. بخش آخر هم مجموعه بزرگی از کتاب های آتاتورک (به طور دقیق 3123 کتاب) را در خود جای داده است و اطلاعاتی درباره زندگی آتاتورک و نحوه ساخت آنیت کبیر به شما ارائه می دهند.

تغییر نگهبانان در آنیت کبیر

تغییر نگهبانان در آنیت کبیر

تغییر نگهبانان در آنیت کبیر

2- ارگ آنکارا (Ankara Citadel)

دقیقا مشخص نیست که این ارگ در چه زمانی و توسط چه کسانی ساخته شده است. ارگ یا قلعه آنکارا آثار به جای مانده از ساکنان باستانی آناتولی (Anatolia) مثل هیتی ها، غلاطی ها، فریگی ها، رومی ها، بیزانس ها ، سلجوقیان و عثمانی ها را در خود جای داده است.

این ارگ در سال 1832 و پس از مرمت و بازسازی توسط ابراهیم پاشا، پسر محمد احمد پاشا فرماندار عثمانی در مصر، به این شکل نهایی درآمد. در طول مرمت ارگ، خیلی از بلوک های مرمر بکار رفته در آن از مناطق رومی اطراف خریداری شدند و در حال حاضر می توان بلوک های سنگی ساختمانی که در دیوارهای ارگ کار گذاشته و تعبیه شده اند و رویشان نوشته هایی به زبان لاتین حک شده را مشاهده کرد.

ارگ آنکارا

ارگ آنکارا

کوچه های داخل ارگ و اطراف آن پر از مغازه های کوچکی هستند که می توانید در آنها انواع و اقسام کالاها مثل ادویه جات، کارهای هنری مسی و همینطور صنایع دستی و کارهای چوبی جالب و خوبی را پیدا کنید.

علاوه بر این کافه ها و کافی شاپ های دنجی در اطراف ارگ وجود دارند که می توانید در آنها غذاهای خاص محلی را امتحان کنید یا خودتان را به نوشیدنی های مختلف مهمان کنید تا خستگی از تنتان بیرون برود.

ارگ آنکارا که بهترین جاذبه گردشگری این شهر محسوب می شود، جاذبه های دیدنی بسیاری در اطراف خود دارد. مهمترین مکانی که موقع بازدید از ارگ آنکارا حتما باید به آنها هم سری بزنید شامل موزه راحمی کوچ (Rahmi Koç Museum)، موزه باستان شناسی اریمتان (Erimtan Archeology Museum) و موزه تمدن های آناتولی (Anatolian Civilizations Museum) است.

تخته سنگ هایی که روی دیوارهای ارگ آنکارا جاسازی شده و روی آنها نوشته هایی به زبان لاتین حک شده است

تخته سنگ هایی که روی دیوارهای ارگ آنکارا جاسازی شده و روی آنها نوشته هایی به زبان لاتین حک شده است

تخته سنگ هایی که روی دیوارهای ارگ آنکارا جاسازی شده و روی آنها نوشته هایی به زبان لاتین حک شده است

موزه راحمی کوچ (Rahmi Koç Museum) از دو بنای تاریخی چنگلهان (Çengelhan) که مسافرخانه ای قدیمی و به جای مانده از دوران باشکوه سلیمان است و سفراهان، کاروانسرای قرن شانزدهم تشکیل شده است. موزه راحمی کوچ در واقع یک موزه فناوری و صنعت است که در سال 2005 توسط خانواده کوچ (Koç family) ثروتمندترین و با نفوذترین خانواده ترکیه ساخته شده است.

حدود 4 هزار شی ارزشمند در این موزه به نمایش گذاشته شده اند که دیدن آنها، بینشی جامع از تاریخ صنعتی ترکیه و جهان به شما ارائه می دهد. علاوه بر این در 30 غرفه موزه می توانید مجموعه گسترده ای از فناوری های دریایی، محصولات و شیوه های مورد استفاده در صنایع دارویی، ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات هواپیمایی ، وسایل نقلیه قدیمی، وسایل حمل و نقل ریلی، اسباب بازی ها و ابزارهای مربوط به علوم ارتباطات، دریانوری و بسیاری چیزهای دیگر را هم مشاهده کنید.

غرفه های دیگری نیز در مورد آتاتورک و وهبی کوچ (Vehbi Koç)، پدر و بنیانگذار خانواده کوچ که یکی از اولین صنعتگران و بازرگانان وجود دارد. به جز اینها، کافه زیبایی هم در این موزه هست که می توانید در آنجا کمی استراحت کنید و طعم غذاهای خاص و خوشمزه را بچشید. مبلغ ورودی موزه رحمی کوچ برای بزرگسالان 15 لیر و برای دانشجویان 10 لیر است. ضمنا این موزه دوشنبه ها تعطیل است. در بقیه روزها توانید از ساعت 11 صبح تا 5 بعد از ظهر از این موزه زیبا دیدن کنید.

موزه راحمی کوچ

موزه راحمی کوچ

موزه باستان شناسی اریمتان (Erimtan Archeology Museum) توسط تاجر ترک، یوکسل اریمتن (Yüksel Erimtan) تاسیس شد. در سال 2015، سه خانه قدیمی در نزدیکی ارگ آنکارا مرمت و به ساختمان موزه تبدیل شدند. در حال حاضر بسیاری از اشیاء و وسایل متعلق به مجموعه خصوصی یوکسل اریمتان که شامل آثار مربوط به دوره های هیتی، اورارتویی، رومی و بیزانس هستند در این موزه به شیوه های معاصر نشان داده می شوند. هزینه ورودی این موزه رای بزرگسالان 12 لیر و برای دانشجویان 7 لیر و ساعت بازدید آن هم مطابق با همان ساعت بازدید موزه راحمی کوچ است.

موزه باستان شناسی اریمتان

موزه باستان شناسی اریمتان

هزینه سفر به ترکیه، دیدنی ها، زمان سفر نکات پسا کرونایی

3- موزه تمدن آناتولی (Anatolian Civilizations Museum)

بدون شک محبوب ترین موزه در آنکارا موزه تمدن های آناتولی است. این موزه مجموعه گسترده ای از آثار کشف شده در آناتولی را در خود جای داده که مربوط به تمدن های مختلف هستند.

بخش های مختلف موزه تمدن آناتولی آثاری از دوره های پارینه سنگی (Paleolithic Age)، عصر کالکولیت (Chalcolithic Age)، عصر برنز قدیم (Old Bronze Age)، مستعمرات تجاری آشوریان (Assyrian Trade Colonies)، قرون سلطنتی هیتی ها و هیتیت قدیم (Old Hittite and Hittite Imperial Ages)، پادشاهی فریگیان (Phrygian Kingdom)، پادشاهی هیتیت متاخر (the Late Hittite Kingdom)، پادشاهی اورارتو (the Urartian Kingdom) و دوره های کلاسیک را به نمایش می گذارند.

یک متن باستانی حفاظت شده

یک متن باستانی حفاظت شده

مجسمه تندیس سر

مجسمه تندیس سر

موزه تمدن آناتولی در سال 1997، جایزه “موزه سال اروپا” را از آن خود کرد. با این حساب یکی از مکان هایی که حتما بعد از ورود به آنکارا باید از آن دیدن کنید همین موزه است.

هزینه ورودی موزه 45 لیر است. در صورتی که کارت موزه داشته باشید هزینه ای از شما گرفته نمی شود. ساعات بازدید موزه در طول تابستان (1 آوریل – 1 نوامبر) بین ساعت 10 تا 5 عصر و در زمستان (1 نوامبر – 1 آوریل) از ساعت 8.30 صبح تا 6 عصر است.

مجسمه مرمر از یک مرد اسب سوار

مجسمه مرمر از یک مرد اسب سوار

4- آتاکوله (Atakule)

آتاکوله یکی از قدیمی ترین مراکز خرید در آنکارا است و شاید بتوان گفت که برجسته ترین مکان دیدنی این شهر هم هست. این جاذبه گردشگری برجی با شکوه به طول 125 متر (410 فوت) و پارکی پر از گیاهان و گلهای رنگارنگ دارد.

آتاکوله

آتاکوله

رسم و رسومات کشور ترکیه و ۱۲ نکته ای که نمی دانید

5- حمام رومی (Roman Bath)

حمام رومی آنکارا یک مجموعه حمام متعلق به قرن سوم قبل از میلاد است که کاراکالا (Caracalla) و به افتخار آسکلپیوس (Asclepius) خدای دارو و سلامتی یونان باستان ساخته شد. این حمام در منطقه وسیعی در مرکز اولوس (Ulus) ساخته شده است.

مجموعه حمام رومی با مساحت تقریبی 65000 مترمربع در واقع موزه ای در فضای باز است که در آن می توانید حدود 1000 اثر سنگ تراشی شده از جمله ستون های سنگی مقبره ها، لوح ها و معماری های پراکنده شده در میان خرابه ها را مشاهده کنید. این سنگ تراشی ها عمدتا به دوران روم و بیزانس برمی گردند.

ساعت بازدید از این جاذبه گردشگری در تابستان (1 آوریل تا 1 نوامبر) از 10 صبح تا 7 بعد از ظهر و در زمستان (1 نوامبر تا 1 آوریل) بین 8.30 صبح تا 5 عصر است. هزینه ورودی نیز 10 لیر و با داشتن کارت موزه، رایگان است.

سازه حمام رومی با نمای شهر در پشت آن

سازه حمام رومی با نمای شهر در پشت آن

6- مسجد حاجی بایرام وِلی (Hacı Bayram Veli Mosque) و معبد آگوستوس (Temple of Augustus)

مسجد حاجی بایرام که در سال 1427 ساخته شده یکی از برجسته ترین بناهای مذهبی در آنکارا است. این مسجد به حاجی بایرام ولی که دانشمندی معتبر و یکی از شخصیت های مهم در اسلام بود اختصاص داده شده بود. فضای داخلی مسجد حاجی بایرام که در طول قرن ها بارها و بارها مورد مرمت قرار گرفته و حفظ شده است، با بهترین کاشی های سنتی کوتاهیا (Kütahya) تزئین شده است.

ورودی مسجد حاجی بایرام ولی

ورودی مسجد حاجی بایرام ولی

داخل مسجد حاجی بایرام ولی

داخل مسجد حاجی بایرام ولی

درست در کنار مسجد حاجی بایرام ولی، معبد باستانی آگوستوس قرار دارد که سالم ترین بقایای به جای مانده از دوران روم در آنکارا محسوب می شود. این معبد در قرن اول قبل از میلاد در زمان امپراطور آگوستوس و در بالای یک عبادتگاه فریگیان (Phrygian) که به الهه فریگیان کیبله (Phrygian Kybele) (مادر خدایان) و خدای ماه (God of Moon) اختصاص داشته اند ساخته شده است.

باستان شناسان در طول کاوش هایشان در این منطقه آثار بسیار مهمی کشف کرده اند. یکی از این آثار، یک نقاشی با عنوان Gestae Divi Augusti (کردار آگوستوس) است که به زبانهای لاتین و یونان باستان درباره زندگی و دستاوردهای امپراطور نوشته شده بود. این نقاشی روی دیوارهای معبد آگوستوس پیدا شد.

این معبد در حال حاضر به خوبی حفظ و نگهداری می شود و روزانه هزاران بازدید کننده دارد. هیچ ساعت مشخص و دقیقی برای بازدید از این معبد وجود ندارد؛ بنابراین بازدید از آن در 7 روز هفته به صورت 24 ساعته آزاد است. با این حال، معبد با نرده های شیشه های حفاظت می شود و برای همین شما فقط می توانید اطراف آن قدم بزنید یا از پشت نرده ها معبد را ببینید.

مسجد حاجی بایرام ولی و معبد آگوستوس در مجاورت یکدیگر

مسجد حاجی بایرام ولی و معبد آگوستوس در مجاورت یکدیگر

مجوز اقامت در ترکیه: انواع، شرایط لازم و همه نکات مهم

7- کیزیلای (Kızılay)

کیزیلای قلب آنکارا و ترکیه و پر جنب و جوش ترین منطقه این شهر است. این منطقه نه جاذبه گردشگری خاصی دارد و نه مکان تاریخی به خصوصی؛ ولی قطعا بهترین مکان برای دیدن روزمرگی های مردم آنکارا و آشنایی با نحوه گذران زندگی مردم این شهر است.

خیابان ها و کوچه های کیزیلای پر از مغازه هاییست که در آنها می توانید تقریبا هر چیزی را با قیمت مناسب تهیه کنید. علاوه بر این کافه ها و رستوران های بسیار زیادی هم در این منطقه وجود دارد. ما اکیدا به شما توصیه می کنیم که کیزیلای را کاملا بگردید و درگیر زندگی شلوغ و پر رنگ شهر آنکارا بشوید.

میدان کیزیلای

میدان کیزیلای

8- خیابان تونالی (Tunali Street) و پارک قو (the Swan Park)

با اینکه کیزیلای شلوغ ترین قسمت شهر آنکارا است؛ اما خیابان تونالی زنده ترین و دلپذیرترین خیابان این شهر محسوب می شود. این خیابان که از هر دو طرف با مغازه ها و کافه های کوچک آراسته شده، نماد معروفی از شهر آنکارا و بخش جوانی از این شهر است.

در ابتدای خیابان تونالی، پارک قو معروف آنکارا را خواهید دید. در این پارک همانطور که از اسمش هم بر می آید تعداد زیادی قو، اردک و کبوتر وجود دارد. درست مثل خیلی از آنکارایی ها که حداقل یک بار در زندگی خود این کار را انجام داده اند، شما هم می توانید با پرداخت یک لیر یک بسته غذای پرنده بخرید و به پرنده های این پارک غذا بدهید.

پارک قو

پارک قو

9- مسجد کوجاتپه (Kocatepe Mosque)

مسجد کوجاتپه در سال 1987 ساخته شده و بزرگترین مسجد آنکارا است. این مسجد در مقایسه با مساجد دیگر نسبتا جدیدتر است. کوجاتپه که کمی دورتر از کیزیلای قرار گرفته یکی از مکان هاییست که حتما باید به آن سری بزنید.

مسجد کوجاتپه و مناره مسجد

مسجد کوجاتپه و مناره مسجد

مسجد کوجاتپه و مناره مسجد

حتما بخوانید: سفر به ترکیه: دیدنی ها، هزینه، زمان سفر و همه نکات مهم

10- هامامونو (Hamamönü)

هامامونو یکی از محله های تاریخی آنکارا است که در سالهای گذشته توسط شهرداری آلتینداگ (Altındağ) مرمت شده است. این محله با خیابان های زیبا و عمارت های قدیمی اش شما را به دوران عثمانی و قرن نوزدهم می برد.

شرایط این منطقه قبل از رسیدگی و مرمت واقعا وحشتناک بود اما خوشبختانه با اجرای طرح های سازمان جامع گردشگری در آنجا، محبوبیت هامامونو سر به فلک کشیده است. این روزها مردم منطقه و گردشگران در هر زمانی از شبانه روز به عکاسی از خیابان های عجیب و آرام هامامونو و ناهار خوردن در کافه های متعدد آن و نوشیدن یک فنجان قهوه ترک می پردازند.

هامامونو (Hamamönü)

10 نکته کاربردی برای توریست ها در آنکارا

1- به گردشگرانی که قصد دارند زمان زیادی را در سفر بگذرانند توصیه می شود که در زمان خارج از فصل (off-season) از آنکارا دیدن کنند، چون آنکارا تابستان های خیلی گرمی دارد.

2- یکی از رایج ترین سوغاتی های آنکارا وسایل دست ساز ساخته شده از مس است. شما می توانید پارچ ها، فنجان ها و ظروف فوق العاده دیگری در این شهر پیدا کنید. حتی بعضی از این ظروف به قدری زیبا هستند که توجه کلکسیون داران را هم به خودشان جلب می کنند.

3- عکس گرفتن از خانمها، به خصوص خانم هایی که روسری های سیاه پوشیده اند ممنوع است؛ بنابراین قبل از اینکه از کسی عکس بگیرید حتما باید از او اجازه بگیرید.

شرایط مهاجرت به ترکیه: کار، تحصیل، دریافت شهروندی و نکات دیگر

4- موقع ورود به خانه ها یا مساجد در ترکیه، باید کفش هایتان را در بیاورید (در مساجد شلوغ بازدیدکنندگان می توانند کفش هایشان را در نایلون بگذارند و با خودشان به داخل ببرند). اگر قصد گشت و گذار در شهر دارید به لباس پوشیدنتان دقت کنید. لباس هایی بپوشید که خیلی روشن و شاد، عجیب و غریب یا خیره کننده نباشند. ممکن است به توریست ها و گردشگرانی که لباس های بیش از حد روشن یا تحریک کننده پوشیده اند اجازه ورود به مکان های فرهنگی داده نشود.

5- نوشیدن مشروبات الکلی فقط در مکان های خاص تعیین شده مجاز است. مصرف مشروبات در خیابان های شهر ممنوع است و متخلفانی که از این قانون سرپیچی کنند باید جریمه سنگینی بپردازند.

6- انعام دادن در رستوران ها و کافه های شهر معمول نیست. ولی اگر واقعا دلتان می خواهد به پیشخدمت انعام بدهید می توانید 10% از کل صورتحساب را به عنوان انعام بپردازید؛ مطمئنا از این سخاوتمندی شما استقبال می شود. همچنین می توانید به خدمتکارها و باربرهای هتل هم مبلغ ناچیزی (بیشتر از یک دلار) پاداش بدهید. دادن پاداش اضافی به رانندگان تاکسی در آنکارا عمل قابل قبول و پذیرفته شده ای نیست.

7- از سنت ها و آداب و رسوم مردم محلی انتقاد نکنید، چون این کار آنها را خیلی ناراحت می کند. جمعیت بومی این منطقه به گذشته شان بسیار احترام می گذارند و نسبت به هرگونه انتقاد بسیار حساس هستند.

8- چانه زدن در بازارهای محلی و مغازه ها را فراموش نکنید. گاهی اوقات ممکن است فروشنده ها مبلغشان را تا نصف هم کاهش بدهند. یادتان باشد که فروشندگان در بازارهای خیابانی بیشتر اوقات مبلغ خیلی از اجناسشان را بالا می برند، به این امید که تازه واردان از قیمت برخی کالاهای خاص اطلاع ندارند.

9- می توانید با اتوبوس در شهر این طرف و آن طرف بروید؛ اما صبح ها و عصرها اتوبوس ها خیلی شلوغ هستند. البته در تمام خیابان ها می توانید تاکسی هم بگیرید. فقط یادتان باشد که کرایه تاکسی ها بعد از ساعت 8 شب خیلی بالا می رود.

10- نوشیدن آب از شیر آبها به گردشگران توصیه نمی شود. این آب برای سلامتی مضر نیست ولی کلر زیادی دارد.

مردم ترکیه: شناخت روحیات، فرهنگ، آداب و قوانین

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست