راهنمای سفر به هندوستان

راهنمای سفر به هندوستان: جاذبه ها، هزینه ها، غذاها و جشن ها

گاما

هند کشور پهناوری است که قسمت اعظم جنوب آسیا و شبه قاره‌ی هند را به خود اختصاص داده است. این کشور از شمال با تبت، نپال، بوتان، چین، بنگلادش و پاکستان هم مرز است و از سه طرف دیگر با خلیج بنگال، دریای عمان و اقیانوس هند مرز آبی دارد. تعداد ادیان مختلف در هند بسیار زیاد است، حدود ۸۲.۱ درصد از مردم هند از آئین هندو، ۱۲.۹ درصد از اسلام و بقیه‌ی مردم از ادیانی مثل مسیحیت، زرتشت، سیک، یهودی و… پیروی می‌کنند. لباس رسمی زنان هند ساری و لباس‌های رسمی مردان دهوتی، شروان، آچکان، کورتا و نهرو است که از هر کدام در مراسم خاصی استفاده می‌شود و برای کادو دادن از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی استفاده می‌شود. در فرهنگ هند حیواناتی چون گاو، موش، فیل، طاووس، میمون و درختی به نام بی بل بسیار مقدس هستند. در این مقاله شما را با کشور آشنا خواهیم کرد و تمام نکاتی که برای سفر به هندوستان باید بدانید را خواهیم گفت.

word image 216

بهترین زمان سفر به هند

تغییرات شدید آب و هوا در هندوستان امری رایج و متداول است و هنگام سفر باید به این نکته توجه کنید. هند کشور پهناوری است و شما میتوانید براساس خواسته خود منطقه ای را انتخاب کنید. فصل تابستان در ایالت های جنوبی و مرکزی هند بسیار داغ و سوزان است . از طرفی، در فصل زمستان مناطق شمالی تر هند مثل دهلی نو شاهد سرما و مه زیادی خواهد بود و مناطق هیمالیایی شمال هند سرد و پوشیده از برف می شوند و عملا تردد به آن ها غیرممکن خواهد بود. در طول فصل موسمی هم شهرهایی مثل بمبئی یا چنای شاهد بارش های بسیار زیادی است و احتمال سیلاب و آب گرفتگی در این فصل بسیار زیاد است.

word image 217

جاذبه های گردشگری هند

۱- تاج محل (Taj Mahal)

word image 218

این بنا به افتخار ممتاز مهال همسر محبوب امپراتور شاه جهان نام گذاری شده است. بنای ساختمان از زمان مرگ او در ۱۶۳۱ آغاز شد و با ۲۰۰۰۰ کارگر ۲۲ سال طول کشید تا کامل شود. تاج محل بیش تر از مرمر سفید ساخته شده و با منبت کاری های ظریف طرح گل و سنگ ها قیمتی و نیمه قیمتی مثل یشم، لاجورد، الماس و مادر مروارید تزیین شده است. ساختمان از عنصرهای طراحی اسلامی مثل قوس، مناره و گنبدهای پیاز شکل در کنار خطاطی های سیاه در سر در ترکیب شده است.

۲- معبد طلایی امریتسار (Amritsar)

word image 219

امریتسار (Amritsar) در ۱۵۷۷ توسط رام داس ساخته شد و یکی از مهم ترین مرکزهای تاریخی و فرهنگی سیک ها است. جاذبه اصلی اینجا، هارماندیر صاحب است که به نام معبد طلایی است. یکی از مقدس ترین زیارتگاه های سیک ها، که هندوها و مردمی از مذهب های دیگر را هم به خود جذب می کند، با ترکیبی از سبک هندو و اسلامی ساخته شده است. قسمت مرمری پایین آن منبت کاری های طرح گل و حیوانات نقش شده دارد، اما گنبد طلایی آن به شکل گل نیلوفر آبی است که نمادی از پاکی برای سیک هاست.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

۳- شهر طلایی جیسلمر (Jaisalmer)

word image 220

شهر طلایی جیسلمر به خاطر ماسه سنگ های زردی که در بسیاری از ساختمان ها به کار رفته به این اسم نامگذاری شده است. این شهر پر از قصرهای پر زرق و برق قدیمی، دروازه های باشکوه و قلعه عظیم جیسلمر یا قلعه طلایی است که ساختار دلهره آور آن به قرن ۱۲ تعلق دارد. علاوه بر قصرها، معبدها و خانه های قدیمی خوب، دژ، ۹۹ سنگر و دروازه های عظیم دارد که به میدان اصلی راه دارند. در آن جا شما قصر بلند هفت طبقه مهاراجه را می بینید.

۴- قلعه سرخ (The Red Fort)

word image 221

این قلعه هلالی شکل که در دهلی نو قرار دارد در سال ۱۶۴۸ توسط شاه جهان ساخته شد و به خاطر ماسه سنگ های قرمزی که در ساختنش استفاده شده به این اسم نامگذاری شده است. قلعه سرخ مساحتی بیش تر از دو کیلومتر مربع دارد و توسط یک خندق بزرگ احاطه شده است و از نقاط جالب آن، دو دروازه بزرگ لاهور ، ورودی اصلی قلعه و دروازه دهلی است که استادانه تزیین شده است و قبلا توسط امپراتور برای مراسم تشریفاتی استفاده می شد. بخش سرگرم کننده این قلعه، چات چوک است، یک بازار سرپوشیده قرن ۱۷ که در آن همه چیز از جواهر و لباس ابریشم گرفته تا سوغات و مواد غذایی می فروشند.

۵- سواحل گوا (Goa)

word image 222

خط ساحلی غربی گوا رو به دریای عرب است. خط ساحلی گوا با بیش تر از ۶۰ مایل فاصله از خط ساحلی، زیباترین ساحل های جهان قرار گرفته اند که هرکدام ویژگی خاص خود را دارند. اگر به دنبال آرامش و سکوت هستید، ساحل آگوندا انتخاب مناسبی است. اما ساحل کالانگوت (Calangute) شلوغ تر و تجاری تر است. اگر در جستجوی اقامتگاه های مد روز، یوگا و چشمه های آب گرم هستید، ساحل های ماندریم ، مورجیم و آشویم بین هندی های ثروتمند و غربی ها محبوب هستند. پناهگاه های حیات وحش پاوام مهاویر (Bhagwan Mahavir) یکی از جاذبه های این ساحل است. این پناهگاه ها خانه انبوهی از جانداران مثل گوزن، میمون، فیل، پلنگ، ببر و پلنگ های سیاه و شاه کبری معروف هند و ۲۰۰ گونه پرنده است.

۶- پارک ملی پریار (Periyar)

word image 223

یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار جنوب هندوستان است، پارک ملی پریار و منطقه محافظت شده حیات وحش است که در اطراف دریاچه ای که بریتانیایی ها در سال ۱۸۹۵ برای آبیاری و فراهم کردن آب مورد نیاز شهر مادورای ساخته بودند قرار گرفته است. در این پارک گونه های زیادی از پستانداران شامل تعداد زیادی فیل هندی که به صورت آزاد رها شده اند، گراز وحشی،سمور آبی،پشه دم شیری و بیش از ۲۰ گونه ببر بنگال است. تماشای پرندگان و رویت پیاپی گونه هایی مانند جهندگان، لک لک ها، مرغ ماهی خوار، مرغ شاخنوک، نوعی پرنده دم پهن و همچنین گونه های بسیار جالب پروانه ها میتواند برای شما جذابیت های زیادی داشته باشد.

۷- معبد بوده گایا (Bodhgaya)

word image 224

بوده گایا ، مقدس ترین مکان دنیا برای بودایی هاست که هر ساله هزاران گردشگر را به خود جذب میکند. کانون مرکزی این زیارتگاه، معبد شگفت انگیز «ماهابودی» است که در مکانی پر اهمیت یعنی جایی که بودا برای تعلیم و تدوین فلسفه خود از زندگی آمد ساخته شده است. معبد به وسیله یک هرم مارپیچ زیبا مسقف شده و یک مجسمه زراندود بودا در داخل آن جای دارد. درخت انجیر مقدس هندی نسلی از درخت بودای اصلی است، بودا هفت شبانه روز زیر این درخت ریاضت کشیده تا اینکه به حقیقت دست یافته، گفته می شود که این درخت یکی از کهن ترین و تکریم شده ترین درخت ها در جهان است.

۸- کاخ میسور (Mysore)

word image 225

قصر شگفت انگیز میسور در سال ۱۸۹۷ بعد از آتش سوزی بازسازی شد، این قصر سه قسمتی شامل جاذبه هایی مانند برج مربعی شکل و گنبدهای زیبایش، سقف بسیار تزیین شده، ستون هایی در « Durbar Hall»، « Marriage Pavilion» با شکوه با کاشی های لعاب دار در کف بنا، شیشه های رنگی زیبا، کارهای هنری و نمایش جواهرات است. از نمایش های نور، یعنی زمانی که کاخ با بیش از ۹۰۰۰۰ چراغ نورانی می شود دیدن کنید. جشن نور معمولا آخر هر هفته و تعطیلات برگزار میشود.

۹- حوضچه‌های کرالا (Kerala)

word image 226

حوضچه‌های کرالا، زنجیره‌ای از تالاب‌ها و دریاچه‌های موازی با ساحل دریای عربی، در ایالت کرالا هستند. حوضچه‌های آبریز کرالا، حوضه زیست بسیاری از گونه‌های منحصر بفرد آبزی از جمله خرچنگ، قورباغه‌ها و لجن خوارها، پرندگان آبی و حیواناتی مانند سمورآبی و لاک پشت می‌باشد. امروزه، گردش در آبراه‌های این حوضچه‌ها با خانه قایقی، با چند قایق بزرگ معروف به کتووالام محبوب‌ترین فعالیت گردشگری در حوضه این آبریز می‌باشد.

۱۰- کاخ دریاچه (Taj Lake Palace)

word image 227

کاخ دریاچه، واقع در دریاچه پیچولا، در شهر اودیپور، به عنوان یک قصر تابستانی سلطنتی، در قرن ۱۸ ساخته شده است. امروزه از آن به عنوان یک هتل لوکس ۵ ستاره استفاده می‌شود که تحت برند “مجموعه هتل‌ها و کاخ‌های تفریحی تاج” فعالیت می‌کند. کاخ دریاچه، یک قایق دارد که مسافرین را از اسکله‌ای در قصر شهر در ساحل شرقی دریاچه پیچولا به هتل منتقل می‌کند.

جذاب ترین فستیوال ها و جشن های هندوستان

شرکت در فستیوال های هند فقط تجربه تماشای جشن های جذاب نیست، بلکه فرصتی برای چشیدن غذاهای متنوع هندی هم هست. اگر می خواهید در مهم‌ترین و بیشترین جشنواره های هند شرکت کنید ماه نوامبر بهترین زمان سفر به این کشور است.

۱- دیوالی (Diwali)

word image 228

دیوالی یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های هندوها در این کشور است که هرساله در ماه اکتبر همراه نمایش‌های گوناگون و به شکل باشکوهی جشن گرفته می‌شود. در طول فستیوال نورها، خانه‌ها با فانوس‌های سفالی، شمع و برگ‌های درخت آشوکا تزئین می‌شوند. مردم لباس‌های نو به تن کرده، در نیایش خانوادگی شرکت می‌کنند، ترقه می‌زنند و به دوستان، آشنایان و همسایگان شیرینی می‌دهند. در این ایام بازارها رونق می‌گیرند و در همه‌جا مراسم آتش‌بازی برپا است.

۲- هولی (Holi)

word image 229

هولی، فستیوال رنگ‌ها، یکی از معروف‌ترین جشنواره‌های هند است که در ماه مارس در سراسر کشور برگزار می‌شود. در عید هولی، مردم یک خرمن بزرگ آتش برپا می‌کنند و به رقص و آواز در اطراف آن می‌پردازند. در این روز، مردم در فضای باز به دورهم جمع می‌شوند و به یکدیگر رنگ‌های خشک و تر می‌پاشند. برخی از آن‌ها این رنگ‌ها را داخل تفنگ‌های آب‌پاش یا بادکنک ریخته و به‌سوی هم پرتاب می‌کنند.

۳- دوسِهرا (Dussehra)

word image 230

دوسهرا به مناسبت مرگ شاه خبیث، راوانا (Ravana)، به دست خدای راما (Rama)، به شیوه‌های مختلف در سراسر هند جشن گرفته می‌شود. مردم در ماه اکتبر در همه‌جا به مدت ۱۰ روز اقدام به بازطراحی صحنه‌های این نبرد می‌کنند. دوسهرا با مراسم سوزاندن تمثال‌هایی از راوانا به اوج خود می‌رسد.

۴- ناواراتری (Navaratri)

word image 231

ناواراتری (Navaratri) به شیوه‌های مختلفی از سوی مردم هند جشن گرفته می‌شود. این فستیوال ۹ روزه در «گجرات» نویدبخش آمدن شب‌هایی پرشور و حال همراه با رقص‌های پرانرژی است. مردم در این ایام لباس‌های زیبا، رنگارنگ و سنتی به تن می‌کنند و فضای همه‌جا زیبا و پرطراوت می‌شود. فستیوال ناواراتری در ماه سپتامبر قدرت الهه‌ی آمبا (Amba) به ۹ شیوه‌ی متفاوت را گرامی می‌دارد.

۵- دورگا پوجا (Durga Puja)

word image 232

جشن دورگا پوجا از سوی بنگالی‌های در سراسر هند برگزار می‌شود. این فستیوال ده‌روزه از روزه‌داری گرفته تا جشن و عبادت الهه‌ی دورگا با آوازهای سنتی، رقص و نمایش همراه است. در این ایام مجسمه‌های بزرگ و زیبایی از دورگا ساخته شده و در مکان‌های مخصوص قرار داده می‌شود. مردم در این فستیوال در ماه اکتبر لباس‌های سنتی به تن کرده و برای جشن و عبادت به این مکان‌ها می‌روند.

آموزش یادگیری مکالمه زبان هندی به زبان ساده (سبک پیمزلر +Pdf)

معروف ترین غذاهای هندوستان

۱- پانی پوری (Pani Puri)

word image 233

پانی پوری غذای لذیذی است که ماده اصلی آن سیب‌زمینی می‌باشد. سیب‌زمینی‌هایی که با تمبر هندی و شکر طعم دار شده و بعد به‌صورت پفکی و توخالی سرخ می‌شوند و درون آن‌ها را با عدس، پیاز و نخود پر می‌کنند.

۲- وادا پاو (Vada Pav)

word image 234

ظاهر این غذا شبیه به یک همبرگر سفیدرنگ است. مخلوطی از سیب‌زمینی و سیر و آرد نخود سرخ‌شده که در نانی مانند نان همبرگر سرو می‌شود. در برخی انواع آن سبزی نیز استفاده می‌گردد. چاشنی این غذا نیز سسی تند به رنگ قرمز یا سبز است.

۳- کاتی رول (Kati Roll)

word image 235

کاتی رول درواقع یک لقمه کباب سوخاری است؛ کبابی ساده که در نانی نازک به نام پاراتا پیچیده می‌شود و سپس سوخاری می‌گردد. کاتی رول طعمی خوب و دل‌چسب دارد.

۴- چیکن تندوری (Tandoori Chicken)

word image 236

برای تهیه این مرغ خوشمزه و لذیذ، تکه های مرغ را با ماست و ادویه های هندی مثل ماسالا، فلفل سیاه، پودر فلفل چیلی یا فلفل چیلی کشمیری مزه دار می کنند و بعد آن را در تنور یا فر کباب می کنند تا کاملا برشته شود وسپس با نان یا برنج سرو میکنند.

۵- روگان جوش (Rogan Josh)

word image 237

روگان جوش یا روغن جوش یا روغن گوشت معمولا با گوشت بره تهیه می شود و اصالتا متعلق به نواحی کشمیر هند است. خامه ای که به این غذا اضافه می شود تندی فلفل را ملایم می کند و طعمی بی نظیر و خوشمزه به آن می دهد. علاوه بر فلفل چیلی که اصلی ترین ماده این غذاست ادویه های معطری مثل هل، زیره سبز، زردچوبه و گرم ماسالا هم در تهیه آن استفاده می شوند. روگان جوش را هم همراه با برنج ساده باسماتی و هم همراه با نان میل می کنند.

۶- پالک پنیر (Palak Paneer)

word image 238

پالک پنیر نوعی خوراک هندی است که از ترکیب اسفناج و پنیر کاتیج تهیه می شود. مکعب های پنیر را با اسفناج و ادویه های هندی ترکیب می کنند و خوراکی خوش عطر و بو، خوشمزه و مقوی به اسم پالک پنیر به وجود می آید.

۷- آلو گوبی (Aloo Gobi)

word image 239

این غذا که یکی از معروف ترین غذاهای هندی است از ترکیب سیب زمینی، گل کلم و ادویه های هندی تهیه می شود و بسیار خوش عطر و خوشمزه است. عطر و بوی این غذا عمدتا به خاطر استفاده از سیر، زنجبیل، پیاز، گوجه و زیره سبز است و طعمی بسیار مطبوع و خوشمزه دارد.

۲ تااز بهترین نرم افزارهای آموزش زبان هندی بصورت خودآموز (اصولی و سریع)

هزینه سفر به هندوستان

۱- هزینه اقامت

در هند هزینه اقامت در شهرهای مختلف تا حدی متفاوت است، اما به طور معمول برای هر شب می توانید با ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ روپیه اتاقی معمولی بگیرید که از امکانات اصلی برخوردار است. با پرداخت بیشتر از ۱۰۰۰ روپیه می توانید اتاقی بسیار خوب در هتلی مناسب تهیه کنید. با پرداخت چنین مبلغی اتاق شما احتمالاً از امکاناتی مثل تلویزیون، سیستم تهویه و دیگر امکانات رایج برخوردار خواهید بود. به طور کلی هزینه اقامت در هند به صورت زیر است:

  • اقامت در هتل ۱ ستاره: ۱۸۴۱ روپیه
  • اقامت در هتل ۲ ستاره: ۲۰۲۱ روپیه
  • اقامت در هتل ۳ ستاره: ۲۰۷۰ روپیه
  • اقامت در هتل ۴ ستاره: ۴۳۸۰ روپیه
  • اقامت در هتل ۵ ستاره: ۵۸۲۹ روپیه

۲- هزینه غذا و رستوران

غذاهای هندی علاوه بر تنوع بسیار زیاد قیمت مناسبی هم دارند. به طور کلی قیمت غذاها در هند زیاد نیست. نکته جالب دیگر سبک متفاوت غذاهای مناطق مختلف است. برای کاهش هزینه خورد و خوراک در هند پیشنهاد می کنیم از چرخ دستی ها و غرفه های فروش غذاهای خیابانی استفاده کنید. به طور کلی هزینه غذا در هند به صورت زیر است:

  • هزینه غذا در رستوران ارزان‌قیمت: ۱۵۰ روپیه
  • هزینه غذا در رستوران متوسط: ۴۰۰ روپیه
  • هزینه غذا در شعبه‌های مک‌دونالد: ۲۶۸ روپیه
  • هزینه یک ساندویچ چیزبرگر معمولی: ۸۰ روپیه
  • هزینه یک فنجان کاپوچینو: ۱۱۵ روپیه
  • هزینه یک فنجان قهوه اسپرسو: ۸۱ روپیه

۳- هزینه حمل و نقل

هند وضعیتی کاملاً ایده آلی در زمینه حمل و نقل عمومی ندارد، اما به همان میزان هم ارزان است. اتوبوس و تاکسی و قطار در این کشور بسیار قیمت کمی دارند.

ریشکا، مونوریل، قطار شهری و مترو از دیگر وسایل نقلیه این کشور هستند. البته کرایه مترو و منوریل در هند نسبت به دیگر وسایل نقلیه بالاتر است و تا ۴۵ روپیه افزایش می یابد، اما با اتوبوس تنها با حدود ۸ روپیه می توانید در سطح شهرها جا به جا شوید. کرایه ریشکا حدود ۱۰۰۰ تومان است. تاکسی هم به عنوان راحت ترین وسیله نقلیه عمومی در هند شناخته می شود.

۴- هزینه اینترنت

هزینه مکالمات تلفنی در هند نسبت به ایران کمتر است. در هر قسمت از این کشور اپراتور خاصی سرویس‌ می‌دهد و ۱۰ اپراتور تلفن همراه در سراسر هند فعالیت می‌کنند که برای یک دقیقه تماس با اپراتورهای داخلی باید ۵۵ تومان بپردازید. اگر قصد خرید سیم‌کارت دارید، بهتر است در فرودگاه آن را تهیه کنید. سیم‌کارت‌هایی مخصوص مسافران و گردشگران هستند که مناسب‌ترین گزینه برای شما خواهند بود. وضعیت اینترنت در این کشور زیاد سازماندهی شده نیست، به‌طوری‌که شاید در بعضی هتل‌های هندو بتوانید اینترنت رایگان داشته باشید.

مردم هند: آشنایی با فرهنگ، دین، زبان و همه موارد ضروری

دریافت ویزای هندوستان

ویزای هند به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و فقط در قالب تورهای گروهی هند موفق به اخذ ویزا خواهید شد.

مدارک دریافت ویزای الکترونیکی

  • ۲ قطعه عکس ۵×۵ رنگی با پس زمینه سفید
  • پاسپورت با ۷ ماه اعتبار
  • کپی از کلیه صفحات شناسنامه
  • کارت ملی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا

در مدت زمان ۷ روز کاری به درخواست ویزای هند پاسخ داده می‌شود و این ویزا حدودا برای ۳۰ روز معتبر است. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان موفق به اخذ ویزای هند به صورت انفرادی نخواهید شد. ویزای هند به سه صورت یک ماهه، یک ساله و ۵ ساله صادر می‌شود که هرکدام از آن‌ها نیز هزینه متفاوتی دارند. به طور کل می‌توان گفت هزینه ویزای یک ساله توریستی در حال حاضر حدود ۱۰۰ دلار می‌باشد.

واکسن برای سفر به هند

پزشکان توصیه میکنند قبل از سفر به هند واکسن های تب زرد، کزاز، تیفوس و هپاتیت نوع A و B را تزریق کده باشید. البته لزوماً نیاز نیست که دقیقاً قبل از سفر زده شوند ولی با توجه به سن خود و زمانی که انها را زده اید، از فعال بودن آنها در بدن خود مطمئن شوید.

واکسن های سرخک، سرخجه و اوریون هم توسط سازمان جهانی بهداشت برای رفتن به کشور هند مورد تأکید قرار گرفته است.

نکات تکمیلی

  • هنگام سفر به هندوستان به آب آشامیدنی توجه کنید و بهتر است از بطری های آب معدنی استفاده کنید.
  • پوشاندن بازوها و پاها، ازنکات سفر به هندوستان است که برای احترام به فرهنگ آنان بهتر است رعایت کنید.
  • برای کم کردن هزینه های خود، از غذا خوردن در رستوران‌های شیک صرفنظر کرده و از غرفه‌‌های خیابانی غذا تهیه کنید، به جای رفتن به هتل‌های چند ستاره به اقامت در یک هتل ارزان قیمت بسنده کنید، همچنین برای جابجایی درون شهر از ریکشا، مترو و اتوبوس استفاده کنید.
  • کشور هند از امنیت متوسطی برخوردار است ولی بخاطر جمعیت زیاد در برخی مکان‌ها سطح امنیت پایین است. به هر حال سعی کنید هتل خود را در مکانی امن انتخاب کنید، هنگام بیرون رفتن همه‌ی وسایل قیمتی‌اتان را با خود نبرید.
  • مردم هند آداب خاصی دارند که باید به آن آداب احترام بگذارید، مثلا با کفش به اماکن مقدس و خانه‌ی کسی وارد نشوید، با لباس پوشیده به مکان‌های مقدس بروید، هرگز با پا چیزی را لمس نکنید، در مکان‌های عمومی و در حضور بزرگ‌ترها سیگار نکشید، اگر شما را به خانه‌اشان یا صرف غذا دعوت کردند بپذیرید و… .

در ادامه بخوانید: بهترین روش یادگیری زبان هندی در ۴ گام ساده (اما اصولی)

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست