کار در قطر

حداقل حقوق در قطر و وضعیت کار (آپدیت 2023)

گاما

قوانین حاکم بر استخدام نیروی کار در قطر بر اساس ماده 14 قانون کار مصوب سال 2004 و توسط اداره کار وزارت کار و امور اجتماعی اعمال می شوند. افرادی که قصد کار کردن در قطر را دارند باید ویزای اقامت دائم و اجازه کار داشته باشند تا بتوانند به طور قانونی در این کشور مشغول به کار شوند. در این کشور کارفرما به عنوان حامی مالی بومی کارمندان عمل می کند و قرارهای لازم را برای گرفتن ویزا و مجوز کار را ترتیب می دهد.

شرایط کار در کشور قطر

روند استخدام در قطر به خاطر وجود سیستم سنتی کفاله (kafala) که کارمند را به کارفرما متصل می کند، نسبت به سایر کشورها بسیار پیچیده تر است. در قطر کارفرمایان در امور استخدامی قدرت و تسلط بیشتری روی کارمندانشان دارند تا جایی که کارمندان باید قبل از پایان کار و خروج از کشور ویزای خروج و رضایت کارفرما را بگیرند.

علاوه بر این اولویت قطر ایجاد اشتغال برای نیروی کار قطری است و نیروی کار غیر قطری فقط ر صورت تأیید وزارت کار، داشتن اجازه کار و گرفتن مجوز اشتغال در قطر و همینطور در صورتی که به مشاغل مورد نظر نیاز باشد می توانند استخدام شوند. پس قبل از اینکه در قطر مشغول به کار شوید حتما باید به این موارد دقت کنید.

روند ثبت شرکت در قطر به شرح زیر است:

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

1- ثبت مشاغل در اداره مهاجرت

اولین قدم برای ثبت شرکت تجاری در قطر، ثبت آن در اداره کل مدیریت مرزها، گذرنامه و امور مهاجران وزارت کشور قطر برای درخواست مجوز کار است. نهاد تجاری بعد از گرفتن کارت مهاجرت که در همان تاریخ انقضای مجوز کسب و کار منقضی می شود، حامی مالی نیروی کار به حساب می آید. برای اینکه کارمندان منصوب در شرکت هنگام تماس و تعامل با اداره مهاجرت و وزارت کار بتوانند به نمایندگی از شرکت اقدام کنند باید کارت نمایندگی بگیرند.

اسناد و مدارک مورد نیاز کارفرما عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده برای کارت مهاجرت و یا کارت نمایندگی به زبان عربی که مهر و امضا شده است.
  • کپی گذرنامه کلیه نمایندگان، صاحبان کسب و کار و کسانی که حق امضای مجاز دارند.
  • کپی ثبت نام تجاری کسب و کار
  • کپی مجوز تجارت و کسب و کار
  • کارت مهاجرت (برای درخواست کارت نماینده)
  • 2 قطعه عکس رنگی نماینده هم سایز عکس پاسپورت

2- اخذ مجوز وزارت کار

تجارت و کسب و کار شما باید برای دریافت تاییدیه وزارت کار درخواست بدهد. این تاییدیه بر اساس قوانین مربوط به اجازه کار نیروی کار خارجی صادر و تا سال بعد از استخدام اعمال می شود.

مدارک و اطلاعات زیر باید توسط کارفرما به وزارت کار ارائه شود:

  • فرم تکمیل شده به زبان عربی
  • تعداد کل مهاجران به کار گرفته شده
  • موقعیت های شغلی هر کارمند
  • ملیت کارمندان

با توجه به قوانین قطر، وزارتخانه این کشور در فرایند تایید حمایت مالی شرکت، عواملی مثل وجود اتباع بیکار قطری که بتوانند این شغل را پر کنند و اینکه آیا این شغل فقط توسط یک غیر قطری می تواند پر شود یا نه را در نظر می گیرد.

word image 26

3- اخذ ویزای استخدام

اخذ ویزای استخدام برای تمام کارمندانی که قبل از ورود به قطر استخدام شده اند به عهده کارفرماست. نیروی کار استخدام شده می تواند با ویزای بازدید به قطر بیاید و بعد برای گرفتن ویزای استخدام اقدام کند؛ ولی در هر حال کار او نباید تا زمان اخذ ویزای کار شروع شود. این کارفرماست که حامی مالی تمام نیروهای کار استخدام شده اش خواهد بود.

مدارک و اطلاعات زیر برای دریافت ویزای کار باید توسط کارفرما به وزارت کار ارائه شود:

  • فرم تکمیل شده به زبان عربی
  • کپی ثبت نام تجاری کسب و کار
  • کارت مهاجرتی تجارت
  • کپی قرارداد کار معتبر بین شرکت حامی مالی و کارمند
  • کپی گذرنامه کارمند
  • چهار عکس به اندازه عکس گذرنامه

بعد از اخذ ویزای کار یک نسخه از آن باید برای کارمند ارسال شود و نسخه اصلی آن نیز باید قبل از ورود کارمند در فرودگاه محل ورود او ثبت و بعد به او تحویل داده شود. به طور کلی ویزاهای اشتغال بین 1 تا 5 سال اعتبار دارند.

مدت زمان دریافت: 2 تا 4 هفته

4- اخذ مجوز کار

مجوز کار باید ظرف مدت هفت روز کاری پس از ورود کارمند به قطر تنظیم شود. معمولا این کار فقط پس از توافق نامه کاری امکان پذیر است. قبل از ارائه درخواست مجوز کار، باید گواهی پزشکی حاکی از سلامتی کارمند اخذ شود. کارمند باید در یک بیمارستان مورد تأیید دولت آزمایشات پزشکی اش را انجام بدهد. برای انجام این آزمایشات کپی پاسپورت، ویزای کار، چهار عکس به اندازه عکس گذرنامه و هزینه آزمایش نیاز است.

پس از صدور گواهی پزشکی می توان تقاضای مجوز کار و اقامت کرد که برای یک، دو یا سه سال صادر می شوند.

اسناد و مدارک مورد نیاز کارفرما برای دریافت مجوز کار به شرح زیر است:

  • فرم درخواست تکمیل شده از وزارت کار
  • قرارداد استخدام
  • گواهی پزشکی کارمند
  • کپی ثبت نام تجاری کسب و کار
  • کارت مهاجرتی تجارت
  • 2 عکس از کارمند در اندازه عکس گذرنامه
  • کپی گذرنامه کارمند
  • ویزای کار
  • مدارک تحصیلی مرتبط
  • تست اثر انگشت بیومتریک

مدت زمان دریافت: 2 تا 4 هفته

5- اخذ اجازه اقامت

پس از تأیید ویزای کار و اجازه اشتغال و ارسال نسخه هایشان به کارمند، کارمند می تواند به قطر سفر کند و ویزا و مدارک لازم را از فرودگاه تحویل بگیرد. علاوه بر این باید از کارمند معاینه پزشکی و اسکن اثر انگشت نیز به عمل بیاید. از این لحظه به بعد درخواست اجازه اقامت شروع می شود تا ویزای ورود به کار را به اجازه اقامت تبدیل کند تا کارمند از کشور اخراج نشود. درخواست اجازه اقامت توسط کارفرما ثبت می شود و باید ظرف 7 روز از ورود شما این ثبت انجام بگیرد.

word image 27

وزارت کار باید طبق ماده 14 قانون سال 2004، قراردادی به دو زبان انگلیسی و عربی بومی تنظیم کند. برای درخواست اجازه اقامت باید اسناد و مدارک استخدام کارمند مثل قرارداد کار او ارائه شوند. در صورت در دسترس نبودن قرارداد کار، باید سایر اسناد مربوطه مانند سوابق حقوق و دستمزد و اظهاریه های بانکی ارائه شود.

اسناد زیر باید توسط کارفرما به وزارت کار ارائه شود:

  • درخواست مجوز اقامت کامل به زبان های عربی و انگلیسی
  • اصل گواهی پزشکی
  • کپی ثبت تجاری کسب و کار
  • کپی کارت مهاجرتی تجارت
  • 2 عکس از کارمند در اندازه عکس گذرنامه
  • اصل گذرنامه کارمند
  • اصل ویزای کار
  • گذرنامه حامی مالی کارمند در صورتی که یک فرد باشد

پس از صدور اجازه اقامت، کارمند می تواند تا پایان کارش زیر نظر کارفرما کار کند. بسته به موارد اشتغال، اجازه اقامت کارمند باید هر چند سال یکبار تمدید شود.

مدت زمان دریافت: تقریبا 6 هفته

6- اخذ ویزای خروج

قدم بعدی این است که اتباع خارجی استخدام شده توسط کارفرمای قطری، قبل از ترک این کشور از وزارت کشور قطر مجوز خروج بگیرند. اختیار تایید مجوز خروج کارمند با حامی مالی یا کارفرما است. اعتبار ویزای خروج صادر شده فقط هفت روز است و ممکن است این ویزا ویزای چند بار خروج باشد.

انواع ویزا در قطر

نام ویزا توضیحات ویزا
ویزای توریستی قطر ویزاهای توریستی قطر را می توان هنگام ورود به این کشور و در صورت داشتن ویزا از 33 کشور منتخب دریافت کرد. هدف از این ویزا اقامت کوتاه مدت به منظور گذران اوقات فراغت یا تعطیلات است. ویزای توریستی دو هفته اعتبار دارد ولی می توان آن را تا سه هفته هم تمدید کرد. برای درخواست ویزای توریستی رزرو هتل در قطر یا سکونت در منزل اقوامتان در این کشور و پرداخت وجه ویزا الزامی است.

مدارک مورد نیاز عبارتند از: درخواست ارسال شده توسط مدیر هتل، کپی گذرنامه، شناسه یا آی دی کارت هتل، کارت شناسایی متقاضی

ویزای تجاری قطر ویزای تجاری قطر مختص کارمندانی است که به قطر سفر می کنند و قصد دارند برای مدت کوتاهی در یک شرکت قطری کار کنند. فقط حامیان مالی مورد تأیید دولت قطر می توانند از ویزای تجاری حمایت مالی به عمل بیاورند و آن را برای کارمندانشان اخذ کنند. ویزای تجاری تا دو هفته معتبر است می توان تا چهار هفته هم آن را تمدید کرد. برای خروج از کشور قطر پس از هرگونه اقامت بیش از چهار هفته به ویزای خروج نیاز است. . در طول این مدت ممکن است کارمند فعالیت های محدود تجاری داشته باشد، اما به طور مستقیم کار نکند.

الزامات: : شرکت متقاضی باید از قبل توسط ادارات مربوطه تایید شده باشد. فرم درخواست ویزای تجاری باید از طریق نماینده یا مالک شرکت ارائه شود. علاوه بر این یک کپی از گذرنامه کارمند، شناسه شرکت و کارت شناسایی متقاضی ویزا نیز لازم است.

ویزای اشتغال قطر ویزای کار یا اشتغال قطر توسط کارفرما ترتیب داده می شود و برای 1 تا 3 ماه اعتبار دارد. این نوع ویزا بیشتر برای نیروی کاری که قصد دارد برای مدتی برای یک کارفرمای قطری کار کند کاربرد دارد. رای درخواست ویزای کار، کارمند باید قرارداد کاری معتبری داشته باشد که توسط وزارت کار تأیید شود.

علاوه بر این، طبق قانون کارمند باید تا مدت زمان تعیین شده نزد کارفرما کار کند و پس از اتمام کار قرارداد باید قطر را ترک کند مگر اینکه قرراتی برای انتقال کارمند به یک کارفرمای دیگر وجود داشته باشد.

برای دریافت ویزای کار، متقاضی باید چندین آزمایش پزشکی از جمله آزمایش خون، اثر انگشت، بررسی وضیعت سلامت و عکسبرداری از قفسه سینه انجام بدهد.

ویزای خانوادگی قطر تمام کارمندانی که در حال حاضر در قطر کار می کنند می توانند حامی مالی اعضای خانواده شان شوند و آنها را به قطر ببرند تا کنار هم زندگی کنند. ویزای خانوادگی تاریخ انقضا ندارد و تا زمانی که کارمند به حمایت مالی از آنها ادامه دهد معتبر است. حامی مالی خانواده باید از قبل اجازه اقامت خانواده خودش را گرفته باشد.

برای دریافت ویزای خانوادگی قطر مدارک زیر باید ارائه شوند:

عکس گذرنامه اعضای خانواده، گواهی های مربوط به تولد، تحصیلات و ازدواج آنها، صورتحساب بانکی نشان دهنده حداقل 6 ماه حقوق و نامه تأیید از محل کار کارمند.

ویزای قطر برای شهروندان مقیم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همه ساکنان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قطر (GCC) که در یک شغل و حرفه مورد تایید باشند می توانند از طریق سفارت قطر، ویزای بازدیدکننده یک ماهه شورای همکاری خلیج فارس دریافت کنند. این ویزا را می توان تا 3 ماه دیگر هم تمدید کرد. متقاضی باید هنگام درخواست این ویزا حرفه و شغل خود را اثبات نماید.

ویزاهای کاری قطر توسط کارفرما ترتیب داده می شود و 1 تا 3 ماه اعتبار دارند. این ویزاها اکثرا برای کارمندانی کاربرد دارند که می خواهند برای مدتی برای یک کارفرمای قطری کار کنند. برای درخواست ویزای کار، متقاضی باید قرارداد کاری معتبری که توسط وزارت کار تایید شده، داشته باشد.

چه مدت طول می کشد تا ویزای کاری قطر دریافت شود؟

چهار روز کاری. در صورتی که همه اسناد و مدارک لازم را به درستی ارسال کرده باشید، معمولا ویزای اشتغال از زمان درخواست شما طی چهار روز کاری و از طریق ایمیل صادر می شود.

۸ تا از راحت ترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان (۲۰۲۰-۲۰۲۵)

چگونه می توان ویزای کار قطر را گرفت؟

شرایط اخذ ویزای کار در قطر شامل موارد زیر است:

1- داشتن قراداد کار

2- فرم درخواست از وزارت کار که به طور مناسب تکمیل شده است.

3- گواهی پزشکی که سلامت کارمند را ثابت کند.

4- کپی پاسپورت کارمند

5- دو قطعه عکس گذرنامه

6- هر گونه مدرک تحصیلی مرتبط

هزینه ویزای کار قطر چقدر است؟

هزینه هر دو ویزای لازم در قطر (ورودی و RP) عبارتند از: ویزای ورودی اشتغال برای افراد خارجی: 200 ریال قطر، تبدیل ویزای ورودی به کارت RP: 500 ریال قطر و مجموع هر دو 700 ریال قطر (2450 دلار آمریکا).

اخذ ویزای قطر چه مدت طول می کشد؟

معمولا روند درخواست ویزای قطر از 4 تا 15 روز کاری طول می کشد. ممکن است برخی اتفاقات و شرایط پیش بینی نشده روی زمان پردازش ویزا تاثیر بگذارد؛ بنابراین حتما در زمان مناسبی برای دریافت ویزا درخواست بدهید.

میزان/ درآمد ناخالص قطر
میزان درآمد در هر سال (به ریال قطر) برآورد درصد سود
36,000 ریال قطر – 54,999 ریال قطر 20 100%
2.6%
55,000 ریال قطر – 72,999 ریال قطر 43 97.4%
5.6%
73,000 ریال قطر – 90,999 ریال قطر 43 91.8%
5.6%
91,000 ریال قطر – 108,999 ریال قطر 50 86.2%
6.51%
109,000 ریال قطر – 126,999 ریال قطر 47 79.69%
6.12%
127,000 ریال قطر – 145,999 ریال قطر 37 73.57%
4.82%
146,000 ریال قطر – 163,999 ریال قطر 37 68.75%
4.82%
164,000 ریال قطر – 181,999 ریال قطر 64 63.93%
8.33%
182,000 ریال قطر – 199,999 ریال قطر 34 55.6%
4.43%
200,000 ریال قطر – 217,999 ریال قطر 32 51.17%
4.17%
218,000 ریال قطر – 236,999 ریال قطر 19 47.01%
2.47%
237,000 ریال قطر – 254,999 ریال قطر 48 44.53%
6.25%
255,000 ریال قطر – 272,999 ریال قطر 13 38.28%
1.69%
273,000 ریال قطر – 290,999 ریال قطر 14 36.59%
1.82%
291,000 ریال قطر – 308,999 ریال قطر 33 34.77%
4.3%
309,000 ریال قطر – 327,999 ریال قطر 18 30.47%
2.34%
328,000 ریال قطر – 345,999 ریال قطر 8 28.12%
1.04%
346,000 ریال قطر – 363,999 ریال قطر 20 27.08%
2.6%
364,000 ریال قطر – 381,999 ریال قطر 6 24.48%
0.78%
382,000 ریال قطر – 400,999 ریال قطر 16 23.7%
2.08%
401,000 ریال قطر – 418,999 ریال قطر 7 21.61%
0.91%
419,000 ریال قطر – 436,999 ریال قطر 14 20.7%
1.82%
437,000 ریال قطر – 454,999 ریال قطر 13 18.88%
1.69%
455,000 ریال قطر – 472,999 ریال قطر 7 17.19%
0.91%
473,000 ریال قطر – 491,999 ریال قطر 16 16.28%
2.08%
492,000 ریال قطر – 509,999 ریال قطر 15 14.19%
1.95%
510,000 ریال قطر – 527,999 ریال قطر 4 12.24%
0.52%
528,000 ریال قطر – 545,999 ریال قطر 10 11.72%
1.3%
درآمدهای بالا
546,000 ریال قطر – 582,999 ریال قطر 3 10.42%
0.39%
583,000 ریال قطر – 618,999 ریال قطر 17 10.03%
2.21%
619,000 ریال قطر – 654,999 ریال قطر 14 7.81%
1.82%
655,000 ریال قطر – 691,999 ریال قطر 2 5.99%
0.26%
692,000 ریال قطر – 727,999 ریال قطر 17 5.73%
2.21%
728,000 ریال قطر – 764,999 ریال قطر 4 3.52%
0.52%
765,000 ریال قطر – 800,999 ریال قطر 6 2.99%
0.78%
801,000 ریال قطر – 836,999 ریال قطر 2 2.21%
0.26%
837,000 ریال قطر – 873,999 ریال قطر 6 1.95%
0.78%
874,000 ریال قطر – 909,999 ریال قطر 1 1.17%
0.13%
910,000 ریال قطر – 1,273,999 ریال قطر 8 1.04%
1.04%

در ادامه بخوانید: روش نوشتن رزومه برای قطر

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست