کار در اتریش

حداقل حقوق در اتریش و وضعیت کار (آپدیت 2023)

گاما

با اینکه حداقل پایه حقوق مشخصی در کشور اتریش وجود ندارد؛ اما مطلب امروز ما به شما کمک می کند تا درمورد حقوق و پرداختی های قانونی تعیین شده در این کشور بیشتر بدانید. عدم وجود حداقل پایه حقوق مشخص در اتریش به معنی عدم رعایت حقوق نیروی کار در این کشور نیست. برعکس، طی چند سال اخیر، یک سری توافق نامه جمعی برای تعیین نرخ پایه حقوق تصویب شده است. بر همین اساس، از این توافق نامه برای تعیین حداقل حقوق در اتریش استفاده می شود.

اگر قصد زندگی و اشتغال در کشور اتریش را دارید، مطالب این مقاله اطلاعات مفیدی درباره قانون کار، میانگین دستمزدها در این کشور و چگونگی مواجهه با مشکلاتی از قبیل پرداختی های کم یا تفاوت در پرداختی ها به شما ارائه می دهد. با ما همراه باشید.

حداقل پایه حقوق در کشور اتریش

کشور اتریش به صورت رسمی برای پایه حقوق کارگران در این کشور حداقلی را تعیین نکرده است. هرچند، در ژانویه سال 2022، دولت اتریش از شرکای اجتماعی خود درخواست کرد تا توافق نامه ای برای تعیین حداقل پایه حقوق تنظیم کنند تا در تمام بخش های صنعتی کشور اجرا شود. بر این اساس، نرخ پایه مصوب کار در اتریش 1500 یورو در ماه تعیین شده است.

این مصوبه در نتیجه توافق جمعی چهار سازمان (شریک اجتماعی) زیر حاصل شد:

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

  • اتحادیه صنفی اتریش
  • اتاق کار
  • اتاق اقتصاد دولتی
  • اتاق کشاورزی اتریش

چهار سازمان مذکور طرح تعیین حداقل پایه حقوق را طی جلسه ای در 30 ژوئن 2017 تصویب کردند. همچنین اعلام کردند که این طرح از طریق انعقاد توافق نامه های جمعی منطقه ای تا سال 2020 اجرایی شود. هرچند مدت زمان تعیین شده برای هر یک از بخش های صنعتی متفاوت بود، اما همگی آن ها تا سال 2020 به تدریج این مصوبه را به مرحله اجرا رساندند.

word image 17

پس از تعیین نرخ 1500 یورویی برای حداقل پایه حقوق در اتریش، این کشور هم اکنون از این منظر هم تراز با کشورهای توسعه یافته اروپا از قبیل فرانسه و آلمان شده است. به عبارت دیگر، در حال حاضر حداقل حقوق در کشور اتریش از بسیاری از کشورهای اروپایی بالاتر است. این حداقل حقوق شامل دستمزد پایه، اضافه کاری، پاداش و غرامت ایام بیکاری است. پرداخت حقوقی اکثر کارمندان بخش های اداری در آخرین روز هر ماه صورت می گیرد. این موضوع در کارگران مطابق با مفاد توافق نامه جمعی کارگر و کارفرما انجام می شود.

حداقل حقوق در اتریش: استثنائات و تفاوت ها

در برخی از موارد پرداخت حداقل حقوق در اتریش، استثنائاتی وجود دارد. مثلاً، کارهای روزمزد بدون مالیات، خانه داری، ساختمان سازی، مسافرکشی، حمل و نقل غذا، از جمله مشاغلی هستند که پرداختی حداقل حقوق در آنها رعایت نمی شود.

همچنین، یک سری فعالیت های کاری خاص هم از این قاعده مستثنی هستند. از جمله، کارمندانی که در جلسات تجاری، سمینارها، نمایشگاه های تجاری و کنفرانس ها به کار گرفته می شوند حق مطالبه دریافتی بیشتری نسبت به حداقل حقوق خود را ندارند. همچنین کارگران مهاجری که به صورت پاره وقت استخدام می شوند هم مشمول این مقررات هستند.

در صورت عدم دریافت حداقل حقوق مصوب در اتریش، چه کار باید کرد؟

کشور اتریش قوانین کاری سخت گیرانه و فرهنگ کسب و کار قانون مدار و غیر قابل انعطافی دارد. از جمله این قوانین، در خصوص عدم دریافت حداقل حقوق تعیین شده در این کشور است که به شما این حق را داده است تا به دادگاه شکایت کنید. بنابراین، چنانچه کارفرمایی قانون پرداخت حداقل حقوق را رعایت نکند با جریمه های سنگینی مواجه خواهد شد.

به طور مثال، شرکتی با سه کارمند، در صورت ارتکاب این تخلف برای اولین مرتبه جریمه ای بین 2000 تا 20000 یورو باید پرداخت کند، و در صورت تکرار تخلف این مبلغ تا 50000 یورو هم افزایش می یابد. به همین ترتیب، برای کارفرماهایی که سوابق پرداختی منظمی ندارند و یا جهت واریز حقوق بر اساس سن، نژاد و جنسیت کارگران تبعیض قائل می شوند، جریمه هایی وجود دارد.

word image 18

در مواردی که بین کارگر و کارفرما در خصوص حقوق و دستمزد اختلاف نظر وجود دارد، استفاده از روش های حل اختلاف غیر رسمی متداول است. برای مثال، برخی از شرکای اجتماعی با مداخله در این جریان و به طرفداری از حق شما، از تنظیم شکایت و کشیده شدن موضوع به دادگاه جلوگیری می کنند. شرکای اجتماعی این کار را از طریق مصالحه، میانجیگری یا کدخدامنشی انجام می دهند. معمولاً مرسوم است شرکت ها قبل از اینکه اختلاف به دادگاه یا دیوان قضایی کشیده شود، موضوع را به صورت داخلی حل و فصل کنند.

در صورتی که قصد شکایت داشته باشید بهترین نهاد برای رسیدگی به شکایت شما، دادگاه بخش (لندسگریش) (Landesgerichte) هر استان است. اگر شکایت شما به مراحل بالاتری کشیده شود ممکن است مجبور شوید برای پیگیری آن به مراجع قضایی بالادستی مثل دادگاه عالی بخش (اوبرلندسگریش) ((Oberlandesgrichte یا حتی دیوان عالی دادگستری (اوبراستر گریشاف) Oberster Gerichtshof )) مراجعه کنید.

متوسط درآمد در اتریش

میانگین درآمد در کشور اتریش حدود 3790 یورو در ماه است. که معمولاً شامل پایه حقوق، پاداش، پرداختی های مرخصی سالانه و حقوق ایام مرخصی استعلاجی است. به همین دلیل اکثر حقوق های پرداختی در اتریش از حداقل حقوق تعیین شده بیشتر است. ضمن اینکه این میانگین حقوق ماهانه هم تراز با مبلغ پرداختی در غرب اروپا و کشورهای اسکاندیناوی است و نسبت به پرداختی کشورهای اروپای شرقی بیشتر است.

میانگین حقوق در اتریش به تفکیک هر بخش

شکی نیست که میزان حقوق پرداختی نسبت مستقیم با حوزه فعالیت شما دارد. برای آشنایی مختصری با میانگین پرداختی در اتریش در حوزه های مختلف، مطالعه نمونه های زیر خالی از لطف نیست:

  • کشاورزی – 2646 یورو
  • فرهنگ و هنر – 2945 یورو
  • بانکداری – 4227 یورو
  • خودرو – 3405 یورو
  • بازرگانی – 3420 یورو
  • ساختمان سازی – 3736 یورو
  • آموزش و پرورش – 3110 یورو
  • مهندسی برق – 3580 یورو
  • فناوری اطلاعات – 4677 یورو
  • روزنامه نگاری – 3101 یورو
  • حقوق – 4354 یورو
  • مدیریت – 5313 یورو
  • بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی – 3779 یورو
  • توسعه تکنولوژی – 4807 یورو
  • نساجی – 2183 یورو
  • ترابری – 2937 یورو

حتما بخوانید: دانلود رایگان بهترین کتاب PDF انگلیسی در سفر (با ترجمه فارسی)

میانگین حقوق در اتریش بر اساس سابقه کار

مطابق عرف رایج در همه کشورها، میزان حقوق پرداختی در کشور اتریش بر اساس سابقه کار افزایش می یابد. برای آگاهی بیشتر شما از این موضوع، آماری از میانگین پرداختی ناخالص سالانه بر اساس سابقه کار به شرح زیر آورده ایم:

  • زیر 2 سال سابقه – 40067 یورو در سال
  • از 2 تا 4 سال سابقه – 44538 یورو در سال
  • از 4 تا 8 سال سابقه – 54009 یورو در سال
  • از 8 تا 12 سال سابقه – 64480 یورو در سال
  • از 12 تا 16 سال سابقه – 70906 یورو در سال
  • از 16 تا 20 سال سابقه – 83007 یورو در سال
  • بالای 20 سال سابقه – 91288 یورو در سال

میانگین حقوق در اتریش به تفکیک منطقه

میزان حقوق پرداختی در کشور اتریش بر اساس منطقه محل سکونت هم متغیر است. برای مثال، این میزان در شهرهای بزرگ مانند وین نسبت به شهرهای کوچکتر یا مناطق روستایی نشین بیشتر است. در اینجا آماری از میانگین ناخالص حقوق سالانه در شهرهای مختلف اتریش را گردآوری کرده ایم:

  • وین (Vienna) – 62616 یورو در سال
  • اینسبروک (Innsbruck) – 61800 یورو در سال
  • برگنتس (Bregenz) – 59364 یورو در سال
  • کلاگن فورت (Klagenfurt) – 57606 یورو در سال
  • گراتس (Graz) – 51525 یورو در سال
  • لینتس (Linz) – 50996 یورو در سال
  • سالزبورگ (Salzburg) – 48241 یورو در سال
  • آیزن اشتات (Eisenstadt) – 44818 یورو در سال
  • زانکت پولتن (St. Pölten)– 63518 یورو در سال

حتما بخوانید: سفر به اروپا: زمان مناسب، وسایل مورد نیاز و نکات مهم دیگر

تفاوت پرداختی حقوق در اتریش بر اساس جنسیت

با وجود اینکه دولت اتریش برای برقراری تساوی حقوق زن و مرد در سراسر کشور تلاش فراوانی کرده است، همچنان در بخش های صنعتی این کشور این تفاوت به چشم می خورد. طبق گزارش درآمد عمومی در سال 2018 مشخص شد میانگین درآمد ناخالص سالانه در کشور اتریش مبلغ 41510 یورو بوده است. این در حالی است که مبلغ این میانگین برای زنان فقط 36985 یورو و برای حقوق مردان 43838 یورو گزارش شده است. این تفاوت در پرداختی ها نشان می دهد که زنان فقط 63 درصد از حقوق مردان را دریافت می کنند.

نکته قابل تأمل درباره آمار میانگین درآمد ناخالص سالانه اینجاست که موضوع اشتغال بیشتر زنان نسبت به مردان در مشاغل پاره وقت در این آمار در نظر گرفته نشده است. همچنین این واقعیت که آمار میزان تفاوت در پرداختی ها در بخش های دولتی نسبت به بخش های خصوصی شفافیت کمتری دارد هم مدنظر قرار نگرفته است. بنابراین اگر این آمار فقط بر اساس شاغلین تمام وقت محاسبه شود، میانگین درآمد ناخالص سالانه زنان 84 درصد دریافتی جنس مخالفشان خواهد بود.

میزان حقوق و دستمزد مهاجران در اتریش

اگر برای کار به اتریش می روید، به احتمال زیاد از وین پایتخت اتریش سر در می آورید. در واقع، این شهر میزبان صنایع زیادی از جمله تحقیق و پژوهش، فناوری اطلاعات، خدمات گردشگری، و امکاناتی است که برای مهاجران جذاب است. با این وجود، شهرهای دیگر اتریش هم ممکن است برای کار کردن مناسب باشند. به عنوان مثال، اینسبروک شهری است که جاذبه های گردشگری زیادی دارد، در حالی که سالزبورگ شهر صنایع و شرکت های بزرگ بین المللی مانند ردبول (Red Bull) است.

word image 19

شهر وین

بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا به اتریش نقل مکان می کنند زیرا کیفیت زندگی در اتریش بهتر از کشور خودشان است و مشاغل زیادی به راحتی در دسترس هستند. علاوه بر این مزایا، مهمترین عاملی که باعث می شود کشور اتریش مقصد بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا باشد این است که آنها نیازی به گرفتن اجازه کار یا ویزا ندارند. با این حال، اگر شما یک تبعه خارج از اتحادیه اروپا هستید، باید مجوز اقامت یا کارت قرمز- سفید- قرمز (Red-White-Red Card) را دریافت کنید. شما برای گرفتن این کارت، باید یک شغل داشته باشید و نیاز به حمایت مالی یک شرکت دارید، همچنین باید حداقل حقوق ماهانه را داشته باشید. به عنوان مثال، یک فرد مهاجر مجرد برای دریافت این کارت باید حقوق حداقل 933 یورو و افراد متاهل باید حداقل 1399 یورو درآمد داشته باشند.

مردم اتریش: آشنایی با فرهنگ، دین، زبان و همه موارد ضروری

در حالی که میزان حقوق در اتریش معمولاً برای تبعه های خارج از کشور نسبت به افراد بومی زیاد نیست، اما مهاجران تمایل دارند که در مشاغل پر درآمد کار کنند تا بتوانند حقوق بیشتری بگیرند. به عنوان مثال، یک فرد مهاجری که در بخش خدمات مالی کار می کند ممکن است سالانه 84333 یورو درآمد کسب کند، در حالی که حقوق یک مشاور یا حسابدار می تواند 69000 یورو باشد. علاوه بر این، یک مهاجری که به عنوان پرستار یا معلم در اتریش کار می کند، ممکن است سالانه 33000 یورو درآمد کسب کند. با توجه به این مبالغ، حداقل دستمزد در اتریش احتمالاً در مورد شما صدق نخواهد کرد. بعلاوه، با توجه به اینکه نرخ بیکاری در اتریش پایین است، تعداد بسیار کمی از مهاجران در این کشور بیکار هستند.

در صورتی که حقوق دریافتی شما در کشور اتریش پایین باشد، چه کارهایی باید انجام دهید؟

عدم دریافت حداقل پایه حقوق در کشور اتریش تحمل هزینه های کلی زندگی در این کشور را دشوار می سازد. در صورت مواجه با این مشکل، احتمالاً به دنبال یافتن کار دیگری خواهید رفت یا شاید مجبور شوید برای حل آن با امور منابع انسانی محل کار خود صحبتی داشته باشید.

در چنین مواقعی، بهتر است به جای هر سناریویی که برای حل این مشکل در ذهنتان می سازید، موضوع را با شرکای اجتماعی شرکت در میان بگذارید. البته، در صورت وخیم تر بودن اوضاع بهترین کار مراجعه به دادگاه است.

زبانمهر

حتما بخوانید!

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست