مالزی

مردم مالزی: آشنایی با فرهنگ، دین، زبان و همه موارد ضروری

گاما

مالزی به فرهنگ متنوع و تأثیراتی که از شرق و غرب گرفته است می بالد. این کشور با توجه به جمعیت التقاطی که اقوام مختلفی را در بر می گیرد، سنت ها و آداب و رسوم نسل های مختلف را به نمایش می گذارد. برای آشنایی بیشتر با مالزی با ما همراه باشید.

۱-تاریخ مالزی

مالزی با توجه به قدمت ۴۰۰۰۰ ساله خود، تاریخ غنی ای دارد که تحت تاثیر مهاجران و ساکنان بومی بوده است. مسیرهای تجاری بین قبایل بومی مالایی، چین و هند که قدمت آن به قرن اول میلادی باز می گردد، نشان از تجارت پر رونق این منطقه دارد – این مسیرها بودیسم و ​​هندوئیسم را به شبه جزیره مالزی کشاندند. پس از آن که پادشاهان محلی مانند لنگ کاسوکا و Srivijaya امپراطوری را بنا نهادند، سلسله پادشاهی مالاکا در قرن پانزدهم بیشتر مالزی مدرن را به دست گرفت و اسلام را به این منطقه آورد.

word image 1

مالزی در قرن شانزدهم و هفدهم توسط پرتغالی ها، هلندی ها و انگلیس ها به استعمار درآمد و چند قرن تحت حکومت استعمار قرار گرفت- در این مدت جنگ های زیادی در سواحل مالایی و جزایر مجاور انجام شدند. درگیری ها و تنش ها بین مهاجران و گروه های قومی مختلف در شبه جزیره پس از جنگ جهانی دوم افزایش یافت و این منجر به استقلال مالایا در سال ۱۹۵۷ و اعلام نهایی مالزی به عنوان یک کشور مستقل در سال ۱۹۶۳ شد.

حتما بخوانید: نکات و راهنمایی های مهم و ضروری برای مهاجرت به مالزی

۲-زبان های مالزی

بهسائی مالایی و انگلیسی رایج ترین زبان های مالزی هستند، اما جمعیت مهاجر باعث گسترش زبان های چینی ماندارین، تامیلی و سایر زبان های آسیایی شده است. انگلیسی زبان رسمی ارتباطات است و بیشتر افراد محلی دو زبانه هستند. توصیه می شود برای برقراری ارتباط با مردم محلی چند اصطلاح مالایی را یاد بگیرید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

عبارات رایج

  • Selamat Malam: عصر بخیر
  • Selamat Jalan: خدانگهدار
  • Terima Kasih: ممنون
  • Ya/Tidak: بله/خیر
  • Sedap: خوشمزه
  • Berapa: این چقدر می شود؟

۳-غذاهای مالزی

گردشگران می توانند در مالزی غذاهای مالایی، چینی، هندی، اندونزیایی، فیلیپینی، جاوایی، ژاپنی، تایلندی و غربی میل کنند.غذاهای گوشتی مانند Mee Goreng Mamak (رشته فرنگی زرد، گوشت گاو و میگو)، Laksa (سوپ نودل با ماهی)، Roti john (ساندویچ گوشت چرخ کرده) و Rendang (شیر نارگیل و کاری گوشت) و غذاهای گیاهی مانند Apam Balik (برنج پنکیک)، Kuih (نوعی شیرینی)، Popia Basah (نوعی پیراشکی) و Bubur (فرنی شیر نارگیل) برای هر ذائقه ای مناسب خواهند بود!

word image 2

مواد رایج در غذاهای مالزی نارگیل، شکر زرد، تمر هندی، ادویه جات، و گوشت هایی مانند مرغ، گوشت گوسفند و گوشت گاو هستند. گوشت خوک به دلایل مذهبی به ندرت در این غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. غرفه های خیابانی راهی مقرون به صرفه برای امتحان غذاهای محلی هستند. نکته قابل توجه این است که انعام دادن در فرهنگ مالزی رایج نیست و ضرورتی ندارد.

حتما بخوانید: روش مهاجرت و پناهندگی به مالزی از طریق کار، تحصیل، ازدواج و سرمایه گذاری را در این pdf بخوانید

۴-جشنواره های مالزی

شرکت در جشنواره های مالزی لذت بخش است- این جشن ها رنگارنگ، پر جنب و جوش، پر سر و صدا و پویا هستند. با شرکت در جشنواره Mooncake (اوت / سپتامبر) علاوه بر تیست کیک های خوشمزه می توانید از الهه ماه چینی درخواست عشق و خوشبختی کنید. سال نو چینی (ژانویه / فوریه) یک جشن هفتگی با غذاهای خوشمزه، رقص و موسیقی است.

word image 3

جشنواره های هندو مانند تایپوسام (ژانویه / فوریه) و دیوالی (نوامبر) به بهترین وجه در معابدی مانند معبد باتو موروگان برگزار می شوند، جشنواره قایق اژدها (دسامبر) و جشنواره آب مالزی (آوریل) بخشی حیاتی از فرهنگ این کشور می باشند. عید فطر، قربان و جشن تولد پیامبر (اکتبر) نیز برگزار می شوند و در این زمان مردم می توانند از بریانی کباب های خوشمزه و اجرای موسیقی زنده لذت ببرند. جشنواره های موسیقی مانند Urbanscapes وGood Vibes جمعیت جوان تر را به خود جلب می کنند.

رقص و موسیقی

مالزی طیف های متنوعی از موسیقی را ارائه می هد. موسیقی سنتی مالایی بیشتر متکی به سازهای کوبه ای است و در جشن ها، عروسی ها و آئین های مذهبی نواخته می شود. موسیقی هندی، چینی و اسلامی نیز محبوب هستند. ژانرهای عصر جدید مانند هیپ هاپ، جاز و راک در این کشور در حال رونق هستند- می توانید به تماشای موسیقی زنده بروید از اجرای شبانه موسیقی لذت ببرید.

۵-هنر و صنایع دستی مالزی

بسیاری از قبایل بومی مالزی در هنرهایی مانند – بافندگی، گلدوزی، نجاری و تراشکاری – مهارت دارند. ساخت مجسمه های نقره ای و برنز، حکاکی خدایان و حیوانات روی وسایل تزئینی چوبی و صنایع سفالی و سرامیکی از صنایع دستی این کشور محسوب می شوند. پارچه، فرش و منسوجات گلدوزی شده سوغاتی های مالزی هستند. ماسک های سنتی مالزی نیز مورد توجه گردشگران قرار می گیرند. با مراجعه به گالری های هنری و موزه های کوالالامپور- پنانگ و ملاکا- بینش عیمق تری نسبت به هنر این شبه جزیره بدست خواهید آورد.

word image 4

حتما بخوانید: ۱۵ جاذبه برتر گردشگری مالزی در اینجا معرفی شده اند

۶-ادیان مالزی

مالزی یک کشور عمدتاً مسلمان است – اسلام دین ملی است – اما تنوع مذهبی در این کشور دیده می شود. مسلمانان، هندوها، بودایی ها، مسیحیان و پیروان ادیان بومی چین در این کشور در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند. با توجه به وجود معابد، مساجد، عبادتگاه های بودایی، معابد چینی و کلیساها مالزی کشوری است که در آن آزادی مذهب وجود دارد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این کشور اسلام اجباری را به جمعیت قومی مالایا تحمیل می کند، در حالی که گروه های دیگر مجاز به انجام آیین های مورد نظر خود هستند.

۷-معماری مالزی

حضور اقوام مختلف در مالزی طیف گسترده ای از سبک های معماری را ارائه می دهد – از سازه های چوبی سبک مالایی قبل از استعمار و مساجد اسلامی گرفته تا بناهای خیره کننده ویکتوریایی و ساختمان های هلندی. کوالالامپور برج های پتروناس را در خود جای داده است- بلندترین برج های دوقلوی جهان – بازدید از این برج ها به هر گردشگری توصیه می شود!

word image 5

باغ گیاه شناسی پوتراجایا با مناظر سرسبز خود بسیار دیدنی است. کاخ های مالایی با مصنوعات مجلل و فرش های آسیای شرقی که دیوارها را پوشانده اند، تماشایی و سرگرم کننده هستند. در حالی که این شهر مملو از ساختمان های بلند و نماهای شیک و مدرن است، فرهنگ مالزی در معابد دین هندو، صومعه های چینی، گلدسته مساجد و کلیساهای بلند به چشم می خورد.

۸-قوانین مالزی

مسلمانان مالزی از شریعت تبعیت می کنند- این بدان معناست که نقض قوانین اسلامی، مانند نوشیدن مشروبات الکلی، مجازات دارد. اگر کسی الکل مصرف کرده باشد و در این حالت اقدام به رانندگی کند فورا دستگیر خواهد شد- ممکن است مجازات بیشتری در نظر گرفته شود. مالزی سیاست سختگیرانه ای در زمینه مواد مخدر دارد – جرایم مرتبط با مواد مخدر مجازات اعدام را در پی دارند. بخاطر داشته باشید که آسیب رساندن به اکوسیستم طبیعی، از بین بردن گلها و آسیب رساندن به جانوران در این کشور جرم بزرگی است و مجازات دارد. فرهنگ مالزی قاطعانه در برابر آسیب های زیست محیطی ایستادگی می کند.

حتما بخوانید: دانلود کتاب PDF رایگان انگلیسی در سفر

۹-آداب و رسوم و سنت های مالزی

  • مالزیایی ها تأکید زیادی بر خانواده و عزت نفس دارند.
  • بالا بردن صدا و مشاجره در ملا عام، به هیچ وجه قابل قبول نیست، بنابراین بهتر است از بحث و جدال خودداری کنید.
  • رعایت شئونات اسلامی در روابط زن ومرد الزامی است.
  • در هنگام مکالمه از دست زدن به سر خود خودداری کنید – این کار بی ادبانه تلقی می شود.
  • برای دادن و گرفتن چیزها فقط از دست راست خود استفاده کنید.
  • در ملاقات با مردم محلی، به یاد داشته باشید که ممکن است برخی افراد از دست دادن با جنس مخالف خودداری کنند- به ویژه هنگامی که صحبت از زنان مسلمان می شود.
  • همیشه منتظر باشید تا طرف مقابل دست خود را دراز کند، همچنین می توانید برای سلام و احوالپرسی تعظیم کنید.
  • توصیه می شود در ملاقات اول به طرف مقابل هدیه بدهید. از دادن الکل یا پوست خوک به مالایی ها خودداری کنید.
  • اگر به خانه چینی ها می روید، هدایای خود را با رنگ قرمز یا زرد روشن بپیچید همچنین از دادن گل خودداری کنید- دادن گل بعنوان هدیه در مراسم تدفین رایج است.
  • اگر پول هدیه می دهید، بهتر است مبلغ آن فرد باشد.

اما می توانیم در مورد سنت ها و فرهنگ مالزی توضیحات زیادی بدهیم، اما در نهایت خود مسافر است که باید فرهنگ و آداب این کشور را تجربه کند. با سفر به این کشور گرمسیری و دیدنی بهترین تعطیلات خود را رقم بزنید.

۱۰-آداب تجاری

مالزی کشوری کاملاً چند فرهنگی است و در این کشور احتمالاً نه تنها با مالزیایی ها بلکه با چینی ها و هندی ها نیز تجارت خواهید کرد. آنها قوانین رفتاری متفاوتی دارند و آنچه ممکن است توسط گروهی مناسب تلقی شود می تواند از نظر گروه دیگر توهین آمیز باشد.

دست دادن

قوانین مختلفی در مورد دست دادن در گروه های مختلف قومی اعمال می شوند. از آنجا که مالزی یک کشور مسلمان است، ممکن است تماس فیزیکی بین زن و مرد پذیرفته نباشد. زنان مالایی عموما با مردان دست نمی دهند. برای رعایت جانب احتیاط، منتظر بمانید تا خانم ها برای دست دان پیش قدم شوند. فقط در این صورت است که دست دادن با آنها جایز است. اگر خانمی دست خود را به سمت شما دراز نکرد، کافی است کمی دستتان را خم کنید و آن را روی قلبان قرار دهید- این کار نشانه احترام به طرف مقابل است.

دست دادن با زنان چینی پذیرفته است، اما بهتر است اجازه دهید ابتدا نهاآنها دستشان را دراز کنند. در برخورد با هندی ها، ممکن است سر تکان دادن و لبخند زدن کافی باشد، اما دست دادن نیز مجاز است.

آداب لباس پوشیدن

مردان باید کت و شلوار، شلوار تیره، پیراهن آستین بلند و کراوات بپوشند. زنان از نظر آداب لباس پوشیدن آزادی بیشتری دارند. آنها می توانند دامن، شلوار یا لباس سنتی بپوشند. استفاده از لباس های باز نامناسب است. پوشاندن کامل بدن یا استفاده از روسری بسیار رایج است.

جلسات کاری

ملاقات های کاری خود را برای روز های جمعه برنامه ریزی نکنید، زیرا مسمانان در این روز نماز می خوانند. در جلسات به موقع حاضر شوید اما صبور باشید. مالایی ها و هندی ها معمولاً نسبت به زمان حساس نیستند در حالی که چینی ها عموما وقت شناس هستند.

  • در اولین دیدار انتظار نداشته باشید که تصمیمات تجاری گرفته شود. جلسات اولیه معمولاً برای ایجاد روابط مناسب هستند و روابط تجاری براساس آشنایی و اعتماد بنا می شوند. در شروع جلسات طرفین کمی با یکدیگر گفتگو می کنند. طرح پرسش های شخصی جایز نیست اما پرسش های مربوط به سرگرمی ها یا علایق و گاهی اوقات نیز در مورد خانواده، پذیرفته هستند.
  • فرهنگ مالزی، از جمله فرهنگ تجاری آن، بسیار سلسله مراتبی است، بنابراین با افراد رده بالا با احترام زیاد رفتار کنید.
  • هنگام برقراری ارتباط بسیار مودب باشید. تحت هیچ شرایطی نباید خشم را در جمع نشان دهید زیرا این کار بسیار بی ادبانه تلقی می شود. همچنین، هرگز از همکاران خود در جمع انتقاد نکنید. به جای استفاده از “نه” ، از جملاتی مانند ” سعیم را خواهم کرد” استفاده کنید.
  • قبل از پاسخ دادن به هر سوال لحظه ای سکوت کنید، این نشان می دهد که شما به سوال ها فکر می کنید.
  • قبل از ورود به خانه دیگران، کفش های خود را در بیاورید. برای خوردن غذا و لمس اشخاص دیگر از دست راست خود استفاده کنید زیرا دست چپ ناپاک تلقی می شود.
  • هدیه های تجاری خیلی معمول نیستند، اما در مواردی که ممکن است مجبور شوید هدیه ای تهیه کنید حتما به قوانین مسلمانان توجه کنید. از دادن الکل ، گوشت خوک یا چیزهایی که از پوست خوک ساخته شده پرهیز کنید.

نام ها و عناوین

بسیاری از مالزیایی ها نام خانوادگی ندارند. آنها اغلب از نام پدر خود به عنوان نام خانوادگی استفاده می کنند. در مواردی که نام خانوادگی وجود ندارد، می توانید از واژگانی مانند “آقا” یا “خانم” بعلاوه نام کوچک افراد استفاده کنید.

همین قانون در مورد هندی ها نیز اعمال می شود، بنابراین از نام کوچک آنها بعلاوه آقا یا خانم یا عنوان آنها استفاده کنید.

برای خطاب کردن چینی ها از عنوان و نام خانوادگی آنها بعلاوه “آقا” و “خانم” استفاده کنید. برخی از مالزیایی ها دارای عناوین دولتی هستند مانند “Tun”, “Tan Sri”, “Dato” , “Datuk”. اگر با این عناوین آشنایی دارید، از آنها استفاده کنید!

کارت ویزیت

کارت ویزیت معمولاً ابتدا توسط طرف بازدید کننده داده می شود. هنگام دریافت یا ارائه کارت، آن را با دو دست خود بگیرید. در زمان دادن کارت بهتر است آن طرف کارت که حاوی نام و عنوان شما است به رو باشد. هنگام دریافت کارت آن را بررسی کنید. کارت خود را به مالایی ترجمه کنید- اگر با شرکای چینی کار می کنید، آن را به زبان چینی ترجمه کنید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست