شربت اینورت

شربت اینورت چیست؟ معادل انگليسي شربتِ اینوِرت و طرز تهیه آن

گاما

شربت اینورت (Inverted sugar syrup) که به آن قند یا شکر معکوس هم گفته می شود نوعی شیرین کننده است که از آن برای تهیه شیرینی هایی مثل مارشمالوی خانگی، آب نبات، کارامل و موارد زیاد دیگری استفاده می شود. شاید به نظرتان برسد که درست کردن شربت اینورت خیلی سخت است، ولی اصلا اینطور نیست. برای تهیه شربت اینورت فقط به سه قلم مواد یعنی شکر، آب و یک نوع اسید مثل آبلیمو احتیاج داریم. یک دماسنج آب نبات آشپزخانه هم نیاز داریم تا با آن دمای شربت اینورت را اندازه گیری کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با نحوه درست کردن شربت اینورت به طور کامل آشنا شوید.

شربت اینورت چیست؟

شربت اینورت یا قند معکوس یکی از شیرین کننده های رایج و پرکاربرد در آشپزی است. استفاده از این شیرین کننده مانع از شکرک زدن آب نبات، تافی، مربا، بستنی فاج، گاناش، فوندانت و غیره می شود و علاوه بر این به تر و تازه نگه داشتن و طولانیتر شدن عمر محصولات پخته شده هم کمک می کند. از این گذشته، شیرین کردن نوشیدنیهای سرد با شربت اینورت به جای شکر معمولی هم آسانتر است. شربت اینورت را می توان در خانه و با استفاده از آب، شکر و آبلیمو یا اسید سیتریک درست کرد.

چرا در تهیه شربت اینورت از اسید استفاده می کنیم؟

اگر برای اولین بار است که میخواهید شربت اینورت درست کنید، احتمالا با خودتان می گویید چرا باید برای تهیه آن اسید استفاده کنیم؟ خب، جواب اینجاست که شکر سفره اساسا دی ساکارید است و از دو مولکول قند به نام های گلوکز و فروکتوز ساخته شده. این دو مولکول به هم پیوند خورده اند و برای شکستن پیوند بین آنها باید از هیدرولیز (نوعی واکنش شیمیایی که در آب انجام می شود) استفاده کرد. اضافه کردن اسید باعث می شود ساکارز یا همان شکر سفره به گلوکز و فروکتوز تجزیه شود.

مکالمه رو یک بار برای همیشه یاد بگیر: دانلود 100 مکالمه رایج روزمره

وسایل لازم برای تهیه شربت اینورت

  • دماسنج آب نبات برای اندازه گیری دمای صحیح شربت
  • برس شیرینی پزی برای پاک کردن کریستال های شکر از کناره های تابه

مواد لازم برای تهیه شربت اینورت

  • شکر معمولی
  • آب
  • یک نوع اسید مثل اسید سیتریک یا کرم تارتار. از آب لیمو هم می توانید استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه شربت اینورت

کرم تارتار و اسیدسیتریک به صورت بسته بندی شده در فروشگاهها فروخته می شوند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

مواد لازم برای تهیه شربت اینورت-2

آب، کرم تارتار یا اسید سیتریک و شکر دانه‌ ریز را داخل یک قابلمه غیر واکنشی مثل قابلمه فولادی ضد زنگ بریزید.

inverted-sugar-syrup

مواد را خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. بعد این مخلوط را روی حرارت ملایم قرار بدهید و بگذارید شکر کاملا حل شود. در طول این مدت مخلوط را هم نزنید و اجازه بدهید شکر خودش حل شود. یادتان باشد نباید از قاشق فلزی برای هم زدن استفاده کنید. یک قاشق چوبی بردارید و وقتی فکر کردید شکر تقریبا حل شده آن را بررسی کنید. کمی از مخلوط را بین انگشتهایتان بمالید. اگر دانه های شکر را احساس کردید اجازه بدهید شکر باز هم روی حرارت حل شود. این کار حدودا 10 دقیقه یا بیشتر طول می کشد. حرارت را زیاد نکنید، شکر باید با حرارت کم و ملایم آب شود.

invert-sugar-syrup-recipe

بعد از اینکه شکر کاملا حل شد، حرارت را متوسط کنید و دست از هم زدن بکشید. اجازه بدهید محلول به جوش بیاید. در این مرحله به احتمال زیاد دانه های شکر به اطراف قابلمه پرت می شوند. پس باید آنها را با استفاده از برس شیرینی پزی جدا کنید. برس را در آب بزنید و آن را به دیواره های قابلمه بمالید. به جای این کار می توانید هر چند وقت یکبار در قابلمه را یکی دو دقیقه بگذارید تا بخار آب دانه های شکر را از دیواره قابلمه بشوید.

خیلی کاربردیه: چطوری افراد مختلف رو در انگلیسی صدا بزنیم؟

حالا دماسنج آب نبات را داخل قابلمه بگذارید و اجازه بدهید محلول همچنان روی حرارت بماند. مرتب با برس شیرینی پزی دانه های شکر را از کناره های قابلمه پاک کنید. این کار خیلی مهم است، چون اگر دانه حل نشده ای در شربت باقی بماند، بعدها باعث شکرک زدن می شود.

تا زمانی که شربت به دمای 113 تا 115 درجه سانتیگراد (236 تا 240 درجه فارنهایت) برسد آن را روی حرارت نگه دارید. کل فرایند درست کردن شربت اینورت از اول تا آخر حدود 60 دقیقه طول می کشد.

easy-invert-sugar

بعد قابلمه شربت را از روی حرارت بردارید و در آن را بگذارید. قابلمه را در دمای محیط قرار بدهید تا شربت خنک بشود.

نحوه نگهداری شربت اینورت

وقتی شربت سرد شد آن را در یک ظرف شیشه ای بریزید و درش را محکم ببندید. شربت اینورت را باید در یخچال بگذارید. این شربت را می توانید حداقل 6 ماه در یخچال نگهداری کنید. یادتان باشد که شربت اینورت در یخچال غلیظ می شود. پس وقتی آن را برای استفاده بیرون آوردید از سفت بودنش تعجب نکنید.

sugar-syrup-invert

کاربردی: تشکر و قدردانی از دیگران در زبان انگلیسی با 15 روش

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست