خجالتی

خجالتی به انگلیسی، زن مرد دختر پسر خجالتی و همه اصطلاحات

گاما

خجالتی (همون کم رو) به انگلیسی می شود shy (شای) خجالت کشیدن (مثلا از خودت خجالت بکش) میشه be ashamed مثلا به یکی بگین خجالت بکش be ashamed of yourself ضمنا زن خجالتی میشه shy woman و دختر خجالتی میشه shy girl و پسر خجالتی میشه shy boy مرد خجالتی میشه shy man. ضمنا من خجالتی نیستم به انگلیسی میشه I’m not shy من خجالتی هستم میشه I’m shy و ضمنا متضاد واژه خجالت در انگلیسی (یعنی پر رو) میشه bold یا confident یا outgoing. ضمنا درون گرا میشه introversion و مخالفش که برون گرا هست میشه extroversion. 

اما واژه خجالت یا خجالتی بودن نکاتی هم دارد که در این مطلب نکات گرامری، روش استفاده در جمله، هم خانواده ها و چند حقیقت خفن در انتهای مطلب آموزش می دهیم.

شکل های مختلف واژه: صفت تفضیلی (comparative): shyer (خجالتی تر)، صفت عالی (superlative): shyest (خجالتی ترین)، حال ساده سوم شخص مفرد (3rd person singular): shies (خجالت می کشد)، شکل استمراری (present participle): shying (در حال خجالت کشیدن)، گذشته ساده (past tense) و شکل سوم فعل (اسم مفعول) (past participle): shied (خجالت کشید).

کاربرد «shy» به عنوان صفت

  • shy person is nervous and uncomfortable in the company of other people.  فرد خجالتی کسی است که از بودن در جمع دیگران ناراحت و مضطرب می شود

مثال:

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

  • She was a shy, quiet-spoken girl.   او دختر خجالتی و کم حرفی است
  • She was a shy and retiring person off-stage   او دختر کمرویی است و پشت صحنه با کسی گرم نمی گیرد
  • He is painfully shy of women. [+ of]   او مردی خجالتی است و به سختی با خانمها صحبت می کند

مترادف ها: واژه های timid (کمرو)،self-conscious (خجالتی)،bashful (با حیا)،reserved (تو دار) نزدیک ترین مترادف ها به واژه «shy» هستند.

شکل قیدی: shyly (معمولاً به همراه فعل)

دانلود کنید واسه گوشی: 5 دیکشنری برتر دنیا

مثال:

  • The children smiled shyly.   بچه ها لبخند محجوبانه ای زدند

اسم غیر قابل شمارش (UNCOUNTABLE NOUN): shyness

مثال:

  • Eventually he overcame his shyness.   او سرانجام بر خجالتش غلبه کرد

مترادف ها: واژه های timidity (کمرویی)،self-consciousness (خجالت)،bashfulness (محجوبیت) و modesty (حیا) نزدیک ترین مترادف ها به واژه «shy» هستند.

از دست ندین: 50 اصطلاح کاربردی در  زبان انگلیسی

حالت وصفی کلمه shy

زمانی که گفته می شود شخصی از انجام کاری خجالت می کشد (shy of doing something) به این معناست که او به دلیل اینکه از عواقب کار می ترسد، نمی خواهد آن را انجام دهد.

مثال:

  • You should not be shy of having your say in the running of the school. [+ of]   نباید از اجرای برنامه در مدرسه خجالت بکشید

مترادف ها: واژه های cautious (محتاط)، wary (دو به شک، نگران)، hesitant (مردد) و suspicious (بد گمان) نزدیک ترین مترادف ها به واژه shy هستند.

کاربرد shy به عنوان فعل (verb)

وقتی گفته می شود یک اسب رم می کند (shies) به این معناست که حیوان از چیزی ترسیده است و یکباره از مسیر خود منحرف می شود.

مثال:

  • Llewelyn’s stallion shied as the wind sent sparks flying. [verb]   اسب لولین با دیدن گردباد ترسید و رم کرد

مترادف ها: واژه های recoil (عقب نشستن)، flinch (شانه خالی کردن)، draw back (به عقب برگشتن) و start (رم کردن) نزدیک ترین مترادف های شکل فعلی واژه shy هستند.

بسیار کاربردی: 100 روش تعریف کردن از کسی در انگلیسی

اصطلاحاتی که در آنها از shy استفاده می شود

1- ضرب المثل: once bitten, twice shy (آدم عاقل دوبار از یک سوراخ گزیده نمی شه)

2- اصطلاح: to fight shy (اجتناب از ملاقات یا مقابله با کسی)

3- اصطلاح: shy of (کمتر از، قدری کمتر از، اندکی کمتر، نزدیک به)

حالت فعل مرکب (Phrasal verbs) shy

  • shy away from   طفره رفتن از انجام کاری

حتما بخوانید: بهترین جملات انگلیسی برای شروع راحت مکالمه

شکل پسوندی shy

پسوند «-shy» به یک اسم اضافه می شود و حالت وصفی به آن می دهد و در توصیف شخصی به کار می رود که چیزی یا کاری را دوست ندارد و سعی می کند از آن دوری کند. مثلاً وقتی به شخصی «camera-shy» گفته می شود به این معناست که آن شخص از قرار گرفتن جلوی دوربین و عکس گرفتن خوشش نمی آید و خجالت می کشد.

  • …camera-shy red deer.   گوزن قرمز دوربین گریز
  • The publicity-shy singer spoke frankly in his first interview in three years.   خواننده تبلیغ گریز در اولین مصاحبه اش بعد از سه سال، با صدای بلند فریاد کشید

در کنار این مطلب بخوانید: چگونه افراد مختلف را در زبان انگلیسی صدا بزنیم؟ 

حقایق جالب درباره آدمهای خجالتی

1- اگر خجالتی باشید، در مهمانی یا پارتی ها، کسی به شما توجه نمی کند چون گوشه ای نشسته اید و سعی می کنید دور از دید دیگران قرار داشته باشید.

2- فرقی نمی کند بخواهید یا نخواهید، بهر حال به خاطر خجالتی بودنتان هیچ وقت نمی توانید موهایتان را رها کنید و بی ملاحظه و آزادانه برقصید.

3- حتی اگر کار تحقیقاتی گروهتان را به تنهایی تکمیل کنید، هیچ وقت تمایلی به ارائه کردن آن ندارید چون از قرار گرفتن در مرکز توجه همگان می ترسید.

4- بعضی وقت ها کمرویی شما از جانب دیگران به عنوان مغرور بودن تلقی شده و این موضوع برایتان خوشایند نیست.

5- معمولاً چهره تان خیلی سرخ می شود و تصور اینکه دیگران شما را به این صورت ببینند، بیشتر آزارتان می دهد.

6- شما از اینکه در هنگام صحبت با شخص دیگر، با او چشم در چشم شوید، اجتناب می کنید.

7- با وجود اینکه در مرود موضوعی نظر خاص خودتان را دارید اما در بحث های گروهی سهم شما درباره آن موضوع فقط گفتن عبارت «موافقم» است.

یاد بگیرید مهمه: خانم به انگلیسی در حالت های مختلف

8-ممکن است قبل از شروع یک مصاحبه در فکر کوبیدن طرف مقابل باشید، اما وقتی زمان مصاحبه فرا می رسد صرفاً به گفتن جملات یک کلمه ای یا ایما و اشاره با سر و دستانتان بسنده می کنید!

9- وقتی مهمان برایتان می آید سعی می کنید زیاد جلوی چشم آنها آفتابی نشوید اما پدر و مادرتان به هر شکلی شده شما را پیدا کرده و مجبورتان می کنند به مهمانان «خوش آمدید» بگویید که این موضوع اصلاً برای شما خوشایند نیست.

10- حتی اگر جواب درست یک سوال را بدانید حاضر نیستید برای پاسخ به آن دستتان را بالا ببرید!

11- شما حاضر نیستید ابهامات خود را در کلاس بیان کنید. به همین خاطر وقتی کلاس تمام شد اولین نفری هستید که بعد از استاد کلاس را ترک می کنید چون نمی خواهید جلوی همکلاسی هایتان احمق به نظر برسید.

12- عوض کردن لباس جلوی دوستانتان که دیگر خیلی خیلی برایتان شرم آور است!

13- شاید سالیان سال طول بکشد که اعتماد به نفس صحبت کردن با شخصی که دوستش دارید را پیدا کنید.

14- وقتی قرار باشد غذایی سفارش دهید، شما به دلیل اینکه از گفتن سفارشتان خجالت می کشید هر چیزی که بقیه سفارش داده باشند را انتخاب می کنید.

15- در مذاکره با خدمتکار، پلیس، لوله کش و … ترجیح می دهید آنها نظرشان را بر شما تحمیل کنند چون به جمله «حق با شماست» اعتقاد شدیدی دارید.

حتما بخوانید: ضروری ترین اصطلاحات انگلیسی که باید بلد باشید

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست