پرچم نروژ

زبان نروژی ها چیست؟ و 5 حقیقت جالب

گاما

کشور نروژ دو زبان رسمی دارد: نروژی و سامی. در نروژ اغلب مردم به زبان نروژی صحبت می کنند. زبان نروژی مانند زبان های سوئدی، دانمارکی و ایسلندی یک زبان ژرمنی است که از زبان نورس باستان گرفته شده است. دو روش نوشتاری نروژی وجود دارد: bokmål , nynorsk ، (بوکمال و نینورسک). این تقسیم بندی زبان نروژی پیشینه تاریخی دارد: زبان بوکمال بر اساس زبان دانمارکی نوشته شده است، که بیش از چهارصد سال (1814 – 1380) زبان رسمی کشور نروژ بود.

زبان نینورسک در دهه 1850 معرفی شد و ترکیبی از گویش های محلی نروژ غربی است. اگر شما به زبان نروژی تسلط کافی داشته باشید، نه تنها می توانید با نروژی ها ارتباط برقرار کنید، بلکه می توانید با مردم سوئد و دانمارک نیز صحبت کنید. زبان های سه کشور اسکاندیناوی شبیه به هم است و در اکثر موارد می توانید به زبان نروژی با دانمارکی ها و سوئدی ها صحبت کنید و متن های نوشته شده به زبان های سوئدی و دانمارکی را نیز بخوانید.

حتما دانلود کنید: یادگیری سریع مکالمه زبان نروژی در ۱۰۰ درس رایگان

به طور رسمی و قانونی، زبان های بوکمال و نینورسک وضعیت برابری با هم دارند. در واقع، زبان ها فاصله زیادی با هم ندارند، اما هر کدام از آنها، نشان دهنده اختلافات منطقه ای هستند که به آن زبان صحبت می شود. اکثر مردم نروژ به ویژه نروژ شرقی به زبان بوکمال حرف می زنند. حدود 10 تا 15 درصد جمعیت، بیشتر در ساحل غربی از زبان نینورسک استفاده می کنند. به طور کلی، اگر یکی از این دو زبان را می فهمید، می توانید زبان دیگر را نیز به راحتی درک کنید.

با این حال، باید توجه داشت که زبان بوکمال و نینورسکی به عنوان دو زبان مختلف طبقه بندی نمی شوند و این طور نیست که باید آنها را به عنوان یک زبان خارجی دیگر جداگانه یاد بگیرید. به طور خلاصه می توان گفت که آنها در واقع دو معیار نوشتن یا دو قاعده دستوری نوشتاری متفاوت هستند. بنابراین، متنی که با زبان بوکمال نوشته شده است برای کسی که از زبان نینورسک استفاده می کند، کاملاً قابل درک است و بالعکس. از طرف دیگر، زبان های سامی با نروژی کاملاً متفاوت هستند. با این وجود، زبان سامی شمالی به عنوان یک زبان رسمی برابر با زبان نروژی است. این زبان بیشتر توسط بومیان سامی در ترومس و فینمارک، دو منطقه در نروژ شمالی استفاده می شود.

لباس های بومی نروژ شمالی

پذیرش گویش های منحصر به فرد و مختلف در نروژ وضعیت نسبتا پیچیده زبانی در نروژ را می تواند توضیح دهد. در واقع، یک کلمه مشابه را می توان از طریق صد گویش مختلف در سراسر نروژ تلفظ کرد و این در حالی است که هنوز ارزش هیچ گویشی بیش از دیگری نیست و همه گویش ها با هم برابر هستند.

گویش ها

تعداد بسیار کمی از مردم نروژ، البته اگر کسی در این میان وجود داشته باشد، به همان شیوه نوشتن متن صحبت می کنند، خواه به زبان بوکمال نوشته شده باشد یا نینورسک. در عوض ما همچنان از گویش های محلی خود استفاده می کنیم. گویش برای نروژی ها قسمت مهمی از هویت آنها را تشکیل می دهد، به طوری که با گوش دادن به گویش یک شخص در اکثر موارد می توانیم تشخیص دهیم که اهل کدام کشور است. ممکن است درک برخی از گویش ها برای مبتدیان زبان نروژی سخت باشد، اما خود نروژی ها همه گویش ها را درک می کنند و اگر متوجه شوند که شما آنها را نمی فهمید، نزدیک تر به زبان نوشتاری صحبت می کنند.

اکثریت قریب به اتفاق نروژی ها علاوه بر زبان نروژی به زبان انگلیسی در سطح بسیار بالایی نیز صحبت می کنند. به طوری که بسیاری از کلاس ها و دوره های تحصیلات دانشگاهی به زبان انگلیسی تدریس می شود.

دانلود رایگان ۱۰ فیلم کاربردی آموزش زبان نروژی که باید ببینید

5 حقیقت جالب درباره زبان نروژی

1- زبان نروژی یک زبان ژرمنی شمالی است

زبان نروژی در اصل از زبان نورس باستان گرفته شده است. این زبان به عنوان بخشی از جنبش استقلال طلبی در نروژ، از زبان دانمارکی در قرن نوزدهم جدا شد. متقابلاً زبان نروژی با زبان های دانمارکی و سوئدی نیز قابل درک است.

2- حدود 5 میلیون بومی نروژی زبان وجود دارد

زبان نروژی در درجه اول در نروژ صحبت می شود، جایی که به عنوان یک زبان رسمی شناخته شده است.

3- زبان نروژی دارای دو شکل رسمی زبان نوشتاری است

دو شکل زبان نروژی عبارتند از بوکمال (به معنای “زبان کتابی”) و نینورسک (به معنای “نروژ جدید”):

  • بوکمال پرکاربردترین شکل زبانی نروژی نوشتاری است.
  • حدود 10 درصد جمعیت نروژ از نینورسک استفاده می کنند.

هر دو شکل زبانی توسط شورای زبان نروژی تنظیم می شود. شکل های دیگر زبان نروژی عبارتند از: ریکسمال Riksmal (زبان ملی) و Hognorsk (نروژی بالا).

4- زبان نروژی شباهت هایی با زبان های دانمارکی و سوئدی دارد

از یک طرف، زبان های دانمارکی، نروژی و سوئدی به دلیل پیشینه تاریخی مشترک، به یک اندازه قابل درک هستند. از طرفی دیگر، زبان ایسلندی با وجود این که این دو زبان با هم مرتبط هستند، از زبان نروژی قابل تشخیص نیست. به دلیل این که ایسلند و نروژ قرن ها تحت سلطه دانمارکی ها بودند، زبان ایسلندی به دلیل جدا بودن و فاصله بیشتر، کمتر تحت تأثیر زبان دانمارکی قرار گرفته است.

5- زبان نروژی یک زبان توناژ یا آهنگین است

آهنگ و تن صدا در زبان های هندو- اروپایی نادر هستند و بیشتر در زبان های آسیایی مانند زبان چینی یافت می شوند.

منبع 1 منبع 2

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست