ترکی استانبولی

آموزش زبان ترکی استانبولی pdf (با ترجمه) و 5 ترفند یادگیری

turkish-gama-min

ترکیه تاریخی غنی دارد و پر از گنجینه های فرهنگی است. این کشور مکان های دیدنی فراوانی دارد، از ویرانه های بیزانس، معابد یونانی، ساختمان های امپراتوری عثمانی گرفته تا سواحل شنی مدیترانه ترکیه و مناظر کوهستانی وسیع که می توانید در آن جا اسکی کنید. این مکان های توریستی این کشور را نه تنها برای سیاحت ، بلکه برای مطالعه و تحقیق هم به جای فوق العاده ای تبدیل کرده است.

با وجود همه این ها، بسیاری از توریست ها حتی با این که می توانند زبان ترکی را سریع یاد بگیرند، باز هم اجباری در آن نمی بینند. ظاهرا استدلال شان هم این است که یادگیری ترکی در مقایسه با سایر زبان های اروپایی مثل فرانسوی یا اسپانیایی دشوارتر به نظر می رسد.

اما اصلا این طور نیست! وقتی وارد گود شوید می بینید که زبان ترکی از خط لاتینی استفاده می‌کند که در اروپای غربی ، مرکزی و شرقی به عنوان روش استاندارد نوشتن استفاده می ‌شود. زبان ترکی حتی کلمات تاریخی فرانسوی را هم شامل می شود، بنابراین این یک مزیت برای توریست های فرانسوی که به ترکیه سفر می کنند به حساب می ‌آید.

 


Turkish-final

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش ترکی استانبولی چرب زبان، ترکی استانبولی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان استانبولی رو مثل بلبل حرف بزن!


 

با در نظر گرفتن تمام این موارد، یادگیری زبان ترکی خیلی نباید طول بکشد. اما اگر می خواهید خیلی سریع تر آن را یاد بگیرید، به 5 نکته ای که برای شروع این زبان در این مقاله در اختیارتان قرار می دهیم، توجه کنید.

1-با 3 اصل اساسی شروع کنید

سه اصل وجود دارد که باید هنگام یادگیری ترکی در نظر داشته باشید. اگر این اصول را درست یاد بگیرید، بقیه قواعد زبانی به سرعت جای شان را در مغز شما باز می کنند.

این اصول عبارتند از:

1-ساختار جمله

ساختار جمله ترکی مثل فارسی به ترتیب فاعل ، مفعول، فعل است. مثل: ” من سگم را بیرون بردم. ”

2-آگلوتیناسیون یا به هم چسبیدگی واژک ها

ترکی یک زبان ترکیبی است. یعنی پسوند هایی به افعال اضافه می شوند تا بسته به قراین معنا و مفهومی را برسانند. به همین دلیل، در زبان ترکی گاهی کلمات آن قدر طولانی می شوند که یادگیری و بیان شان در ابتدا می تواند واقعا دشوار و طاقت فرسا به نظر برسد ! با این حال، هنگامی که پسوند های درون افعال را شناسایی کردید، می توانید به سرعت کلمات را تجزیه کرده، معنا را بفهمید و سپس از آن ها به عنوان عبارات کوچک استفاده کنید ! (در ادامه بیشتر توضیح می دهیم)

این 100 مکالمه ترکی را یاد بگیرید: کاملا رایگان با PDF

3-هماهنگی مصوتی یا واکه ای (Vowel harmony)

در ترکی، مصوت های پسوندی با حروف قبلی هماهنگ می شوند تا به کلمات روانی بیشتری بدهند . مثلا پسوند –ler کلمات را به حالت جمع تبدیل می کند و از هماهنگی مصوت نوع e پیروی می کند (که باید پسوند “e” یا “a” را انتخاب کنید). یعنی -ler می تواند دو شکل داشته باشد -ler و-lar. مثلا اگر بخواهیم کلمه “kadın” (زن) را جمع کنیم، با توجه به اینکه مصوت آخرش ı است ، می توانیم طبق هارمونی مصوت نوع e، این جمع را با –lar بسازیم: kadınlar . پس در کل اگر آخرین مصوت کلمه a، ı، o یا u باشد از a استفاده می کنیم.

در نظر گرفتن این مفاهیم، ​​تجزیه کلمات و جملات را به عناصر قابل شناسایی، مثل افعال و پسوند ها آسان تر و در خواندن و صحبت کردن به این زبان به شما کمک می کند.

مردم ترکیه

2-با الفبای ترکی آشنا شوید

اگر چه ممکن است هیچ شباهت گرامری یا لغتی بین زبان انگلیسی و ترکی وجود نداشته باشد، اما شباهت قابل توجهی بین الفبای آن ها وجود دارد.

زبان ترکی از همان الفبای لاتینی استفاده می کند که ما در انگلیسی استفاده می کنیم، فقط کمی تغییر پیدا کرده است. این زبان هم 29 حرف دارد که 8 تای آن مصوت و 21 حرف صامت است. اما تفاوت اصلی در این است که 3 حرف آن تغییر کرده است. در الفبای ترکی حروف ç، ğ، ş، ı،ö، ü گنجانده شده و q، w و x حذف شده اند.

آموزش الفبای ترکی استانبولی با یک ویدیوی ساده

درست مثل هر زبان دیگری، وقت گذاشتن برای یادگیری الفبا می تواند به سرعت یادگیری زبان ترکی کمک کند. افرادی که در مناطق غربی، مرکزی و اروپایی زندگی می کنند و در زبان شان حروف لاتین استفاده می شود، می توانند کلمات جدید را خیلی راحت فقط در حین خواندن شان تشخیص داده و یاد بگیرند.

3-تلفظ را تمرین کنید

تلفظ ترکی به طرز شگفت انگیزی آسان است . ترکی به صورت آوایی نوشته می شود، یعنی تمام کلماتش دقیقا همان طور که در متن هستند، تلفظ می شوند.

هر حرف فقط یک صدا دارد و مثل زبان انگلیسی هیچ صامت دوتایی مثل sh و ch وجود ندارد.

مهم ترین چیزهایی که باید به سرعت در مورد تلفظ زبان ترکی یاد بگیرید ، عبارتند از:

  • تلفظ c ها متفاوت است  در ترکی حرف c مثل “ج” تلفظ می شود در حالی که حرف ç صدای “چ” می دهد. مثلا کلمه نوشته شده ” cam ” جم تلفظ می شود، در حالی که کلمه” çam ” چم تلفظ می شود.
  • یکی از حروف صدا ندارد  حرف ğ همیشه بعد از یک مصوت می آید و در ترکی به ” g بی اثر ” معروف است زیرا صدایی ندارد! با استفاده از هارمونی واکه ای نوعe ، اگر ğ بعد از a،ı ، o یا u بیاید، صدای آخرین مصوت کشیده تر تلفظ می شود. اگر ğ بعد از e، i، ö یا ü بیاید مثل “y” در کلمه ” yellow” تلفظ می شود.
  • s حکم یک صامت دوتایی را دارد  اگر در یک کلمه ş یا şe را دیدید، آن را ” ش ” تلفظ کنید.
  • حرف I مثل انگلیسی نقطه ندارد!  در ترکی،I ها ممکن است گیجتان کنند. ı در ترکی مثل حرف i انگلیسی است که البته نقطه ندارد. برای این که بهتر متوجه شوید، این را بدانید که ı های کوچک بدون نقطه مثل /ə/ انگلیسی یا “اِ” تلفظ می شوند ، در حالی که iنقطه‌دار “ای” تلفظ می شود!

4-با یادگیری کلمات پرکاربرد شروع کنید

قبل از این که به سراغ گرامر و ساختار جملات ابتدایی بروید، باید کلماتی که به احتمال زیاد خیلی از آن ها استفاده می کنید را یاد بگیرید. علت آن هم این است که بر اساس سه اصل زبان ترکی، این زبان ساختار جمله ای کاملا متفاوتی با زبان انگلیسی دارد و می تواند فهمیدن گفتگو را برای یک انگلیسی زبان به این علت که ترتیب اجزا در این زبان فرق دارد ، دشوار کند.

کلمات ابتدایی که باید در حافظه تان بسپارید:

  • “من” در ترکی “Ben” ترجمه می شود. به خاطر داشته باشید که می توانید برای گفتن “من هستم” از کلمه “Ben” هم استفاده کنید.
  • ” تو ” در ترکی “San” ترجمه می شود. عبارت “تو هستی” هم همان “San” می شود.
  • ” متشکرم” در ترکی ” Teşekkürler ” است.
  • “خداحافظ” هم “Hoşçakal” و Güle güle”” می شود.

هنگام یادگیری هر زبان جدیدی، بهتر است اول با کلماتی که به احتمال زیاد استفاده می کنید آشنا شوید، زیرا این کار تمرکز شما را افزایش می دهد و از گیج شدن هنگام مواجهه با یک فرهنگ کاملا جدید پیشگیری می کند!

یادگیری زبان ترکی استانبولی سخت است؟ کدام موارد دشوارترند؟

5-ساختار جمله و دستور زبان اولیه را یاد بگیرید

بهترین کار برای این که ساختار جمله را بهتر یاد بگیرید، گوش دادن به زبان ترکی بومی است. پادکست ‌ها، سریال های تلویزیونی، فیلم‌ ها و حتی موسیقی می ‌توانند به شما کمک کنند تا به شیوه کاربرد پسوند ها و ضمایر در یک جمله پی ببرید.

در زبان ترکی به جای برخی از افعال از پسوند استفاده می شود. پنج پسوند شخصی برای یک شخص خاص (اول، دوم ، سوم شخص که ممکن است مفرد یا جمع باشند) وجود دارد. برخی جملات هم با استفاده از پسوند متناسب با ضمیر ساخته می شوند.

آموزش زبان ترکی

ویژگی های دستوری برخی از کلمات یا جملات را هم می توان فقط با اضافه کرده یک یا چند پسوند تغییر داد. این پسوند های اضافی هستند که باعث می شوند کلمات طولانی تلفظ شوند.

مثلا کلمه Nerelisin در واقع یک جمله است ! اگر آن را تجزیه کنیم این طور می شود: -sin (که همان sen و به معنای تو است و بر اساس هارمونی مصوت نوع e به این شکل در آمده)، -li (که یعنی “از”)، -re (مکان) و ne (که یعنی “کجا”). حالا می توانیم بفهمیم که این کلمه در واقع جمله سوالی “اهل کجایی؟” است.

عبارات کاملا ضروری زبان استانبولی (خرید، اضطراری، مکان یابی و …)

ارزشش را دارد که کمی وقت بگذارید و پسوند ها را بهتر بشناسید زیرا آن ها کلید تجزیه کلمات بسیار بزرگ تر به تکه های کوچک تر و قابل فهم تر هستند!

دانلود آموزش ترکی استانبولی (PDF)

pdf  دانلود کتاب خودآموز ترکی استانبولی با ترجمه (4 مگابایت)

واژگان عبارات ضرب المثل های ترکی، جملات کاربردی و کتاب برای همه

در آخر این نکته را به خاطر بسپارید که ترتیب دستور زبان ترکی در یک جمله به صورت : فاعل> مفعول> فعل است. همیشه فعل آخر است و مهم نیست جمله سوالی باشد یا خبری.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست