GRE

نحوه ثبت نام آزمون GRE و هزینه آزمون و آخرین تغییرات

گاما

شرایط آزمون GRE چیست؟ ثبت نام آزمون GRE به چه صورت انجام می گیرد؟ هزینه ثبت نام این آزمون چقدر است؟ چه افرادی می توانند در این آزمون ثبت نام کنند؟ و سؤالات مشابهی که برخی از افراد متقاضی در ذهن خود دارند. در این مطلب می خواهیم به بررسی و پاسخ این سؤالات بپردازیم. پس اگر شما هم متقاضی این آزمون می باشید با ما همراه باشید تا از جدیدترین تغییرات نحوه ثبت نام آزمون GRE و هزینه آزمون، مطلع شوید.

چرا GRE آخه؟

اگر شما هم بدنبال فرصت های و موقعیت های مناسب برای دریافت بورسیه تحصیلی در کشورهای مطرح جهان بخصوص آمریکا و کانادا هستید یکی از راه های آن داشتن مدرک GRE است چون با قبولی در آزمونGRE مهارت و توانایی خود را به اثبات رسانده اید.

برای اخذ بالاترین جایگاه در رشته های مهندسی در دانشگاه های بسیار معتبر و علمی، قبولی در آزمون GRE یکی از بهترین گزینه های ممکن است. متقاضیان آزمون GRE باید برای اخذ نمرات مطلوب تلاش لازم را در زمینه های ریاضیات، واژه و لغت و بخش نوشتاری بکنند تا بتوانند مهارت های لازم را اخذ نموده و راه را برای رسیدن به هدف خود هموار نمایند.

آزمون GRE چیست؟ (ویدئو)

تماشای این فیلم های آموزشی را از دست ندهید: دانلود رایگان ۷ فیلم کاربردی آموزش آزمون GRE که باید ببینید + جزوه pdf

GRE برگرفته از عبارت Graduate Record Examination می باشد و هدف از برگزاری این آزمون، ارزیابی مهارت های تحصیلی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و بمنظور ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی مورد نیاز می باشد. این آزمون، ۳ موضوع مهارت محاسبات ریاضی، درک مطلب و هم چنین مقاله نویسی را می سنجد که در ادامه توضیح مختصری در مورد این سه مهارت داریم.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

Verbal Reasoning (استدلال کلامی): این بخش شامل پرسش‌های مرتبط با واژگان و درک مطلب است. در واقع در این بخش توانایی شما در تجزیه و تحلیل مطالب نوشتاری و ترکیب حاصل از آن و همچنین روابط بین اجزای جمله و تشخیص روابط میان کلمات در یک متن تخصصی ارزیابی می‌گردد. تعداد ۲۰ سوال در این بخش وجود دارد و مدت زمان پاسخگویی به آن ۳۰ دقیقه می‌باشد. از ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره نیز می‌توان در این بخش به دست آورد. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مربوطه در سایت ETS مراجعه کنید.

Quantitative Reasoning (استدلال کمی): این بخش شامل پرسش‌های ریاضی و مهارت‌های محاسباتی اولیه در سطحی مانند دوره دبیرستان است. تعداد ۲۰ سوال در این بخش وجود دارد و مدت زمان پاسخگویی به آن ۳۵ دقیقه می‌باشد. از ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره نیز می‌توان در این بخش به دست آورد. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مربوطه در سایت ETS مراجعه کنید.

Analytical Writing (نوشتار تحلیلی): این بخش شامل دو بخش با عناوین Issue Task (نوشتن یک انشا درباره موضوعی که به داوطلب داده می‌‌شود) و Argument Task (نوشتن یک تحلیل به روش استنتاجی از متنی که به داوطلب داده می‌شود) می‌باشد. نمرات این بخش ما بین ۰ تا ۶ می‌باشد. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مربوطه در سایت ETS مراجعه کنید.

ثبت نام در آزمون GRE

یکی از آزمونهایی که در سطح بین المللی برگزار می گردد و سالانه صدها هزار نفر در سراسر جهان در آن شرکت می کنند آزمون GRE است. این آزمون که اکنون در اکثر کشور های دنیا به صورت اینترنتی اجرا می شود، در ۱۰۰۰ مرکز و ۱۶۰ کشور به طور هفتگی برگزار می شود.

در ایران نیز در چند سال اخیر، این آزمون به صورت کاغذی نیست و به صورت اینترنتی در سازمان سنجش آموزش کشور و سالن ویژه آزمون GRE برگزار می گردد و علاقمندان می توانند در فرصت های برگزاری آزمون که هر هفته می باشد، ثبت نام کرده و شرکت کنند.

هزینه، زمان و نحوه ثبت نام آزمون GRE

هزینه ثبت نام آزمون GRE General در ایران برابر با ۲۰۵ دلار آمریکا می‌باشد اما در صورتی که بخواهید به صورت Late (یعنی به طور معمول از یک هفته تا چهار روز مانده به آزمون) ثبت نام کنید، هزینه آن ۲۳۰ دلار خواهد بود.

این آزمون به طور تقریبی هر هفته در شهرهای مختلف در داخل کشور برگزار می‌شود و شما می‌توانید جهت آگاهی از مراکز، زمان‌ها و ظرفیت‌های باز به بخش مربوطه در وب سایت ETS و یا به صفحه “رزرو ثبت نام آزمون GRE” در وب سایت تهران پرداخت مراجعه نمایید.

ثبت نام بوسیله پرداخت آنلاین توسط کارت اعتباری بین المللی مثل Visa Card ،Master Card و غیره امکان پذیر است. پرداخت هزینه ثبت نام آزمون جی آر ای جنرال GRE General و همچنین ریپورت های نمره و تغییر تاریخ آزمون تنها به روش پرداخت با کارت های اعتباری بین المللی ممکن می باشد اما در ایران چون با همه دنیا خوب هستیم، فقط باید از طریق سایت های واسط کار پرداخت را انجام دهید.

مثلا سایت تهران پرداخت یه سایت واسط هست، یعنی خودشون ویزا کارت دارن، ملت توی سایتشون ثبت نام میکنن و عکس پاسپورت میفرستن، تاریخ ثبت نام دلخواه رو به سایت اعلام میکنن و این سایت واسط هم کار ثبت نام و پرداخت هزینه رو واسشون انجام میده.

هزینه ثبت نام آزمون جی آر ای جنرال، در شرایط عادی ۲۰۵ دلار آمریکاست و در حالت ثبت نام با تأخیر (Late) که یک هفته تا ۴ روز مانده به تاریخ امتحان در نظر گرفته می شود، ۲۳۰ دلار آمریکا محاسبه می شود. هزینه ثبت نام عادی امتحان جی آر ای سابجکت، ۱۵۰ دلار آمریکاست و حالت ثبت نام با تأخیر آن نیز، ۱۷۵ دلار محاسبه می گردد.

چگونه ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در آزمون GRE، می بایست از طریق سایت رسمی این آزمون به نشانی ETS.ORG اقدام کنید. در سایت ETS یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید. توجه نمایید در صورتی که سابقا برای آزمون تافل در ETS اکانت داشته‌اید، می‌توانید با مشخصات همان اکانت وارد شوید اما پس از ورود باید پروفایل امتحان GRE را تکمیل کنید.

خیلی دقت کنید که حتما قبل از ثبت نام پاسپورت داشته باشید و اسم و مشخصات تون دقیقا مطابق پاسپورت وارد شده باشه حتی پسوند اسم. در غیر اینصورت نمره تون پذیرفته نمیشه و دوباره باید هزینه پرداخت و امتحان بدین!

پس از انتخاب مرکز و تاریخ آزمون خود به صفحه پرداخت با مسترکارت یا ویزا‌‌کارت خواهید رسید و بعد از پرداخت، ثبت نام شما نهایی خواهد شد. اگر به قسمت GRE در ایندکس این پرتال مراجعه کنید، صفحه زیر برای شما به نمایش در می آید. کلیه موارد مربوط به ثبت نام، پرداخت هزینه های ارزی و هم چنین مشاهده کارنامه و حتی درخواست صدور کارنامه جدید و حتی تغییر روز برگزاری آزمون را می بایست از طریق پروفایل شخصی که در این سایت ایجاد می کنید، انجام دهید.

آزمون-gre

بسیاری از دانشگاه های جهان جهت پذیرش در سطوح تحصیلات تکمیلی ( فوق لیسانس و دکتری) نتایج آزمون GRE را مطالبه می نمایند،زیرا GRE یک آزمون توان سنجی و ارزیابی از میزان آمادگی داوطلبین برای شرکت در دوره تحصیلات تکمیلی است و هر دانشگاهی با توجه به رشته های تحصیلی و میزان متقاضیان خود در هر رشته تحصیلی، شرایط مختص خود را اعلام می نماید.

برخی دانشگاه ها فقط شرکت در آزمون GRE را مطالبه می کنند و امتیازی را تعیین نمی نمایند. برخی دیگر فقط نتایج برخی از بخش های آزمون را مطالبه می نمایند. یعنی ممکن است فقط نمره Quantitative و یا Verbal و یا هر دو و یا همه بخش های آن را مطالبه نمایند.

حتما بخوانید: ۴ تا از بهترین کلاس های GRE در ایران که برای آمادگی آزمون نیاز دارید

ساختار آزمون GRE TEST:

آزمون  GRE به دو شکل Subject و General برگزار می گردد.

آزمون GRE Subject:

آزمون GRE Subject TEST از دروس تخصصی رشته‌های خاص مانند زیست شناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضی، فیزیک و روان شناسی تشکیل شده و به داوطلبان این رشته‌ها کمک می‌کند تا بیش از پیش خود را متمایز کنند. اگر در این رشته‌ها تحصیل می‌کنید باید وب سایت دانشکده مورد نظر را بررسی کنید تا از لزوم شرکت در این آزمون باخبر شوید. این نوع امتحان GRE بیشتر از این مورد توجه ما قرار نمی گیرند.

این آزمون علاوه بر نیاز به سطح زبان انگلیسی خوب به دانش خوب از رشته مورد نظر هم نیاز دارد. تا اینجا به این سوال پاسخ داده شد که آزمون GRE Subject چیست؟ اما دانستن این نکته نیز که چه موسساتی این آزمون را قبول دارند نیز بسیار مهم است.  بیش از هزاران موسسه ، مدرسه ، دانشگاه و … در سراسر دنیا این آزمون را برای استخدام و یا ادامه تحصیل از متقاضیان طلب می کنند. اگر چه داشتن آزمون GRE Subject به تنهایی نمی تواند بسیار موثر باشد و همیشه در کنار این مدرک مدارکی همچون آیلتس یا تافل نیز مفید است.

زمان آزمون GRE Subject حدود ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه می باشد و همه آزمون در یک جلسه برگزار می شوند. این آزمون زبان جزو معدود آزمون هایی است که امتیاز منفی دارد. معمولا هر چهار پاسخ نادرست یک پاسخ صحیح شما را از بین می برد. پس اگر بین چهار گزینه شک داشتید به این نکته نیز توجه کنید.

آزمون GRE Subject در رشته های زیر برگزار می شود:

رشته بیو شیمی ، زسیت شناسی سلولی مولکولی، رشته زیست شناسی، رشته شیمی، رشته ادبیات زبان انگلیسی، رشته ریاضیات ،رشته فیزیک و رشته روان شناسی.

آزمون GRE General:

آزمون اصلی که آن را به عنوان GRE می‌شناسیم GRE General TEST است که هر هفته در سنترهای مختلف و شهرهای مختلف ایران به صورت منظم و کامپیوتری برگزار می‌شود. از این نظر دست شرکت کنندگان در انتخاب زمان و مکان مناسب باز است و می‌توانند زمان کافی برای آماده‌سازی قبل از این آزمون برای خود در نظر بگیرند.

آزمون GRE General از سه بخش Verbal ، Analytical Writing و Quantitative تشکیل شده است. در شکل زیر با مراحل مختلف این آزمون بیشتر آشنا می شوید (برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید):

بخش های مختلف آزمون GRE General:

3 تغییر اعمال شده در آزمون در سالهای اخیر

دقت کنید3  تغییر زیر از سال 2021 به بعد اعمال شده اند:

  • لغو کامل بخش آزمایشی: در سال ۲۰۲۱، بخش آزمایشی GRE که یکی از بخش‌های آزمون بود و در نمره نهایی موثر نبود، به طور کامل لغو شد. این تغییر به داوطلبان اجازه می‌دهد که بیشتر بر روی بخش‌های اصلی تمرکز کنند.
  • بخش تجزیه و تحلیل متن: بخش تجزیه و تحلیل متن به آزمون GRE ظاهرا در سال 2019 اضافه شد. این بخش موضوعات مرتبط با تجزیه و تحلیل متون و داده‌ها را بررسی می‌کند و برای مقابله با چالش‌های تحلیلی در محیط‌های تحصیلی و حرفه‌ای آماده می‌کند.
  • تغییر در فرمول بخش‌های کوانتیتیتیو و وربال ریزنینگ: فرمول بخش‌های کوانتیتیتیو و وربال ریزنینگ بازنگری شده است و انواع جدیدی از مسائل و سوالات به دسته‌های مختلفی اضافه شده‌اند.

حرف آخر و 6 نکته تکمیلی

پس به عنوان یک جمع بندی باید گفت آزمون جی آر ای به این صورت است:

  1. آنالیتیکال وریتینگ (Analytical Writing): در این بخش، داوطلبان باید دو مقاله تحلیلی بنویسند. یک مقاله باید به بررسی یک موضوع داده شده بپردازد و دیگری به تجزیه و تحلیل یک استدلال بپردازد.
  2. کوانتیتیتیو ریزنینگ (Quantitative Reasoning): این بخش به تست مهارت‌های ریاضی و تحلیلی داوطلبان در زمینه‌هایی از جمله آریتمتیک، جبر، هندسه و آنالیز داده می‌پردازد.
  3. وربال ریزنینگ (Verbal Reasoning): این بخش به تست مهارت‌های زبانی و تحلیل متون داوطلبان در زمینه‌های متنوعی از جمله خواندن، تفسیر و تحلیل متون، دانش لغات و مفاهیم زبانی می‌پردازد.
  4. تجزیه و تحلیل متن (Analytical Text Interpretation): این بخش با تست مهارت‌های تحلیلی و تفسیری داوطلبان در زمینه‌های خواندن و تحلیل متون در قالب تجزیه و تحلیل مسائل و گزاره‌های آماری مرتبط است.

همچنین، تست GRE دارای بخش‌های اضافی مثل تست آزمایشی (نامحسوس) و آزمون انتخاب واحد (Experimental Section) است که ممکن است برخی از داوطلبان را در دسته‌بندی‌های مختلف یاری دهد.

اگر خواهان دریافت بورس تحصیلی در بهترین دانشگاه های آسیا و اروپا هستید، داشتن مدرک GRE با نمره میانگین خوب، می تواند شانس پذیرش با بورس شما را افزایش دهد. پس بهتر است مطالب ارائه شده در اینخصوص را در سایت چرب زبان دنبال نمایید.

بسیار کاربردی

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست