آزمون زبان

منابع آزمون تولیمو و بهترین روش برای گرفتن نمره عالی

گاما

یکی از ساده ترین آزمون های زبان مقطع دکتری، همین آزمون تولیمو می باشد که در این مقاله منابع اصلی آن را برای دانلود قرار داده و سپس نحوه گرفتن نمره عالی در آن را برای شما توضیح می دهیم.

۱- معرفی کلی

تولیمو (به انگلیسی: the Test of Language by the Iranian Measurement Organizations) یک آزمون زبان انگلیسی است که در ایران و از طرف سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود. بیشتر متقاضیان این آزمون را داوطلبان دکتری تشکیل می‌دهند زیرا داشتن نمره زبان (تولیمو، تافل، MCHE یا…) برای قبولی در آزمون دکترا لازم است. محدوده نمره تولیمو از ۳۱۰ تا ۶۷۷ می‌باشد.

سوالات آزمون تولیمو در سال 1402 همانند دو سال اخیر به شکل کامپیوتری از 140 سوال به تعداد 105 سوال کاهش یافته است که چنین تغییری شباهت این آزمون به سمت آزمون MSRT را بسیار زیاد کرده است.

آزمون حاوي 105 سوال تستي مي‌باشد و داوطلبان بايد سوالات بخش گرامر و درک مطلب را در مدت 62 دقيقه و سوالات بخش شنيداري را در در مدت 18 دقيقه (جمعاً 80 دقيقه ) پاسخ دهند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

در جلسه آزمون تولیمو دو دفترچه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده می‌شود که یکی از آنها شامل سوالات تشریحی و دیگری شامل سوالات تستی است. در دفترچه تشریحی آزمون، یک سوال وجود دارد که برای پاسخ دادن به آن ۳۰ دقیقه زمان خواهید داشت. پاسخ این بخش از آزمون باید داخل دفترچه نوشته شود و پاسخ‌نامه جداگانه‌ای برای آن به شما داده نمی‌شود.

این بخش از آزمون تولیمو به بخش نوشتاری آزمون‌ آیلتس و آزمون جی‌آر‌ای (GRE) شباهت دارد و نشان‌دهنده مهارت شما در نوشتن متن و مقاله به زبان انگلیسی است. برای اینکه بتوانید مهارت نوشتاری خود را تقویت کنید لازم است نوشتن مقالات را تمرین کنید و از اساتید زبان بخواهید نوشته‌هایتان را تصحیح کنند تا ایرادات آن برطرف شود. کسب نمره قابل قبول در این بخش از آزمون تولیمو بدون تمرین زیاد و تلاش مستمر امکان‌پذیر نیست.

. دامنه نمره کل از ۳۱۰ تا ۶۷۷ است. نمره بالاتر از ۶۰۰ عالی، بین ۵۲۰ تا ۵۹۹ خوب، بین ۴۸۰ تا ۵۱۹ متوسط و کمتر از ۴۷۹ ضعیف تلقی می‌شود. لازم است ذکر شود که بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و نمره آن بین ۱ الی ۶ می‌باشد که در کنار نمره کل در کارنامه درج می‌شودو محدودهٔ سنی ندارد. برای ثبت‌نام کلیک کنید.

کارت تولیمو ۲

اعتبار مدرک آزمون تولیمو ، پس از صدور کارنامه به مدت دو سال می باشد ، هزینه ثبت نام در آزمون تولیمو در سال 1402 مبلغ 10,030,000 ریال معادل یک میلیون و سه هزار تومان اعلام شده است. پس از اتمام اعتبار مدرک این آزمون ، داوطلبان می بایست مجددا در آزمون شرکت نمایند.

 

۲- شیوه برگزاری

در جلسه آزمون، به هر یک از شرکت‌کنندگان، دو دفترچه سؤال داده می‌شود که یک دفترچه، تشریحی (دفترچه شماره ۱) و دفترچه دیگر، چندگزینه‌ای (دفترچه شماره ۲) خواهد بود. داوطلبان باید پاسخ سؤال تشریحی را در همان دفترچه و پاسخ سؤالات چندگزینه‌ای را در پاسخنامه مشخص نمایند. دفترچه شماره ۱، یک سؤال تشریحی نوشتاری (writing) است که داوطلب ۳۰ دقیقه فرصت دارد پاسخ را در همان دفترچه سؤال بنویسد.

دفترچه شماره ۲ در این آزمون، حاوی ۱۴۰ سؤال چهارگزینه‌ای است که شامل ساختار و نوشتار زبانی (۴۰ سؤال و مدت پاسخگویی ۳۰ دقیقه)، خواندن و درک مطلب (۵۰ سؤال و مدت پاسخگویی ۵۵ دقیقه) و درک مطلب شفاهی با لهجه بریتیش یا آمریکایی (۵۰ سؤال و مدت پاسخگویی ۳۵ دقیقه) است. لازم است ذکر شود که نمره هر قسمت آزمون در مقیاس معمول محاسبه و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره کل، منظور می‌شود.

عنوان بخش آزمون تعداد سؤالات زمان پاسخ‌دهی
بخش شنیداری ۵۰ پرسش ۳۵ دقیقه
بخش ساختار و نوشتار زبانی ۴۰ پرسش ۳۰ دقیقه
درک مطلب ۵۰ پرسش ۵۵ دقیقه
کل ۱۴۰ پرسش ۱۲۰ دقیقه
  • در جلسه آزمون منحصرا سوالات بخش شنیداری از بلندگو پخش می شود و داوطلبان باید با توجه به متن سوال که از بلندگو پخش می شود، نسبت به انتخاب یکی از ۴ گزینه ای که در رابطه با سوال مربوط به این بخش درج گردیده، اقدام و با توجه به شماره سوال مربوط در پاسخنامه، علامتگذاری نمایند.
  • متن سوالات شنیداری فقط یک بار از بلندگو پخش می شود و قابل تکرار نیست.
  • این آزمون نمره منفی ندارد!
  • حداقل و حداکثر سن برای شرکت در آزمون وجود ندارد و صرفا افرادی که حداقل مدرک دیپلم داشته باشند می توانند در آزمون شرکت کنند.

کارت تولیمو

۳- ثبت نام و هزینه

برای ثبت نام کافی است اینجا کلیک کنید و بعد از تکمیل مشخصات هزینه را بصورت آنلاین واریز می کنید و کد رهگیری دریافت می کنید. پس از اتمام ثبت نام تاریخ آزمون و شهر آزمون در بخش «آزمون های من» قابل مشاهده است و در صورتی که آزمون شما با وضعیت کامل/موفق در این صفحه نمایش داده شود، ثبت نام شما قطعی می باشد؛ لازم به ذکر است که شماره پرونده یا کدپیگیری برای داوطلبان صادر نمی شود. لذا برای دریافت کارت ورود به جلسه نیز، نیازی به شماره پرونده یا کدپیگیری نخواهید داشت.

لازم به ذکر است نشانی دقیق محل برگزاری آزمون و همچنین شماره صندلی حدودا ۴۸ ساعت قبل از آزمون از طریق نرم افزار اینترنتی چاپ کارت ورود به جلسه که بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org ، بخش آزمون TOLIMO قرار میگیرد، قابل دسترس خواهد بود. ۱۵ روز قبل از روز آزمون ، مهلت ثبت نام به پایان می رسد و دیگر امکان ثبت نام وجود ندارد.

حتما دانلود کنید: ۲۰۰ تا از بهترین نمونه سوالات آزمون تولیمو که حتما باید دانلود کنید

نتایج آزمون معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ روز پس از آزمون آماده می شود و از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org منتشر می شود و ضمنا همزمان با اعلام نتیجه از طریق سایت، نسخه ای از کارنامه به اداره پست تحویل می شود تا به نشانی اعلام شده در پروفایل داوطلبان ارسال شود .لازم به ذکر است که نشانی مورد استفاده برای ارسال کارنامه برای هر آزمون حدودا ۱۵ روز قبل از هر آزمون از پروفایل داوطلبان استخراج می شود و اگر پس از این زمان نشانی داوطلبی در پروفایل تغییر کند کارنامه به همان نشانی قبلی ارسال خواهد شد.

۴- جدیدترین منابع

سه منبع اول اصلی ترین منابع آزمون تولیمو هستند و طبق آخرین تغییرات، منابع آزمون تولیمو به ترتیب اولویت:

  1. کتاب ۵۰۴ واژه – absolutely essential words504- دانلود کتاب + فایل صوتی واژگان
  2. کتاب واژگان ضروری تافل – essential word for the toefl-  دانلود این کتاب
  3. کتاب ۱۱۰۰ واژه بارونز – ۱۱۰۰ words you need to know- دانلود این کتاب
  4. کتاب ۵۰۰۰ کلمه آکادمیکدانلود این کتاب
  5. مجموعه نمونه سوالات گرامر MSRT (کاملا شبیه به تولیمو-اختیاری) – دانلود

۵- دانلود نمونه سوالات

دقت کنید که برای این آزمون نیازی به نمونه سوال ندارید و اکثر سوالات عینا از ۳-۴ منبع بالا می آیند ولی برای آشنایی بیشتر شما ما در هر بخش نمونه سوالات را برای دانلود قرار داده ایم:

  نمونه سوالات Reading

  نمونه سوالات Structure

  نمونه سوالات listening

  نمونه سوالات دیگر

۶- روش گرفتن بالاترین نمره

آزمون تولیمو سخت نیست و کافی است منابع گفته شده در بالا را به این روش مطالعه کنید. در واقع شما فقط باید بطور عمومی زبان انگلیسی را تا حدی بلد باشید و روش خاصی برای گرفتن نمره بالا در این آزمون وجود ندارد. به قول یکی از دوستان با تجربه در این زمینه “اینکه چطوری باید برای تولیمو آماده بشیم بستگی به خیلی چیزا داره. مهمترینش اینه تا حالا چقدر با انگلیسی سرو کار داشتین. اما به هر حال یه فاکتور خیلی مهم یادگیری مهارت‌ها و انجام تمرین‌های زیاد قبل از امتحانه. اگه در مدت ۴ یا ۵ هفته یه برنامه ریزی دقیق داشته باشین و تمرین و مطالعه کنین خب بدون شک موفق می‌شین. چیزی که مهمه یادگیری فعال و تمرینه! اینکه بشینید ۳ روز مونده به امتحان تو این سایت و اون سایت چند تا فایل PDF نمونه سوالات تولیمو دانلود کنین و بعدش ببینین چی کار می‌شه کرد، اصلا راه حل درستی نیست. اگه می‌خواین برای آزمون آماده بشین، تنها راه موثر و پر بازده استفاده از منابع آموزشی معتبر و حرفه‌ای و یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم هست”

همچنین از آنجایی که بخش زیادی از آزمون به مهارت های لغات شما بستگی دارد پیشنهاد می کنیم بهترین روش های یادگیری لغات زبان انگلیسی را بخوانید تا به راحتی از پس واژگان تولیمو و هر آزمون دیگری بر آیید. اگر سوالی راجب آزمون تولیمو دارید در بخش نظرات با ما مطرح بفرمایید.

زبانمهر

حتما بخوانید!

10 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام برای شرکت در آزمون تولیمو باید حتما فوق لیسانس داشت؟

    پاسخ
  • سلام
    میخوام بدونم کسی که در سطح تولیمو با نمره ی خوب قبول بشه
    میتونه با کلاس و کمی مطالعه ی مرتبط تافل یا آیلتس و راحت تر قبول بشه . ممنون

    پاسخ
    • موثر هست ولی نمیشه تضمینی برای این باشه که نمره بالاتری کسب کنید. باید تکنیک های مربوط به آزمون رو مسلط بشین

      پاسخ
      • مدینه مومنی
        آذر 25, 1401 10:12 ق.ظ

        کسی هست بتونه به من کمک کنه برای آزمون تولیمو،؟؟؟
        میخوام برای بهمن آماده بشم

        پاسخ
  • سلام
    با اون منابع ای که گفتید حدود ۶ هزار تا لغت باید یاد بگیریم
    بعد چطور میگید ۵ هفته ای میشه موفق شد؟
    ۶ هزارتا لغت یادگرفتنش راحت نیست، تازه اگر یاد هم بگیریم بخش شنیداری و رایتینگ و … هم هست، حداقل یک سال زمان میخواد

    پاسخ
  • ایا امکان داره دریک سال هردوتا ازمون تولیمو و ام اس ار تی هردو شرکت کرد؟

    پاسخ
    • بله میشه شرکت کرد البته کلا این دو آزمون جدا هستند و حتی میشود چندبار در یک سال در هر کدام شرکت کرد

      پاسخ
  • سلام
    تعداد سوالات آزمون تولیمو از سال 99 تغییر کرده و به جای 140 سوال 105 سوال هست.

    پاسخ
  • عبدالرضا جویباری
    فروردین 21, 1401 6:04 ب.ظ

    نمونه سوالات رایتینگ چیه مثلا میپرسند یک صفحه در مورد اینترنت بنویسید ؟

    پاسخ
  • سلام
    وقت بخیر
    میخواستم بپرسم چرا نمونه سوالات تولیمو جوابهاش به زبان فارسی نیست؟!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست