learning

۱۲ بهترین روش های یادگیری لغات زبان انگلیسی (آپدیت 2024)

گاما

قبل از هر چیز باید بگوییم، ما یک خبر خوب و یک خبر بد برای شما داریم! خبر بد این است که هیچ راه یکسانی برای همه، جهت یادگیری زبان انگلیسی وجود ندارد. اما خبر خوب این است که راه های زیادی وجود دارد که می توانید روند یادگیری زبان انگلیسی را برای خودتان آسان تر کنید (خیلی آسان تر). بخصوص وقتی دارید لغت واژه، دستور گرامری یا جمله انگلیسی جدیدی را یاد می گیرید.

جالب است که برای بعضی افراد یادگیری کلمات و جملات بسیار آسان تر از دیگران است. برای بعضی دیگر مثل ریختن آب روی سرسره! اما راه یادگیری ساده و سریع واژه ها (کلمات جدید) زبان انگلیسی چیست؟

حتما بخوانید: بهترین روش یادگیری سریع و اصولی زبان انگلیسی +دانلود منابع

۱- بهترین زمان مرور لغات

جدیدترین تحقیقات تا سال 2023 ثابت کرده است که برای یادگیری یک واژه زبان انگلیسی بازه زمانی زیر بهترین متد است:

  • وقتی واژه ای را یاد می گیرید (چه در کلاس یا از کتاب و …) آن را مجددا همان شب بصورت خیلی گذرا مرور کنید
  • مجددا ۶-۷ روز بعد همان وازه را مرور کنید
  • نهایتا هم ۲۷-۳۰ روز بعد مجددا آن واژه را مرور نمایید.

این زمان مرور واژه ها یادگیری لغات را تا دو برابر کارآمد تر می کند! حال سراغ سایر نکات می رویم:

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

۲-لیست تهیه کنید

لغت واژه های زبان انگلیسی همیشه اطراف ما هستند.  نشستن و دنبال معانی آنها در دیکشنری گشتن، بهترین راه یادگیری لغات جدید نیست، بلکه این در واقع بهترین راه پیدا کردن لغات جدید است. لغات جدید را معمولا از طریق چت کردن با افراد انگلیسی زبان در فضای مجازی، یا از طریق دیدن فیلم و سریال، خواندن کتاب های انگلیسی و … می توانید پیدا کنید. پس هر بار که لغت جدیدی می بینید، یادداشت کنید.

لغات من

فقط سعی کنید که این لیست را بگونه ای قابل حمل تهیه کنید. چطور؟ مثلا روی لبتاب، گوشی، دفترچه یادداشت یا هر چیزی که معمولا همراهتان است. نکته مهم دیگر اینکه زمانی که کلمات را یادداشت می کنید، مطمئن شوید که فضای خالی بین لغات وجود دارد تا دفعات بعدی، توضیحات تکمیلی (مثل جمله نمونه ای که لغت در ان است، یا هر نکته ای) آن را بتوانید یادداشت کنید.

یک نکته دیگر اینکه سعی کنید که اشکال مختلف کلمه (فعل، اسم یا صفت) را کنارش بنویسید. مثلا اگر لغت Fish را یادداشت می کنید حتما حالت های fishing, fishy, fisherman و… را بهمراه یک جمله که کلمه در آن هست یادداشت کنید. باور کنید، باورکنید معجزه می کند. البته ما ۳ لیست پرکاربرد برایتان آماده کرده ایم:

≡ لیست تمام اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی که حتما باید بلد باشید!

دانلود جزوه پی دی اف بیش از ۶۰۰ مترادف و متضاد کلمات انگلیسی

دانلود بیش از ۳۰۰۰ تا از پرکاربردترین لغات انگلیسی با معنی و تلفظ pdf

۳- از کلمات جدید در مکالمات انگلیسی استفاده کنید.

خب الان که لیستی از کلمات جدید انگلیسی دارید، ممکن است این لیست با لغات جدیدی که یاد می گیرید کم کم از حافظه تان پاک شود. پس باید از آنها استفاده کنید. هر چقدر از کلمات استفاده بیشتری کنید، به یاد آوردنشان راحت تر است. شروع به مکالمه زبان انگلیسی با همین لغات جدید کنید و ببینید یادگیری شان چقدر ساده تر می شود. نکته مهم در اینجا این است که اگر حین به یادآوردن لغتی، به مشکل برخوردید، و حتی اگر در لیست قدیمی تان بود، آن را در لیست جدید بنویسید، این نکته را دست کم نگیرید.

سعی کنید در هر موقعیتی با خود حرف بزنید و از کلمات جدید در آن جمله استفاده کنید. مثلا در حالیکه از پنجره به بیرون نگاهی می اندازید با خودتان تکرار کنید This is a bird and that is cloud

این کار کمک زیادی به جا افتادن طولانی مدت واژگان در ذهن شما می کند.

مثلا در این لیست ما ۲۰۰ تا از دشوارترین و پرکاربردترین کلمات انگلیسی در آزمون تافل و آیلتس را معرفی کردیم. کسی که بتواند از آنها در جملات استفاده کند بسیار راحت تر می تواند آنها را به خاطر بسپارد!

۴- از اپلیکیشن/بازی ها استفاده کنید

این روزها، بسیاری از یادگیری ها و مطالعات، از طریق انجام سرگرمی و بازی های انگلیسی زبان انجام می شود. بازی هایی مثل Classic Words Solo یا WordUp Vocabulary، جزو بهترین بازی های گوشی برای یادگیری زبان انگلیسی هستند. علت این که یادگیری از طریق بازی راحت تر است، این است که بازی تمرکز بیشتری از شما را بطور ناخودآگاه استفاده می کند. و در واقع زمینه ای برای کلمات شما قراهم می کند. مثلا شما لغت دشواری را که موقع خندیدن یک کاراکتر در بازی یاد گرفته اید به یاد آورید. یادگیری ش قطعا راحت شده است. پس پیوند فضای مجازی و واقعی کمک شایانی در زمینه یادگیری لغات به شما می کند.حتما اپلیکیشن زیر را دانلود کنید:

   ۶۰۰۰ واژه اندروید

   ۶۰۰۰ واژه آیفون

احتمالا این موضوع برای شما جالب باشد که بدانید بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی طبق مطالعات جدید چیست؟

۵- از چرب زبان استفاده کنید.

یکی از بهترین روش های یادگیری زبان انگلیسی، همانطور که گفتیم، شنیدن یا دیدن شان در قالب جملات است. در وبسایت چرب زبان، فایل های صوتی و تصویری قرار داده ایم که لغات پرکاربرد زبان انگلیسی را خیلی ساده تر و با سرعت بیشتری یاد بگیرید. تمامی فایل های صوتی، تصویری و نوشتاری و بهترین محصولات نرم افزاری آموزش زبان انگلیسی را با بیشترین مطالعه، تجربه و مشاوره با ناشران انگلیسی زبان انتخاب کرده ایم که کاری زمان بر بوده است. البته اگر این بند را بعنوان تبلیغ حساب نکنید!

۶- سعی کنید لغات را به تنهایی به یاد نیاورید

همانطور که قبلا هم گفتیم، لغات جدید زبان انگلیسی را در قالب جملات یا مکالمات یاد بگیرید. تحقیقات علمی ثابت کرده است که به یاد آوری کلمات به کمک همین جملات و مکالمات (که به آنها زمینه می گوییم) بسیار ساده تر است. از طرف دیگر بعضی کلمات سنگین (به لحاظ تعداد کاراکتر یا سختی تلفظ) وجود دارند که همیشه مشکل زا هستند. در این مواقع باید سعی کنید که آنها را به کمک هم معنی ها یا گروه بندی کردن به یاد بیاورید. یعنی چه؟ یعنی اینکه مثلا لغتی مثل “humongous” (خیلی بزرگ) را به کمک گروهی از کلمات هم معنی مثل bigger یا large یا huge یاد بگیرید. به این متد، حتی کلمات بیشتری هم یاد می گیرید. مثلا “large, humongous, gargantuan” بنظر شما معنای gargantuan چیست؟

به عنوان مثال، جمله

My husband is very ‘annoying’ when he watches soccer.

همسرم موقع تماشای فوتبال خیلی اعصاب خرد کن می شود.

My friend doesn’t stop talking. It’s frickin ‘annoying’.

دوستم نمی تواند جلوی صحبت کردنش را بگیرد؛ این کارش واقعا آزار دهنده است.

این جملات در صورت واقعی بودن در زندگی شخصیتان، می توانند گزینه های خوبی باشند. زیرا می توانید موقع خواندن، آنها را تجسم کنید.

۷- یک وبلاگ انگلیسی بنویسید

خواندن وبلاگ ها یا وبسایت ها یک راه خوب برای یادگیری لغت واژه های جدید انگلیسی است اما، وبلاگ نویسی یک راه خوب تر! است. از وردپرس یا وبلاگ ساز های موجود استفاده کنید. می توانید یک موضوع خاص (مثلا لباس، مد، ادبیات و …) انتخاب کنید، یا می توانید راجب هر چیزی بنویسید. در نهایت در قالب همین وبلاگ ممکن است شروع به پاسخ دادن به نظرات مخاطبان کنید یا روابط مجازی تان با افراد انگلیسی زبان مختلف به کمک ایمیل، چت و … گسترش پیدا کند. دو سرویس زیر بهترین ها برای ساخت وبلاگ هستند:

≡  سرویس وبلاگدهی انگلیسی Wix

سرویس وبلاگدهی فارسی بلاگ

۸-کتاب های مخصوص یادگیری لغات را مطالعه کنید

خواندن و مطالعه روش خوبی برای یادگیری زبان انگلیسی است، اما روش مطالعه ممکن است روش خوب را تبدیل به روش فوق العاده کند. کاری که شما باید انجام دهید این است که کتاب های چالش برانگیز یادگیری زبان انگلیسی را خریداری کنید و شروع کنید به یادگیری لغات جدید. سعی کنید خیلی بیشتر از سطح خودتان یاد بگیرید. ضرر نمی کنید! حتما بخوانید: ۶ کتاب واژگان فوق‌العاده برای یادگیری بهتر لغات زبان انگلیسی

۹-با دیگران تمرین کنید

یادگیری و آموزش، زمانی که با دیگران تمرین کنید، هم سرگرمی بیشتری دارد و هم یادگیری را آسان تر می کند. گروهی از دوستانتان که با همدیگر یک هدف مشترک دارید (مثلا همه قرار است برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروید، یا سفر توریستی به یک کشور انگلیسی زبان داشته باشید و..) دور هم جمع کنید، چه بصورت حضوری و چه در قالب گروه های مجازی تلگرام یا اسکایپ و … شروع به مکالمه و مباحثه به زبان انگلیسی در مورد موضوعات مختلف کنید. نه تنها دایره واژگان خود را گسترش می دهید بلکه می توانید از همدیگر برای رفع اشکال کمک بگیرید.

شدیدا پیشنهاد می کنیم در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و … دوستان انگلیسی زبان پیدا کنید و شروع به چت کردن با آنها کنید. این روش بسیار تاثیر گذار است.

with others

۱۰- از رنگ و تصویر استفاده کنید

می دانستید که حافظه تصویری انسان ۱۰ برابر قوی تر از حافظه غیر تصویری ست؟ بعنوان مثال ممکن است فردی را پس از ۲۰ سال ببینید، احتمالا چهره او برایتان آشناست ولی نامش را به خاطر نمی آورید. در یادگیری لغات هم همین است. اگر برای هر لغت یک تصویر در ذهن خود بسازید به یاد آوری آن بسیار راحت تر می شود.

همچنین پیشنهاد می کنیم از ماژیک های هایلایت با رنگ های مختلف (حداقل ۳ رنگ) استفاده کنید و واژگان سخت را هایلایت کنید. تحقیقات ثابت کرده است که این روش میزان یادگیری لغات را تا ۴۰ درصد افزایش می دهد!

۱۱- از یادیارها استفاده کنید

یادیارها یکی از بهترین روشها برای یادگیری واژگان سخت و فررار است. در این روش شما به هر واژه یک معادل فارسی خنده دار یا به یاد ماندنی می دهید که بعدا به راحتی می توانید آن را به یاد آورید. چشمانتان را ببندید و ببینید با فکر کردن به کلمه مورد نظر چه چیزی یا چه موقعیتی به ذهنتان خطور می کند. به عبارت دیگر، آن کلمه شما را یاد چه چیزی می اندازد؟

فرض کنید می خواهیم کلمه pious (وارسته، با ایمان) را یاد بگیریم. می توانیم این کلمه را با “پایه” در فارسی ربط دهیم. مثلا بگوییم علی پایه اس.

Ali PIOUSLY said his prayers every night before bed.

علی هر شب قبل از خواب نمازش را با وارستگی می خواند.

یا کلمه fertile (حاصلخیز) را می توان با کلمه “فرت و فرت” شبیه سازی کرد.

Most fiction writers have FERTILE imaginations.

اغلب نویسندگان رمانهای علمی تخیلی نخیلات باروری دارند. این روش درواقع همان یادیار است.

برای اطلاعات بیشتر راجب یادیارها کلیک کنید!

۱۲- نکات دیگر

با روش های ذکر شده، باور کنید یادگیری لغات انگلیسی خیلی خیلی راحت تر خواهد شد، مطالعه کنید اما در کنار آن به سرگرمی و جنبه فان هم بپردازید. همه روشهای موثر و علمی را در این مطلب به شما آموزش دادیم. اگر روش خاصی سراغ دارید در بخش نظرات با ما مطرح نمایید!

زبانمهر

حتما بخوانید!

34 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام چگونه و چطوری اشکال مختلف کلمات را بنویسیم وقتی بلد نیستیم اشکال دیگشونو؟

    پاسخ
  • دیکشنری های که توی فضای مجازی وجود دارن بهترین هستنند مثلا کلمه fish رو ک دار یجستجو میکنی
    پایینش چندتا ساجستش میده ک همون موقع بقیه ساجستهای مرتبط رو هم بنویس

    پاسخ
  • سلام و خسته نباشد میخواستم خواهش کنم چند تا دییکشنری خوب و جامع معرفی کنین

    پاسخ
  • سهیل امانی
    بهمن 13, 1397 1:33 ب.ظ

    عالییی بود. ممنون بابت این مقاله مفید.

    پاسخ
  • very useful.thank you

    پاسخ
    • سلام باعنایت به اینکه مبتدی هستم ولی باتوجه فهم ودرکم
      بسیار آموزنده وعالی بود
      باتشکر اردشیر

      پاسخ
  • مچکرم از مطالب مفیدتان

    پاسخ
  • Thank you very much for your god and useful topics . I really enjoy it .

    پاسخ
  • تشکر بسیار زیاد خداوند موفق سربلند داشته باشید تان

    پاسخ
  • سلام ممنونم بابت این مطالب بسیار مفیدوعالی 🌹

    پاسخ
  • سلام لینک وصل شده به vocabador به بی راه میرود. تصحیح یا حذف نماید. سپاس

    پاسخ
  • مطالب بسیار خوب و اموزنده و کاربردی بود .سپاسگزارم

    پاسخ
  • سلام… من دانشجوی رشته زبان هستم و این مقاله خیلی برام مفید بود چون حفظ لغات برام سخت بود و زود فراموش میکردم ولی با این مقاله متوجه شدم چجوری بهتر میتونم یاد بگیرم.. مرسی ازتون 🌹

    پاسخ
  • متشکرم از وبسایت خوبتون

    پاسخ
  • باسلام خدمت عزیزان بزرگوار ممنون از آموزشهای عالیتون پیشنهاد میکنم دوتا کلمه کنار هم قرار میگیرن تغییر صدا میدن اینا رو هم آموزش بدین مثلا( sh kh)👉 قبلا اساتید میگفتن اگه سیصد کلمه انگلیسی یاد بگیری حدودهفتاددرصد زبان رو پیشرفتید… اما الان ک صحبت از اینحرفا نیس 👏👏👏 ممنون وسپاس از اینکه وقت گذاشتید✔️🐬🎁💖💝(ارادتمند شما حمید) 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

    پاسخ
  • , eival dametoon garm hes mikonam kol farsio mitoonam be engelisi benevisam

    پاسخ
  • سلام
    واقعا خیلی مفید بود ممنون از کارای خوبتون بیشتر بزارید😇🙋💖👏👏

    پاسخ
  • در رابطه با نکته‌ی شماره ۱۱
    تجربه و تحقیقات ثابت کرده ربط دادن یه کلمه که یادگیریش سخته به یه کلمه از زبان مادری یا هر زبان دیگه بینهایت اشتباهه و موجب ترجمه‌ی کلمات در ذهن میشه و اینجوری زبان‌آموز زبان رو یاد نمیگیره و فقط زبان جدید رو با ترجمه‌ی زبان قبلی بیان میکنه! مشکلی که ترجمه ذهنی ایجاد میکنه اینه که اولا جمله‌بندی زبان جدید بر اساس گرامر زبان قبلی شکل میگیره که اشتباهات گرامری زیادی رو بروز میده و دوما مدت زمانی هرچند اندک برای ترجمه‌ی کلمات در ذهن صرف میشه که باعث کندی بیان و فشار دوبرابر به مغز و خسته شدن مغز زبان‌آموز میشه. بهتره هر کلمه در زبان رو با تصاویر و تکرار یاد بگیریم و نه ترجمه‌ی ذهنی و ربط دادن کلمه به کلمات زبانهای دیگه. در نهایت حتا اگه از کلماتی که بلد نیستیم استفاده نکنیم خیلی بهتر از اینه که ذهن رو وادار به ترجمه کنیم!
    با تشکر

    پاسخ
  • علی نریمانی
    دی 2, 1401 5:11 ب.ظ

    سلام خوبی هستید
    اولا که چکر از توضیحات جامع تون
    ثانیا:یک سوال داشتم کلمات انگلیسی رو با صامت خوانی کنیم یا اینکه با صدای بلند بخوانیم؟ اگر میشه پاسخ بدید ممنون میشم

    پاسخ
  • سلام. میشه بدونم چطور در سال 1396 دسترسی به اطلاعات تحقیقات انجام شده در سال 2023 داشتید؟

    پاسخ
  • مادر شوهر
    مرداد 14, 1402 7:33 ب.ظ

    مثلاً apple میشه عکس سیب رو بکشیم و یادبگیریم ولی فعل ها نمیشه عکسشو بکشیم که یاد بگیریم مثلا فعل هایی مثل گمان کردن،حدس زدن،دعوا،زمزمه،اخراج کردن،و … اینا نمیتونیم عکسشو بکشیم و یاد بگیریم من اینجوری با عکس یادمیگیرم

    پاسخ
  • چی گونه باید انگلیسی را یاد بگیرم. لطفآن برای من توضیح دهید

    پاسخ
  • عالی بود چطوری باید لغت مرکب را به انگلیسی حفظ کرد خیلی ممنون

    پاسخ
  • من زبان های روسی و انگلیسی رو با روش هایی که شما اینجا مفصل گفتین یاد گرفتم واقعا متشکرم که این همه مطلب مفید رو جمع اوری کردین،واقعا مقاله عالی بود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست