word image 94

هرچیزی که به عنوان یک مدرس زبان پاره وقت نیاز است بدانید

گاما

آیا فعالیت در محیط‌های آموزشی و تدریس زبان، کار رؤیایی و موردعلاقه شما است؟ احتمالا شما نیز از این موضوع به‌خوبی آگاهی دارید که شرایط بازار کار به‌گونه‌ای است که نیاز به استخدام مدرسان زبان‌های مختلف کاملا احساس می‌شود. هرچند دراین‌بین نیاز به استخدام مدرسانی مانند مدرس زبان انگلیسی، زبان ترکی استانبولی و زبان فرانسه بیش از مدرسان سایر زبان‌ها است. این در حالی است که به‌عنوان یک مدرس زبان، همواره می‌توانید شرایط دورکاری یا کار پاره‌ وقت را نیز در برنامه کاری خود قرار دهید. در این مقاله با معرفی شرایط استخدامی و مدارک لازم برای کار در محیط‌های آموزشی مختلف، به شرایط کار در خارج از کشور نیز نگاهی خواهیم انداخت؛ بنابراین اگر در فکر درآمدهای بالا و موقعیت‌های شغلی هیجان‌انگیز هستید، مطالعه این مطلب می‌تواند شما را سریع‌تر به این رؤیای شغلی‌تان برساند.

حتما بخوانید: بهترین استادهای زبان انگلیسی

شرایط استخدام مدرس زبان

صرف‌نظر از این موضوع که برای تدریس چه زبانی اقدام می‌کنید، معمولا اولین شرط برای تدریس زبان، تسلط شما به زبان موردنظر است. یک آموزشگاه زبان با توجه به شهرت و نوع فعالیتی که دارد، سطح مشخصی از تسلط به زبان را از متقاضیان تدریس زبان درخواست می‌کند.

درنتیجه ارائه مدرک تحصیلی مرتبط در حوزه‌هایی مانند آموزش، ادبیات یا ترجمه زبان، شرط کافی برای استخدام شما نخواهد بود. این در حالی است که ارائه مدرک زبان انگلیسی مانند مدرک بین المللی TEFL، می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر روند استخدامی شما داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال چنانچه در یک آموزشگاه زبان معمولی قصد تدریس زبان انگلیسی به کودکان و نوجوانان را دارید، احتمالا داشتن سطح زبان انگلیسی معادل با مدرک بین المللی آیلتس 6.5 نیز برای تدریس زبان کافی خواهد بود. حتی ممکن است در برخی از آموزشگاه‌ها برای تدریس زبان، نیازی به ارائه مدرک زبان آیلتس و تافل هم نداشته باشید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

حتما بخوانید: بهترین اساتید آیلتس ایران

در حقیقت آن چیزی که بیشتر از همه برای تدریس زبان اهمیت دارد، میزان تسلط فرد متقاضی در چهار مهارت زبانی یعنی مکالمه، خواندن و درک مطلب، نوشتن و شنیدن است. این در حالی است که ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس و تافل، به‌عنوان یکی از مدارک لازم برای اثبات مهارت زبانی، ممکن است در برخی از آموزشگاه‌های زبان معتبر در سراسر کشور نیز مورد درخواست باشد.

از دیگر مواردی که ممکن است برای تدریس پاره‌ وقت یا تمام‌وقت در یک آموزشگاه موردتوجه قرار گیرد، سابقه کاری شما است. طبیعتا افرادی که دارای سابقه تدریس کتاب‌های زبان برای گروه‌های سنی مختلف هستند، شانس بیشتری برای استخدام در یک آموزشگاه زبان خواهند داشت. از دیگر مدارک مورد نیاز برای استخدام مدرس زبان‌هایی مانند زبان انگلیسی، زبان ترکی استانبولی و زبان فرانسه، ارائه مدارک شناسایی مانند کارت ملی و تکمیل فرم استخدامی است.

معمولا برای کار در یک آموزشگاه زبان، ابتدا لازم است تا در یک مصاحبه شرکت کنید. در این مصاحبه شغلی معمولا در رابطه با روش‌های تدریس زبان و شیوه‌های نوین آموزشی نیز از افراد جویای کار سوالاتی پرسیده می‌شود. ازآنجایی‌که هر آموزشگاه زبان ممکن است شیوه آموزشی مخصوص به خود را داشته باشد، بهتر است با روش‌های تدریس زبان در آموزشگاه موردنظر خود نیز آشنایی لازم را داشته باشید.

اگر شما نیز شرایط لازم برای استخدام پاره وقت یا تمام‌وقت در آموزشگاه زبان یا هر یک از مؤسسات آموزشی معتبر در کشور را دارید، می‌توانید همین‌الان به لیست فرصت های شغلی این موقعیت کاری نگاهی بیندازید. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز برای استخدام در فرصت‌های شغلی آموزش زبان خواهیم پرداخت.

مهارت‌های موردنیاز برای تدریس زبان

طبیعی است که برای تدریس زبان انگلیسی، زبان فرانسه، زبان ترکی استانبولی یا هر زبان دیگری، شما به مهارت‌های ارتباطی قوی نیاز خواهید داشت. صرف‌نظر از این موضوع که تا چه اندازه به زبان موردنظر خود تسلط دارید، داشتن مهارت‌های ارتباطی یک اصل کلیدی برای موفقیت در حوزه تدریس زبان است.

تفاوتی نمی‌کند که شما قصد تدریس زبان به‌ شکل پاره وقت را داشته باشید یا تمام‌وقت، درهرصورت این شما هستید که باید بتوانید با استفاده از ارتباطات کلامی و نوشتاری مناسب، مفاهیم و دانش خود را به بهترین شکل ممکن به زبان آموزان منتقل کنید؛ اما یک مدرس زبان باید مهارت‌های دیگری نیز داشته باشد. در ادامه به برخی دیگر از این توانمندی‌ها برای تدریس زبان، اشاره خواهیم کرد.

توانایی کار با زبان آموزان از یک گروه سنی خاص

یکی دیگر از مهارت‌های موردنیاز برای تدریس زبان، توانایی کار با گروه خاصی از دانش آموزان است. به‌عنوان‌مثال اگر شما قصد تدریس زبان به گروه سنی کودکان را دارید، باید با ویژگی‌های این گروه سنی نیز آشنایی لازم را داشته باشید. باید بتوانید با این گروه سنی به‌راحتی ارتباط برقرار کرده و نیازهای آن‌ها را نیز درک کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید شرایط آموزشی مناسبی را برای دانش آموزان خود فراهم کنید.

توانایی ایجاد انگیزه برای یادگیری

یکی از مهارت‌های کلیدی برای تدریس زبان، توانایی و اشتیاق لازم برای ایجاد شور و انگیزه یادگیری در زبان آموزان است. این مهارت مانند سایر شرایط موردنیاز برای استخدام یک مدرس زبان نیست که در همان ابتدای شروع به کار، به‌راحتی مشخص شود. بلکه در طول فرآیند آموزش، از میزان یادگیری و اشتیاق زبان آموزان می‌توان به موفقیت مدرس زبان برای همراهی دانش آموزان با خود مطلع گردید.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به خارج از کشور

یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان یکی از زبان‌های پرکاربرد در جهان، موردتوجه اغلب مردم دنیا قرار دارد. به شکلی که هم‌اکنون بسیاری از کشورها با کمبود نیروی مدرس زبان برای تدریس زبان انگلیسی مواجه هستند.

هرچند سایر زبان‌های محبوب دنیا مانند زبان فرانسه، زبان آلمانی و زبان ترکی استانبولی نیز موقعیت‌های شغلی مخصوص به خود را در جهان دارند، اما به دلیل فراگیری نیاز به یادگیری زبان انگلیسی، در ادامه به بررسی شرایط استخدام مدرس زبان انگلیسی در برخی از کشورها خواهیم پرداخت.

ذکر این نکته نیز ضروری است که در این مقاله از پرداختن به موضوعاتی مانند جزئیات شرایط دریافت ویزا و محدودیت‌های احتمالی برای سفر به کشورهای مختلف، خودداری شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و آگاهی از مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کاری، می‌توانید به سایت سفارت کشور موردنظر خود برای مهاجرت مراجعه کنید.

شرایط استخدام مدرس زبان در سوئد

اگر قصد مهاجرت کاری به سوئد را دارید و می‌خواهید به‌عنوان یک مدرس زبان در این کشور مشغول به کار شوید، می‌توانید از هم‌اکنون و با جمع‌آوری مدارک مورد نیاز اقدام کنید. معمولا برای تدریس زبان انگلیسی در سوئد نیاز به یک مدرک کارشناسی و مدرک زبان انگلیسی‌ TEFL دارید. توجه داشته باشید که بدون داشتن هر یک از این دو مدرک، احتمالا در کاریابی سوئد با مشکل مواجه خواهید شد.

برای استخدام و تدریس زبان در سوئد، بهتر است ابتدا تدریس زبان انگلیسی به شکل آنلاین را شروع کنید. میانگین درآمد یک مدرس زبان انگلیسی در سوئد مبلغی بین 1440 الی 1800 دلار آمریکا در ماه است. این موضوع را هم فراموش نکنید که در سوئد باید مالیات بر درآمد به میزان حدود 30 درصد را نیز در نظر داشته باشید. به‌علاوه قبل از برنامه‌ریزی برای مهاجرت به سوئد، حتما به هزینه‌های بالای زندگی در این کشور نیز توجه کنید.

مدارک لازم برای تدریس زبان در ایتالیا

یکی دیگر از کشورهایی که به‌عنوان یک مدرس زبان انگلیسی می‌توانید برای مهاجرت به آن اقدام کنید، کشور ایتالیا است. یکی از مدارک لازم برای تدریس زبان انگلیسی در ایتالیا، ارائه مدرک بین المللی TEFL یا TESOL است.

هرچند داشتن مدرک کارشناسی نیز می‌تواند مزیت رقابتی برای استخدام شما ایجاد نماید، اما در ایتالیا ارائه مدرک دانشگاهی به‌عنوان یک ضرورت استخدامی مطرح نخواهد بود. همچنین داشتن تسلط به زبان انگلیسی نزدیک به سطح native نیز یکی دیگر از شرایط استخدامی است. معمولا یک مدرس زبان انگلیسی در ایتالیا درآمدی در حدود 1200 الی 2100 دلار آمریکا در ماه خواهد داشت.

تدریس زبان انگلیسی در چین

یکی دیگر از کشورهایی که برای مهاجرت مدرسان زبان انگلیسی مقصدی ایده آل محسوب می‌شود، کشور چین است. برای تدریس زبان انگلیسی در چین نیز یکی از مدارک مورد نیاز داشتن مدرک کارشناسی و مدرک بین المللی TEFL است.

همچنین ارائه سابقه کاری به مدت حداقل 2 سال در حوزه تدریس زبان، می‌تواند شانس شما را برای استخدام افزایش دهد. متوسط درآمد ماهانه یک مدرس زبان انگلیسی در چین مبلغی در حدود 1400 الی 2200 دلار آمریکا است.

این در حالی است که امکان کسب درآمد بیشتر از طریق تدریس در برخی از مؤسسات خصوصی و مدارس بین‌المللی در چین نیز وجود دارد. این مراکز حقوقی در حدود 2800 الی 4300 دلار در ماه را نیز به مدرسان زبان انگلیسی پرداخت می‌کنند.

جمع‌بندی

تدریس زبان شغلی هیجان‌انگیز است که می‌تواند درآمد و مزایای زیادی را برای مدرسان آن داشته باشد. صرف‌نظر از نوع زبانی که در آن حرفی برای گفتن دارید، آشنایی شما با یک ‌زبان خارجی می‌تواند مهارتی پول‌ساز و مهم باشد. به همین دلیل در این مطلب به هرچیزی که به عنوان یک مدرس زبان پاره وقت نیاز است بدانید، اشاره کردیم. بدین منظور در این مقاله شرایط استخدام مدرس زبان، مدارک مورد نیاز برای کار در این حوزه و فرصت‌های تدریس زبان در خارج از کشور را بررسی کردیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید از مهارت خود در تسلط به یک زبان دوم، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست