تاجیکستان

راهنمای سفر به تاجیکستان (جاذبه ها، هزینه ها، جشن ها و غذاها)

گاما

تاجیکستان کشوری کوهستانی است که از هر طرف با خشکی مرز جغرافیایی دارد. به این کشور لغب بام دنیا را داده اند که به واسطه کوهستانی بودن آن است. پایتخت این کشور، شهر دوشنبه است. زبان مردم تاجیکستان فارسی تاجیکی است اما، بسیاری از تاجیکی ها به علت این که این کشور زمانی تحت سلطه ی حکومت شوروی بوده است، به زبان روسی به عنوان زبان دوم تسلط دارند. به همین دلیل این کشور مکان مناسب وجذاب برای گردشگران ایرانی است. این کشور که در مسیر جاده‌ی ابریشم قرار دارد، بیشتر از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و حکومت های هخامنشی، ساسانی و سامانیان بر این کشور در دوره ی حکومت های خود، تسلط داشته اند و از این رو میتوان جاذبه های تاریخی زیادی در این کشور مشاهده کرد. در این مقاله به طور جامع به معرفی کشور تاجیکستان و هزینه های سفر به این کشور خواهیم پرداخت.

word image 308

بهترین زمان سفر به تاجیکستان

تاجیکستان کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است. این کشور دارای بارندگی های زیاد و منابع آب فراوان است. آب و هوای این کشور در تابستان ها گرم و در زمستان معتدل و مطبوع است. تاجیک ها اشتراکات فرهنگی زیادی با ما دارند و حالب است که آن ها نیز جشن نوروز را برگزار می کنند. به همین دلیل ایرانی های زیادی در فصل بهار و هنگام نوروز به تاجیکستان سفر می کنند. بهار و زمستان در کشور تاجیکستان از نظر زیبایی بسیار عالی هستند و البته که شرایط آب و هوای معتدلی نیز دارند.

ویزای سفر به تاجیکستان

از اول ژوئن سال ۲۰۱۶ صدور ویزای الکترونیکی شروع شده است. ویزای توریستی کشور تاجیکستان یک ویزای یکبار ورود است و پس از خروج نیاز به اخذ مجدد ویزا بوده و شرایط تمدید برای همان ویزا به هیچ عنوان دیده نمی‌شود. کسانی که ویزای توریستی کشور تاجیکستان را اخذ کرده‌اند می‌توانند ۳۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند.

درخواست اولیه برای ویزای توریستی کشور تاجیکستان صورت می‌گیرد و پس از آن ۷۲ ساعت زمان نیاز است که به درخواست پاسخ داده شود. نیاز است که متقاضی ارزش ۵۰ یورویی را بخش سفارت ارائه دهد.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

word image 309

جاذبه های گردشگری تاجیکستان

۱- بزرگراه پامیر (Pamir)

word image 310

این جاده در دل کوه های باشکوه پامیر کشیده شده و از کشورهایی مثل ازبکستان، افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان می گذرد. این جاده از مسیرهای مهم نواحی کوهستانی و از راههای اصلی نواحی خودمختار تاجیکستان است. اگر به این بزرگراه بروید از چشم انداز دریاچه کاراکول که در بیشتر ایام سال یخ زده است لذت می برید.

۲- قلعه حصار (Hisor)

word image 311

قلعه حصار در فاصله ۳۰ کیلومتری دوشنبه، بنایی تاریخی است که منظره زیبای آن روی اسکناس‌های ۲۰ سامانی تاجیکستان نقش بسته است. تنها بخشی که از این ارگ بعد از حمله روسیه در سال ۱۹۲۴ به جای مانده است، برج‌های دوقلوی قلعه حصار است. موزه‌ای کوچک در این محل قرار دارد که لباس‌های تاجیکی و پوشش‌های زمستانی تاجیکی‌ها را به نمایش می‌گذارد.

۳- بازار شاه منصور (Green Bazaar)

word image 312

بازار شاه منصور که به آن بازار سبز هم گفته می‌شود یکی از جاهای دیدنی تاجیکستان و قلب تجارت این کشور است. این بازار مکانی عالی برای حس زندگی واقعی در یک شهر تاجیکی است. چرخ دستی‌های خربزه، زردآلو و هلو، ظرف‌های بزرگ آلومینیومی ماست که با قاشق‌های چوبی هم‌زده می‌شوند و گاری‌های فروش نان، هرج و مرج زیبایی خاصی به بازار شاه منصور داده است.

۴- دریاچه اسکندرکول (Iskanderkul)

word image 313

این دریاچه مثلثی در کوه‌های فان قرار دارد و بر اساس افسانه‌ها به اسکندر بزرگ مرتبط می‌شود. اسکندرکول یکی از جاهای دیدنی تاجیکستان و مکانی عالی برای پیاده‌روی کمپینگ و شنا است. سواحل این دریاچه سنگریزه است.

۵- پارک رودکی (Rudaki Park)

word image 314

پارک رودکی دوشنبه در مرکزی ترین نقطه این شهر زیبا قرار دارد و در آن علاوه بر آرامگاه وی فضای سبزی ایده آل همراه با آبنما وجود دارد و به پاتوق همیشگی بومیان دوشنبه تبدیل شده است ، از دیدنی های دیگر این بوستان می توان به تندیس زیبای رودکی در نقطه ابتدایی آن اشاره کرد که در سال ۲۰۱۱ میلادی هنرمندان روسی آن به زیباترین شکل ممکن طراحی کردند.

۶- مجسمه اسماعیل سامانی

word image 315

مجسمه اسماعیل سامانی یکی از سازه‌های مدرن دوشنبه، پایتخت تاجیکستان به شمار می‌رود که در بزرگداشت موسس سلسله سامانیان، اسماعیل سامانی برپا شده است. اسماعیل سامانی در دوران سلطنت خود، شهر بخارا را به پایتختی برگزید و به شعر و ادبیات علاقه زیادی داشت. با طراحی هنری، رنگ طلایی به کار رفته در طاق و قرارگیری در میدان دوستی، مجسمه اسماعیل سامانی یکی از المان‌های شهر دوشنبه و پاتوق‌های محبوب محسوب می‌شود.

۷- کوه های فان (Fann Mountains)

word image 316

کوه های فان تاجیکستان شامل دریاچه های فیروزه ای، قله های بلند و افسانه های باستانی است. با بیش از ۳۰ دریاچه کوهستانی زیبا و ده قله با ارتفاع بیش از ۵۰۰۰ متر متمرکز در مساحت نسبتا کوچک ۶۵۰ کیلومتر مربع، به سختی می توانید چنین مکان شگفت انگیزی را پیدا کنید. دره های زیبای Zindon و Archamaydan زیبایی افسانه ای دریاچه Big Allo که توسط صخره های عمودی احاطه شده است را دوچندان کرده است.

۸- باغ گیاه شناسی (Botanical Garden and Zoo)

word image 317

این باغ متشکل از ۳۰ هکتار زمین بوده و در چند سال گذشته با مساعدت دولت تاجیکستان به طور کلی و با استفاده از تجربه و رعایت سنت‌های نقاشی و معماری ملی بازسازی شده است. چندین درخت در جنب ورودی باغ از آن زمان باقی مانده و یادگاری از اولین گیاهانی است که در حدود ۸۰ سال پیش توسط کارمندان مؤسس انستیتو گیاه‌شناسی شناخته شده‌ است.

۹- دریاچه سارز (sarez lake)

word image 318

صد سال پیش در منطقۀ بدخشان زمین‌لرزه‌ای بسیار شدید اتفاق افتاد. پاره‌ای عظیم از کوهی در این منطقه بر روی روستایی به نام “اوسای” فرو ریخت. “اوسای” با همه مردمش زیر خاک رفت و جای آن را بلندترین آب‌بند جهان (به ارتفاع ۵۶۷ متر) گرفت. آب شاخه ای از رود مرغاب پشت این سد انباشته شد و روستای مجاور “سریز” را بلعید. دریاچۀ سریز را که ماه فوریۀ سال ۱۹۱۱ با یک تکان سهمگین زمین پدید آمد، “اژدهای خفته” می‌نامند که از بیدارشدنش می ترسند. عده‌ای دیگر، فارغ از خطرات نهفته در آن، سریز را به “زیبای خفته” تشبیه می‌کنند که در دل کوه‌های بلند آسمان‌بوس بدخشان به آرامی خفته ‌است.

۱۰- دریاچه علاءالدین (Alaudin Lakes)

word image 319

این دریاچه در دره‌ای به همین نام قرار دارد. علاءالدین دریاچه‌ای وسیع، بسیار بسیار آبی و با منظره‌ای بی‌نظیر است. از ویژگی‌های خاص این درباچه آب همیشه ختک و بدون ماهی‌اش است. همین ویژگی‌ها آن را به بهترین مکان برای آب‌تنی‌های تابستانی و بهاره تبدیل کرده است. اطراف این دره را جنگل‌های تنک و بسیار بانشاط و سرسبزی را پوشانده‌اند. این جنگل‌ها چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به دریاچه بخشیده‌اند و آن را مکان مناسبی برای مسافرت‌های آرامش‌بخش در پائیز و زمستان تبدیل کرده است.

اگر بهترین کشورهای مقصد ایرانیان را می خواهید این مطلب را بخوانید (کلیک کنید)

غذاهای سنتی تاجیکستان

۱- شش کباب (Shish Kebabs)

word image 320

یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین غذاهای گوشتی در برنامه‌ی غذایی مردم تاجیکستان، شش کباب یا شیشلیک تاجیکی است که در انواع مختلفی مانند شش کباب با استخوان، شش کباب تهیه شده با تکه‌های گوشت و همچنین شش کباب تهیه شده با سبزیجات، طبخ می‌شود. دنبه، یکی از خوراکی‌‌های ضروری در تهیه‌ی این غذای سنتی است که معمولا به قطعات کوچک و یکسان برش زده و کباب می‌شود. معمولا تکه‌های برش‌خورده‌ی گوشت گوسفند را در کنار قطعات دنبه به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون موادی مثل انواع ترشی، ادویه‌های بومی و آب لیمو می‌خوابانند تا طعم و عطری بی‌نظیر به خود بگیرد. سپس آن‌ها را به سیخ کشیده و روی آتش زغال، کباب می‌کنند.

۲- کباب تاجیکی (kabob)

word image 321

کباب تاجیکی یک غذای بومی است که با استفاده از گوشت‌ چرخ‌کرده‌ی گوسفندی، پیاز، ادویه‌، ترشی‌، نمک و فلفل‌های خرد شده تهیه می‌شود. پس از آماده‌سازی مواد اولیه‌ی کباب، آن‌ها را ورز داده و به شکل سوسیس فرم می‌دهند. سپس آن‌ها را درون آرد غلطانده تا پوششی از آن، رویه‌ی گوشت‌ها را بگیرد. در این زمان آشپزهای تاجیکی این کباب‌های آردی را داخل ظرفی از روغن داغ قرار داده و تا زمانی که رویه‌ی آن‌‌ها قهوه‌‌ای شود، درون روغن سرخ می‌کنند.

۳- کورداک (Kaurdak)

word image 322

این غذای بومی و بسیار لذیذ، با استفاده از تکه‌های گوشت‌ گوسفند با استخوان‌های کوچک، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز، نمک، فلفل و آب تهیه می‌شود. نوعی کباب لذیذ و پرطرفدار که شباهت بسیاری به خورشت‌های اصیل تاجیکستانی دارد.

۴- دلمه کلم تاجیکی (Tajik golubtsi)

word image 323

یکی دیگر از غذاهای بومی و پرطرفدار در برنامه‌ی غذایی مردم تاجیکستان، دلمه‌ی کلم این کشور زیبا و تاریخی است که مواد داخلی دلمه را با استفاده از گوشت‌ چرخ شده‌ی گاو، پیاز، نمک، برنج کته، فلفل و ادویه تهیه کرده و آن را میان دلمه‌ی کلم قرار داده و می‌پیچند. سپس درون ظرفی که حاوی آب گوشت است، قرار داده و اجازه می‌دهند که با حرارت ملایم، طبخ شود. این غذای خوشمزه را پس از تهیه با خامه‌ی ترش، سرو می‌کنند.

۵-اوگرا پلو (ugro-pilau)

word image 324

اوگرا پلو در کشور تاجیکستان، غذایی است که به وفور در خانواده‌های این سرزمین توسط بانوان و مادران تاجیکی طبخ می‌شود. نوع دیگری از غذا که بر پایه‌ی برنج و گوشت تهیه شده و بسیار لذیذ و اشتهاآور است. این غذای بومی که با استفاده از قطعات گوشت‌ سرخ شده، پیاز، هویج و ادویه‌های بومی طبخ می‌شود، یکی از محبوب‌ترین غذاها در رژیم غذایی مردم تاجیکستان است.

فرهنگ مردم تاجیکستان

۱- کلاه مردان تاجیک شبیه بشکه ای کوچک است که با پوست بره ی سیاه درست می شود. لبه ی پایینی این کلاه را لوله می کنند تا خز زیر آن نمایان شود که در عین تزئینی بودن، کاربردی نیز می باشد.

۲- در تاجیکستان خوردن هر غذایی در نوع خود یک جشن به حساب می آید. هرچند نان در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است و مقدس به شمار می رود. به همین دلیل هیچ وقت اجازه ندهید تاجیک ها مچ شما را در حال پرت کردن یا انداختن نان به روی زمین بگیرند.

۳- نکته جالب در مورد ازدواج تاجیک ها این است که مدت زمان ماه عسل آنهاست که ۴۰ روز می باشد و تمام این ۴۰ روز در خانه ی والدین داماد گذرانده می شود تا عروس و داماد در ابتدای زندگی مشترک خود تحت حمایت آنها قرار بگیرند.

۴- تاجیکستان کشوری محافظه کار است و با آنکه تاجیک ها می توانند برخوردی بسیار دوستانه داشته باشند، گستاخ بودن آنها نیز پدیده ای دور از انتظار نیست.

کدام کشورها برای ایرانیها ویزا نمی خواهند (آپدیت ۲۰۲۱)

جشن ها و رسوم مردم تاجیکستان

۱- نوروز

word image 325

در تاجیکستان آغاز نوروز ۲۱ مارچ است. ممکن است که ۱ فروردین باشد و یا ۲۰ اسفند. به هر حال نوروز تاجیکستانی‌ها براساس تقویم میلادی ۲۱ مارچ است. این یکی از تفاوت‌های نوروز ما و آن‌هاست. ما ایرانی‌ها نوروزمان فقط با سفره‌ی هفت‌سین معنا دارد، اما در تاجیکستان سفره‌ی هفت‌سین، هفت‌شین و هفت‌میم هم در خانه‌ها انداخته می‌شود. شهد، شیر،شیرینی و شکر ناب، شمع، شمشاد و شایه اندر خوان، هفت‌شین تاجیکی‌هاست. هفت‌سینشان هم متفاوت با هفت‌سین ماست. به جای سماق سمبوسه می‌گذارند. سپند(اسپند)، سبزی(هویج)، سمنک(سمنو)، سیب، سبزه(پیازچه)، سنجد و سمبوسه اجزای دیگر این سفره هفت‌سین هستند. تخم‌مرغ رنگی، آینه و ماهی‌قرمزی که در سفره‌ی هفت‌سین ما ایرانی‌هاست در سفره‌های نوروزی تاجیکی جایی ندارد. هفت‌میم هم شامل ماهی سرخ، میگو، مشک، می(یک نوع نوشیدنی محلی)، میسه(نوعی گیاه کوهی بهاری)، موز و میوه است.

۲- گل گردانی

word image 326

یکی از سنت های نوروزی که از گذشته تا کنون در تاجیکستان باقی مانده سنت جمع آوری گل های وحشی توسط کودکان در روستاها می باشد. بچه ها با دسته های گل در دست و در حالی که لباس های رنگارنگ به تن کرده اند، در روستا می گردند، درهای خانه مردم را می زنند و گل ها را به آنها می دهند. مراسم گل گردانی یک هفته قبل از نوروز اتفاق می افتد و بچه ها در طول آن آهنگ های قدیمی محلی را زیر لب زمزمه می کنند.

۳- سوماناک پزان

word image 327

هر ساله و در شب نوروز زنان تاجیک گرد هم جمع می شوند تا غذای مخصوص نوروز را با دستوری قدیمی طبخ کنند. دستوری که نسل به نسل و از مادر به دختر منتقل شده است. البته چیزی که در فارسی به آن سمنو گفته می شود، در زبان محلی تاجیکی ها “سومالاک” یا “سوماناک” نام دارد. سوماناک که از جوانه گندم تهیه می شود تمام طول شب را برای پخته شدن روی آتش می ماند.

۴- تعطیلات گل لاله

word image 328

نکته ی جالب دیگر در مورد تاجیکستان Sayri Guli Lola است که در حقیقت تعطیلات گل لاله می باشد! تعطیلاتی به افتخار گل لاله! که در آن می توانید شاهد دسته ی سرایندگان و گروه های رقص باشید. شقایق و لاله گل های بومی تاجیکستان بوده و منشا لاله های هلندی را نیز به تاجیکستان نسبت می دهند.

۵- کلا غزغز

word image 329

برگزاری آیین کلا غزغز به این صورت است که افراد دور سر خود روسری می‌بندند و در گروه‌های کوچک شعر و سرودهای نوروزی می‌خوانند، در کوچه‌ها می‌گردند و به خانه‌های مردم سر می‌زنند. رسم است که اگر کسی بتواند شال یا روسری خود را بالای خانه‌ای پرتاب کند و شال او از ورودی موجود در سقف، که به روزنه معروف است، وارد خانه شود، می‌تواند از صاحب‌خانه «ارمغان نوروزی» یا عیدی بخواهد. فرد خوش‌اقبال پس از پرتاب شال به درون خانه با عبارت «ای پدر، برخیز نوروزی بیار» درخواست خود را به صاحب‌خانه اعلام می‌کند و پدر خانواده خواسته‌‌ فرد را انجام می‌دهد، زیرا بنا به باور مردم در نوروز کسی نباید زیر روزنه‌ خانه را با ناامیدی ترک کند.

دانلود ۵ مکالمه انگلیسی پرکاربرد در فرودگاه، هواپیما و هتل با ترجمه فارسی

هزینه های سفر به تاجیکستان

۱- هزینه اقامت و هتل

  • اقامت در یک هتل ارزان قیمت در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان حدود ۲۵ الی ۴۰ دلار برای یک اتاق دو تخته است.
  • هزینه یک شب اقامت در هتل های خوب حدود ۷۰ الی ۱۵۰ دلار هزینه خواهد داشت.
  • هزینه اقامت در یک هتل لوکس و مجلل ۲۰۰ تا ۳۵۰ دلار برای یک شب هزینه خواهد داشت.

۲- هزینه حمل و نقل

جابه جایی و حمل و نقل در تاجیکستان هزینه‌ی بالایی را روی دستتان می‌گذارد؛ به این صورت که برای رفتن به هر مکانی به صورت دربستی باید مبلغ ۳۰ سامانی معادل ۷ دلار بپردازید. اما حمل و نقل عمومی مانند مینی بوس هزینه‌ی پایین‌تری دارد و در دوشنبه، ۱۵ سنت می‌باشد.

۳- هزینه غذا و رستوران

غذا در یک رستوران محلی از ۱ تا ۲ دلار هزینه دارد. اگر به یک دکه ی غذا فروشی آن را ارتقا دهیم، هزینه اش برابر با ۴ دلار خواهد شد. غذا در یک رستوران محلی یا محل غذا سریع در حدود ۱-۲ دلار هزینه خواهد داشت. شروع قیمت غذاهای رستورانی هم از ۱۰ دلار به بالا است.

حتما دانلود کنید: دانلود رایگان بهترین کتاب PDF انگلیسی در سفر (با ترجمه فارسی)

سیم کارت در تاجیکستان

تی‌سل (Tcell)، بابیلون موبایل (Babilon-Mobile)، مگافون (MegaFon) و بی‌لاین (Beeline)، اپراتورهای موبایل تاجیکستان‌اند.

سیم‌کارت اعتباری تی‌سل در فروشگاه‌های این اپراتور به فروش می‌رسد و قیمت آن ۵ تا ۲۰ سامانیست. توریست‌ها برای خرید سیم‌کارت، باید پاسپورت، ویزا و واچر هتل خود را همراه داشته باشند. اگر می‌خواهید از شبکه‌ی LTE این اپراتور استفاده کنید، باید سیم‌کارت LTE آن را بخرید. پس از خرید سیم‌کارت LTE، با شماره‌گیری *۸۷۱*۱# اینترنت ۴G را فعال کنید؛ فعال شدن آن ممکن است تا ۱۲ ساعت طول بکشد. برای استفاده از اینترنت، می‌توانید بسته‌های اینترنت آن را بخرید. بسته‌ی یک ماهه این اپراتور با حجم ۲ گیگابایت (۱ گیگ روزانه و ۱ گیگ شبانه)، ۳۸ سامانی قیمت دارد.

شرایط سفر به تاجیکستان در دوران کرونا

مطابق آخرین بخشنامه هواپیمایی در خصوص شرایط ورود به کشور تاجیکستان (دوشنبه) موارد ذیل الزامی می باشد:

  • لزوم داشتن تست منفی PCR به زبان لاتین در بازه زمانی ۹۶ ساعت مانده به پرواز
  • به همراه داشتن گواهی سلامت
  • تکمیل فرم خود اظهاری

فقط مسافران مقیم می توانند از این پرواز استفاده نمایند و در حال حاضر امکان سفر توریستی وجود ندارد.

نکات تکمیلی

  • باتوجه به خطرات جاده‌ای، داشتن بیمه‌ی جامع مسافرتی که حوادث جاده‌ای را پوشش دهد برای سفر به تاجیکستان توصیه می‌شود.
  • برای سفر به تاجیکستان زدن واکسن خاصی اجباری نیست اما بهتر است واکسن وبا، هپاتیت A، کزاز و تیفوئید را تزریق کنید. زدن واکسن هپاتیت B و هاری هم توصیه می‌شود. قرص مالاریا برای کسانی که قصد دارند به واخان شرقی یا پامیر کوچک بروند، توصیه می‌شود.
  • آب شیر در تاجیکستان آشامیدنی نیست و برای آشامیدن، باید آب معدنی بخرید.
  • امنیت در تاجیکستان نسبتا بالا و نرخ جرم و جنایت در این کشور پایین است. رفتار دوستانه‌ی مردم با گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند، نشان می‌دهد این کشور به جذب مسافر علاقه‌مند است.

حتما بخوانید: چگونه با هواپیما راحت سفر کنیم؟ ۱۸ نکته کاربردی از فرودگاه تا سوار شدن

ویدیوی شگفت انگیز از سفر به تاجیکستان

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست