رومانی

راهنمای سفر به رومانی (هزینه ها، دیدنی ها، غذاها و جشن ها)

گاما

رومانی کشوری واقع در جنوب شرقی اروپا مملو از قلعه های افسانه ای و کاخ های باشکوه. مردم رومانی مردمی خونگرم و مهمان نواز هستند. پایتخت کشور رومانی شهر بخارست است که به سبب معماری منحصر به فرد با عنوان پاریس کوچک هم شناخته می شود. رومانی از غرب با مجارستان و صربستان، از شمال شرقی و شرق با مولداوی و اوکراین و از جنوب با بلغارستان همسایه است. کشوری که امروزه به نام رومانی در جهان شناخته شده، در گذشته با نام داچیا معروف بوده است. خیابان های سنگ فرش شده و معماری قرون وسطایی از جاذبه های این کشور زیبا است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت و هزینه سفر به این کشور را بررسی خواهیم کرد.

موقعیت جغرافیایی رومانی

بهترین زمان سفر به رومانی

رومانی کشوری ۴ فصل و دارای آب‌وهوای آن از نوع معتدل قاره‌ای است؛ به این معنی که در این کشور تابستان‌ها بسیار گرم و زمستان‌ها طولانی و سرد هستند. طبیعتا حد وسط گرما و سرما نیز بهار و پاییز است. در فصل تابستان در پایتخت کشور رومانی متوسط دما به ۲۹ درجه سانتی‌گراد و در قسمت‌های جنوبی این کشور به ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان سفر به این کشور بهار و پاییز است.

مشخصات اصلی رومانی (اینفوگرافی)

حتما دانلود کنید: کتابچه انگلیسی در سفر (PDF)

دریافت ویزا توریستی کشور رومانی

رومانی در حال حاضر عضو قرارداد شینگن نیست، ولی مسافرانی که قصد سفر به رومانی را داشته و دارای ویزای شینگن با تاریخ اعتبار هستند، می‌توانند با این ویزا وارد این کشور شوند. مدارک دریافت ویزای توریستی رومانی بسته به ملیت هر فرد، متفاوت است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

اصل پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار بیمه مسافرتی برای تمام روز های اقامت .
کارت کلی و شناسنامه دعوتنامه
۲ قطعه عکس رنگی با پس زمینه سفید رزرو هتل
چک ضمانت گواهی اشتغال به کار یا جواز کسب و ثبت شرکت و یا گداهی اشتغال به تحصیل و یا گواهی بازنشستگی
فرم تمکن مالی و گردش ۳ ماه آخر سپرده بانکی بیمه مسافرتی برای تمام روز های اقامت .

اگر قصد سفر به رومانی با هدف توریستی را دارید، باید مبلغ ۵۰۰ یورو (به ازای هر نفر) را به عنوان وجه ضمانت ارائه دهید.

هزینه های سفر به رومانی

۱- هزینه حمل و نقل

  • بلیط تک‌سفره: بین ۱٫۴۰ تا ۳ لئو
  • رفت و آمد با تاکسی: هر کیلومتر در شرایط ترافیکی عادی بین ۱٫۹۹ تا ۳ لئو
  • هر ساعت توقف تاکسی: هر کیلومتر در شرایط ترافیکی عادی بین ۱۹ تا ۳۰ لئو

۲- هزینه اقامت و هتل

  • بیشتر خوابگاه‌های هاستل‌ها با ۶ تا ۸ تخت، شبی بین ۵۰ تا ۶۰ لئوی رومانی هزینه دارند.
  • اتاق‌های خصوصی با دو تخت، بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ لئو قیمت دارند.
  • هزینه‌ی اقامت در یک اتاق دو تخته در هتل ارزان شبی ۱۰۰ تا ۱۲۵ لئو است.
  • همچنین اتاق‌های اشتراکی را با ۴۰ لئو و خانه‌ی کامل را با ۹۵ تا ۱۳۵ لئو کرایه کنید.

۳- هزینه غذا و رستوران

  • یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت: بین ۱۵ تا ۵۰ لئو
  • یک وعده غذا دونفره در یک رستوران متوسط: بین ۸۰ تا ۲۱۷٫۸۱ لئو
  • یک وعده غذا معمولی در رستوران‌های مک‌دونالد: بین ۱۷ تا ۲۳ لئو

۴- هزینه برخی خوراکی ها

شیر ۱ لیتری ۳ تا ۶ لئو سیب هر کیلو بین ۲ تا ۶ لئو
نان شیرین تازه ۵۰۰ گرمی ۱٫۵ تا ۵ لئو موز هر کیلو بین ۴ تا ۸ لئو
برنج سفید هر کیلو ۳ تا ۸ لئو پرتقال لئو هر کیلو بین ۳ تا ۸
آب یک و نیم لیتری ۲ تا ۳ لئو گوجه‌فرنگی هر کیلو بین ۳ تا ۹٫۵ لئو
۱۲ عدد تخم مرغ ۵٫۴۰ تا ۱۴٫۴۰ لئو سیب‌زمینی هر کیلوو بین ۱٫۴ تا ۴ لئو
پنیر محلی هر کیلو بین ۱۵ تا ۴۰ لئو پیاز هر کیلو بین ۱٫۵ تا ۵ لئو

فرهنگ مردم رومانی

  • مردم رومانیایی معمولاً رسمی برخورد می کنند و به شدت مخالف با دخالت در حریم خصوصی هستند.
  • رومانیایی ها به غریبه ها اعتماد نمی کنند و زمانی که شروع به ایجاد روابط شخصی با آن ها می نمایید کم کم ابراز صمیمیت می کنند.
  • مردم رومانی به ندرت دوستان خیلی نزدیک و یا آشنایان را با نام کوچک  صدا می کنند.
  • مردم رومانیایی معمولاً رسمی برخورد می کنند و به شدت مخالف با دخالت در حریم خصوصی هستند.
  • رومانیایی ها به غریبه ها اعتماد نمی کنند و زمانی که شروع به ایجاد روابط شخصی با آن ها می نمایید کم کم ابراز صمیمیت می کنند.
  • مردم رومانی به ندرت دوستان خیلی نزدیک و یا آشنایان را با نام کوچک صدا می کنند.
  • مردم رومانیایی معمولاً رسمی برخورد می کنند و به شدت مخالف با دخالت در حریم خصوصی هستند.
  • رومانیایی ها به غریبه ها اعتماد نمی کنند و زمانی که شروع به ایجاد روابط شخصی با آن ها می نمایید کم کم ابراز صمیمیت می کنند.
  • مردم رومانی به ندرت دوستان خیلی نزدیک و یا آشنایان را با نام کوچک صدا می کنند.

جاذبه های گردشگری رومانی

۱- پارک ملی Apuseni

پارک ملی Apuseni

پارک Apuseni در غرب رومانی و در کوه‌های Apuseni قرار دارد که بخش‌هایی از کوه‌ Bihor و Vladeasa را نیز در بر می‌گیرد. چندین مسیر پیاده‌روی در سطح‌های مختلف (از دو ساعت تا یک روز) وجود دارد که بسته به توانایی خود می‌توانید مسیر دلخواه خود را انتخاب کنید. این پارک به غارهایش معروف است و برای حفاظت از جانوران غارنشین منحصربه‌فرد ساخته شده که می‌توانید در آن نشانه‌هایی از انسان‌های ماقبل تاریخ، حیوانات عصریخبندان و خفاش‌های نادر را ببینید.

 ۲- کلیساهای نقاشی شده‌ (Painted Monasteries)

کلیساهای نقاشی شده‌ (Painted Monasteries)

از زیباترین جاذبه‌های رومانی، کلیساهای رنگارنگ بوکاوینا (Bucovina) در شمال شرقی این کشور است. دیوارهای بیرونی این کلیسا با نقاشی‌های زیبا و استادانه‌ به سبک قرون‌ ۱۵ و ۱۶ تزئین شده است. این نقاشی‌ها شامل تصاویری از پیامبران و قدیسان، صحنه‌های زندگی مسیح، تصاویری از فرشتگان و شیاطین و بهشت و جهنم را به تصویر کشیده‌ است. این کلیسا جزو میراث جهانی محسوب می‌شود.

۳- قلعه برن براشوف (Bran Castle)

قلعه برن براشوف (Bran Castle)

قلعه برن براشوف در رومانی، محل زندگی شخصیتی بوده که الهام‌بخش ایجاد شخصیت دراکولای برام استوکر بوده است. در باور افراد محلی این قلعه به عنوان قلعه دراکولا نام‌گذاری شده است. اینجا در حلقه‌ای از کوه‌ها احاطه شده است. اگر طرفدار ادبیات هستید، بازدید از این قلعه برای شما جذاب خواهد بود.

۴- قلعه کوروین (Corvin Castle)

قلعه کوروین (Corvin Castle)

قلعه کوروین با معماری گوتیک رنسانس، از بزرگ‌ترین قلعه‌های اروپا به‌شمار می‌رود و یکی از عجایب هفتگانه رومانی است. با قدمتی که به سال ۱۴۴۶ بازمی‌گردد، این قلعه از سه قسمت بزرگ تشکیل می‌شود: تالار شوالیه، تالار غذا و پلکان مارپیچ. تالارها مستطیلی شکل هستند و با سنگ‌های مرمر تزیین شده‌اند. برج‌‌های بلند، سقف‌های رنگی و تعدد پنجره‌ها و بالکن‌های حکاکی‌شده از ویژگی‌های معماری بنای قلعه محسوب می‌شوند.

اگر بهترین کشورهای مقصد ایرانیان را می خواهید این مطلب را بخوانید

۵- کلیسای سیاه (The Black Church)

کلیسای سیاه (The Black Church)

کلیسای سیاه، کلیسایی در براشوو، جنوب شرقی ترانسیلوانیا، رومانی است. این ساختمان توسط جامعه آلمانی شهر ساخته شده و به عنوان بنای یادبود سبک گوتیک در کشور و همچنین بزرگ‌ترین و یکی از مهم‌ترین مکان‌های عبادت لوتریانیسم در منطقه است.

۶- کاخ موگوشوایا (Mogoşoaia Palace)

کاخ موگوشوایا (Mogoşoaia Palace)

کاخ موگوشوایا در حدود ۱۰ کیلومتری از بخارست، رومانی واقع شده است و بین سال‌های ۱۶۹۸- ۱۷۰۲ به دستور Constantin Brancoveanu ساخته شد. پیاده‌روی در پارک، دوچرخه سواری، بازدید از کلیساهای اطراف یا اسب‌سواری برای گردشگران در کاخ فراهم است.

۷- سالینا توردا (Salina Turda)

سالینا توردا (Salina Turda)

سالینا توردا به‌عنوان یک معدن نمک تاریخی بزرگ در زیرزمین، در توردا، شهر بزرگی در رومانی قرار دارد. معدن سالینا توردا از دید تاریخی در دوران باستان محلی برای استخراج نمک بوده است. همچنین از سال‌های قرون وسطی تا قرن بیستم، این معدن نمک آشپزخانه هم تولید می‌کرده است. بنابراین با این تاریخچه‌ای که این معدن نمک دارد، عجیب نیست که وقتی در سال ۱۹۹۲ درهای آن به روی عموم مردم گشوده شد، بازدیدکنندگان بسیاری پیدا کرد. علاوه‌بر موزه، این معدن کاربری دیگری نیز دارد و آن هالوتراپی یا نمک درمانی با کمک هوای یونیزه، فشار و رطوبت است. این معدن زیر سطح زمین قرار دارد و تالارهای زیرزمینی بسیار وسیعی را در خود جای داده است. این مجموعه شامل اتاق پژواک، آبشار نمک، یک دریاچه‌ی زیرزمینی، استالاکتیت و تالار کریستال می‌شود.

۸- قلعه کلیسا بیرتان (Biserica fortificată din Biertan)

قلعه کلیسا بیرتان (Biserica fortificată din Biertan)

قلعه کلیسا بیرتان در سال ۱۵۲۴، توسط جامعه ساکسون‌های آلمانی‌تبار در ترانسیلوانیا رومانی بنا شد. در زمان ساخت، این منطقه تحت تسلط پادشاهی مجارستان بود. از این بنا به‌عنوان یکی از مستحکم‌ترین قلعه کلیساهای منطقه یاد می‌شود و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

۹- قلعه پلس (Peles)

قلعه پلس (Peles)

قلعه پلس، با بنایی نئورنسانس در کوه‌های کارپات و در مسیری قرون وسطایی که میان ترانسیلوانیا و والاچیا کشیده شده است، قرار دارد. ساخت بنای قلعه پلس در سال ۱۸۷۳ آغاز شد و ۱۹۱۴ پایان پذیرفت. قلعه که از همان ابتدا جزوی از املاک سلطنتی به شمار می‌رفت، بعد از استعفای شاه مایکل، به اموال ملی پیوست و در سال ۱۸۸۳ درهای آن به روی عموم باز شد. قلعه پلس یکی از زیباترین قلعه‌های اروپا به شمار می‌رود.

۱۰- قلعه پویناری (Poenari Citadel)

قلعه پویناری (Poenari Citadel)

دژ پوئناری بقایای قلعه‌ای در کوه‌های منطقه والاچیا در رومانی است که به «قصر دراکولا» شهرت یافته‌ است. این دژ در اوایل قرن سیزدهم میلادی ساخته شده‌ است. زندگی یکی از شاهزادگان رومانی به نام ولاد تپش که بیش از ۵۰۰ سال قبل در این قصر زندگی می‌کرد، الهام بخش داستان دراکولا بود.

۱۱- پارک ملی کالیمانی (CALIMANI)

پارک ملی کالیمانی (CALIMANI)

کوه‌های کالیمانی دارای بالاترین توده در زنجیره آتشفشانی رومانی است. روند فرسایش طبیعی در فلات آتشفشانی منجر به تشکیل ذخایر زمین شناسی، سنگ‌های سرخ، و نفرتیتی شده است. برای کسانی که به گیاه شناسی علاقه مند هستند، پارک ملی کالیمانی مشاهده ۷۷۴ گونه گیاه را امکان پذیر می‌کند. پارک ملی کالیمانی محل زندگی چندین گونه در معرض انقراض است، مانند: خرس (Ursus arctos)، الک (cervus elaphus)، گراز وحشی (sus scrofa)، گوزن (Capreolus capreolus)، گرگ (Canis lupus) درخت مروارید (Martes martes) و سیاه گوش. منطقه درختان سرو و درختان ارس در دامنه غربی کوه کالیمانی محل زندگی گیاه (Tetrao tetrix) است که گونه ای بسیار نادر در رومانی است.

۱۲- آبشار بیگار (‏Bigar Waterfall‏ )

آبشار بیگار (‏Bigar Waterfall‏ )

آبشار بیگار در منطقه طبیعی حفاظت شده در کوهستان آنینا رومانی واقع شده است که در جهان بسیار منحصر به فرد است. آب از روی صخره هایی که با خزه پوشیده شده است به پایین می ریزد و چشم انداز زیبایی ایجاد میکند، طول آبشار ۸ متر است و در تمام طول سال اطراف آبشار با پوشش خزه ها سرسبز است، افراد محلی این آبشار را به نام؛ معجزه دره کوچک می‌شناسند و مکانی برای بیان خواسته ها و آرزوهایشان است. این آبشار در نزدیکی شهرهای آنینا و رسیتا واقع شده است.

معروف ترین غذاهای رومانی

۱- دلمه کلم (Sarmale)

دلمه کلم (Sarmale)

دلمه کلم یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذا‌های رومانی است و در مناسبت‌های ویژه مثل کریسمس و جشن سال نو، مراسم ازدواج و عروسی و جشن‌های رسمی و مهم این غذا را تهیه می‌کنند. برای آماده کردن این دلمه‌ها گوشت چرخ کرده را با پیاز داغ و برنج و سبزیجات دیگر ترکیب می‌کنند و بعد مواد را داخل برگ‌های کلم قرار می‌دهند و می‌پیچند و به صورت رول در می‌آورند.

۲- بالموش (Balmos)

بالموش (Balmos)

بالموش یکی از معروف‌ترین غذا‌های رومانی است که البته همین غذا با اسم بانوش در اوکراین هم وجود دارد. برای تهیه این غذا، خامه ترش را با کره می‌جوشانند و کمی نمک در دقایق آخر به آن اضافه می‌کنند. سپس، آرد ذرت را به آن اضافه می‌کنند و آن قدر می‌جوشانند تا بافتی یکدست و روان پیدا کند. در آخر هم مقادیر زیادی پنیر سنتی نمکی را به آن اضافه می‌کنند. این غذا به صورت داغ سرو می‌شود و برای طعم لذیذتر روی آن را با کمی کره و پنیر بیشتر تزیین و سرو می‌کنند.

۳- میتی تِی (Mititei)

میتی تِی (Mititei)

میتی تی تقریبا نوعی سوسیس یا کباب رولی است که از گوشت چرخ کرده، فلفل سیاه و سایر ادویه‌ها تهیه می‌شود و آن قدر روی آتش گریل می‌شوند تا کاملا برشته و کمی تیره بشوند و بافتشان هم نرم شود. این رول‌های کبابی خوشمزه جزء محبوب‌ترین غذا‌های رومانی هستند و می‌توان آن‌ها را به همین صورت و با سس خردل و نان میل کرد یا در کنار سایر غذا‌ها به عنوان پیش غذا یا دورچین نوش جان کرد.

۴- خوراک توچیتورا مولداوی (Tochitura Moldoveneasca)

خوراک توچیتورا مولداوی (Tochitura Moldoveneasca)

توچیتورا نوعی خوراک مشهور منطقه مولداوی است و در بین غذا‌های رومانی از همه اصیل‌تر و سنتی‌تر است. این غذا ترکیبی بی نظیر از طعم‌ها و مزه‌های اصیل رومانیایی است. بخش اصلی و خوشمزه این غذا گوشت و سوسیس سرخ شده است که داخل ماهیتابه و روی آتش سرخ می‌شود تا بوی دودی هم بگیرد. برای طعم دار کردن گوشت هم معمولا به آن پیاز، سیر، رب گوجه فرنگی و برگ بو اضافه می‌کنند.

۵- سوپ سیرابی (Ciorba de Burta)

سوپ سیرابی (Ciorba de Burta)

خوردن سیرابی در بسیاری از کشورها رواج دارد. این غذای سنتی رومانی هم با سیرابی تهیه می‌شود. اگر از علاقه‌مندان سیرابی هستید، این غذا را امتحان کنید. این سوپ را با خامه‌ی ترش، سرکه و نوعی سس سنتی که با سیر تهیه می‌شود سرو می‌کنند.

۶- پولنتا با پنیر و خامه‌ی ترش (Mamaliga cu branza si smantana)

پولنتا با پنیر و خامه‌ی ترش (Mamaliga cu branza si smantana)

این غذا یکی دیگر از غذاهای سنتی رایج در رومانی است. برای تهیه‌ی آن از موادی چون آرد ذرت، روغن آفتاب‌گردان، آب و نمک استفاده می‌کنند. این غذا را معمولا با پنیر سنتی رومانی یا خامه‌ی ترش استفاده می‌کنند و بیشتر وقت‌ها به عنوان ساید دیش در کنار غذاهایی مانند دلمه سرو می‌شود.

۷- پاپاناسی (Papanasi)

پاپاناسی (Papanasi)

این دسر لذیذ با پنیر کوتاژ یا هر نوع پنیر شیرین دیگری که از شیر گاو به دست می‌آید تهیه می‌شود . این پنیر همراه با خمیر به شکل دونات رول می‌شود سپس با موادی چون خامه‌ی شیرین شده و مربا آن را سرو می‌کنند و معمولا از مربای انواع توت و گیلاس استفاده می‌کنند.

مهمترین مراسمات رومانی

۱- Dragobete

Dragobete

این سنت که ورژن رومانیایی روز ولنتاین است، در ۲۴ فوریه جشن گرفته می‌شود. Dragobete که به‌صورت یک مرد زیبارو ترسیم می‌شود، محافظ عاشقان در فرهنگ محلی رومانی است. در طول این روز که نشانگر پایان زمستان نیز می‌باشد، باور بر این است که پرندگان جفت خود را یافته و شروع به ساختن لانه می‌کنند. بر اساس این سنت، مرسوم است که مردان و زنان جوان با همدیگر در جنگل گل بچینند و در هنگام بازگشت زن جوان نشان خواهد داد که به مرد موردنظر علاقه دارد یا نه.

۲- فاخته ها (Cucii)

فاخته ها (Cucii)

در طول این سنت که به معنی فاخته‌ها است، تمامی روستا شرکت می‌کنند. یکی از رنگارنگ‌ترین سنت‌های مردم رومانی همین سنت فاخته‌ها یا همان Cucii است که با شروع ماه روزه کاتولیک‌ها (Lent) آغاز می‌گردد. این سنت شامل پوشیدن ماسک‌ها و لباس‌های رنگارنگ و زیبا است. شخصیت اصلی در طول این سنت، یعنی همان فاخته، ماسکی به‌صورت می‌کند که به شکل کره زمین بوده و با گل و روبان تزئین شده است. بقیه شرکت‌کننده‌ها مردانی هستند که لباس‌های عشق خود را به تن کرده‌اند.

۳- Martisor

Martisor

در اولین روز ماه مارس، به مناسبت فرارسیدن بهار، زنان رومانی از مردان خود، زیورآلات جواهر مانندی را هدیه می‌گیرند که با نخ سرخ و سفید و منگوله تزئین شده است. این زیور را در سمت چپ و جلوی قلب آویزان کرده و یا می‌چسبانند و معمولاً دست‌ساز می‌باشد؛ اما آن را می‌توان از طلا یا نقره نیز ساخت. ترکیب رنگ‌های سرخ و سفید در یک نخ نشانگر مجادله تمام‌نشدنی مرگ و زندگی می‌باشد.

۴- Babele

Babele

این سنت که به معنی “زنان پیر” می‌باشد، به مناسبت آغاز بهار جشن گرفته می‌شود مردان و زنان از اول تا نهم مارس روز دلخواهی را انتخاب کرده و این روز بخصوص نشان‌دهنده این خواهد بود که سال جاری چه چیزی را برایشان در چنته دارد. با توجه به هوای روز موردنظر، آینده همانند یک روز آفتابی درخشان بوده یا اگر هوا بارانی یا ابری باشد آینده‌ای نسبتاً تیره در انتظار آن‌ها خواهد بود.

۵- Sanzienele

Sanzienele

این سنت در بیست و چهارم ژوئن جشن گرفته شده و نشان‌دهنده تحول تابستان است. در فرهنگ محلی مردم رومانی، Sanzienele، فرشتگان خوب بوده و این روز تعطیل به‌افتخار آن‌ها برگزار می‌شود. این سنت شامل زنان جوان می‌شود که لباس سرتاپا سفید بر تن کرده و تاجی ساخته‌شده از گل‌های زیبا را بر سر کرده‌اند. نقطه عطف این مراسم رقص این زنان جوان می‌باشد که معمولاً به دور آتش و در عصر هنگام انجام می‌پذیرد.

نکات تکمیلی

  • آب آشامیدنی در رومانی قابل آشامیدن است با این‌حال پیشنهاد می‌کنیم از آب‌های معدنی که در همه جا ارزان و به وفور وجود دارد استفاده کنید.
  • برای ورود به رومانی بیمه اجباری نیست. اما برای هزینه‌های پزشکی، دزدی و … داشتن بیمه می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسب و خوبی باشد.
  • برای نگه‌داری از پول‌هایتان از کیف کمری استفاده کنید.
  • پول‌های‌تان را یکجا نگه‌داری نکنید.
  • سعی کنید شب‌ها به جاهای خلوت نروید.
  • هیچ واکسنی برای ورود به رومانی وجود ندارد. فقط نگرانی‌هایی درباره سگ‌های ولگرد خیابان‌ها وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم از نوازش و غذا دادن به سگ‌ها خودداری کنید و اگر توسط یک سگ گاز گرفته شدید حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد به دنبال درمان پزشکی باشید.

حتما بخوانید: به عنوان یک توریست در اروپا این ۱۵ کار را هرگز انجام ندهید!

ویدیوی جذاب از معرفی رومانی

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست