مدارس در فرانسه

مدارس کشور فرانسه: ۱۲ نکته کاربردی که باید بدانید

گاما

اگر می خواهید به فرانسه نقل مکان کنید، این راهنما می تواند در انتخاب مدرسه مناسب برای فرزندتان به شما کمک کند: مدارس دولتی محلی، مدارس خصوصی تحت نظارت دولت، مدارس خصوصی کاملا مستقل – که شامل مدارس بین المللی و دو زبانه می شوند- یا حتی آموزش در خانه.

قبل از هر چیز ۱۲ نکته مهم

  1. مهد کودک در فرانسه maternelle نامیده می شود و از ۳ سالگی شروع می شود.
  2. دبستانécole primaire نامیده می شود و از ماه سپتامبر ۶ سالگی شروع می شود- برای مثال کودکان متولد سال ۲۰۱۰ در سپتامبر ۲۰۱۶ دبستان را آغاز می کنند.
  3. دوره راهنمایی college نامیده می شود و ویژه کودکان ۱۱ تا ۱۵ سال است.
  4. دوره دبیرستان lycée نامیده می شود و دانش آموزان از ۱۵ سالگی به مدت ۳ سال در آن مشغول به تحصیل می شوند- معادل سطح A در انگلستان.
  5. اگر کودکی نتواند نمره قبولی را کسب کند، مجبور است آن سال را مجددا تکرار کند (مردود/ redoubler)- این در فرانسه بسیار شایع است.
  6. شما باید فرزندان خود را در مدارس فرانسه ثبت نام کنید- و برای این کار به شناسنامه، سوابق پزشکی، گذرنامه و مدارک مربوط به آدرس خود نیاز دارید.
  7. دانش آموزان یونیفرم نمی پوشند.
  8. دانش آموزان یک استراحت طولانی برای ناهار دارند. و اغلب در غذاخوری مدرسه که غذاهای سالم و تازه ارائه می دهد ناهار را صرف می کنند گاهی هم برای صرف نهار به خانه می روند – ناهار بسته بندی شده در فرانسه ارائه نمی شود!
  9. والدین برای اردوهای مدرسه، ورزش و فعالیتهای خارج از برنامه کودکان خود را بیمه می کنند. هزینه این کار بین ۱۰ تا ۳۵ یورو است و شامل هرگونه صدمه ای که فرزند شما ممکن است به املاک مدرسه و وسایل خود وارد کند، می شود.
  10. مدارس کاملاً سکولارهستند (مدارس مذهبی هم وجود دارند)، بنابراین نمایش تولد مسیح توسط کودکان اجرا نمی شود.
  11. والدین باید لوازم التحریر و تجهیزات لازم، به جز کتاب های درسی را برای کودک خود تهیه کنند، اما برای پرداخت این هزینه ها، یک کمک هزینه مالی و وابسته به درآمد ارائه می شود. به این کمک هزینه Allocation de Rentrée Scolaire گفته می شود و می توانید آن را از CAF محلی خود درخواست کنید (صندوق کمک هزینه خانواده).
  12. ساعات کاری مدارس در فرانسه از ساعت ۸:۳۰ صبح شروع می شود و راس ساعت ۴٫۳۰ بعد از ظهر با استراحت طولانی ناهار پایان می یابد. بعضی از مدارس بعد از ظهر چهارشنبه تعطیل می شوند (زمانی که کودکان در فعالیت های خارج از برنامه درسی شرکت می کنند.)

برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس فرانسه، باید در نظر بگیرید که سه نوع مدرسه وجود دارد: مدارس دولتی، مدارس خصوصی یا مدارس بین المللی.

سیستم آموزشی فرانسه

کلیه کودکانی که ساکن فرانسه هستند باید به صورت اجباری از ۶ تا ۱۶ سالگی به مدرسه بروند. مدارس فرانسه به مقطع ابتدایی(école) ، راهنمایی یا متوسطه (collège) و دبیرستان  (lycée) تقسیم می شوند.

شما باید انتخاب کنید که می خواهید به یک مدرسه دولتی، خصوصی دولتی که تحت نظارت دولت است یا یک مدرسه کاملاً مستقل، که شامل بیشتر مدارس بین المللی و خارجی است، بروید. همچنین آموزش خانگی نیز در فرانسه تحت نظارت بازرسان آموزش پرورش انجام می شود.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

مدارس دولتی یا مدارس بین المللی؟

جوانب مثبت و منفی مدارس دولتی در فرانسه

مزیت بزرگ ثبت نام فرزندانتان در یک مدرسه دولتی محلی این است که آنها به زبان فرانسه مسلط می شوند و خیلی سریعتر از یک مدرسه بین المللی که مهاجران بسیاری را در خود جای داده است، در جامعه فرانسه ادغام می شوند. هر چه کودک کوچکتر باشد، این روند راحت تر انجام می شود.

کودکان بزرگتر ممکن است سختی بیشتری را متحمل شوند زیرا مدارس دولتی فرانسه به طور کلی فقط به زبان فرانسه آموزش می دهند و به طور مرتب از دانش آموزان امتحان می گیرند و از فرزند شما انتظار دارند که با زبانی که با آن آشنایی ندارد، درس بخواند و حداقل نمره ۵۰ ​​را دریافت کند. پشتیبانی زبانی در مدارس همیشه ارائه نمی شود. بسیاری از دانش آموزان مهاجر مجبور به تکرار یک پایه تحصیلی می شوند، البته در فرانسه تکرار یک پایه تحصیلی عیب و عار محسوب نمی شود.

اگر قصد اقامت طولانی مدت در کشور فرانسه دارید، مسلط شدن به زبان محلی و عادت به فرهنگ فرانسه برای فرزندتان سودمند خواهد بود. سیستم آموزشی فرانسه بویژه امتحانات نهایی بسیار سختگیرانه است. آموزش دولتی به صورت رایگان ارائه می شود و عموماً از استاندارد بالایی برخوردار است. اگرچه، اندازه کلاس می تواند بزرگ باشد، برای مثال یک معلم برای ۳۰ دانش آموز یا حتی بیشتر.

جوانب مثبت و منفی مدارس بین المللی در فرانسه

در یک مدرسه بین المللی، دانش آموزان ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشند زیرا با سیستم آموزشی آن آشنا هستند، و زبان آموزشی را می فهمند. اگر قصد دارید در عرض چند سال به خانه برگردید و فرانسه را ترک کنید، بهتر است از برنامه آموزشی کشور خود یا یک برنامه شناخته شده بین المللی استفاده کنید.

البته، این ممکن است به این معنا باشد که فرزند شما برای یادگیری زبان فرانسه و ادغام در جامعه فرانسه به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. جمعیت دانش آموزان در مدارس بین المللی می تواند متغیر باشد زیرا خانواده ها اغلب در رفت و آمد هستند و این امر می تواند در روابط دوستانه دانش آموزان تاثیر منفی بگذارد. شرکت در فعالیت های فوق برنامه محلی می تواند در یادگیری زبان موثر باشد، علاوه بر این فرزند شما می تواند دوستان فرانسوی پیدا کند.

اندازه کلاس ها نسبت به مدارس دولتی کوچکتر است. علاوه بر این، در مدارس بین المللی فعالیتهای فوق برنامه بیشتری ارائه می شود، زیرا مدارس فرانسه تمایل چندانی به فعالیت های خلاقانه و ورزشی ندارند، اگرچه چنین فعالیت هایی توسط انجمن های اجتماعی ارائه می شوند. سیستم آموزشی فرانسه یادگیری آکادمیک و طوطی وار را به خلاقیت و خودسازی ترجیح می دهد، بنابراین ممکن است برخی والدین احساس کنند فلسفه آموزشی فرانسه به کودک آزادی بیان نمی دهد یا به او فشار می آورد.

هزینه ها می توانند زیاد باشند، اگرچه برخی کمک هزینه ها مهاجرین را تحت پوشش قرار می دهند.

مدارس دولتی در فرانسه

اکثر مدارس در فرانسه دولتی هستند. وزارت آموزش و پرورش مسئول مدارس دولتی فرانسه است. این کشور به ۲۸ منطقه (آکادمی) تقسیم شده است و برنامه درسی و امتحانات را براساس استاندارد ملی تعیین می کند. تمرکز سیستم آموزشی فرانسه روی کار آکادمیک است و موضوعاتی مانند هنر، صنایع دستی و ورزش بیشتر در خارج از مدرسه برگزار می شوند.

مدارس ابتدایی و راهنمایی دارای حوزه های مختلفی هستند و شما براساس مکانی که در آن زندگی می کنید به یک مدرسه اختصاص خواهید یافت. اگر می خواهید فرزندتان به مدرسه خاصی در خارج از منطقه برود، باید دلیل قانع کننده ای داشته باشید واز شهرداری یا اداره بازرسی مدارس محل مجوز بگیرید. در پاریس، کودکان غیر فرانسوی زبان ممکن است در صورت امکان به مدارسی که دارای پشتیبانی زبانی هستند فرستاده شوند.

شما می توانید در شهرداری محل your local mairie در مورد مدارس دولتی اطلاعات کسب کنید، یا برای اداره بازرسی مدارس محل زندگیتان  Inspecteur d’Académie نامه بنویسید.

درخواست پذیرش در مدارس دولتی فرانسه

شما باید در ماه ژوئن سالی که می خواهید فرزندتان مدرسه ابتدایی را آغاز کند (و اگر می خواهید به مدرسه ای در منطقه دیگری برود قبل از آن) ثب نام کنید. مهلت ثبت نام برای college آخر بهار است. با خدمات مربوط به محل اقامت خود your local mairie تماس بگیرید. اگر فرزند شما از خارج از فرانسه وارد کشور شده است و قصد تحصیل در collège یا lycée را دارد، باید با رئیس آموزش و پرورش منطقه، تماس بگیرید.

ابتدا باید از شهرداری محل (یا رئیس حوزه آموزشی مقطع متوسطه) گواهی نامه دریافت کنید. برای دریافت این گواهی نامه، شما باید موارد زیر را ارائه دهید:

  • گواهی تولد- شناسنامه، اطلاعات اضافی و غیره یا یک livret de famille (یک کتابچه رسمی سوابق خانوادگی فرانسوی که توسط شهرداری صادر شده است).
  • مدارک مربوط به واکسیناسیون – یک carnet de santé (یک دفترچه رسمی با سوابق بهداشتی از کلیه ویزیت های انجام شده توسط پزشکان فرانسوی) یا سایر گواهی های رسمی بهداشت برای اثبات این که کودک در مقابل دیفتری، کزاز و فلج اطفال واکسینه شده است.
  • گواهی اقامت – معمولاً نسخه ای از قبض های خدماتی یا قرارداد اجاره که شامل آدرس محل زندگی شما می شود.

اسناد خارجی ممکن است نیاز به ترجمه یک مترجم رسمی، traducteur assermenté داشته باشند. همچنین ممکن است از والدین نیز خواسته شود که هویت خود را اثبات کنند، این می تواند شامل نسخه های گذرنامه، cartes de séjour یا کارت شناسایی cartes d’identité و احتمالاً بیمه نامه باشد. برای حضور در کلاس های درس به بیمه نیاز ندارید، اما برخی از مدارس از شما برای حضور فرزندتان در فعالیت های خارج از مدرسه بیمه نامه در خواست می کنند.

شما باید گواهی ثبت نام certificate d’inscription را به همراه گواهی نامه واکسیناسیون، بهداشت و بیمه به مدرسه تحویل دهید.

برای مدارس متوسطه ممکن است به موارد زیر نیز نیاز داشته باشید:

  • فرم درخواست
  • کارنامه سال گذشته
  • گواهی فارغ التحصیلی از دبستان
  • گواهی پذیرش در ۶eme
  • عکس های گذرنامه

مدارس خصوصی در فرانسه

حدود ۱۵ درصد از کودکان فرانسوی در مدارس خصوصی (écoles privées یا(écoles libres تحصیل می کنند. این مدارس دارای کلاس های کوچکتر هستند، توجه بیشتری به دانش آموزان می کنند و نسبت به مدارس دولتی امکانات بهتری دارند. هفته کاری این مدارس از دوشنبه تا جمعه است، برخلاف بخش دولتی که برای کودکان بزرگتر شنبه ها کلاس برگزار می کند (اگرچه کلاس های روز شنبه در حال حاضر کمتر رایج هستند)، چهارشنبه ها نیز در مدارس دولتی نیم روز هستند.

در فرانسه دو نوع مدرسه خصوصی وجود دارد: وابسته به دولت sous contrat یا غیر وابسته به دولت hors contrat

مدارس خصوصی وابسته به دولت در فرانسه

بیشتر مدارس خصوصی توسط دولت کنترل و تأمین می شوند. این مدارس به عنوان sous contrat d’association شناخته می شوند. مدارس خصوصی با قرارداد دولتی باید برنامه های درسی ملی فرانسه را دنبال کنند و قوانین و مقررات مدارس دولتی را رعایت کنند. دروس، تست ها و امتحانات به زبان فرانسوی هستند و دانش آموزان برای دریافت درجه باشلیه، baccalauréat تلاش می کنند.

این مدارس اغلب از دانش آموزان غیر فرانسوی زبان شهریه بالایی طلب می کنند. بر خلاف مدارس خصوصی در انگلستان و ایالات متحده، شهریه این مدارس ناچیز است و می تواند ۳۰۰ یورو در سال باشد. ممکن است هزینه های دیگری از قبیل هزینه ثبت نام و ناهار نیز اضافه شود. ثبت نام اغلب تنها برای اولین بار انجام می شود. برای درخواست پذیرش، و آگاهی از شرایط و مراحل ثبت نام، با مدرسه تماس بگیرید.

مدارس خصوصی غیر وابسته به دولت در فرانسه

برخی مدارس خصوصی کاملاً مستقل تأمین می شوند و تحت کنترل دولت نیستند، البته باید در وزارت آموزش و پرورش ثبت شوند. این مدارس خصوصی برای تعیین برنامه های درسی خود آزاد هستند و اغلب انتخاب گسترده تری از موضوعات مختلف و همچنین کلاس های هنری، فرهنگی و ورزشی (که مدارس دولتی ندارند) را ارائه می دهند. این مدارس غالباً کاتولیک هستند و – برخلاف مدارس دولتی – می توانند مطالعات دینی را نیز آموزش دهند. بیشتر مدارس بین المللی و دو زبانه در این دسته قرار می گیرند و هزینه های آنها می تواند بالا باشد. برای درخواست پذیرش، و اطلاع از شرایط و مراحل ثبت نام، با مدرسه تماس بگیرید.

مدارس دو زبانه، بین المللی و خارجی در فرانسه

طیف گسترده ای از گزینه ها برای دانش آموزان خارجی وجود دارد.

مدارس دو زبانه با بخش های دو زبانه یا کلاس های دو زبانه وجود دارند. این مدارس اکثراً برای دانش آموزانی که زبان اول آنها فرانسه است، مناسب هستند، اگرچه بعضی از آنها به دو زبان فرانسه و انگلیسی آموزش می دهند. مدارس بین المللی زبان، ادبیات و تاریخ یک کشور خاص را تدریس می کنند. سایر دروس به زبان فرانسه هستند- همچنین کلاس های فشرده فرانسه برای غیر فرانسوی زبانان ارائه می شوند. مدارس دیگری نیز وجود دارند که صرفاً به زبان انگلیسی تدریس می کنند.

اگر قصد دارید در فرانسه ماندگار شوید، یا فرزندتان تحصیلات متوسطه خود را در کشور خودتان آغاز کرده است، بهتر است به جای یک مدرسه دو زبانه، یک مدرسه بین المللی را انتخاب کنید.

مدارس بین المللی برای دانش آموزان بین المللی ایجاد شده اند، البته دانش آموزان فرانسوی نیز می توانند در آنها شرکت کنند. در این مدارس استاندارد تحصیلی معمولاً بالا، اندازه کلاس ها کوچک و امکانات بسیار عالی است. بعضی از مدارس بین المللی شبانه روزی هستند (اگر شغل شما شامل سفر به خارج از کشور می شود این مدارس می توانند برایتان مناسب باشند) البته بیشتر آنها روزانه هستند.

مدارس بین المللی می توانند محدوده سنی از مهد کودک تا آخرین سال دبیرستان را پوشش دهند. آنها معمولاً به زبان انگلیسی و فرانسوی آموزش می دهند اما بسته به تقاضا ممکن است زبان های آلمانی یا اسپانیایی را نیز پوشش دهند. برخی از آنها برنامه های تحصیلی انگلیسی یا آمریکایی را دنبال می کنند و مدارک تحصیلی انگلیسی یا آمریکایی مانند GCSEs و دیپلم دبیرستان آمریکایی را ارائه می دهند، اگرچه دانش آموزان در مدارس بین المللی ممکن است دیپلم بین المللی International Baccalauréat دریافت کنند. برخی از آنها کلاس های غوطه وری زبان تابستانه ارائه می دهند.

مدارس بین المللی در سرتاسر فرانسه، معمولاً در شهرهای بزرگ و مناطقی که جمعیت قابل توجهی از مهاجران را در خود جای داده اند، یافت می شوند. شورای مدارس بین المللی لیستی از اعضای CIS و مدارس معتبر بین المللی در فرانسه دارد (list of CIS member and accredited international schools in France).

مراحل ورود و ثبت نام در مدارس بین المللی

اینها بسته به مدرسه متفاوت هستند اما تا آنجا که ممکن است پیشنهاد می شود زودتر برای ثبت نام اقدام کنید. اغلب دانش آموزان موظف هستند که به یک استاندارد خاص آموزشی برسند و شما باید کارنامه ها و نتایج امتحانات گذشته دانش آموز خود را تهیه کنید.

شهریه بسته به مدرسه متفاوت است اما به عنوان نمونه شهریه سالانه پایه سال ۱۶/۲۰۱۵ برای دانش آموزانی که سطح A را در یک مدرسه بین المللی در بوردو می گذرانند ۱۵۴۰۰ یورو است. شرایط “ترک تحصیل” را نیز بررسی کنید – اگر فرزند شما قبل از پایان سال تحصیلی ترک تحصیل کند، معمولاً باید از قبل اعلام کنید.

آموزش خانگی در فرانسه

آموزش در خانه در فرانسه قانونی است. مزیت این نوع آموزش این است که شما می توانید به فرزند خود آموزش دهید و با سرعت بیشتری کار کنید. سازمان های حمایتی مانند  Les enfants d’abordدر این زمینه به والدین کمک می کنند. با این حال، باید در نظر داشته باشید که در این صورت روند تسلط به زبان فرانسوی، پیدا کردن دوستان فرانسوی زبان و ادغام در جامعه فرانسه برای فرزندتان بسیار طولانی ترخواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش خانگی در فرانسه، به راهنمای school system in France مراجعه کنید.

چک لیست انتخاب یک مدرسه فرانسوی

در صورت امکان می توانید به مدرسه بروید و با مدیر آن ملاقات کنید. علاوه بر معیارهایی که معمولاً برای انتخاب مدرسه فرزندتان در کشور خود به کار می برید، ممکن است بخواهید بدانید:

  • اگر دروس به زبان فرانسه تدریس می شوند، چه زبان پشتیبان دیگری در دسترس خواهد بود؟
  • چه زبانهای اجباری یا اختیاری آموزش داده می شوند؟
  • برنامه درسی شامل چه مواردی است؟
  • چه امتحانی برگزار می شوند؟ آیا اعتبار بین المللی دارند؟
  • سایر دانش آموزان چه ملیت هایی دارند؟
  • اگر مدرسه خصوصی است، هزینه ها شامل چه مواردی می شود؟
  • شرایط ترک تحصیل چیست؟

اطلاعات بیشتر

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست