برلین

راهنمایی کلی برای کار کردن در برلین: همه نکات مهم

گاما

اگر به تازگی به برلین رسیده اید، باید قبل از تمام شدن پس اندازتان شغلی پیدا کنید. همچنین ممکن است بخواهید از جای دیگری به برلین نقل مکان کنید و می خواهید پیش از آن برنامه آینده تان را ترسیم کنید. در هر صورت به جای درستی آمده اید.

در سایت BerlinStartupJobs.com به اندازه ای اطلاعات به شما می دهیم تا بدانید که چگونه می توان در برلین یک شغل عالی ایجاد کنید. ما از زمان شروع مشاغل، شاهد رشد و گسترش آنها بوده ایم؛ بر روی معیارهایی مانند حقوق و دستمزد تحقیق کرده ایم و با شرکت ها همکاری نموده ایم تا نیازهای مربوط به بخش اشتغال آنها را بهتر بشناسیم.

حتما بخوانید: مردم آلمان: شناخت روحیات، فرهنگ، آداب و قوانین

برای کسانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند ساده ترین راه برای دست یافتن به کاری با ثبات و مناسب، در این شهری که گاهی اوقات می تواند سرگردان کننده باشد، مشغول شدن در استارت آپ های برلین می باشد. این بخش همچنین می تواند برای فریلنسرها بسیار کارآمد باشد، اگرچه برای این انتخاب خاص، مسائل زیادی می تواند وجود داشته باشد. در ادامه این مورد را بیشتر باز خواهیم کرد. اما قبل از ورود به جزئیات، یک بررسی کلی از پایتخت آلمان ارائه شده است.

بازار کار در برلین

بازار کار برلین برای سالهای زیادی راکد بوده است. این شهر مملو از هنرمندانی بود که به سختی روزگار می گذراندند و نیز بچه هایی که می توانستند با سپرده های مالی که والدین شان برای آنها سرمایه گذاری کردند، کمی خوش گذرانی کنند. با این حال برلین همچنان در حال تغییر بوده و هنوز هم مقصدی برای کسانی است که خلاقیت اقتصادی دارند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزشی چرب زبان، هرررر زبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان زبان مدنظرتو مثل بلبل حرف بزن!


 

در مارس ۲۰۱۸، آژانس اشتغال فدرال، Bundesagentur fur Arbeit آمار و ارقام جدیدی را منتشر کرد که بر اساس آن نرخ بیکاری در برلین از سال ۲۰۰۵ به نصف رسیده است. در زمان نگارش این مقاله، نرخ بیکاری این شهر کمی زیر ۷ درصد بوده است. به طور خاص بیکاری در جوانان به میزان ۷٫۹ درصد کاهش داشته است.

word image 84

از سال ۱۹۹۱ بعد از فروریختن دیوار برلین و مرقوم کردن آمار، این میزان نرخ بیکاری کمترین نرخی است که این شهر به خود دیده است. به این ترتیب شهر می تواند رشد و پیشرفت چشمگیری داشته باشد. بازار کار در برلین عمدتاً به دلایل تاریخی، متفاوت از بازارکار دیگر پایتخت های بزرگ دنیا می باشد. برای مثال، بسیاری از مشاغل مربوط به ساخت و تولید در این شهر وجود ندارد زیرا صنعت مشهور خودروسازی آلمان عمده فعالیت خود را در جنوب آلمان انجام می دهد.

همین امر در مورد مؤسسات مالی نیز صدق می کند که عمدتاً در اطراف فرانکفورت قرار گرفته اند. با این حال آنچه باعث رونق گرفتن برلین می شود، استارت آپ هایی است که این روزها در هر صنعتی اختلال ایجاد کرده اند.

به این ترتیب شما به هر یک از زمینه های موسیقی، حمل و نقل، غذا، امور مالی، هنرهای خلاقانه، تحقیقات علمی و یا دیگر موضوعات علاقه داشته باشید، احتمالاً شرکتی پیدا خواهید کرد که در زمینه مد نظر شما مشغول به کار باشد. بنابراین سؤال اصلی این است که در برلین کدام صنعت ها انتخاب بهتری هستند.

قوی ترین بخش ها و صنایع در برلین

بر اساس گزارشی که در بالا مطرح کردیم، قویترین صنایع در حال حاضر در برلین، فناوری اطلاعات، ارتباطات، مدیریت عمومی (خدمات ملکی) و ساخت و ساز می باشد. در برلین بخش استارت آپ که به سرعت رو به رشد می باشد، هر سال فرصت های شغلی زیادی به بازار کار عرضه می کند و با تعداد زیادی استارت آپ های مشهور و نیز استارت آپ هایی که در حال رسیدن به شهرت هستند، رو به رو هستیم.

مشاغل مربوط به میزبانی و خدمات رسانی نیز فرصت بسیار خوبی برای فتح استارت آپ ها در برلین است، زیرا کافه ها و بارهای زیادی در بخش مرکزی برلین وجود دارد که انگلیسی زبان ها را به کار گرفته است.

word image 85

همچنین برای هنرمندان، نویسندگان و افراد خلاق که به دنبال شغلی دائمی تر و مناسب تر هستند، استخدام در استارت آپ ها می تواند فرصت خوبی باشد. با این که موزه ها و گالری های بسیاری در شهر وجود دارد اما به سادگی نمی توان شغلی مربوط به امور هنری پیدا کرد که درآمد کافی داشته باشد. درعوض هنرمند باید وارد شهر شده و با دیگران از نزدیک گفت و گو نماید.

لازم به یادآوری نیست که در این دوره مهندسین نرم افزار به شدت روی بورس هستند. یعنی قبل از آن که بخواهند کیف خود را بردارند بخشی برای به کار گرفتن آنها در برلین یافت می شود. بخش اقتصاد تکنولوژی به نیروی کار با استعدادی احتیاج دارد و استخدام کنندگان و بخش های منابع انسانی، پر کردن مشاغل فنی را در برلین با دقت و دشواری زیادی انجام می دهند.

حتما بخوانید: ۳۶ تا از بهترین جاذبه های گردشگری آلمان (نظر توریست ها)

سایر نیرو هایی که شرکت های نوپا در برلین به آنها نیاز دارند، نویسنده های آگهی های تجاری و تبلیغاتی با خلاقیت ویژه ، طراحان UX / UI ، کارشناسان فروش و بازاریابی و نمایندگان ارائه خدمات چند زبانه به مشتری می باشند. بنابراین ، طیف متنوعی از فرصتهای شغلی در برلین وجود دارد. تنها با کمی تحقیق در مسیر صحیح برای یافتن یک کار عالی در برلین قرار خواهید گرفت.

محیط کار

مانند خود شهر برلین ، محیط کار در استارت اپ های این شهر پیش بینی نشده است. این بدان معنی است که نیازی به حضور در مصاحبه ای نیست که با پوشیدن یک دست کت و شلوار برگزار شود. بیشتر شرکت های سنتی آلمانی قوانین سختگیرانه تر و آداب و معاشرت تجاری قدیمی تری نسبت به استارت آپ ها دارند اما اگر به دنبال کاری هستید که به جای داشتن یک محیط کاری خشک بتوانید خودتان باشید، استارت اپ همان چیزی است که نیاز دارید.

بسیاری از شرکت های استارت آپ در مورد ساعات کاری رویکردی ملایم تر داشته و زمانبندی برنامه های آنها انعطاف پذیر است. با این حال، این نکته را در نظر داشته باشید که استارت آپ ها معمولاً به کارمندی نیاز دارند که به صورت همه جانبه در خدمت سیستم باشد و بعید به نظر می رسد که بتوانید هر روز ساعت ۵ عصر از دفتر کار خود خارج شوید.

word image 86

شرکت های استارت آپ انتظار دارند که شما روی محصول یا خدمتی که میخواهید ارائه دهید سرمایه گذاری کنید و به این ترتیب انرژی زیادی را صرف بهسازی نوع فرهنگ شرکت می کنید، همین‌امر باعث می شود دقیقاً کاری را انجام دهید که مد نظر شرکت و خودتان است.

البته سعی کنید از روی ظاهر قضاوت نکنید. بلکه باید هنگام ورود به شرکت به جو توجه کنید، به نحوه تعامل افراد دقت نمایید و ببینید که آیا این محیط برای کار شما مناسب است یا خیر. برداشت های اول شما چیزهای زیادی به شما می گوید و اطلاعات زیادی در اختیارتان می گذارد.

وضعیت شغلی

اکنون، شما انواع مشاغلی را می شناسید که می توانید برای به استخدام در آمدن در آنها درخواست بدهید. در مورد انواع قراردادهایی که می توانید ببندید چه می دانید؟ در ادامه مروری روی آنها خواهیم داشت.

۱- کارورزی

این دوره احتمالاً برای تان آشنا می باشد. کارورزان برای یک مدت کوتاه –معمولاً ۳تا ۶ ماهه- در یک شرکت مشغول به کار می شوند تا بتوانند تجاربی به دست آورند. کارورزی معمولاً نوعی الزام آموزشی است که فارق التحصیلان یا کسانی که مایلند شغل خود را تغییر بدهند، به عنوان راهی برای کسب تجربه در زمینه مورد نظرشان به آن روی می آورند.

خبر خوب در مورد کارورزی در برلین این است که تمام شرکت ها در برلین از ژانویه ۲۰۱۶ موظف شده اند که برای رفع نسبی مشکلات کارورزان، حداقل دستمزد–۸٫۵۰ یورو در ساعت- را به آنها بپردازند. البته اگر برای کسب نمره یا دریافت گواهی کارورزی از طرف مدرسه یا دانشگاه ملزم به گذراندن دوره کارورزی شوید، این حقوق به شما پرداخت نمی شود.

word image 87

۲- کارآموزی

همان طور که از نام کارآموز مشخص است، یک فرد در حین کارآموزی در واقع مشغول آموختن وظایفی است که بعدها پس از استخدام در آن موقعیت باید انجام دهند. این بدان معنی است که شرکتها قصد دارند در انتهای دوره کارآموزی فرد کارآموز را به استخدام درآورند. کارآموزان نسبت به کارورزان دوره ی طولانی تری را به کارآموزی می پردازند که معمولاً تا یک سال به طول می انجامد، همچنین دریافتی بیشتری نسبت به کارورزان دارند؛ البته مسئولیت آنها نسبت به کارورزان بسیار بیشتر و سنگین تر می باشد.

۳-شغل های کوچک (مینی جاب)

مینی جاب یک اختراع کاملاً آلمانی می باشد که جدیداً مطرح شده است. مینی جاب معمولاً به کارهای نیمه وقتی گفته می شود که حقوق ماهانه آنها به بیش از ۴۵۰ یورو نمی رسد. کسانی که در مینی جاب ها اشتغال دارند از پرداخت مالیات معاف هستند. مگر این که محل درآمد دیگری داشته باشند.

۴- قرادادهای نیمه وقت و تمام وقت

قرارداد تمام وقت در آلمان ۴۰ساعت کار در ۵ روز هفته می باشد. هفته کاری در آلمان از دوشنبه آغاز شده و روز شنبه پایان می یابد. البته بیشتر مشاغل اداری از دوشنبه تا جمعه کار می کنند. همه جا به جز بارها و رستوران ها روز یکشنبه تعطیل هستند.

مگر این که در صنعت ارائه خدمات مشغول به کار باشید، در این صورت باید روز تعطیلی شما در قرار داد ذکر شود. افرادی که با قراردادهای تمام وقت مشغول به کار می شوند در سال مجاز به دریافت ۲۰ روزمرخصی سالانه هستند، با این حال بیشتر کارفرمایان سالانه ۲۴ الی ۳۰ روز در سال تعطیلی ارائه می کنند.

اگر با یک قرارداد پاره وقت مشغول به کار شوید، روزهای مرخصی تان به صورت متوازن در سال پخش می شود. برخی قراردادها بیان می کنند که نمی توانید تا قبل از گذراندن دوره شش ماهه مرخصی بگیرید. البته بیشتر شرکت ها این بند را در قرارداد بیان نمی کنند.

۵- قراردادهای محدود/ نامحدود

مهم ترین اشکالی که ممکن است برای شروع کار داشته باشید، مسئله عدم تضمین امنیت شغلی است. برخی از شرکت ها ممکن است قراردادی با مدت محدود (برای مثال یک ساله) به شما پیشنهاد دهند تا زمانی که بتوانند آن را به صورت دائمی یا نامحدود تمدید نمایند.

در حقیقت اکثر شرکت ها در ابتدا یک قرارداد با مدت محدود به شما پیشنهاد می کنند، نباید فکر کنید که این امر به دلیل تردید داشتن در مورد پتانسیل های شما است، بلکه اقدامی کاملاً معمول و متداول می باشد. اغلب قراردادها چه محدود باشند و چه نامحدود شامل یک دوره آزمایشی ۶ ماهه هستند که در طی این مدت، قرارداد توسط هریک از طرفین قابل فسخ خواهد بود، البته بر اساس قرارداد، مدت زمان اعلام فسخ برای طرفین معمولاً ۲ هفته – حداکثر۴هفته- می باشد.

البته این زمان بستگی به مدت زمان کل قرارداد دارد. در آلمان فردی که قرارداد نامحدود داشته و دوره آزمایش و کارآموزی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد را نمی توان به سادگی از کار اخراج کرد، مگر درمواردی که بسیار خاص و استثنا هستند.

۶- آزادکاری

فریلنسینگ (آزادکاری و دورکاری) در برلین بسیار رایج است و اگر بتوانید وظایف تان را درست انجام دهید، می توانید خوب پول در بیاورید. البته در این صورت موظف هستید که اظهارنامه مالیاتی خودتان را تهیه کنید – از مشاور مالیاتی کمک بگیرید، چون ارزشش را دارد- همچنین کل هزینه های بیمه درمان و بازنشستگی خود را باید بپردازید که می تواند مبلغ سنگینی باشد.

اگر یک شرکت می خواهد شما را برای یک دوره طولانی به صورت آزادکاری به کار بگیرد، بهتر است مخالفت کنید. اگر شما بر مبنای آزادکاری برای کارفرمایان مشغول به کار شوید؛ آنها نمی توانند از شما انتظار داشته باشند که در محل کارشان حاضر شوید.

به این ترتیب در مورد مشاغلی که می توانید در برلین به دست آورید و نیز نحوه قراردادها توضیحات کلی و مختصری ارائه دادیم، اگر می خواهید جزئیات بیشتری در این زمینه بدانید، روی لینک های زیر کلیک کنید.

برای یادگیری زبان آلمانی

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست