در حال انجام مصاحبه

مصاحبه شغلی در کشورهای مختلف: بایدها و نبایدها (قبل، حین و بعد)

گاما

شغل مورد علاقه خود را بیابید و کسی را پیدا کنید که در ازای انجام آن به شما پول پرداخت کند. – کاترین وایتهورن

استرس وحشتناک مصاحبه های شغلی

روز مصاحبه روز بزرگی خواهد بود در واقع، می تواند سرآغاز یک مسیر شگفت انگیز شغلی جدید باشد. شما با انرژی از خواب بیدار می شوید، در عین حال کمی عصبی هستید و نسبت به ابهاماتی که پیش روی شماست احساس اضطراب می کنید و باید سعی کنید یک تصویر عالی از خود ایجاد کنید.

به مقصد خود می رسید، از پله ها بالا می روید و درب را باز می کنید. ناگهان با واقعیت آنچه که می خواهید انجام دهید روبرو می شوید. احساس می کنید قلبتان می خواهد از سینه بیرون بپرد، خیس عرق می شوید و عصبانیتی که از قبل احساس می کردید در یک لحظه به وحشت تبدیل می شود.

از شما خواسته می شود که منتظر پذیرش باشید. بنابراین در یک سالن اداری نه چندان راحت می نشینید و به اطراف خیره می شوید. به افراد، دکوراسیون و مجله هایی که روی میز قرار دارند، نگاه می کنید و برای لحظه ای تصور می کنید که کار کردن در اینجا چگونه است. کار کردن در آن محیط و سمتی که می توانید داشته باشید را تصور می کنید. تصورات شما با یک دعوت قطع می شوند و شما وارد یک راهرو طولانی می شوید.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

حتما بخوانید: این نکات را بکار ببرید تا رزومه تان در بین سایر رزومه ها بدرخشد!

در انتهای این راهرو، یک درب باز می بینید. وارد اتاق می شوید و چند نفر را می بینید که در اتاق نشسته و منتظر هستند. یکی از آنها لبخند می زند و با شما دست می دهد، اما دیگران نگاهی سریع و قضاوت گر به شما می اندازند. احساس ترس می کنید و تصورات دلپذیری که داشتید ناگهان به یک خاطره دور تبدیل می شوند.

روی یک صندلی می نشینید و تپش های شدید قلب تان را احساس می کنید. دستان شما شروع به لرزیدن می کنند، عرق می کنید حتی ممکن است خیس عرق شوید. سپس ناگهان و به طور غیر منتظره ای یکی از مصاحبه کنندگان از شما می خواهد کمی در مورد خودتان بگویید. بدون شک سوال ساده ای است، اما شما خیلی عصبی هستید و به سختی می توانید صحبت کنید. دچار لکنت زبان می شوید و خیلی زود مصاحبه شما به یک فاجعه طبیعی تبدیل می شود.

مقابله با استرس مصاحبه های شغلی

بله، البته، سناریوی فوق کمی اغراق آمیز است، اما چندان هم دور از حقیقت نیست. همه ما قبل و در حین مصاحبه های شغلی کمی عصبی هستیم. بلاتکلیفی نسبت به آن چه اتفاق خواهد افتاد و انواع پرسش های که از ما پرسیده می شود می تواند دلهره آور باشد.

اگرچه، اضطراب می تواند تا حدی به نفع شما عمل کند. در واقع اضطراب و نگرانی به شما کمک می کند تا در لحظه حضور داشته باشید، و در پاسخ به پرسش ها نیز مفید است.

سطح عصبی بودن شما به دو چیز بستگی دارد. اول، به انتظارات شما از مصاحبه و در مرحله بعد، به میزان آمادگی شما.

مصاحبه شغلی

انتظارات شما همان چشم اندازهایتان هستند. چگونگی درک ما از مسائل و داستان هایی که به خودمان می گوییم، بر انتظارات ما از شرایط مختلف یا در این مثال مصاحبه شغلی تأثیر می گذارد.

انتظارات ما مطمئناً مهم هستند، اما، در اینجا، ما به چگونگی آماده سازی کامل برای یک مصاحبه شغلی می پردازیم.

آماده سازی دقیق به شما کمک می کند تا وقتی سناریوهای مختلفی در حین مصاحبه شغلی پدیدار می شوند، رفتار مناسبی داشته باشید. در نتیجه، احساس اعتماد بنفس و توانایی بیشتری برای سازگاری با جریان مصاحبه خواهید داشت.

به طور خاص، در این مقاله، آنچه که باید قبل، حین و بعد از یک مصاحبه شغلی برای ایجاد یک تصویر و تاثیر عالی از خود انجام دهید را، بررسی خواهیم کرد.

قبل از مصاحبه شغلی چه باید کرد؟

هدف اصلی شما قبل از مصاحبه شغلی آماده سازی کامل است. هرچه برای مصاحبه آماده تر باشید، اعتماد بنفس بیشتری خواهید داشت و مصاحبه به نفع شما پیش خواهد رفت.

برای آماده شدن برای یک مصاحبه شغلی، مهم است که به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • انجام تحقیقات در مورد شرکت و صنعت مورد نظر.
  • بررسی ارزش و تاثیر شما در سازمان مورد نظر.
  • رسیدگی به پروفایل های رسانه های اجتماعی خود.
  • شفاف سازی درمورد برنامه ها و اهداف شغلی خود.
  • ارائه پیشینه خود.
  • بررسی تجربیات شخصی و حرفه ای خود و اینکه چه ارتباطی با شغل مورد نظر دارند.
  • تمرین پاسخ دادن به پرسش های رایج در مصاحبه ها.
  • با ارائه خود به روش مناسب، می توانید خود را به عنوان ارزشمندترین کاندیدای آن پست نشان دهید.

ما در اینجا فرض می کنیم که شما رزومه / CV خود را قبلاً تحویل داده اید و بر این اساس، آماده مصاحبه با آن شرکت یا سازمان هستید.

شما یک تماس دریافت می کنید، و یک مصاحبه را ترتیب می دهید. ترجیحا آن را در وسط هفته، و در ساعات اولیه صبح برنامه ریزی کنید. این مهم است زیرا بعد از ظهر معمولا زمانی است که مصاحبه کننده احساس خستگی می کند و انرژی لازم را ندارد. جلسات صبح معمولا متمرکزتر هستند، به همین دلیل بهتر است مصاحبه های خود را قبل از ناهار رزرو کنید.

مصاحبه های وسط هفته نیز به همین دلایل ترجیح داده می شوند. مصاحبه‌کننده شما معمولاً در وسط هفته تمرکز بیشتری دارد. روز شنبه آنها مشغله ذهنی زیادی خواهند داشت – و تلاش می کنند کارهایی که از آخر هفته قبل جمع شده اند را، سر و سامان دهند. و روز چهارشنبه و پنج شنبه، هم به فکر تعطیلات آخر هفته هستند- و سعی می کنند همه چیز را به سرعت تمام کنند.

در حال انجام مصاحبه شغلی

بهترین زمان بندی برای یک مصاحبه ایده آل، صبح (یک شنبه، دوشنبه یا سه شنبه) است. ترجیحا قبل از ناهار.

شما باید در مورد نحوه لباس پوشیدن نیز فکر کنید. هیچ قانون ثابتی در این باره وجود ندارد. این بیشتر بستگی به این دارد که برای چه شغلی مصاحبه می کنید. اما، بخاطر داشته باشید که هرگز در لباس پوشیدن اغراق نکنید. لباس حرفه ای بپوشید و یک تصویر عالی از خود ایجاد کنید.

اکنون که زمان مصاحبه تعیین شده است، و شما در مورد نحوه لباس پوشیدن خود تصمیم گرفته اید، وقت آن است که خود را برای مصاحبه آماده کنید.

۱-انجام تحقیقات دقیق

اولین هدف شما انجام تحقیقات در مورد شرکت، فرهنگ سازمانی آن، رقبا، صنعت، سمت شما و حتی در مورد شخصی است که با شما مصاحبه می کند. آگاهی شما از این موارد به شما کمک می کند تا در مصاحبه به پرسش ها پاسخ های بهتری بدهید.

البته پیدا کردن این اطلاعات همیشه ساده نیست. با این حال، به احتمال زیاد می توانید اطلاعات ارزشمندی را در وب سایت شرکت و پروفایل های رسانه های اجتماعی پیدا کنید. همچنین سایت هایی مانند  Yelp وجود دارند که می توانید از طریق آن در مورد نحوه خدمات شرکت به مشتریان خود اطلاعاتی کسب کنید.

وقتی در مورد صنعت مورد نظر، تحقیق می کنید اخبار، مشکلات پیش رو، فرصت هایی که ممکن است وجود داشته باشد و چگونگی تغییر اوضاع را در نظر بگیرید.

وقتی به سمت خود در شرکت رسیدید، باید ها و نبایدهای آن را ارزیابی کنید. سپس خود را برای پاسخ دادن به پرسش هایی درباره نحوه تحقق این شرایط در مصاحبه آماده کنید.

در آخر، اگر می توانید اطلاعاتی درباره مصاحبه کننده (نقش و مسئولیت های او) پیدا کنید، شما می توانید از این اطلاعات برای ایجاد ارتباط در سطحی عمیق تر استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که مصاحبه ها یک طرفه نیستند. شما نیزمی توانید سؤال کنید. هرچه بیشتر درباره شرکت، فرهنگ آن، صنعت و غیره اطلاعات بیشتری کسب کنید، پرسش های بهتری برای شما پیش می آید و با پرسیدن این پرسش ها نشان می دهید که تحقیقات کاملی انجام داده اید و از همه مهمتر، نشان می دهید که علاقه مند به همکاری با سازمان هستید.

۲-ارزش واقعی خود را ارزیابی کنید

هدف بعدی شما ارزیابی ارزشی است که به طور بالقوه برای سازمان دارید. برای چند لحظه نقاط قوت خود را در نظر بگیرید و ارزیابی کنید که چگونه نقاط قوت شما می توانند برای سازمان یا پستی که برای آن مصاحبه می کنید ارزشمند باشند. از خودتان بپرسید:

  • با توجه به نقاط قوتی که دارم، چگونه می توانم برای این شرکت بیشترین ارزشو کارایی را داشته باشم؟

پاسخ این پرسش به شما در تعیین ارزش و چگونگی تاثیر آن بر شرکت کمک می کند.

همچنین، نقاط ضعف خود و تأثیرات احتمالی آنها بر سمتی که می خواهید در سازمان داشته باشید را در نظر بگیرید. از خودتان بپرسید:

  • چه ضعف هایی دارم که می تواند در این پست شغلی مانع من شود؟
  • چگونه می توانم با وجود این نقاط ضعف کار کنم؟
  • چگونه می توانم این نقاط ضعف را به روشی سودمند تغییر دهم؟

این که شما نقاط ضعفی داشته باشید مسئله ای نخواهد بود. همه ما نقاط ضعف داریم. نکته اصلی این است که بتوانید تاثیر این نقاط ضعف در بهبود عملکرد خود را نشان دهید.

۳-پروفایل های رسانه های اجتماعی خود را بررسی کنید

همه ما در مواقعی که با دوستانمان بیرون می رویم کارهای احمقانه ای انجام می دهیم. ثبت این لحظات دیوانه وار، حس خوبی به ما منتقل می کند و باعث می شود احساس کنیم که زندگی می کنیم و با دیگران در ارتباط هستیم. اما، برخی از کارهایی که شما در زندگی شخصی خود انجام می دهید ممکن است خیلی سریع روی کارفرمایان بالقوه شما تاثیرات منفی ایجاد کنند.

با توجه به این، برای بررسی پروفایل های اجتماعی خود وقت بگذارید. عکس ها، فیلم ها یا چیزهایی را که ممکن است نامناسب تلقی شوند حذف کنید مانند مواردی که می تواند باعث شود یک کارفرمای بالقوه شخصیت، اخلاق کاری یا میزان تعهد شما را زیر سوال ببرد.

جلسه مصاحبه شغلی

مطمئناً می توانید تنظیمات خود را بگونه ای تنظیم کنید که حریم خصوصی شما حفظ شود و هر کسی به پروفایل شما دسترسی نداشته باشد، اما همیشه این احتمال وجود دارد که کارفرمای بالقوه شما دوست دوستتان باشد و به طریقی به عکس ها و فیلم هایی که در پروفایل اجتماعی خود به اشتراک می گذارید دسترسی پیدا کند. همیشه این احتمال وجود دارد.

مطمئناً، کارهایی که ما به صورت خصوصی انجام می دهیم نباید تاثیری در دنیای حرفه ای ما بگذارد. با این وجود، متأسفانه، این روزها مرز باریکی بین این دو وجود دارد و کارها و فعالیت هایی که شما به صورت خصوصی انجام می دهید، می توانند به راحتی روی چشم انداز شغلی شما تأثیر بگذارند.

بهتر است برای اینکه بعدا پشیمان نشوید جانب احتیاط را رعایت کنید.

۴-برنامه ها و اهداف شغلی خود را مشخص کنید

وقتی شرکت ها با افراد مصاحبه می کنند، معمولاً به دنبال کسی هستند که با سازمان و فرهنگ آن هماهنگی داشته باشد. آنها به دنبال افرادی هستند که برنامه ها و اهداف شغلیشان با برنامه ها و اهداف شرکت مطابقت داشته باشد.

با توجه به این موضوع، کمی وقت بگذارید و درمورد آنچه که می خواهید، شفاف سازی کنید. از خودتان بپرسید:

  • چشم انداز من برای آینده چیست؟
  • خودم را در ۱۰ سال آینده کجا می بینم؟
  • آیا این موقعیت شغلی با آن سازگار است؟

نه تنها لازم است که شما از نظر سازمان مناسب باشید، بلکه آنها نیز باید از نظر شما مناسب باشند. بنابراین، اگر برنامه ها و اهداف شما با برنامه های سازمان و پستی که برای شما در نظر گرفته اند مطابقت ندارد، شاید بهتر باشد این مصاحبه را انجام ندهید.

اما اگر در شرایط فعلی به شدت به این شغل احتیاج دارید، سعی کنید چشم انداز و اهداف خود را کمی تغییر دهید. لازم نیست این تغییر بلند مدت باشد، می توانید فعلا بر اساس نیاز خود کمی منعطف تر برخورد کنید. بین دیدگاه شما و دیدگاه شرکت باید هماهنگی و همخوانی وجود داشته باشد. تنها در این صورت است که می توانید شانس بدست آوردن آن موقعیت شغلی را داشته باشید.

پس از اینکه درباره هماهنگی دیدگاه های خود و شرکت شفاف سازی کردید، وقت بگذارید و به این فکر کنید که چگونه می توانید آن را در طول مصاحبه شغلی منتقل کنید. از خودتان بپرسید:

  • هدف من از این مصاحبه شغلی چیست؟
  • چه پیامهای کلیدی را می خواهم انتقال دهم؟
  • چه برخوردی می خواهم داشته باشم؟
  • چگونه می توانم خودم را در طول مصاحبه نشان دهم؟

به خاطر داشته باشید که باید خود را در طی مصاحبه به عنوان کاندیدای ایده آل معرفی کنید. اگر شخص دیگری بتواند خود را به عنوان کاندیدای ایده آل تری معرفی کند، احتمالاً شما این شغل را از دست خواهید داد. به همین دلیل باید هماهنگی بین دیدگاه ها و اهداف خود با دیدگاه های شرکت را در طی مصاحبه نشان دهید.

۵-پیشینه خود را ارائه کنید

اکنون، وقت خود را به ارائه پیشینه خود اختصاص دهید. پیشینه شما چیزی است که احتمالاً در طی مصاحبه از شما سؤال خواهد شد و مربوط به ارزش های شما، تجربیات شما و حتی سختی هایی است که طی این سالها کشیده اید.

در اینجا نیازی به پرداختن به جزئیات ندارید. شما فقط باید یک داستان کلی با مصاحبه کننده خود به اشتراک بگذارید. علاوه بر این، این داستان باید بیانگر نقاط قوت شخصیت شما نیز باشد.

کارفرمایان به دنبال افرادی، با شخصیت و اخلاق کاری عالی هستند. آنها بدنبال افرادی هستند که ارزش ها و تجربیات زندگی خود را در کار به اشتراک بگذارند. به دنبال افرادی هستند که تجربیات کافی و متناسب با عنوان شغلی مود نظر را داشته باشند.

با توجه به این موضوع، برای تهیه داستان خود وقت بگذارید و نحوه ارائه آن در طول مصاحبه را تمرین کنید.

۶-تجربه های شخصی و حرفه ای خود را بررسی کنید

برای چند لحظه تمام تجربیاتی را که در کارهای قبلی خود داشته اید در نظر بگیرید و اگر تجربه حرفه ای زیادی نداشته اید، بجای آن تجربیات زندگی خود و نحوه استفاده از آنها در شغل مورد نظر را، در نظر بگیرید.

چندین داستان تهیه کنید و در آنها از کارهایی که انجام داده اید صحبت کنید. توضیح دهید که چگونه این تجربیات نشانگر تناسب شما با موقعیت و سمت مورد نظر هستند.

مشکلات مختلفی که حل کرده اید، موانعی که بر آنها غلبه کرده اید، چگونگی سازگاری با تغییر، تسلط بر نقاط ضعف، سختی هایی که برای انجام کارها تحمل کرده اید، و همچنین همکاری مسالمت آمیزی که با دیگران داشته اید، ایده های مناسبی برای مطرح کردن هستند.

اینها مواردی هستند که برای یک کارفرمای بالقوه از ارزش فوق العاده ای برخوردار می باشند و می توانند درک درستی در مورد قدرت شخصیت شما، اخلاق کاری شما، توانایی شما در حل مشکلات، توانمندی شما در کنار آمدن با دشواری ها و اثربخشی شما در هنگام کار با دیگران ارائه دهند.

اگر بتوانید در طول مصاحبه خود به همه این موارد اشاره کنید، مطمئناً تصویر خوبی از خود به جا خواهید گذاشت. تنها کاری که باید انجام دهید این است که همه این تجربیات را با شغل مورد نظر ادغام کنید. به عبارت دیگر، توضیح دهید که تجربیات گذشته شما چگونه می توانند برای سازمان ارزشمند باشند.

۷-نحوه پاسخدهی به پرسش های رایج در مصاحبه های شغلی را تمرین کنید

وظیفه بعدی شما این است که نحوه پاسخدهی به پرسش های استاندارد و معمول در یک مصاحبه را تمرین کنید. مطمئناً شما نمی دانید با چه پرسش هایی روبرو خواهید شد مگر در مواردی که از کارفرما بخواهید آنها را برای شما بفرستد. البته باید توجه داشته باشید که، بیشتر کارفرمایان پرسش ها را از قبل ارائه نمی دهند و ترجیح می دهند در طول مصاحبه شما را غافلگیر کنند.

با این حال، پرسش هایی وجود دارند که در مصاحبه ها رایج هستند. پرسش هایی که از شما پرسیده می شوند به نوع شغلی که برای آن مصاحبه می کنید بستگی دارند، اما به طور معمول می توانید انتظار سوال های زیر را داشته باشید:

  • کمی در مورد خودتان به من بگویید؟
  • چرا می خواهید اینجا کار کنید؟
  • نقاط قوت و ضعف شما چیست؟
  • از موفقیت ها و شکست های خود بگویید؟
  • آیا می توانید در مورد تاریخچه کاری خود صحبت کنید؟
  • انتظار چه دستمزدی را دارید؟
  • درباره یکی از مشکلاتی که در کار خود حل کرده اید برای من بگویید؟

ممکن است سؤال ها دقیقاً به روشی که در بالا عنوان شده است، مطرح نشوند، اما کم و بیش می توانید انتظار داشته باشید که در طی مصاحبه با این نوع سؤال ها روبرو شوید.

سعی کنید پرسش های دیگری که مصاحبه کننده ممکن است از شما بپرسد را در نظر بگیرید. از خودتان بپرسید:

  • چه سؤال های دیگری می توانند از من بپرسند؟
  • چه سؤال های شغلی دیگری را می توانند از من بپرسند؟
  • چگونه می توانم به این سؤال ها به روش مؤثری پاسخ دهم که به آنها نشان دهد بهترین گزینه برای عنوان شغلی مورد نظر هستم؟

شما به طور معمول برای پاسخ به هر سؤال فقط یک بار فرصت دارید. بنابراین، وقت کافی را برای آماده سازی خود اختصاص دهید.

اگر می توانید با شخصی که مصاحبه را پشت سر گذاشته است صحبت کنید و از او بخواهید پرسش های مصاحبه را با شما به اشتراک بگذارد. از طرف دیگر، می توانید بصورت آنلاین در این رابطه تحقیق کنید یا کتاب مرتبطی بخوانید. شما می توانید از این طریق اطلاعات خوبی پیدا کنید.

۸-نحوه ارائه خود را مشخص کنید

هدف نهایی شما قبل از مصاحبه، مشخص کردن نحوه عرضه و ارائه خودتان است. این در اصل همان نحوه معرفی شما است.

برای چند لحظه سوال های زیر را در نظر بگیرید:

  • چرا من می خواهم این شغل و سمت خاص را در این شرکت یا سازمان داشته باشم؟
  • چرا به این فرصت خاص علاقه مند هستم؟
  • انگیزه من از کار کردن در این شرکت یا سازمان چیست؟
  • چه ارزشی را برای این شرکت یا سازمان به ارمغان می آورم؟

پاسخ هایی که به این پرسش ها می دهید، همان چیزهایی است که باید در انتهای مصاحبه به آنها بپردازید.

در پایان مصاحبه، مصاحبه کننده احتمالاً فرصتی برای صحبت آزادانه به شما می دهد. این در واقع آخرین فرصت شما برای سؤال کردن یا معرفی خود به عنوان بهترین کاندیدای موقعیت شغلی مورد نظر است.

حتما بخوانید: چه مواردی نباید در یک رزومه (CV) درج شود؟ (آخرین تغییرات)

با توجه به این، به این سؤال های فوق پاسخ کامل بدهید و در پایان مصاحبه، حتماً به مصاحبه کننده خود توضیح دهید که چرا این پست را می خواهید، چرا به آن علاقه مند هستید، انگیزه شما برای انجام این کار چیست، و سپس درباره منافعی که پس از استخدام برای شرکت خواهید داشت صحبت کنید.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که به مصاحبه شغلی بپردازیم.

در حین مصاحبه شغلی چه باید کرد؟

بسیار خوب، اکنون زمان مصاحبه شغلی شما فرا رسیده است. این در واقع بخش آسان ماجرا است. تمام تحقیقات و زمانی که برای آماده سازی صرف کرده اید، اکنون باید به شما اعتماد به نفس لازم برای انجام مصاحبه شغلی را بدهد. این به این معنا نیست که شما استخدام خواهید شد، اما مطمئناً در پایان مصاحبه، یک تأثیر قوی از خود به جا خواهید ماند.

سعی کنید با احتیاط و آگاهانه رفتار کنید. در طول یک مصاحبه شغلی، اتفاقات متفاوتی ممکن است رخ بدهند. بنابراین، شما باید متمرکز و آماده باشید تا با شرایط مختلف کنار بیایید.

در قسمت بعد به چندین دستورالعمل مهم که شانس استخدام شما را افزایش می دهد اشاره خواهیم کرد.

۱-واضح و با اعتماد به نفس صحبت کنید

وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنیم، معمولاً به سه روش او را مورد قضاوت های زودهنگام خود قرار می دهیم. ما افراد را با توجه به نحوه لباس پوشیدن، صحبت کردن، و زبان بدن آنها قضاوت می کنیم. در مورد مصاحبه شغلی نیز همین موضوع صادق است.

با توجه به این، باید در مورد مصاحبه شغلی خود با هوشیاری رفتار کنید. اگر مبتدی هستید، سعی کنید واضح و با اطمینان صحبت کنید و با صدای خود انرژی مثبت منتقل کنید. با اعتماد به نفس رفتار کنید، اما مغرور نباشید. غرور و تکبر مانند یک پرچم قرمز است که به کارفرما نشان می دهد مدیریت شما کار دشواری خواهد بود.

در حال انجام مصاحبه

در مرحله دوم، نسبت به زبان بدن خود بسیار هوشیار باشید. مدیریت زبان بدن همیشه آسان نیست. حرکات بیش از حد دست، لمس کردن صورت، و کج شدن بدن باعث می شود که شما به عنوان یک فرد غیر قابل اعتماد ظاهر شوید. به یاد داشته باشید هدف شما این است که اصیل و صادق به نظر برسید.

افراد قابل اعتماد و صادق از حرکات و ژست های ملایم استفاده می کنند. از این گذشته، زبان بدن آنها با کلماتی که به زبان می آورند هماهنگ است. در نتیجه، واقعی و قابل اعتماد به نظر می رسند.

هدف کلی شما این است که خود را به عنوان فردی صادق، خوش بین، معتبر، دقیق و مفید معرفی کنید. اگر همه این موارد را به کارفرما نشان دهید، به احتمال زیاد نظر او را جلب خواهید کرد.

۲-سعی کنید شنونده خوبی باشید

در طی یک مصاحبه شغلی معمولی، مصاحبه کننده طیف گسترده ای از پرسش ها را از شما می پرسد. بنابراین مهارت گوش دادن شما برای او ارزش فوق العاده ای دارد.

اگرچه شنونده خوبی بودن برای مصاحبه شونده نیز ارزش فوق العاده ای دارد.

حتما بخوانید: ۱۰۰ تا از پرکاربردترین عبارات زبان انگلیسی با موضوع تجاری (بیزینس)

به عنوان یک مصاحبه شونده، باید به هر سؤالی که از شما پرسیده می شود بسیار توجه کنید. شما باید به سرعت ارزیابی کنید که هر سؤال چه هدفی را دنبال می کند و انواع پاسخ هایی که مصاحبه کننده انتظار آن را دارد بدهید. البته این کار ساده ای نخواهد بود. اگر بتوانید سوال ها را درک کنید، شانس بیشتری برای پاسخگویی کامل به آن ها خواهد داشت- به روشی که شما را در بهترین حالت ممکن قرار دهد.

۳-روی ویژگی ها و علاقه مندی های کلیدی مرتبط با عنوان شغلی تأکید کنید

در حالی که به پرسش های مصاحبه پاسخ می دهید، به ویژگی ها و نقاط قوت اصلی خود که می تواند به شما در انجام آن شغل کمک کند توجه داشته باشید. اینها مواردی هستند که باید در پاسخ های خود وارد کنید.

به عنوان مثال، در پایان مصاحبه شغلی، باید نقاط قوت، توانایی یادگیری و سازگاری با شرایط مختلف را به مصاحبه کننده نشان داده باشید. او همچنین باید از میزان تعهد و علاقه شما به موقعیت شغلی مطلع باشد.

مراقب باشید که در توصیف نقاط قوت، مهارت ها یا تجربیاتی که داشته اید اغراق نکنید. اغراق های بیش از حد شما ممکن است در ابتدا مصاحبه کننده را تحت تأثیر قرار دهند، اما بعد از استخدام و در دراز مدت برایتان مشکل ساز می شود. واقعی و صادق باشید و از اغراق پرهیز کنید.

۴-هوش، انگیزه و اشتیاق خود را نشان دهید

کارفرمایان به دنبال سه ویژگی اصلی در یک متقاضی هستند: هوش، انگیزه و اشتیاق. البته، این ممکن است از شغلی به شغل دیگر متفاوت باشد، اما، به طور کلی، یک کارفرما ترجیح می دهد کسی را استخدام کند که تمام این وِیژگی ها را داشته باشد. بنابراین داشتن یک یا دو مورد از آنها کافی نیست.

با توجه به این مسئله، شما باید هر سه ویژگی را در خود نشان دهید- به کارفرمای بالقوه خود نشان دهید که باهوش هستید، نسبت به شغل مورد نظر اشتیاق دارید و دارای انگیزه بالایی هستید- بدون اینکه نیاز به کسی داشته باشید که همیشه از شما حمایت کند.

حتما بخوانید: ۱۰۰ متن انگلیسی در مورد کارهای روزانه +دانلود pdf

این در واقع به این معنی است که شما باید خود را فعال و زرنگ معرفی کنید. به عبارت دیگر، شما کسی هستید که می تواند در کارها از خود ابتکار عمل نشان دهد و به طور منطقی و مشتاقانه با مشکلات کنار بیاید.

تقریباً تمام شرکت ها این نوع افراد را جستجو می کنند. بنابراین حتماً خود را اینگونه معرفی کنید.

۵-داستان هایی درباره دستاوردهای خود بگویید

همه عاشق داستان هستند و در یک مصاحبه شغلی، داستان ها می توانند از ارزش باورنکردنی برخوردار باشند. به ویژه، وقتی از آنها به عنوان شواهدی برای پشتیبانی از دستاوردهای خود استفاده می کنید.

بیان دستاوردهای شما به تنهایی به اندازه بیان آنها در قالب داستان ترغیب کننده نخواهد بود. به عبارت دیگر، به جای اینکه به مصاحبه کننده بگویید که رکورد فروش را در شغل قبلی خود شکسته اید، آن را به شکل داستان روایت کنید. به او بگویید که چگونه به آن نقطه رسیدید، در مورد چالش هایی که با آنها روبرو شدید و چگونگی غلبه بر آنها توضیح دهید.

از داستان ها بعنوان شواهدی برای اثبات دستاوردهای خود استفاده کنید.

۶- از مطرح کردن موارد زیر پرهیز کنید

مواردی وجود دارند که شما نباید در طول مصاحبه شغلی خود آنها را مطرح کنید. این موارد شامل بحث در مورد مشکلات شخصی، صحبت در مورد سرگرمی های نامناسب و مطرح کردن مسائل مالی است. هر چیزی که مربوط به شغل شما نباشد، جز مسائل شخصی شماست. این موارد را برای خودتان نگه دارید، در غیر این صورت، مصاحبه شغلی خود را از دست خواهید داد.

علاوه بر این، هرگز در مورد همکاران یا کارفرمای قبلی خود بد دهنی نکنید. بد دهنی نسبت به افراد باعث می شود که شما غیر قابل اعتماد و کینه ای به نظر برسید. در مورد همکاران و کارفرمایان سابق خود چیزهای خوبی بگویید، یا اصلاً چیزی نگویید.

۷-سؤال بپرسید و به دنبال بازخورد باشید

در طی یک مصاحبه شغلی معمولی، سوالات زیادی از شما پرسیده خواهد شد. چگونگی پاسخ به این پرسش ها، قطعاً سرنوشت و وضعیت شغلی آینده شما را تعیین خواهد کرد. اما تا زمانی که حرف آخر را نزنید، مصاحبه تمام نخواهد شد.

این خوب است که مصاحبه کننده شما همه چیز را درباره شما بداند. همچنین شما نیز باید تعیین کنید که آیا موقعیت شغلی مورد نظر برای شما مناسب است یا خیر. علاوه بر این، شما باید در مورد معیارهای انتخابی آنها آگاهی داشته باشید. شما باید بدانید که شرکت دقیقا به دنبال چه مواردی است، سپس به مواردی که در طی مصاحبه مطرح نشده اند، بپردازید.

با توجه به این نکته، در پایان مصاحبه خود سوال بپرسید، و بازخورد بگیرید. می توانید موارد زیر را مطرح کنید:

  • رسالت، اهداف و ارزش های شرکت چه هستند؟
  • فرهنگ شرکت چگونه است؟ کار کردن در آن چگونه است؟
  • معیارهای انتخابی که برای استخدام شغل مورد نظر دارند چه هستند؟
  • انتظارات شما از این شخص چیست؟
  • یک روز معمولی برای کسی که برای پست مرود نظر استخدام می شود چگونه می تواند باشد؟
  • اگر من برای این شغل استخدام شوم چه مسئولیت هایی خواهم داشت؟
  • با توجه به اینکه مصاحبه چگونه بوده است، فکر می کنید من مناسب این شغل هستم؟
  • نگرانی های شما درباره من چیست؟

با مطرح کردن این سؤال ها، به مصاحبه کننده خود اجازه می دهید به شما کمک کند تا با ارائه پاسخ های عمیق تر و دقیق تر نگرانی های احتمالی او را برطرف کند.

اگر پس از پرسیدن این پرسش ها، احساس کردید موقعیت شغلی مورد نظر یا شرکت برای شما مناسب نیست، صمیمانه از آنها بخاطر مصاحبه تشکر کنید و به آنها اطلاع دهید که فکر نمی کنید این فرصت شغلی مناسب شماست. سپس خداحافظی کنید، و با اعتماد بنفس از اتاق خارج شوید.

پس از مصاحبه شغلی چه کنیم؟

پس از اینکه مصاحبه شغلی پر استرس شما به پایان رسید. می توانید در حالیکه از اتاق خارج می شوید، نفس راحتی بکشید. شما تلاش خود را کرده اید و اکنون باید نتیجه را به سرنوشت واگذار کنید تا حرفه و آینده شما را رقم بزند. برای خودتان آرزوی موفقیت کنید و امیدوار باشید که اتفاقات خوبی رخ بدهند.

وقتی به خانه می روید به مصاحبه فکر کنید و از خود بپرسید:

  • مصاحبه چطور بود؟
  • چه تجربیاتی می توانم از آن بیاموزم؟
  • چطور می توانستم عملکرد بهتری داشته باشم؟
  • آیا برای این شرکت مناسب هستم؟
  • آیا برای این سمت شغلی مناسب هستم؟

ارزیابی بعد از مصاحبه بسیار ارزشمند است. پاسخ هایی که به این پرسش ها می دهید به شما کمک می کنند مسیر آینده خود را پیدا کنید. علاوه بر این، می توانند به عنوان راهنمایی برای مصاحبه های شغلی آینده در نظر گرفته شوند.

در نتیجه پس از ارزیابی خود، احساس خوبی در مورد خودتان خواهید داشت. احساس می کنید که تمام تلاش خود را کرده اید و خود را آنطور که باید نشان داده اید.

حتما بخوانید: ۱۹ سوال معمول در مصاحبه های خارج از کشور +بهترین پاسخها

در مرحله بعد باید منتظر تماس تلفنی باشید که به معنی استخدام و دستیابی به یک شغل جدید است. اما به هر دلیلی ممکن است به جای تماس تلفنی، نامه یا ایمیلی دریافت کنید که نشان می دهد متاسفانه شما به اندازه کافی خوب نبودید و فرد دیگری بهتر از شما بوده است. به عبارت دیگر، شما به اندازه کافی نتوانسته اید توجه مصاحبه کننده را جلب کنید.

در این شرایط مسلماً احساس ناراحتی می کنید و کنجکاو هستید که چرا انتخاب نشدید و چه کار دیگری باید انجام می دادید که ندادید. شما متعجب هستید، و بعد متوجه می شوید که مرتکب یک اشتباه بزرگ شده اید. شما مصاحبه را ترک کردید و پیگیری های لازم را انجام ندادید در نتیجه از ذهن مصاحبه کننده پاک شدید.

آنچه شما نمی دانستید این بود که باید پس از مصاحبه کاری پیگیری هایی را انجام داده و خود را در بالای لیست نگه دارید. در آن روز سرنوشت ساز، متقاضی استخدام شده از اتاق مصاحبه خارج شد و بلافاصله یک ایمیل تشکر و شخصی برای مصاحبه کننده ارسال کرد. ایمیلی که ضمن تشکر و قدردانی یک بار دیگر روی اشتیاق و علاقه مندی فرد به همکاری با شرکت مورد نظر تاکید می کرد.

حتما بخوانید: ۸ تا از معمول ترین سوالات تعیین سطح زبان و مصاحبه انگلیسی+ پاسخ

در آن روز مصاحبه کننده قصد داشت تلفن را بردارد و شما را برای کار استخدام کند. اما ناگهان یک ایمیل دریافت کرد. ایمیل تشکر یکی از متقاضیان. و دقیقاً همین موضوع، نظر او را تغییر داد و تصمیم گرفت این شخص مشتاق را به جای شما استخدام کند.

کار ساده ای است اما تاثیر شگفت انگیزی دارد. اگر شما این کار را انجام داده بودید اکنون استخدام می شدید._____________________________________

نتیجه گیری

موفقیت در هر زمینه ای، نیاز به تلاش و آمادگی کامل دارد. علاوه بر این، باید سعی کنید فراتر از حد انتظار رفتار کنید و همین مسئله در مورد مصاحبه های شغلی نیز صادق است.

انجام یک مصاحبه شغلی مستلزم آماده سازی و تحقیق کامل است و نیاز به یک ارزیابی شخصی دارد. شما باید خود را برای پرسش ها و سناریوهای مختلفی که ممکن است در طول مصاحبه بوجود بیاید آماده کنید. علاوه بر این، مستلزم انعطاف پذیری و سازگاری با جریان مصاحبه نیز هست. و بعد، وقتی همه چیز به پایان رسید، باید قدم بعدی را بردارید تا جلوه ای ماندگار در ذهن مصاحبه کننده ایجاد کنید.

حتما بخوانید: بهترین و اصولی ترین روش معرفی خود به زبان انگلیسی

در پایان، متقاضیانی که واقعاً تلاش می کنند، خود را در بهترین موقعیت برای به دست آوردن شغل مورد نظر قرار می دهند. البته این تضمین نمی کند که آنها استخدام شوند. اما مطمئناً انتخاب را برای مصاحبه کننده دشوار می کند.

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست