رزومه

چه مواردی نباید در یک رزومه (CV) درج شود؟ (آپدیت 2024)

گاما

آیا می دانستید که برخی از استخدام کنندگان رزومه ها را به منظور انتخاب متقاضیان برای مصاحبه نمی خوانند، بلکه رزومه را برای مشاهده تناسب آنها برای شغل مطالعه می کنند. مشاهده می کنید که استخدام کنندگان حجم زیادی از رزومه ها را برای هر شغل دریافت می کنند و بیشتر آنها به طور یکسان خوانده می شوند. بنابرین کوچک کردن گروه به جای انتخاب یک فرد از بین ۱۰۰ متقاضی که ممکن است که همگی تقریبا همان معیار ها را دارا باشند، آسان تر است.

به همین دلیل دانستن اینکه که چه مواردی را نباید در رزومه قرار داد، بسیار مهم است. در این درس، برخی از کلماتی که نباید در رزومه مورد استفاده قرار گیرد و نیز کارهایی که هنگام طراحی رزومه نباید انجام داد را خواهید آموخت. این مطلب را بصورت مداوم مطابق با آخرین استانداردهای رزومه نویسی بروزرسانی خواهیم کرد.

۱-پاراگراف یا جملات طولانی

استخدام کنندگان/کارفرمایان به جای خواندن خط به خط رزومه، آنها را به طور سطحی میخوانند. این بدین معنی است که شما باید از پاراگراف های بلند و بلوک های بزرگ متن خودداری کنید. از نکات مهم استفاده کنید و جملات را تا حد ممکن کوتاه بنویسید.

۲- فرمت اشتباه

در صورتی که شغل حالت تبلیغاتی داشته باشد، رزومه باید به صورت PDF ارسال شود. ممکن است فکر کنید که این موضوع خیلی مهم نیست اما کار فرمایان ممکن است فایل را به صورت PDF درخواست کنند زیرا این نوع فرمت، فرمت مورد استفاده در سیستم های ردیابی متقاضیانی است که به منظور به انجام رساندن برنامه های کاری مورد استفاده قرار می دهند. بنابرین حتی در صورتی که رزومه شما خوانده شود، ممکن است صلاحیت شما به خوبی دیده نشود یا نقاط گلوله و ستون ها به هم ریخته شوند.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

۳- روشنی یا سختی خواندن متن

متن زرد یا هر رنگ روشن دیگری نباید در رزومه تان درج کنید. در برابر وسوسه استفاده از رنگ های فانتزی در فونت رزومه خود و عناصر طراحی مقاومت کنید. زمانی که به متن اصلی رزومه می رسید، از رنگ های سیاه استفاده کنید و سعی کنید اندازه فونت از ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر بیشتر نباشد. اگر واقعا مایل به افزودن رنگ هستید، اطمینان حاصل کنید که رنگ منتخب در روی صفحه یا چاپ، چشم را خسته نمی کند.

۴- ساخت عناوین دهن پر کن!

اگر شما مشاور هستید، ممکن است وسوسه شوید که به خودتان عنوان مدیر عامل دهید اما به جای آن از عناوینی که کار شما را توصیف می کنند استفاده کنید. برای مثال، قالب رزومه از طراح وب عناصر انویتیو، توصیف بهتری است.

نوشتن اینکه شما مدیر عامل شرکت هستید در رزومه موثر نیست مگر اینکه شرکت واقعا افراد دیگری را استخدام کند وگرنه شما مدیر عامل چه کسی هستید؟

عناوین شغلی مثل مدیر خوشحالی مشتری یا مدیر موقعیت مشتری قابل درک و فهم هستند و حتی ممکن است عنوان های مشاغل رسمی باشد که کارفرمایان شما استفاده می کنند؛ اما آیا استخدام کننده در صورتی از آنها استفاده خواهد کرد که داوطلبان از فیلتر گذرانده شوند؟ به احتمال زیاد نه.

۵- گنجاندن مشاغل غیر مربوطه با شغل مدنظر

تنها سابقه استخدام که به جستجوی شغل فعلی شما کمک خواهد کرد احتمالا یک شغل مرتبط خواهد بود. اگر در حال انتقال صنعت کاملا متفاوت یا خط کاری متفاوت دیگری هستید می توانید این شغل را بنویسید اما تاکید می بایست روی مهارت های قابل انتقالی که کسب کرده اید باشد و نه روی عنوان شغلی قبلی بی ربط شما.

۶- نوشتن اطلاعات شخصی

این اطلاعات محرمانه بستگی به این دارد که شما چه شغلی را درخواست می کنید. در ایالات متحده و سایر کشورهای غربی، متقاضیان نیاز به گنجاندن اطلاعات شخصی در رزومه ندارند. در این قسمت لیستی از چیزهایی است که نباید در رزومه گنجانده شود:

  • آدرس خیابان
  • جنسیت
  • سن
  • مذهب
  • وضعیت زناشویی
  • ملیت

استخدام کنندگان نمی خواهند نسبت به شما تبعیض قائل شوند اما اگر به آنها اطلاعات بدهید، ممکن است واکنش کلی آنها به نفع شما نباشد. برای مثال اگر ملیت خودتان را در رزومه قرار دهید، ممکن است کارکنان بر توانایی سازگاری شما با فرهنگ سازمانی یا تاثیر اعتقادات مذهبی بر کارتان شک داشته باشند.

۷- نشانی بد پست الکترونیکی

از آدرس ایمیل غیر حرفه ای مثل machoguyl3@example.com استفاده نکنید و هرگز آدرس ایمیل کارتان را برای جستجوی شغل خود به کار نبرید. ممکن است استخدام کننده فکر کند که شغل را در طول ساعات کاری جستجو می کنید و فرض می کند که شما وظایف شخصی زیادی در ساعات کاری دارید.

۸- افزودن تجارب کاری منفی یا مشکوک

هرگز نام کارفرمایانی که شما را به خاطر عملکرد ضعیف یا مسائل شخصی اخراج کرده اند، ذکر نکنید. اگر به علت فصل کم کاری به شما اجازه مرخصی داده شده بود، اشکالی ندارد زیرا شرکت ها می دانند که مسائلی از این قبیل ممکن است برای همه اتفاق بیافتد.

اطلاعات درباره چگونگی و چرایی اخراج از کار، کارفرما را وا می دارد را که زمینه شما را مورد بررسی قرار دهد، بنابرین شغل قبلی شما نباید در رزومه درج شود. با این حال اگر با رئیس قبلی خود سازگاری نداشتید اما شرکت را با وضعیت خوبی ترک کرده اید، مشکلی نیست. می توانید همکار یا ناظر دیگری را به عنوان مرجع به جای خود قرار دهید.

۹- جزئیات حقوق و دستمزد

در رزومه ۲۰۱۹ چه چیزهایی را نباید درج کرد؟ جزئیات حقوق و دستمزد شما یکی از این نمونه هاست. به گفتۀ انجمن مدیریت منابع انسانی، برخی استانهای ایالات متحده مانند کالیفرنیا اکنون قانونی دارند که کارفرمایان را از پرسش این سوال منع می کند.

سابقه حقوق شما نباید در رزومه تان گنجانده شود، مگر اینکه شما از استخدام کنندگان دیگر بخواهید که شما را از فیلتر رد کنند. به این دلیل که حقوق قبلی تان کمتر از آن چیزی است که آنها به طور معمول پیشنهاد می کنند، شما گران تر و یا بدتر هستید. تنها پس از دریافت پیشنهاد شغل یا اگر استخدام کننده درباره حقوق مورد انتظار شما پرسش کند. در مورد حقوق و دستمزد قبلی خود بحث کنید.

۱۰- سرگرمی ها و علایق شخصی

اگر سرگرمی ها وعلایق مستقیما با کار شما ارتباطی نداشته باشند، فهرست کردن آنها در رزومه خود نوعی قمار است. این علایق می تواند آغازگر خوبی برای مکالمه و گفتگو باشدیا در صورتی که آنها فکر کنند که عجیب و غریب یا بر خلاف عقاید شخصی آنهاست، می تواند موجب تخطی خاطر استخدام کنندگان شود.

اگر مهارت، موقعیت یا تجربه کاری لازم را برای پر کردن یک رزومه تک صفحه ای را به دست آورده باشید بنابرین نیازی به پر کردن رزومه با سرگرمی ها و علایق نیست.

۱۱- مهارت و تجاربی که ندارید

ممکن است بدیهی به نظر برسد اما رزومه هایی را مشاهده کرده ام که متقاضی اقرار می کند که برخی از مهارت های مورد نیاز برای شغل را ندارد. این راهی قطعی برای این است که رزومه تان را در سطل زباله پیدا کنید.

از بیان موضوعاتی که با نور منفی خود را نقاشی کنید، اجتناب کنید. برای مثال اگر مدرک کارشناسی خود را تمام نکرده اید به جای نوشتن اینکه هنوز فارغ التحصیل نشده ام فقط سالی که انتظارفارغ التحصیلی داشتید را ذکر کنید. تغییر عبارات با دروغ یا حذف اطلاعات برابر نیست زیرا تاریخ فارغ التحصیلی شما هنوز هم لیست خواهد شد، شما فقط از جمله مثبت در آن استفاده کردید.

۱۲- مهارت ها یا تجارب مکرر در ورود به مشاغل مختلف

داوطلبان با مشاغل مختلف در زمینه کاری مشابه نباید مکررا همان مهارت یا زمان های مختلف را در سابقه کاری خود ذکر کند. در این صورت به عنوان فرد مازاد بر احتیاج کنار گذاشته می شود. این مسئله درست مثل این است که شما هیچ اجرای موثری برای ارائه ندارید.

اگر دو شغل آخر شما در بر دارنده تجزیه و تحلیل مالی باشد، این مهارت را در هر دو ورودی استخدام ذکر نکنید. در عوض شغلی که در آن موفق بوده اید یا پروژه خاصی که در بردارنده تحلیل مالی است، انتخاب کنید. از نقاط گلوله در سایر ورودی های کاری استفاده کنید تا مهارت های دیگر خود را بیان کنید.

۱۳- دروغ ها

هرگز در رزومه کاری خود دروغ نگویید. می توانید با نوشته خود خلاق باشید اما وقتی نمی توانید چیزی را به عقب برگردانید، هرگز نباید حقیقت را بگویید.

اگر قادر به سخن گفتن به چندین زبان مختلف نیستید، آن را در رزومه ذکرنکنید. اگر به راه اندازی یا ارائه یک محصول کمک کرده اید، باید به جای آن که ادعا کنید که خودتان آن را انجام داده اید، حقیقت را بیان کنید. توصیه می کنیم برای پیش بردن کار خود به دروغ متوسل نشوید.

به گزارش سی ان ان مدیر عامل سابق شرکت یاهو چند سال قبل عزل و در ملا عام تحقیر شد زیرا درباره داشتن مدرک کامپیوتری در رزومه خود دروغ گفته بود. شما که نمی خواهید مثل این فرد باشید.

۱۴- اشتباهات گرامری و تایپی

شما می توانستید یک مصاحبه دریافت کنید، اما استخدام کننده به دلیل استفاده از یک زمان فعل نادرست یا نوشتن شما به جای مال شما منصرف شده است. بخش غم انگیز این است که این امر به راحتی قابل اجتناب است. همیشه قبل از ارسال رزومه آن را بخوانید تا بتوانید اشتباهات تایپی وگرامری را قبل از خسارت کاری اصلاح کنید.

حتما بخوانید

۱۵- کلیشه ها و کلمات که نباید در یک رزومه استفاده کنید

استخدام کنندگان هر روز صدها نفر از رزومه را می خوانند، بنابراین آنها بسیاری از کلمات مشابه را که شروع به تبدیل شدن به کلیشه ها می کنند، می بینند. واژه هایی مانند “خلاق “، “متخصص ” و “نتایج محور ” خیلی مورد استفاده قرار می گیرند، در حال حاضر آنها کلیشه های رزومه و پروفایل های LinkedIn در نظر گرفته می شوند.

این کلمات را با استفاده از مترادف های متفاوت و غیرمستقیم جایگزین کنید یا بهتر جایگزین کنید و به جای آن از واژه هایی که شما را “خلاق ” یا “نتیجه گرا ” نشان می دهد، بنویسید.

۱۶- عدم قابلیت و تطابق های شخصی

طبق قانون آمریکایی های دارای معلولیت (ADA)، در ایالات متحده، نیاز نیست جویندگان کار این مشکل را افشا کنند. برای کارفرمایان نیز تبعیض علیه آنها غیرقانونی است.

این موضوع را در رزومه خود اظهار نکنید. این کار را به زمان مصاحبه و ترجیحا پس از اینکه مصاحبه کننده را با مهارت و تجربه خود مجذوب خود کردید، موکول کنید. به این ترتیب، کارفرمایان می توانند تنظیمات لازم را برای کمک به شما انجام دهند، اما شما به آنها این شانس را ندهید که قبل از ملاقات با شما بینتان فرق بگذارند.

دانلود رایگان قالب های حرفه ای CV

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست