دانشگاه در دانمارک

تحصیل در دانمارک: همه نکات کاربردی (2023)

گاما

بیش از 5 میلیون و هشتصد هزار نفر در دانمارک سکونت دارند و این کشور یکی از کوچکترین کشورهای اروپایی محسوب می شود. دانمارک که در قسمت شمالی اروپا واقع شده است، جزایر و چشم اندازهای متعدد و بسیار زیبایی دارد؛ اما فقط مناظر طبیعی دانمارک نیست که آن را به کشوری عالی برای سکونت و ادامه تحصیل تبدیل می کند، در واقع دانمارک شهرهای مترقی و پیشرفته ای مثل کپنهاگ (Copenhagen) هم دارد.

سیستم آموزش عالی دانمارک

با توجه به اصلاحات بولونیا (Bologna)، سیستم آموزش عالی برای اکثر دوره های تحصیلی در دانمارک در سه دسته لیسانس، فوق لیسانس و دکترا طبقه بندی می شود.

در حال حاضر 31 موسسه آموزش عالی در دانمارک وجود دارد که تقریبا همه آنها موسسات دولتی هستند. در سال 2022 تقریبا 26 هزار دانشجو در دانشگاه های دانمارک و دانشگاه های علمی کاربردی این کشور ثبت نام کردند. کاملا مشخص است که دانشگاه های دانمارک کاملا بین المللی هستند چون به ازای هر ده دانشجوی دانمارکی یک دانشجوی خارجی در دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل است.

آموزش آسان و رایگان زبان دانمارکی در ۳ماه (مشابه پیمزلر)

سیستم آموزش عالی دانمارک در مقایسه با دانشگاه های سایر کشورها

در این بخش ما عملکرد کلی دانشگاه های دانمارک را در سطح سازمانی و در ابعاد U-Multirank بررسی می کنیم. جدول زیر تفکیک ملی دانشگاه های دانمارک و نحوه جایگیری آنها در رتبه بالاتر از متوسط (دریافت نمره “A” (بسیار خوب) یا “B” (خوب)) در مقابل رتبه های پایین تر (“D” (زیر متوسط) یا” E” (ضعیف)) نشان می دهد. این جدول می تواند تصویر واضح و روشنی از نقاط قوت و زمینه های بهبود کشور دانمارک ارائه بدهد. مشخص است که به طور کلی دانشگاه های دانمارک از لحاظ جهت گیری بین المللی، انتقال دانشجویان و بین المللی و سطح آموزش، قوی ترین عملکردها را دارد.

 


English

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی چرب زبان، انگلیسی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان انگلیسی مثل بلبل حرف بزن!


 

سیستم آموزش عالی دانمارک در مقایسه با دانشگاه های سایر کشورها

هزینه تحصیل در دانمارک چقدر است؟

اگر شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا (EU) یا کشورهای منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و یا سوییس باشید، نیازی نیست برای تحصیل در دانمارک شهریه بپردازید. حتی در برخی شرایط خاص می توانید کمک هزینه تحصیل در دانمارک هم دریافت کنید. دانشجویانی که اهل این کشورها نیستند در هر سال تحصیلی بین 6000 تا 16000 یورو پرداخت کنند.

تحصیل در دانمارک

هزینه های تحصیل در دانمارک

در این قسمت هزینه های تحصیل در دانمارک را بررسی می کنیم. این هزینه ها به پول ملی دانمارک عنوان می شوند و شامل انواع هزینه ها مثل هزینه شهریه، ثبت نام (در دوره های تمام وقت و غیره)، هزینه مدرک و سایر هزینه های اداری هستند. دانشجویانی که از پرداخت هزینه معاف هستند شرح داده می شوند و علاوه بر این در صورت وجود تفاوت در مورد هزینه های دانشجویان خارجی، جزئیات آن گفته می شود.

  • دانشجویان ملی و دانشجویان اهل کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا که در دوره های کوتاه مدت تمام وقت یا دوره های اول و دوم تحصیل می کنند نیازی نیست هزینه ای بپردازند.
  • دانشجویان بین المللی، به عنوان مثال دانشجویان اهل کشورهای خارج از اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا، باید هزینه های تعیین شده توسط موسسات آموزش عالی دانمارک را بپردازند.

مردم دانمارک: آشنایی با فرهنگ، دین، زبان

حمایت های مالی

در این بخش ما سیستم پشتیبانی مالی به عمل آمده از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانمارک را بررسی می کنیم. انواع حمایت های مالی مشمول این بخش شامل: کمک های مالی بلاعوض، وام، مزایای مالیاتی والدین دانشجویان (یا خود دانشجویان) و کمک هزینه خانوادگی می باشد. نحوه تعریف این اصطلاحات به شرح زیر است:

  • کمک های بلاعوض به پول ملی ارائه می شوند و مبلغ آن بر اساس نیاز فرد و شایستگی دریافت متغیر است. این مورد شامل کلیه حمایت های مالی عمومی اصلی که نیازی به بازپرداخت ندارند به جز کمک هزینه تحصیل در خارج از کشور (به عنوان مثال کمک هزینه های حرکتی) می شود. علاوه بر این مبلغ کمک هزینه برای دانشجویان دوره های کوتاه مدت، اول و دوم متفاوت است.
  • وامها: دانمارک یک سیستم عمومی وام دانشجویی دارد که اطلاعاتی را در خصوص نرخ بهره وام ها و نحوه بازپرداخت آنها ارائه می کند.
  • مزایای مالیاتی هر نوع تخفیف مالیاتی است که یا به والدین دانشجوی در حال تحصیل و یا به خود دانشجو اعطا می شود. می توانید اطلاعات بیشتری در خصوص میزان تخفیف مالیاتی، نحوه درخواست آن و افرادی که واجد شرایط درخواست کسب کنید.
  • کمک هزینه خانوادگی برای والدین دانشجو: گاهی اوقات به برخی دانشجویان این کمک هزینه ها اعطا می شود.
  • کمک هزینه های دولتی برای کلیه دانشجویان تمام وقت دانمارکی که در رشته های به رسمیت شناخته شده درس می خوانند و درآمدشان از یک مبلغ تعیین شده (13542 کرون در ماه در سال 202) بیشتر نیست در نظر گرفته می شود. مبلغ این کمک هزینه برای دانشجویانی که با والدینشان زندگی می کنند به میزان درآمد والدین بستگی دارد. حداقل کمک هزینه 970 کرون در ماه برای مدت 12 ماه حداکثر مبلغ 2691 است. دانشجویان بین المللی ( اهل کشورهای اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا) باید از برخی شرایط برخوردار باشند تا با دانشجویان دانمارکی در یک سطح قرار بگیرند و از پشتیبانی آموزش دولتی برخوردار شوند. در سال 2019 حدود 92% از دانشجویان دوره اول و 77% از دانشجویان دوره دوم کمک هزینه دریافت کردند.
  • کمک هزینه های اضافی برای دانشجویانی در دسترس است که در طول تحصیلشان از همسری که او هم یکی از دریافت کنندگان کمک هزینه های تحصیلی در دانمارک است بچه دار می شوند. مبلغ این کمک هزینه 2494 کرون در ماه در سال 2020 بوده است. به والدینی که فقط یکی از آنها حمایت تحصیلی دریافت می کند نیز 6243 کرون در هر ماه به عنوان کمک هزینه تعلق می گیرد. برای دانشجویان دارای معلولیت نیز کمک هزینه های اضافی از 5569 تا 8880 کرون در نظر گرفته شده است.
  • با توجه به شیوع کووید 19، برای همه دانشجویانی که در آوریل 2020 کمکهای بلاعوض دریافت کرده بودند، یکبار دیگر در ماه اکتبر 2020 مبلغ 1000 کرون ارسال شد.
  • مبلغ کمک های بلاعوض هر سال تنظیم می شود و مبالغ جدید از ژانویه سال 2021 اعمال می شوند. کلیه کمک های مالیاتی مشمول مالیات هستند و مبلغ قابل پرداخت به شرایط فردی بستگی دارد. مبالغ نشان داده شده در این مطلب مربوط به سال 2020 و قبل از مالیات هستند.
  • وام های دولتی تا مبلغ حداکثر 3194 کرون در ماه و برای دانشجویان تمام وقتی که واجد شرایط کمک هزینه دولتی هستند در دسترسند. وام های تکمیلی دانشجویی نیز حداکثر تا 1598 کرون برای دانشجویانی که فرزند دارند در نظر گرفته شده است. برای دانش آموزانی که از تمام کمکهای دولتی خود استفاده کرده اند و بیشتر از 12 یا 24 ماه از تحصیلشان باقی نمانده هم “وام نهایی” با مبلغ حداکثر 8241 کرون در ماه در دسترس است. در طول دوره تحصیل نرخ بهره سالانه 4% اعمال می شود. دانشجویان باید حداکثر یک سال پس از پایان سال فارغ التحصیلی شان شروع به پرداخت مبالغ کمک هزینه ها و وام های گرفته شده شان بکنند. وام باید ظرف مدت 15 سال بازپرداخت شود. 19 درصد دانشجویان دوره اول و 25 درصد دانشجویان دوره دوم در سال 2019 از وام های دولتی استفاده کرده اند. در سال 2020، دانشجویانی که در سال 2019 و 2020 مشغول تحصیل بودند توانستند به خاطر وضعیت ناشی از کرونا وام دریافت کنند.
  • هیچ گونه مزایای مالیاتی برای والدین دانشجویان و یا کمک هزینه مخصوص خانواده در دوران شیوع کرونا برای دانشجویان در نظر گرفته نشده است.

دانمارک

19 اشتباه رایج در نوشتن رزومه

شرایط ورود به دانشگاه های دانمارک چیست؟

معمولا اگر شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشید یا از ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ یا سوئیس به دانمارک بیایید و یا اگر گواهی انصراف از دانشگاه داشته باشید که شما را برای برای تحصیلات عالی واجد شرایط کند، به شما امکان تحصیل در دانمارک داده می شود.

اگر اهل کشورهای غیر اتحادیه اروپا یا خارج از منطقه اقتصادی اروپا هستید و یا سوئیسی نیستید باید ثابت کنید که گواهی انصراف از تحصیل شما واجد شرایط شروع تحصیلات عالی است. علاوه بر این باید مدرک زبان انگلیسی هم داشته باشید. برخی از دانشگاه ها ممکن است شرایط خاص دیگری هم داشته باشند. شما باید سایت دانشگاه مورد نظرتان شرایط لازم را مطالعه کنید.

چگونه می توان در دانمارک بورس تحصیلی دریافت کرد؟

پرداخت شهریه های بالا به هزار و یک دلیل می تواند استرس زا باشد؛ اما خوشبختانه گزینه های زیادی برای تأمین هزینه تحصیل شما در دانمارک وجود دارد که یکی از آنها استفاده از بورسیه تحصیلی است. برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در دانشگاه های دانمارک را دارند بورس های تحصیلی مختلفی وجود دارد. بسته به کشور مبدا و سطح تحصیلات، گزینه های مختلفی برای پرداخت هزینه های تحصیلی وجود دارد.

آیا برای تحصیل در دانشگاه های دانمارک به ویزای دانشجویی نیاز است؟

شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا و همینطور شهروندان سوئیسی نیازی به دریافت ویزا ندارند؛ اما برای اقامت بیش از سه ماه باید قبل یا بعد از ورود، درخواست اجازه اقامت کنند.

به طور کلی همه شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس باید ویزا بگیرند. علاوه بر این، این دسته دانشجویان قبل از ورود به دانمارک باید مجوز اقامت داشته باشند. برای دریافت این مجوز، باید ثابت کنید که به عنوان دانشجو در دانشگاه پذیرفته شده اید، می توانید هزینه های مالی زندگی تان را تامین کنید یکی از زبان های دانمارکی، سوئدی، نروژی، انگلیسی یا آلمانی را می فهمید و می توانید به آن صحبت کنید.

دانشگاه های دانمارک از نظر رتبه بندی جهانی (U-Multirank) در چه جایگاهی قرار دارند؟

1- موسسات آموزش عالی دانمارک از نظر رتبه بندی U-Multirank در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند و عملکرد علمی آنها نیز قوی ارزیابی می شود.

2- دانشگاه فنی دانمارک (The Technical University of Denmark) در سال 2020 جزو 25 دانشگاه برتر از نظر عملکرد بوده است.

زبان دانمارکی ها چیست؟ (و 9 حقیقت جالب)

3- بالاترین رتبه های دانشگاه های دانمارک متعلق به دانشگاه دانشگاه فنی دانمارک (14) و دانشگاه کپنهاگ (11) است.

4- دانشگاه فنی دانمارک نمره A را در سه زمینه تحقیق، (5 نمره A) ، انتقال دانش (4 نمره A) و جهت گیری بین المللی (4 نمره A) کسب کرده است. دانشگاه های دانمارک با کسب نمره 5 از 7 نیز نشان داده اند که از جایگاه علمی بسیار خوبی برخوردارند.

ویدیوی تحصیل در دانمارک

 

زبانمهر

حتما بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست