ترکی استانبولی

۳ روش مؤثر تقویت مکالمه و فن بیان در زبان ترکی استانبولی

turkish-gama-min

مسلط شدن به یک زبان جدید اعتماد به نفس و توانایی صحبت با افراد با ملیت های مختلف را برای شما به ارمغان می آورد. بیش از ۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان به زبان ترکی صحبت می کنند. پیشینه ی این زبان به قرن ششم باز می گردد. اگرچه در حال حاضر برای نوشتن ترکی از الفبای لاتین استفاده می کنند، اما قبل از سال ۱۹۲۸ آن را با حروف عربی می نوشتند. درست مانند یادگیری زبانهای دیگر ، تسلط به زبان ترکی مستلزم تمرین و صبر زیاد است. با غوطه ور کردن خودتان در تجربه یادگیری زبان، می توانید در یادگیری زبان ترکی به موفقیت دست یابید.

بخش ۱: یادگیری مبنای زبان ترکی

۱-چگونه حروف و آوای ترکی را تلفظ کنیم. مطالعه تان را با یادگیری تلفظ لغات ترکی آغاز کنید. ترک ها از حروف الفبای لاتین برای نوشتن استفاده می کنند و هر کاراکتر به صورت منحصر به فرد تلفظ می شود. چندین صدا در زبان ترکی وجود دارد که با انگلیسی متفاوت است. در این مطلب الفبای ترکی استانبولی با تلفظ را اموزش داده ایم!

  • c مانند j در انگلیسی تلفظ می شود (مثل Jam). بنابراین “sadace” (به معنی فقط) به شکل sah-deh-jeh تلفظ می شود.
  • Ç مانند ch در انگلیسی تلفظ می شود (مثل charge)؛ نه مانند s در زبان های مبتنی بر لاتین.
  • ğ  نیز صامت است (در امتداد صدای مصوت قبلی کشیده می شود.
  • ş  مانند sh در انگلیسی تلفظ می شود.
  • ı که در واقع مانند i بدون نقطه نوشته می شود، به صورت “schwa” یا صدای “uh” آرام تلفظ می شود.
  • مصوت های ادغام شده ö/ü  مانند آلمانی کار می کند. ö به صورت “er” بدون صدای “r” محکم تلفظ می شود. ü مانند “ooh” تلفظ می شود هنگامی که لب های تان را جمع کرده باشید.

۲- گرامر ترکی را بیاموزید. برای آموختن زبان ترکی، باید ساختار جمله ی ترکی را یاد بگیرید. لغات نیز به یکدیگر متصل می شوند تا معنای آنها تغییر بکند. بهترین کتاب برای یادگیری گرامر ترکی استانبولی در اینجا!

 


Turkish-final

می خوای کل این سایت توی جیبت باشه؟ توی اپلیکیشن آموزش ترکی استانبولی چرب زبان، ترکی استانبولی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! در کمترین زمان استانبولی رو مثل بلبل حرف بزن!


 

  • جملات ترکی به صورت فاعل- مفعول- فعل می آیند.
  • لغات بسیاری را می توان به عنوان پیشوند و پسوند به ریشه لغت اصلی اضافه کرد تا معنای آن را تغییر داد.
  • کلمه های ترکی جنسیت ندارند؛ همچنین حرف تعریفی مانند “the” در زبان ترکی وجود ندارد.

۳- یک دیکشنری ترکی تهیه کنید. یک دیکشنری دو زبانه برای ترجمه ترکی به انگلیسی یا ترکی به زبان مادری تان تهیه کنید. از دیکشنری برای جستجو و مطالعات لغات جدید استفاده کنید. گوگل ترنسلیت بهترین دیکشنری موجود فارسی به ترکی استانبولی و برعکس است.

۴- یک کتاب برای مطالعه عبارت های ترکی تهیه کنید. یاد بگیرید که چگونه می توانید عبارت های متداول زبان ترکی را بیان کنید تا بتوانید در یک مکالمه به زبان ترکی شرکت کنید. از کتاب عبارت های خود استفاده کنید تا عبارت های مفید و کاربردی را جستجو کرده و به خاطر بسپارید. این کتاب بهترین است!

word image 31

۵- مکالمه های ابتدایی را تمرین کنید. عبارات متداول در مکالمات را بیاموزید و با خودتان مکالمه داشته باشید تا پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات را تمرین کنید. به فایل های صوتی گفتار و عبارت های ترکی به صورت آنلاین گوش بدهید؛ همچنین می توانید این فایل ها را از کتابخانه محلی خود قرض بگیرید. کاربردی ترین مکالمات ابتدایی را در اینجا آموزش داده ایم!

  • آیا شما انگلیسی حرف می زنید؟  به ترکی می شود: ?İngilizce biliyor musunuz تلفظ می شود: (اینگلیزجِه بیلیور موسونوز؟)
  • من نمی توانم ترکی حرف بزنم. به ترکی می شود: Türkçe konuşamıyorum. تلفظ می شود: (تورکْچِه کونوشْمیوروم)
  • امروز حالتان چطور است؟  به ترکی می شود: ?Nasılsınız تلفظ می شود: (ناسیلسینیز)
  • خوبم؛ متشکرم  به ترکی می شود: İyiyim, teşekkürler تلفظ می شود: (اییم تِشِکُرلَر)
  • آیا دستگیر شده ام؟ به ترکی می شود: ?Tutuklu muyum تلفظ می شود: (توتوکْلو مویوم)

بخش ۲: مطالعه تان را ادامه دهید

۱- برای ساختن لیست واژگان خود از ارتباط تصویری استفاده کنید. مجموعه ای از فلش کارت هایی را تهیه کنید که کلمات ترکی نیز روی آنها چاپ شده است. بیاموزید که کلمات ترکی را با تصاویر مرتبط کنید تا آنها را بهتر به حافظه خود سپرده و هنگام نیاز به یاد آورید.

  • لیستی از واژگان متداول را به ترکی تهیه کنید.
  • هنگامی که لیست را تهیه می کنید؛ یا فلش کارت ها را مطالعه می کنید؛ واژگان را با صدای بلند تکرار کنید.

۲- کتاب های چاپ شده به ترکی را مطالعه کنید. با مطالعه رمان ها و نوشته های دیگری که به زبان ترکی نوشته شده است ، توانایی خواندن خود به زبان ترکی را افزایش دهید. بخصوص این کتاب و این!

  • مطالعه کتابهای کودکان یک روش عالی برای شروع خواندن یک زبان جدید می باشد زیرا داستانهای آنها معمولاً ساده است و می توانید به آسانی روند داستان را دنبال کنید. با جستجوی کلمه ی “cocuk hikayeleri” (داستان های کودکان) در Google می توانید چندین کتاب کودک را به زبان ترکی آنلاین پیدا کنید.
  • در ترکیه کتاب های طنز و رمان های گرافیکی نیز تولید می شود، که می تواند راهی عالی برای آموختن زبان جدید باشد. کارهای Oğuz Aral ، Bülent Arabacıoğlu و Servet Gürbüz را بررسی کنید.
  • یک فرهنگ لغت باید در نزدیکی تان باشد تا وقتی گیر می کنید کلمات را جستجو کنید.

۳- به پادکست های ترکی گوش بدهید. گوش دادن به یک زبان به طور مداوم یکی از بهترین راه های درک آن است. پخش آنلاین اخبار و برنامه های سرگرمی به زبان ترکی را پیدا کنید و روزانه به آنها گوش دهید. هنگام مطالعه ، کلمات بیشتری را تشخیص داده و درک خواهید کرد. این ها را دانلود کنید و هر روز گوش کنید!

word image 32

۴- فیلم های آنلاین ترکی را نگاه کنید. شنیدن زبانی که حرف زده می شود؛ به شما در درک جریان زبان کمک می کند. به دنبال فیلم هایی باشید که قبلاً دیده اید و به زبان ترکی ترجمه شده اند. در حالی که فیلمی را تماشا می کنید، زیرنویس ها را به زبان ترکی روشن کنید تا کلمات را به صورت نوشتاری ببینید. فیلم های زبان ترکی را اجاره یا دانلود کنید.

۵- زبان ترکی را با بومی زبان های ترک تمرین کنید. بعد از اینکه واژگان اساسی ترکی را یاد گرفتید و به چند عبارت مسلط شدید، سعی کنید با ترک زبان های بومی صحبت کنید. می توانید نکاتی راجع به نحوه تلفظ کلمات یا عبارات مفید محاوره ای را از آنها بپرسید. اگر نمی توانید کاملاً صحیح حرف بزنید؛ نگران نباشید. اکثر مردم خوشحال می شوند که به شما در تمرین مهارتهای زبانی کمک کنند و در مورد تلفظ شما داوری نمی کنند.

بخش ۳: یادگیری از طریق غوطه ور سازی خودتان در زبان ترکی

۱- نرم افزار غوطه ور شدن در زبان را دانلود کنید. در برنامه هایی مانند روزتا استون جستجو کنید تا به شما در تسلط بر زبان جدید کمک کند. بسیاری از برنامه های رایانه ای برای ارائه یک کلاس کامل در یک دوره چند هفته ای یا چند ماهه ساخته شده اند. برای تمرین و توسعه مهارتهای زبانی خود ، راهنمای نرم افزار را دنبال کنید. این نرم افزار بهترین است!

۲- برنامه های تلویزیونی ترکی را ببینید و به برنامه های رادیویی ترکی گوش بدهید. به پخش رادیو و تلویزیون ترکیه به صورت آنلاین دسترسی پیدا کنید. برنامه هایی را که به زبان ترکی ارائه می شوند، پیدا کنید و در طول روز به آنها گوش دهید. هرچه بیشتر بتوانید به زبانی گوش بدهید، درک آن آسانتر خواهد بود.

۳- خود را در محیطی قرار بدهید که بیشتر افراد به زبان ترکی صحبت می کنند. از رستوران ها یا بازارهایی که پذیرای مهاجران ترک هستند بازدید کنید. با مردم در این مکان ها صحبت کنید و ترکی حرف زدن را تمرین کنید.

۴- به ترکیه مسافرت کنید. برای این که تجربه ای فراگیر از غوطه وری در زبان ترکی را برای خود فراهم کنید ، تعطیلات را به ترکیه مسفر کنید. اگر گذراندن چند ماه کامل در ترکیه برای شما امکان پذیر باشد، یادگیری زبان جدید بسیار ساده تر می شود.

زبانمهر

حتما بخوانید!

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست